SV572/3 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb de binnenmaat van de kast op karton gezet en ben aan het kijken of het gaat passen in de kast.
Ik twijfel nog een beetje waar de smoorspoel moet komen, of die wel onder de buis er net naast kan.
Bijlagen
inbouw.jpg
inbouw2.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Dat wel full house zeg, pffffffff... Ga je voor de gloei nog een print maken? Kun je 30A TO220 Schottky's overwegen waar je een klein koelvinnetje op kan zetten.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Die 2 printen met elco's links en rechts zijn van de gloeispanning, of bedoelde je voor de 6BM8?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Nee voor de 4A van de SV572. Al met als zou een combiprint intussen ook geen gek idee zijn. Maar komende dagen geen regen :mrgreen:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Combiprint had gekund maar dan heb ik weer een grote print, nu 2 printen van 4x10cm. die ik tegen de zijwand wil monteren.
Die kleine ringkern is voor de -180V, de print erachter voor de afstandsbediening aan/uit en volume. Linker print voor de 500V voeding. Grote print voor -180V en 900V. Ik wacht nu nog op de pakjesboot.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

De kast is binnen en kan eindelijk aan het werk, de eerste stappen.
Bijlagen
chassis binnen.jpg
chassis buiten.jpg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Weer een stapje verder, de hardware geplaatst en nu kan alles aangesloten worden. Het was wel passen en meten, en hopelijk gaat het samen allemaal goed. Het gewicht is toch wel wat hoger geworden als dat ik had berekend :(
Dat wordt eerst sport training voor hij naar beneden gaat :lol:
Het Min printje moet er nog wel op net als de dikke laag weerstanden die nog op het chassis moeten komen.
Bijlagen
binnen SV572.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door douwebakker »

peterl schreef: vr 05 jul 2024, 16:42
Weer een stapje verder,
Dat ziet er veelbelovend uit Peter. Heel mooi.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Mooi bezig! Pas ajb wel op voor je rug, dit is herniamateriaal
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

De versterker speelt inmiddels op zolder maar er zit toch weer een lichte brom in, ik verwacht dat door alles erg kort op elkaar te bouwen dit niet helemaal meewerkt aan het bromvrij maken. ook ligt de bedrading soms dicht bij elkaar.
Zou het nog effect hebben als ik de 6BM8 ook ontbrom met 2 100r weerstanden?
En moest ik van de min naar massa nog weerstanden er tussen zetten met een condensator?
Het probleem is dat ik hem niet zo even op zijn kop kan zetten met om te meten en te testen(gewicht en hitte.
Dus het is vervangen en opnieuw proberen.
Bijlagen
SV572 binnen.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Hoe is het met de brom zonder stuurbuis of koppelcondensator? Weet je i.i.g. waar je het zoeken moet.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Zonder stuurbuis is hij vrijwel stil, heel zachte brom. dus dan zou ik het daar ergens moeten zoeken neem ik aan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Vind ik wel logisch idd
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

ik heb bij de 6BM8 2x 100r weerstanden aan de gloei geplaatst maar er blijft een hinderlijke brom als de muziek helemaal stil is. Zit te bedenken waar ik het nog meer kan vinden of uit kan halen. ik weet ook niet hoe gevoelig die stuurbuizen zijn voor brom. Die 500V die er ingaat is helemaal afgevlakt door de mosfet, dus daar zal het niet in zitten lijkt me. Is een weerstand van de centrale min naar massa ook nodig?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Vandaag van alles geprobeerd, ook rondom de rinkerntrafo een aluminium bescherming geplaatst en 2 weerstanden op de gloei geplaatst. De brom is aan een kant vrijwel stil( heel lichte brom van de afvlakking hoorbaar) maar op het andere kanaal(links) een scherpere brom die niet constant is maar iets fluctueert. Ik heb ook al geprobeerd de stuurbuisjes en de eindbuizen te verwisselen maar maakt geen verschil. iemand nog een idee?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door douwebakker »

Dat zijn lastige fouten Peter. Een aluminium afscherming van de trafo zou je niet helpen. Wil je de magnetische straling daarvan afschermen dan heb je daar mu-metaal voor nodig. Ik geloof trouwens niet dat dat de oorzaak is. Je kunt je beter even verdiepen in de stroom die via de massa loopt. Op die manier heb ik ook de brom in de el84 versterker opgelost.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Dit zijn idd erg lastige fouten. Het is dan meestal van achteren naar voren zoeken. D.w.z. van achteren naar voren steeds een trap afkoppelen. De laatste driver heb je nu geprobeerd en dat hielp. Dus het zit daar, of daarvoor! Dan nu die trap afkoppelen die dat weer aanstuurt en of dat gaat helpen. Enz. Dit kun je alleen doen met versterkers zonder tegenkoppeling.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Dus je bedoelt in dit geval de C (0,1u) weghalen die van de 1e naar de 2e triode loopt in de 6BM8?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Ja!

Iig even 1 kant van de C los solderen. 'Tis een lastige constructie zo omdat de componenten waar je zoeken moet aan de onderkant zitten. En je het ding niet even omdraait. Dus nogmaals: Pas op je rug.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Als ik die loskoppel wordt hij zeker stiller, maar zou het wat uitmaken als ik de gloei gelijkricht van de 6BM8?
Ik heb al alle RCA bedrading met microfoonkabel uitgerust zoals ik altijd doe, maar volgens mij zit het daar niet in.
Ik had ook al aangegeven dat er een heel lichte brom van de 572 komt maar die kan ik misschien nog later verbeteren met een grotere C, nu 15000 uf. Ik kan de kast via de LS connectoren vrij makkelijk achteroverleggen dus dat valt mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Tja, dat zou ik je zo op voorhand niet durven zeggen. Daar is mijn hands-on ervaring te gering voor. Misschien heeft Jurgen daar een idee over of nog een suggestie?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: SV572/3 SE

Bericht door democles »

Jouw bouwstijl is niet de mijne,daarom is het voor mij moeilijk te reageren.
Wat ik niet had gedaan is het hele voorversterker gebeuren zo aan elkaar te knopen,dit geeft je weinig ruimte voor verbeteringen.
Verder zou ik eerst kijken naar je aardschema.
Zorg dat je massa,s van de verschillende buizen naar hun ontkoppel elco lopen.
Dus niet doorverbinden van links en rechts,zoals je hier doet.
De eindbuis zit op dezelfde massa reel als de voor versterker!!
Misschien kun je proberen links en rechts te scheiden.
En maak drie aardpunten op het chassis.
1 voor de hoogspanning en 1 voor links en 1 voor rechts.
Bijlagen
cut.jpg
cut2.jpg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Bedankt voor het idee, ik ga het uitproberen om te zien of het verbetering geeft.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb voor de Hoogspanning een eigen aardpunt gemaakt op de schroef van de print.
Ook geprobeerd de 2 drivers te scheiden maar dat kan niet want het minpunt is een enkele min draad voor beide drivers. Kan er wel 2 mindraden vanaf de print opzetten maar dat is lood om oud ijzer.
wel aan die kant ook een massa punt gemaakt. Ik heb 1 driver opnieuw opgebouwd en de onderdelen vrijwel direct tegen het printje van de buis gebouwd maar dit gaf ook geen verbetering. Ik weet dat er nog een lichte brom in de afvlakking van de gloei van de 572 zit dus die ga ik eerst verbeteren door de 15Mf te vervangen door 30Mf. ik hoop dat dat al iets verbetering gaat geven. en dan weer verder zoeken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Dat gaat je denk ik weinig helpen, al kan het vergroten naar 30mF geen kwaad. Je hebt nu al wel vastgesteld de overmatige brom niet van de 572 afkomstig is maar in de trappen er voor.
Plaats reactie