Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

satefan

Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Wieger61 schreef: do 11 jul 2024, 16:32
Met de Rdc kun je ook de bas afstemming desgewenst finetunen. Check WinISD voor het effect.
Zou met VituixCad ook moeten kunnen neem ik aan?
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Rs instellen bij tabblad Filter van de Enclosure Tool. Scheelt een beetje als je Rdc verhoogt van 0,2 naar bijv. 1 Ohm
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Ik heb voor de lol, het regent, eens door de Excel UniBox408 2016.xls de stap responsies van de PTT5.25X04-NFA-01 laten uitrekenen:
CB Step Response Purifi PTT5.25W04.gif
Van een gesloten kastje met Q = 0.575, dus een piepkleine overshootje: Fb = 74,5 Hz, F-3dB = 94 Hz; F-10dB = 50 Hz en Vb 2.2 liter.
BR Step Response Purifi PTT5.25W04.gif
De basreflexafstemming van de Purifi-site: Fb = 48,7 Hz, F-3dB = 47 Hz, F-10dB = 37 Hz en Vb = 4,8 liter.
PR Step Response Purifi PTT5.25W04 50gram.gif
De PR afstemming van de Purifi-site: 2 x PR, Fb = 53 Hz, F-3dB = 51 Hz, F-10dB = 41 Hz en Vb = 4,1 liter, zonder extra gewicht op de PR's.
PR Step Response Purifi PTT5.25W04 107 gram.gif
Zelfde als boven maar met 57,4 gram extra gewicht zoals Purifi voorschrijft: Fb = 39 Hz, F-3dB = 67 Hz, F-10dB = 34 Hz en Vb = 4,1 liter.

Fb voor de CB, F-3dB en F-10dB voor alle komen uit het rekenprogramma. Hoe het laag uiteindelijk in de luisterruimte klinkt, hangt natuurlijk ook af van de eigenfrequenties daarvan. Bij mij klinken de 40 Hz en de 80 Hz daardoor veel sterker door en worden andere bastonen op de luisterplek juist onderdrukt (zit ik in diverse knopen te luisteren). Om deze reden heb ik F-10dB toegevoegd. Bij sommige bastonen komen er door de kamerresonanties dus een paar dB's bij.

Analyse:
  • De gesloten kast geeft een prachtige stapresponsie, maar ten kosten van de lage tonen. Met een goede plaatsing kun je de staande golven in je kamer gebruiken om je bas meer power geven. Die golven trillen weliswaar na, kan het laag domineren, maar zonder akoestische of DSP-maatregelen doen die dat sowieso.
  • De basreflexversie piekt in de frequentieresponsie een beetje bij 60 Hz. Dat levert een lekker pittige bas die echter relatief lang natrilt, wat je in de basloopjes zou kunnen horen. Als een eigenfrequentie van je kamer ook bij 60 Hz ligt, gaat dat mogelijk lekker dreunen.
  • De 2 x PR versie zonder extra gewicht reageert ongeveer hetzelfde.
  • Met extra gewicht vlakt de frequentieresponsie naar beneden af, daalt zo langzaam dat de F-3dB naar 67 Hz omhoog schiet. Maar dankzij de F-10dB zie je dat die pas vrij laag wegzakt. De stapresonsie is wat beter, de basloopjes zullen kleurrijker klinken.
Je kunt dit indirect ook uit de frequentiekarakteristiek en de groepslooptijd afleiden. Een lage, vlakke groepslooptijd zorgt voor weinig of geen natrillen. Ook wanneer laatste omhoog schiet als eerste al omlaag gezakt is, heb je weinig natrillen.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op vr 12 jul 2024, 14:01, 4 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Lang verhaal kort Qes is evenredig met de totale Re. Dus R_ls + R_filter + R_weerstand. Met vergroten van de totale Re lever je wel rendement in.
satefan

Bericht door satefan »

Wieger61 schreef: vr 12 jul 2024, 13:50
Ik heb voor de lol, het regent, eens door de Excel UniBox408 2016.xls de stap responsies van de PTT5.25X04-NFA-01 laten uitrekenen:
CB Step Response Purifi PTT5.25W04.gif Van een gesloten kastje met Q = 0.575, dus een piepkleine overshootje: Fb = 74,5 Hz, F-3dB = 94 Hz; F-10dB = 50 Hz en Vb 2.2 liter.
BR Step Response Purifi PTT5.25W04.gif De basreflexafstemming van de Purifi-site: Fb = 48,7 Hz, F-3dB = 47 Hz, F-10dB = 37 Hz en Vb = 4,8 liter.
PR Step Response Purifi PTT5.25W04 50gram.gif De PR afstemming van de Purifi-site: 2 x PR, Fb = 53 Hz, F-3dB = 51 Hz, F-10dB = 41 Hz en Vb = 4,1 liter, zonder extra gewicht op de PR's.
PR Step Response Purifi PTT5.25W04 107 gram.gif Zelfde als boven maar met 57,4 gram extra gewicht zoals Purifi voorschrijft: Fb = 39 Hz, F-3dB = 67 Hz, F-10dB = 34 Hz en Vb = 4,1 liter.

Fb voor de CB, F-3dB en F-10dB voor alle komen uit het rekenprogramma. Hoe het laag uiteindelijk in de luisterruimte klinkt, hangt natuurlijk ook af van de eigenfrequenties daarvan. Bij mij klinken de 40 Hz en de 80 Hz daardoor veel sterker door en worden andere bastonen op de luisterplek juist onderdrukt (zit ik in diverse knopen te luisteren). Om deze reden heb ik F-10dB toegevoegd. Bij sommige bastonen komen er door de kamerresonanties dus een paar dB's bij.

Analyse:
  • De gesloten kast geeft een prachtige stapresponsie, maar ten kosten van de lage tonen. Met een goede plaatsing kun je de staande golven in je kamer gebruiken om je bas meer power geven. Die golven trillen weliswaar na, kan het laag domineren, maar zonder akoestische of DSP-maatregelen doen die dat sowieso.
  • De basreflexversie piekt in de frequentieresponsie een beetje bij 60 Hz. Dat levert een lekker pittige bas die echter relatief lang natrilt, wat je in de basloopjes zou kunnen horen. Als een eigenfrequentie van je kamer ook bij 60 Hz ligt, gaat dat mogelijk lekker dreunen.
  • De 2 x PR versie zonder extra gewicht reageert ongeveer hetzelfde.
  • Met extra gewicht vlakt de frequentieresponsie naar beneden af, daalt zo langzaam dat de F-3dB naar 67 Hz omhoog schiet. Maar dankzij de F-10dB zie je dat die pas vrij laag wegzakt. De stapresonsie is wat beter, de basloopjes zullen kleurrijker klinken.
Je kunt dit indirect ook uit de frequentiekarakteristiek en de groepslooptijd afleiden. Een lage, vlakke groepslooptijd zorgt voor weinig of geen natrillen. Ook wanneer laatste omhoog schiet als eerste al omlaag gezakt is, heb je weinig natrillen.
Geweldig! Geeft mooi inzicht zo - zou je de excel kunnen/willen delen hier? Dan kan ik ook nog wat met kastvolume klooien.

groet,

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Ik ben me iets maar aan het verdiepen in de impulse-response (nav de post van Wieger), en vroeg me af of de Energy Time Curve (in REW) de juiste methode is om de demping van de luidspreker te beoordelen. Als ik het goed begrijp dan zou een goed gedempte speaker een snelle stijging laten zien van de impulse, en daarna snel af moeten vallen zonder nog verdere slingeringen/afwijkingen te laten zien. Klopt dit?

Dit is de ETC van mijn (prottype) speaker met demping, deze voldoet volgens mij al heel aardig aan deze criteria.
Screenshot 2024-07-12 at 21.27.08.png
Laatst gewijzigd door satefan op vr 12 jul 2024, 21:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Hier:
UniBox408 2016 PF PR.xls
(3.34 MiB) 26 keer gedownload
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

satefan schreef: vr 12 jul 2024, 21:30
Ik ben me iets maar aan het verdiepen in de impulse-response (nav de post van Wieger), en vroeg me af of de Energy Time Curve de juiste methode is om de demping van de luidspreker te beoordelen.
Voorbeeld uit REW met meting in box 100 ms tijdvenster:
TC boven en Step beneden van Purifi PTT4.0X04 DSM25FFL MiB 2PR 5 ringen.jpg
Een resonator bevat een bepaalde hoeveelheid energie die afneemt door de verliezen, zoals de akoestische energie die wegstroomt, zie de ETC curve. De vibratie laat zien waartussen die energie heen en weer vloeit: kinetische bij de nuldoorgang naar potentiele in de uitersten. Of van de massa naar de veer, vice versa.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op za 13 jul 2024, 9:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Bovenstaande heeft een lekker pittige bas, maar wat eentonig. Met 1 PR krijg je heel wat anders, milder met meer kleuren in het laag, zeg maar. Je zou moeten kunnen schakelen, zoals met een sok in de baspoort.
satefan

Bericht door satefan »

Vamnmiddag nieuwe protype kastje in elkaar gezet en alle drivers etc overgezet. Het speelt nu, morgen metingen doen.
125cc4bf-f077-4c21-bc22-d9b21d423882.jpeg
Ik heb deze in 4 delen geprint en gelijmd. De printrichting van het bovenste deel is anders, vandaar het verschil in kleur/lichtval. Is bij de definitieve kasten natuurlijk niet meer zo, dan is alles uit 1 stuk.

groet,

Satefan
Shadow

Bericht door Shadow »

Wat zijn ze mooi!
rikpost

Bericht door rikpost »

Compacter kan haast niet zeg .
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Smooth ogend, maar waarschijnlijk goed realistisch klinkend.

We gaan het meemaken :lol:
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Zeven spoelen, wow :-o !
satefan

Bericht door satefan »

rikpost schreef: vr 19 jul 2024, 21:32
Compacter kan haast niet zeg .
T zou nog wel kunnen denk ik. Tweeter uit het midden, dan kan die nog wat zakken, en dan kan hij wat minder hoog. De baffle zou nog wat smaller kunnen, maar dan wordt t weer minder rond. Als m'n freecad skills nog wat geupgrade worden kan ik de boel nog wat ronder maken, maar voor nu vindt ik dit wel een mooi ontwerp.

Nu t filter nog netjes maken. Op de een of andere manier moet dit ook nog in t kastje gaan passen straks. Weinig plek voor grote spoelen en caps.

Satefan
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik denk (en hoop) dat je met iets minder toe kan uiteindelijk
satefan

Bericht door satefan »

Minder spoelen worden het niet hoor. Dit is wel het definitieve filter (tenzij de nieuwe speakerkast nog wat baffle-invloeden introduceert die het hoofd geboden moeten worden). Ik ga de hoogdoorlaat en de laagdoorlaat los van elkaar op aparte plankjes maken, zodat ze op verschillende plekken in de kast geplaatst kunnen worden. De bracing in het midden maakt het er niet makkelijker op. Maar t komt vast goed.

Edit: Op zoek naar kleine componenten van hoge kwaliteit dus :rock:

Satefan
Shadow

Bericht door Shadow »

Ja en je kunt ook proberen hoe klein je kan gaan zonder de kwaliteit in te leveren, er worden maar weinig speakers met waxcoils uitgerust vanaf de fabrikant...
satefan

Bericht door satefan »

Mja, ik was niet van plan om een heel arsenaal aan filtercomponenten aan te schaffen van allemaal dezelfde waarden en verschillende afmetingen. Hoewel het al snel uit de klauwen loopt merk ik al :rofl:

De seriecondensatoren voor de hoogdoorlaat zijn 3.3 uf. Dat is allemaal nog wel te doen gelukkig. De luchtspoel voor de laagdoorlaat wordt alweer relatief groot. Maar een luchtspoel is wel het minimale om te hebben natuurlijk. Maar als de wax of litzespoelen kleiner zijn dan is dat ook een optie natuurlijk. Ik ga maar een beetje puzzelen denk ik.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het wordt erg mooi Stefan! :rock: En vergeet al die boutique wax en litze spoelen. Hebben echt geen meerwaarde t.o.v. gewone Jantzen backlack luchtspoelen. Je zou alleen maar het mooie compacte formaat verpesten.
Ouwebok

Bericht door Ouwebok »

Volgens Tony Gee en Hobby Hifi zijn de duurdere Mundorf condensatoren goed en relatief compact, wel met een wat fris karakter p, zo lees ik.. https://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
satefan

Bericht door satefan »

Net even een meting gedaan op de as.Ziet er nog steeds prima uit wat mij betreft:
Screenshot 2024-07-20 at 15.11.19.png
Wieger61

Bericht door Wieger61 »

Ik zou vanaf 175 Hz beginnen met meten, dus zo vroeg mogelijk in de baffle step, om mogelijk relatief verlies van laag te voorkomen (zie boven).
satefan

Bericht door satefan »

Wieger61 schreef: za 20 jul 2024, 15:28
Ik zou vanaf 175 Hz beginnen met meten
Ga ik morgen even doen. Ik moet de speaker dan nog wat hoger zien te zetten. Maar heb wel een idee daarvoor. Ik heb overigens niet het gevoel dat ik laag mis \:D/
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

175 of bijv. 250 hz is maar een klein verschil, maar rond 200 kun je meestal vaststellen wat de referentie gevoeligheid zou moeten zijn, al is dit concept dusdanig uitzonderlijk dat het gehoor meer daarover te zeggen heeft. Een klein kastje heeft soms een beetje een zetje rond 100hz nodig, of komt gemakkelijk zo dicht bij een achterwand dat het een ander verhaal wordt...

Hoe dan ook, ik kom graag eens luisteren ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”