SV572/3 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

De brom is zeker wel meer dan voordat het geheel in het chassis is ingebouwd. Dus er moet ergens iets zijn wat dat veroorzaakt. Er lopen natuurlijk onder het binnen chassis tussen afdekplaat veel wisselspanning bedrading.
Ik heb wel geprobeerd deze te scheiden tussen 230V aan 1 zijde en de 500V en 900V aan de andere zijde.
Om te testen heb ik ook geprobeerd de ingang op de driver (pootje 1)weg te laten Om te zien of de potmeter of bedrading daarnaartoe invloed heeft, maar dat geeft een flinke brom.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb de ingang kortgesloten met een 100k weerstand en dan is hij nog wat stiller, met de drivers er uit wordt hij bijna stil, maar er zit dan een sinusvormige brom in. Waar kan zoiets van komen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Ja die sinusvormige brom kan misschien wel komen van de restrimpel op de gloei van de 572. Door het CLC filter is de restrimpel vrijwel sinusvormig 100Hz. Kun je testen door i.d.d. de C naar 30mF te verhogen. De rimpel moet dan halveren. Maar ik heb het idee dat daar je probleem niet zit en zoals Demo al aangaf, meer in de bedrading/lay-out van de stuurtrap.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb voor de gloei van de 572 nog een C van 33mF geplaatst ipv de 15mF maar de brom blijft.
Vervolgens heb ik de broodplank er weer bijgepakt en die voor 1 kanaal opgebouwd.
Daar komt de brom zowel uit de stuurtrap(kan ik nog gelijkrichten en uit de 572 als ik deze zonder de C aansluit.
Ik had gehoopt dat de brom nu vrijwel weg zou zijn :evil:
Ik heb natuurlijk wel alles van de versterker afgetapt, de -180V, de 900V en de 500V en natuurlijk van de ugt.
Ik weet niet of dat veel invloed kan hebben.
Ik heb de gloei voeding uit de kast gehaald om te zien of dit ergens invloed krijgt maar het maakt niets uit, wat me wel opvalt is dat ik nog een rimpel heb van 250mVPP op de gloei, ondanks dat ik de laatste elco naar 33mF heb verhoogd.
Laatst gewijzigd door peterl op wo 17 jul 2024, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Goed, ik heb de mosfet van de 900V eens nagekeken en die bleek er door te zijn, hoe dan?
De eindbuis is nu doodstil, dus dat is binnen.
Nu weer verder met de driver.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20402
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SV572/3 SE

Bericht door Shadow »

ontlading te pakken gehad?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Hoe bedoel je dat?
Ik heb geen kortsluiting of ander vreemds gedaan naar mijn idee.
In het verleden gingen ze er bij de andere versterkers in de experimenteer fase ook wel eens door.
Maar als de versterker eenmaal goed werkt nooit geen problemen meer gehad.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20402
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: SV572/3 SE

Bericht door Shadow »

Zijn die dingen niet gevoelig voor statische ontladingen bij solderen etc, dacht dat altijd aangeraden werd die kort te sluiten tijdens de montage?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Klopt, maar bij deze grote is dat geen probleem(volgens mij), hij heeft ook goed gewerkt maar ging er door toen de versterker in elkaar zat.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: SV572/3 SE

Bericht door democles »

peterl schreef: wo 17 jul 2024, 21:51
Goed, ik heb de mosfet van de 900V eens nagekeken en die bleek er door te zijn, hoe dan?
De eindbuis is nu doodstil, dus dat is binnen.
Nu weer verder met de driver.
Dat is mooi :goedzo:
Als je een printje wilt voor je driver gedeelte ik zou er twee voor je kunnen etsen,als ik het schema krijg. wat je gebruikt hebt.
Denk er maar eens over.
Nu heb je alles wel heel dicht op de buisvoet gezet,een beetje afstand is niet verkeerd en werkt wat overzichtelijker.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Krijg je dan geen (te) lange verbindingen naar de buisvoet?
Dat was de reden dat ik alles zo kort op de buisvoet geplaatst had.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: SV572/3 SE

Bericht door democles »

Is ook goed,
Alleen layout is belangrijker!
En zo verschrikkelijk nauw steekt het niet.
Zie de verbindingen in mijn reverb versterker,werkt zonder brom (gloeit op AC), of Phono Dude waar het in theorie nog sneller bromt.
Bijlagen
DSC08908.JPG
DSC08752.JPG
DSC08760.JPG
Laatst gewijzigd door democles op za 03 aug 2024, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

ik kom er morgen op terug Peet.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik wil nog nieuwe N-mosfets bestellen voor de voeding maar ik zie flinke prijs verschillen, waar zitten die in bij hetzelfde merk.
Wat zijn waarden waar je op moeten letten, natuurlijk de spanning en stroom.
Maar de weerstand, bijv. de Rds moet die juist hoog of laag zijn?
En waar staat de Q "Gate charge total" voor, moet die hoog of laag zijn?
Ik heb de 2 pdf's bijgevoegd.
SPA08N80C3 https://cdn-reichelt.de/documents/daten ... 8N80C3.pdf
SPA02N80C3 https://cdn-reichelt.de/documents/daten ... 2N80C3.pdf
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Gate charge is de totale lading die je in de gate hebt gedrukt als je de transistor "hard" aan hebt staan, dus bij gebruik als schakelaar. Dan is Rds(on) ook van toepassing. In jouw geval heb je de MOSFET "zacht" aan staan, dus in het lineaire bereik (als versterker). Niet alle MOSFETs kunnen dat aan, degene die jij hebt aangegeven kunnen dat wel. Dan is het vooral belangrijk om te controleren of je binnen Pmax blijft, ook tijdens inschakelen. Continu zou ik niet boven ca. een kwart van dit getal gaan zitten, maar in ieder geval nooit (ook niet kort) Pmax overschrijden, check daarbij ook in- en uitschakelgedrag. De warmtecapaciteit direct achter de chip van deze geïsoleerde behuizingen is vrij klein, dus zelfs een korte overschrijding kan al einde verhaal zijn.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door douwebakker »

peterl schreef: do 18 jul 2024, 10:14
Maar de weerstand, bijv. de Rds moet die juist hoog of laag zijn?
En waar staat de Q "Gate charge total" voor, moet die hoog of laag zijn?
Hoi Peter, Over die Q kan ik je niets vertellen want daarvoor schiet mijn kennis te kort.
De Rds is de weerstand tussen de drain en de source als de FET volledig in geleiding is. Een lagere Rds is gunstig want de dissipatie is dan lager en daardoor ook de warmte ontwikkeling.
Maar in jou geval, bij een stroom van hooguit een paar honderd mA hoef je je daarover geen zorgen te maken.
Edit: Timpert kan het veel beter uitleggen dan ik.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

De warmtecapaciteit direct achter de chip van deze geïsoleerde behuizingen is vrij klein, dus zelfs een korte overschrijding kan al einde verhaal zijn.
Dus ik zou beter voor de ongeïsoleerde versie kunnen kiezen met een koelblok?
Een lagere Rds is gunstig want de dissipatie is dan lager en daardoor ook de warmte ontwikkeling.
Dus hiervoor zou ik dan toch beter de duurste uitvoering kunnen kiezen.

Als ik dan kijk naar de N-mosfet die ik had gekozen voor de 900V dan is die Rds wel heel erg hoog.
https://cdn-reichelt.de/documents/daten ... 450KEC.pdf
Zou ik daar dan ook beter een met een veel lagere Rds in moeten zetten(als ik die vind).
Ik vraag dit omdat ze er allebei door waren gegaan in de voedingen, kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Rds on is niet zo van belang. Dat is de weerstand als je hem als schakelaar gebruikt, maar je gebruikt hem als regelaar! Zo ver ik kan zien is je voeding niet extra stroom begrensd en dan fikt je fet bij de minste geringste korstsluiting er uit en krijgt ie wellicht op zijn donder met opladen van de uitgangselco bij inschakelen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

ik had de gloeivoeding weer ingebouwd en nog een nieuwe 1200V mosfet liggen.
Die er ingezet en onbelast liep de spanning weer mooi langzaam op, zat voor en achter de mosfet ong. 20V in.
Maar toen ik de versterker weer opstartte liep de hoogspanning erg traag op, naar 1 min. pas 500V en de weerstand op de mosfet van R13 van 330K geeft de moed op en wordt kokend heet.
Nu hebben we het hier al eens over gehad maar tot hoever kan ik die verlagen?
Ik zou graag willen dat hij met een sec of 30 wel op spanning is, max 1 min.
Bijlagen
hoogspanning.jpg
Laatst gewijzigd door peterl op do 18 jul 2024, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Zal er vanavond even naar kijken waar de kreukel zit Peter. Principieel is de schakeling wel ok, misschien schort er wat aan de dimensionering. Btw, je hebt toch wel 2x UF4007 in serie per tak van de bruggelijkrichter, zoals eerder besproken?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Zal er vanavond even naar kijken waar de kreukel zit Peter. Principieel is de schakeling wel ok, misschien schort er wat aan de dimensionering. Btw, je hebt toch wel 2x UF4007 in serie per tak van de bruggelijkrichter, zoals eerder besproken?
Klopt, ik heb 2x uf4007 in serie en dat 4x.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Peter heb je nog nagedacht over het probleem van de voeding met de 330K 1W weerstand, op het moment dat je de versterker aanzet wordt deze meteen rokend heet als de spanning oploopt. we hebben toen over de 3 elco's van 33uf in serie 1M weerstanden geplaatst.
Ik denk dat toen daarna meteen de mosfet is weggebrand want ik had toen ook brom, nadat ik vlak voor de vakantie er een nieuwe in had geplaatst ontstond dit probleem. En dit met maar 1 sv572 op de voeding. Ik heb ook nog even een 470K er op geplaatst, die gaat er niet door maar dan bouwt de spanning helemaal niet meer op.
Bijlagen
test voeding.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Nee, dacht dat je het even terzijde had geschoven. Tijdens opstarten stookt die 330K weerstand wel een watt of 3 a 4. Dat klopt wel. Zou daar toch minstens een 3 watter voor nemen. Of 3x 100K in serie. Weerstanden mogen ook maar een beperkte spanning verwerken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik had 3x 1meg (1W) parallel gezet en die werden maar 45 gr maar na een halve minuut pas 500Vdc
Kan ik die waarde van 330K nog wat verkleinen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Maar kunnen die weerstanden 1000V hebben? !W weerstanden zijn doorgaans maar 500V. In principe kun je hem wel verlagen. Maar niet te veel. I.c.m. R15 bepaalt ie min of meer de spanning over de fet. Maak je hem te klein dan filter het niet meer.
Plaats reactie