Advies gevraagd: tweedehands scan speak maxima

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Advies gevraagd: tweedehands scan speak maxima

Bericht door Pjotr »

Chocomel schreef: za 20 jul 2024, 12:51
Luidsprekers zijn deels emotie. Als jij vroeger onder de indruk was van dit type en na jaren de kans krijgt om ze aan te schaffen, is dat ook wat waard.
De SS Revelator serie mag dan al wel een tijdje mee gaan, het is nog steeds up to date en heel mooi spul. Zou daar zo weer speakers voor in de huiskamer mee bouwen.
markbakk

Bericht door markbakk »

M.i. is er weinig serieuze vernieuwing op het elektrodynamische luidsprekerfront de afgelopen decennia. Zelfs (goede) beryllium middomes waren er vroeger ook al.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Het is steeds oude wijn in nieuwe zakken met verfijning.
richard

Bericht door richard »

Ook oude wij veranderd op den duur in azijn.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dan heb je je wijnkelder niet op op orde. Mijn opa toverde ooit eens een chateau neuf du pape uit 1955 uit zijn kelder, alsof een engeltje over je tong pieste.....
richard

Bericht door richard »

Op drie
ds23man schreef: za 20 jul 2024, 19:04
Dan heb je je wijnkelder niet op op orde.
Op drie hoog ook weinig kans. Is de meeste wijn ook niet bedoeld om lang te bewaren.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zou ze ook laten staan. Op dit nivo geld geven zou ik meer naar moderne speakers kijken zoals goede dipolen of magnetostaten.
Of je moet (net zoals ik) houden van de zijdezachte revelators. Maar voor zoveel geld zou ik liever naar een andere speaker kijken dus....
Chocomel

Bericht door Chocomel »

markbakk schreef: za 20 jul 2024, 14:30
M.i. is er weinig serieuze vernieuwing op het elektrodynamische luidsprekerfront de afgelopen decennia.
Op het gebied van drivers wellicht niet.

Ik denk dat het systeemontwerp bepalender is voor de prestaties, dan de kwaliteit van de drivers. Een groot verschil met enkele decennia geleden is dat DSP betaalbaar is geworden en daardoor kan het ontwerp een stuk beter worden gemaakt. Een mooi voorbeeld is de Kii Three, waar woofers en een middentoner in zitten die 1/10 kosten van een Scan-Speak Revelator, maar die het toch hartstikke goed doet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Mwah, op de audioclub nu toch menig DSP afgericht systeem mogen beluisteren (waaronder Kii). Het geeft mij gehoormatig toch niet het luisterplezier van de souplesse van b.v een Planar/Revelator mid i.c.m. met een planar/ribbon/AMT tweet.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Grootste vooruitgang zit in de beschikbaarheid van (goedkope) meetapparatuur en sim software. Vroeger was je al blij als je de beschikking had van een Neutrik papierstrookschrijver.
Sferie

Bericht door Sferie »

Ik heb zelf al een tijd de Scan Speak Ultimo's staan van speakerland. Toen ik daar ging luisteren vond ik de Vertigo een prachtig mid hebben maar snel vermoeiend. De Maxima was voor mij het pareltje waar ik naar mocht luisteren maar altijd ver boven budget zou blijven. Voor mij heeft de Maxima altijd de sweetspot geraakt tussen detail en zacht luisterprofiel waar ik uren naar kan luisteren.
Ouwebok

Bericht door Ouwebok »

Dan lijkt t me dat de keuze eenvoudigweg afhangt van je bouw-lust? Je gaf al aan dat je de boel aan wilt pakken en met wat handigheid bouw je dan het systeem dat je altijd al gewild lijkt te hebben. Dat t kleiner (en.. heel mooi) kan zie je bijvoorbeeld hier viewtopic.php?t=12576&start=200.
Succes!
Sferie

Bericht door Sferie »

Nog een technische vraag dan: aangezien ik van plan ben de subs te gaan verwerken in een lange onderkast van de TV, heb ik niet perse inbouwversterkers zoals de Hypex DS 4.0 nodig. Van een oud project heb ik nog een Crown XTi 1002 liggen, met DSP. Zou deze Crown de Hypex modules kunnen vervangen of is dat een downgrade?
Shadow

Bericht door Shadow »

Nee, dat zal voor het laag wel kunnen hoor...
Walt

Bericht door Walt »

Als deze speakers altijd je droom zijn geweest, waarom niet. Maar check goed de werking van de losse units, ik vind het niet heel goedkoop, en als er een paar niet goed zijn en je die nieuw moet kopen, is het zeker geen koopje meer. Eerder was er de opmerking over UV straling en dat was ook een goede waarschuwing.
richard

Bericht door richard »

Omgeving waar gerookt is ook. En luidsprekers verouderen zelfs als je ze twintig jaar ongebruikt in de doos laat zitten.

Of €1800 nog steeds een goede investering is kan alleen jij bepalen. Dat is blijkbaar iets meer dan 1/3 van de nieuwprijs. Hangt het af van de te verwachten restlevensduur en het gemak waarmee je aan reserve units kan komen.

Houdt er ook rekening mee dat het resultaat in jouw woonkamer toch tegen kan vallen. De Maxima is een groot systeem dat vast ook de nodige ruimte nodig heeft om goed te kunnen klinken. In een kleine luisterruimte zal het dan veel lastiger worden muziek evenwichtig weer te geven. Ben je zelf in staat om de nodige metingen en aanpassingen uit te voeren?

Maar blijkbaar is het een lang gekoesterde droom van je. Die subjectieve factor kan alleen jij op waarde zetten.
Laatst gewijzigd door richard op ma 22 jul 2024, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ouwebok

Bericht door Ouwebok »

FWIW (en daarmee wil ik de opmerkingen van anderen mbt oudere units niet ontkrachten, zie mijn opmerking over de oudere 15W units): ik heb zo’n 23W sub unit die per dag een uurtje zon op z’n snoet kreeg; cosmetisch minder leuk, die ontkleuring, maar in mijn geval technisch nog steeds OK. Kijk de rolranden even na.. succes!
Sferie

Bericht door Sferie »

Bedankt. Ik ga vanavond langs om alles nog eens goed te inspecteren en eventueel over te gaan op kopen.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Bericht door bert stoltenborg »

markbakk schreef: za 20 jul 2024, 14:30
M.i. is er weinig serieuze vernieuwing op het elektrodynamische luidsprekerfront de afgelopen decennia. Zelfs (goede) beryllium middomes waren er vroeger ook al.
Die purify dingen met die zotte surrounds ook niet? Dat is toch tha bomb? Ik doe al jaren andere dingen maar probeer het een beetje in de gaten te houden via ASR en dat soort betrouwbare bronnen, maar weet dus serieus niet meer hoe het zit.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach dat puistenrandje is nog niks vergeleken met https://veddan.com/ :D Maar je weet vast nog wel dat om een fijn mooi systeem te bouwen meer nodig is dan een surround.
Sferie

Bericht door Sferie »

Ik ben vandaag weer langs geweest maar helaas werd het niks. Een van de subs had een kras erop zitten, dat wist ik al, maar nu bleek dat er ook een gat zat in de rubber rand. Na een luistersessie leek er, voor mij althans, iets niet te kloppen aan het geluid. Het middengebied leek veel te ingetogen en leeg. De luisterruimte was wel leeg waardoor het akoestisch een nachtmerrie was, dat zal niet hebben geholpen. Toch had ik er helaas geen goed gevoel bij. Het blijft dan toch een berg geld om maar te hopen dat je eigen versterker en huiskamer een transformatie gaan betekenen.
richard

Bericht door richard »

Ergens toch jammer voor je, maar als het niet goed voelt niet doen.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief

Bericht door bert stoltenborg »

Pjotr schreef: di 23 jul 2024, 20:48
Ach dat puistenrandje is nog niks vergeleken met https://veddan.com/ :D Maar je weet vast nog wel dat om een fijn mooi systeem te bouwen meer nodig is dan een surround.
Haha, puistenrandje...
Ik moet mezelf eens een schop onder m'n reet geven, dat veddan zit hier een kwartiertje vandan, nooit van gehoord. Ik zag laatst dat het bejubelde Kii ook 20 min verderop zit in Harminkeln, had ik ook al eens kunnen kijken.
architect

Bericht door architect »

Sferie waar woon je eigenlijk? misschien woon je in de buurt van een van ons en is een kennismaking met een van onze luidsprekersystemen interessant - zelf heb ik een openbaffle met 4 speakers via dsp waar ik veel plezier van heb.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”