1 Khz. notch filter
Moderator: Beheerdersteam
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
1 Khz. notch filter
Ik zoek een relatief eenvoudig (actief) 1 Khz notch filter om i.c.m. een Victor 1 Khz. signaalgenerator te gebruiken. Mag DIY zijn, mag een kit zijn, mag een kant en klaar printje zijn. Bij DIY haak ik af bij SMD, daar waag ik me voorlopig nog niet aan. Misschien heeft iemand iets liggen of goede tips?
Groeten, Gerrit
Groeten, Gerrit
Re: 1 Khz. notch filter
Relatief eenvoudig is gewoon een geluidskaart met Arta o.i.d. Alles wat je discreet simpel zelf bouwt is minder v.w.b. prestaties. Zelf een notch filter bouwen kan wel beter maar dat is beslist niet meer eenvoudig dan.
Re: 1 Khz. notch filter
Bedoel jij dat in de arta software de toegevoegde vervorming van de ingangshardware kunt corrigeren?
Want dat probeer je te doen met een notchfilter. Invloed van de ingangshardware minimaliseren op de meting.
Want dat probeer je te doen met een notchfilter. Invloed van de ingangshardware minimaliseren op de meting.
Re: 1 Khz. notch filter
Nee, ik bedoel dat die vervorming doorgaans lager is dan van een simpel discrete notch filter. Die is van de betere geluidskaarten onder de 10 ppm. Daar zul je voor een notch met discrete componenten nog heel wat moeite voor moeten doen. Nog afgezien of je dat wel nodig hebt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 1 Khz. notch filter
Bruno P heeft daar ooit iets over geschreven. Bij metingen aan de Mola Mola dac liep hij tegen de grenzen aan van de adc van de AP analyzer en heeft toen een notch filter gebruikt. Let wel, dat was wel op het niveau -130/140 db!
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: 1 Khz. notch filter
Ik gebruik een Steinberg UR-242 geluidskaart. Dat werkt op zich prima, maar ik kan niet onder de -120 dB kijken. Als generator gebruik ik o.a. de bekende Victor 1 Khz. module. Maar ik heb ook een aantal analoge signaalgeneratoren (o.a. Leader) en een Wandel & Goltermann audio analyzer, met een banddoorlaat van 8 Hz. of 40 Hz. naar keuze. Ik ben gewoon nieuwsgierig wat ik nog meer of beter kan meten wanneer ik de primaire frequentie kan onderdrukken, vandaar mijn vraag naar een notchfilter.
Ik zoek dus geen software oplossing, maar “gewoon” een actief printje met een zo smal mogelijke notch.
Groeten, Gerrit
Ik zoek dus geen software oplossing, maar “gewoon” een actief printje met een zo smal mogelijke notch.
Groeten, Gerrit
Re: 1 Khz. notch filter
Ja dat is duidelijk. Maar om daarmee onder de 120dB aan Sinad te komen is geen simpel printje meer. Kom je op zoiets uit: https://quantasylum.com/collections/ret ... ucts/qa480 Maar die maken ze niet meer.
Re: 1 Khz. notch filter
Maar je hoeft de hele piek toch niet weg te drukken?
Als je deze met 40dB kunt verlagen kan je de ruisvloer al met 40dB verhogen.
Je meet dan gelijk al een stuk dieper lijk mij.
Dat hoeft dan toch niet een heel exclusief ding te zijn lijkt mij.
De chip in de geluidskaart krijgt dan al heel wat minder signaal sterkte binnen.
Als je deze met 40dB kunt verlagen kan je de ruisvloer al met 40dB verhogen.
Je meet dan gelijk al een stuk dieper lijk mij.
Dat hoeft dan toch niet een heel exclusief ding te zijn lijkt mij.
De chip in de geluidskaart krijgt dan al heel wat minder signaal sterkte binnen.
Re: 1 Khz. notch filter
Jawel maar je wilt dan niet dat je notch zelf vervorming boven de -140 dB gaat geven. Kom maar op met je schema George 
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 20 jul 2024, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 1 Khz. notch filter
Was een beperkte oplage van 25 stuks. Als het goed is hebben ze de schema's gepubliceerd:Pjotr schreef: ↑za 20 jul 2024, 12:33Ja dat is duidelijk. Maar om daarmee onder de 120dB aan Sinad te komen is geen simpel printje meer. Kom je op zoiets uit: https://quantasylum.com/collections/ret ... ucts/qa480 Maar die maken ze niet meer.
https://quantasylum.com/blogs/news/intr ... -the-qa480
Re: 1 Khz. notch filter
Dat is een virtuele notch in een simulator. Daar heb je sowieso niks aan als je niet tegelijkertijd het residu met 40 dB gaat versterken met een vervorming van hooguit < -140dB
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 20 jul 2024, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 1 Khz. notch filter
Ja is dezelfde als deze: https://www.audiophonics.fr/en/preampli ... 17080.html Heb ik gehad, de bouwkwaliteit is vrij belabberd vind ik: Brakke schakelaartjes en Jack connectors.
Re: 1 Khz. notch filter
Ik was wat aan het zoeken nog en kwam dit artikel tegen op Elektor.
https://www.elektormagazine.com/magazin ... -300/61646
en de download link naar het artikel zelf.
https://elektormagazine.s3.eu-central-1 ... aa1e2b3fe1
Wie weet heb je er iets aan.
https://www.elektormagazine.com/magazin ... -300/61646
en de download link naar het artikel zelf.
https://elektormagazine.s3.eu-central-1 ... aa1e2b3fe1
Wie weet heb je er iets aan.
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: 1 Khz. notch filter
Die van elektormagazine heb ik ook al eerder gevonden op mijn zoektocht. Helaas met smd componenten, dus not my cup of tea.
Groeten Gerrit
Groeten Gerrit
Re: 1 Khz. notch filter
Vraagje: Hebben je generators dan ook een Sinad van meer dan 120 dB? Anders heeft het niet veel zin om die 1kHz weg te drukken.
Re: 1 Khz. notch filter
Gerrittube schreef: ↑za 20 jul 2024, 17:12Die van elektormagazine heb ik ook al eerder gevonden op mijn zoektocht. Helaas met smd componenten, dus not my cup of tea.
Groeten Gerrit
Dat dacht ik ook altijd maar dat leer je zo hoor...
Re: 1 Khz. notch filter
Sterker nog, om niet al te ingewikkeld die specs te halen heeft SMD gewoon de voorkeur.
Re: 1 Khz. notch filter
Die van elektor heb ik ook gebouwd en nooit werkend gekregen.
Ik gebruik mijn DAC als generator samen met een bandpass 1 khz. -36db op 2khz. Gebouwd met opa1612. Met mijn gemodificeerde behringer Umc202 en notch filter. Zijn er geen harmonischen meer te zien tot ruis niveau. -135db.
Deze, http://tolisdiy.com/2019/07/19/quick-an ... surements/
Kun je ook bouwen met standaard onderdelen eventueel met opa1612 ervoor en achter.
Ik gebruik mijn DAC als generator samen met een bandpass 1 khz. -36db op 2khz. Gebouwd met opa1612. Met mijn gemodificeerde behringer Umc202 en notch filter. Zijn er geen harmonischen meer te zien tot ruis niveau. -135db.
Deze, http://tolisdiy.com/2019/07/19/quick-an ... surements/
Kun je ook bouwen met standaard onderdelen eventueel met opa1612 ervoor en achter.
- Gerrittube
- Berichten: 122
- Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00
Re: 1 Khz. notch filter
Zoals gezegd heb ik o.m. een Victor 1 Khz. generator. Blijkbaar is deze hier niet overal bekend. Harmonischen zouden op -150 dB moeten liggen.
Op onderstaande website staat wel een actief notch filter:
http://www.janascard.cz/PDF/An%20ultra% ... 0%20dB.pdf
Zo te zien kan dit ook zonder printje wel gebouwd worden. Ik moet nog even kijken hoe ik aan de OPA209 soic kan komen. Mouser heeft ze, maar daar bestel ik eigenlijk te weinig om uit de kosten te komen.
Groeten, Gerrit
Op onderstaande website staat wel een actief notch filter:
http://www.janascard.cz/PDF/An%20ultra% ... 0%20dB.pdf
Zo te zien kan dit ook zonder printje wel gebouwd worden. Ik moet nog even kijken hoe ik aan de OPA209 soic kan komen. Mouser heeft ze, maar daar bestel ik eigenlijk te weinig om uit de kosten te komen.
Groeten, Gerrit
Re: 1 Khz. notch filter
De Victor generator is best bekend(ook op diyaudio). In mijn link boven wordt hij nog beter door het gebruik van een bandpass. De beperking van je meetkaart kun je verbeteren met een notch zoals je graag wilt.
Heb jij geen lm4562 dil deze zal soortgelijk presteren t.o.v. opa209.
Heb jij geen lm4562 dil deze zal soortgelijk presteren t.o.v. opa209.
Laatst gewijzigd door RonnyB op zo 21 jul 2024, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 1 Khz. notch filter
Ja die Victor heb ik op diyaudio.com wel gezien. Ik dacht dat die jongen daar mee opgehouden was? I.p.v. die opa209 kun je ook een LM4562 in DIL nemen: https://www.reichelt.nl/nl/nl/index.htm ... 1&q=lm4562 en anders heb ik nog wel wat LME49990 voor je liggen. Is wel ook SMD
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 21 jul 2024, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
