Hoeveel watt versterker voor 2 subs
Moderator: Beheerdersteam
Hoeveel watt versterker voor 2 subs
Hallo, ik wil 2 subs van elk 600 watt rms parallel aansluiten zoals zie foto:. Maar omdat het 2 subs zijn zou je denken dat het samen 1200watt rms is, maar moet ik dan een monoblock versterker hebben die op 1 ohm 600 watt rms of 1200 watt rms draait?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Hoeveel watt versterker voor 2 subs
Ik zou me eerst eens zorgen maken over die 1 ohm impedantie, weinig versterkers die dat overleven.....
- pappaleo
- Contacteer:
34 volt op de speaker bij 1 ohm geeft ca 34 A stroom. Dan zit je aan 1156 watt.
34 Ampère...... dan mag daar wel een stevig kabeltje tussen zitten.
Ik verbaas me altijd over die Car Audio cijfers.
Of zijn de Car Audio Ampères anders dan gewone Amperes?
34 Ampère...... dan mag daar wel een stevig kabeltje tussen zitten.
Ik verbaas me altijd over die Car Audio cijfers.
Of zijn de Car Audio Ampères anders dan gewone Amperes?
Is voor in de auto uiteraard. Deze versterker (zie link) https://www.haxhatrading.nl/pioneer-gm-d9701.html draait dus 1200 watt rms op 1ohm. Dit zou dus kunnen op 2 subs 600 watt rms (per sub) parallel geschakeld op 1 ohm als ik het goed begrijp?
Waarom nou zo'n antwoordt?

Ja dat kan, ik zou persoonlijk iets van Hifonics pakkenJeroen_20 schreef: ↑do 18 jul 2024, 20:36Is voor in de auto uiteraard. Deze versterker (zie link) https://www.haxhatrading.nl/pioneer-gm-d9701.html draait dus 1200 watt rms op 1ohm. Dit zou dus kunnen op 2 subs 600 watt rms (per sub) parallel geschakeld op 1 ohm als ik het goed begrijp?
Laatst gewijzigd door Shadow op do 18 jul 2024, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee hoor niks anders, alleen heb je door je accu een redelijk grote stroombron aan boord, plus een dynamo van 90A of meer en je gaat echt niet continu 34A trekken...
Een extra accu en grote condensator ertussen van meerdere Farads, dikke kabels en dat gaat gewoon werken...
Stromen moeten wel hoog zijn omdat de spanning beperkt is...
Klopt en iedereen meet zo in die wereld, zoals gezegd in het echte leven kom je daar niet bij in de buurt of je moet aan dB dragracing doen...
Welnee, het is echt gemeten vermogen. De versterker levert (weliswaar kortstondig) daadwerkelijk zoveel vermogen en maakt de spec waar. PMPO = Pulled from My Posterior Orifice, en daarmee een volkomen onzinnig getal.
Maar goed, om de OP te beantwoorden: ja, twee 600 W woofers van 2 Ohm parallel schakelen op een versterker die 1200 W aan 1 ohm levert gaat werken.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
De Pioneer levert 1107 watt / 1 ohm certified bij 1% thd. Gemeten bij 13,6V, dus als je wat hoger in de accu / laadspanning zit nog een fractie meer. Pioneer is gewoon een prima merk, deze versterker is op 1 ohm belastbaar. En in de praltijk is die 1 ohm belasting ook wat meer he....
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Probleem is meer dat er niets overblijft van je dempingsfactor.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Nou zit ik een beetje in die "scene", maar 1kW is nog helemaal niks vergeleken met de echt grote versterkers die ze gebruiken. Dat zijn de 15-35kW fullbridge's. Omdat het kan...
Met zoveel power in zo'n kleine ruimte zit je gegarandeerd heel dik over de 120dB. Volslagen zinloos als je het mij vraagt, wat heb je aan een installatie waar je niet bij kan zijn als hij aanstaat.
De GGD heeft daar een mooi tabelletje voor.
Bij 1 ohm impedantie wordt de weerstand van de kabels toch wel een puntje van zorg lijkt mij.
Daar gaat het niet om toch, wat Bert benoemd is voor wedstrijden...en het vermogen wat de topicstarter nodig heeft voor z'n subs gaat ie ook niet continu inzetten lijkt me...90000006 schreef: ↑wo 31 jul 2024, 17:02Met zoveel power in zo'n kleine ruimte zit je gegarandeerd heel dik over de 120dB. Volslagen zinloos als je het mij vraagt, wat heb je aan een installatie waar je niet bij kan zijn als hij aanstaat.
gehoorschade.png
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Is ook volledig offtopic en kan me best voorstellen dat zoveel vermogen als volslagen belachelijk wordt gezien. Maar het kán wel. En de techniek erachter vind ik dan wel weer interessant.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Het is gewoon een andere tak van sport, waarbij audio meer middel dan doel is. Dat moet kunnen. Er zijn ook vormen van audio-extremisme waarbij minder duidelijk is dat audio het doel niet meer is.
Waarschijnlijk voor de x'te keer, maar hij blijft leuk:
De treme treme truck:
Wel summum van 12v installaties.
Waarom geen stapel dikke powersofts en aggregaat? Lijkt me efficiënter....
De treme treme truck:
Wel summum van 12v installaties.
Waarom geen stapel dikke powersofts en aggregaat? Lijkt me efficiënter....