Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Inderdaad heel veel ruimte en detail, daar zal ik aan moeten wennen maar uiteindelijk is dat de betere weergave, de Nadac klinkt wat rustiger in verhouding, de DSD dac laat meer horen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik had hier laatst trouwens nog bijna kortsluiting, tijdens het maken van de filters voor de Altecs. Toevallig zag ik het, het snoer van lijmpistool was ter plaatse van de aansluiting op het handvat, volledig doorgesleten, de buiten isolatie en beide binnen aders lagen bloot, er zat letterlijk 0.3mm lucht tussen de geleiders. Dit is nu opgelost met een kroonsteentje dus ik kon de filters afmaken, maar dit stuk trouw greedschap is heengegaan na al die jaren. Was een simpel ding van Bison, denk dat ik iets gelijks ga terugkopen, ding heeft het circa 15 jaar volgehouden, meer dan prima voor dat geld.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Ja die zijn geniaal, maar goed opletten met de snoeren en warmte, je bent er zo doorheen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik zat nu naar een Rapid GC270 te kijken, die kunnen 7 minuten zonder snoer, dat kan handig zijn, iemand ervaring met dit merk?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Nee, ik ben vrij kritisch op accu machines, zeker als ik ze weinig gebruik en het risico dat als ik ze pak de accu leeg of stuk is, groot is...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Vintage speakers lijm je met vintage smeltlijm: Beenderlijmkorrels! Kan snoerloos op een Campingaz pitje.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Het is de Rapid GC270 geworden, het is geen accu machine, als de lijm warm is blijft deze circa 7 minuten te verwerken zonder dat het pistool op de 230V blijft aangesloten. Gelijk de voorraad lijm patronen weer aangevuld:
Bijlagen
6381194C-5391-4129-A6CE-85E5E16C7763.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Leuk ding!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Net wat degelijker dan ik had en ook iets krachtiger, 25W vs 16W, voor 33 euro (ex patronen) hopelijk weer vele jaren lijm plezier.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Tevens in de Bauhaus wat inspiratie opgedaan qua houtkeuze voor een open baffle voor de altecs. Ze hebben Eiken 18mm panelen 20cm, 40cm, 60cm breed alle zijn 80cm hoog. Ik zat te denken aan een U-vorm, de 20cm als zijpanelen, die diagonaal doorhalen, zodat je een verlopende zijrib 5cm naar 15cm krijgt. Maar zou 80cm hoog genoeg zijn, de unit zit dan helemaal aan de bovenkant waar de zijrib smal is, niet ideaal? En welke breedte…? Misschien moet ik toch hoger gaan richting de 120cm..
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

Walt schreef: vr 05 jul 2024, 9:51
Het is de Rapid GC270 geworden, het is geen accu machine, als de lijm warm is blijft deze circa 7 minuten te verwerken zonder dat het pistool op de 230V blijft aangesloten. ...
da's handig
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ja lijkt mij ook, met zo’n kort snoertje ben je toch wat beperkt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Op MP heeft iemand een setje Jantzen Alumen Z 3.3uF, setje Duelund bypass 0.01uF en setje Mundorf Supreme 5.6uF te koop. De 3.3uF en 0.01uF kunnen mooi in het Altec filter, eens kijken hoe goedkoop ik dit kan krijgen. Gr. Walter

EDIT: was een koopje, dus gekocht.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Walt schreef: vr 05 jul 2024, 11:01
...Maar zou 80cm hoog genoeg zijn, de unit zit dan helemaal aan de bovenkant waar de zijrib smal is, niet ideaal? En welke breedte…? Misschien moet ik toch hoger gaan richting de 120cm..
Daar is ook een klassiek OB ontwerp voor:


Met wat googlen kan je de afmetingen wel vinden, 80 cm hoog, 90 cm breed. Er zit ook een klein horizontaal plankje aan de achterkant boven de breedbander. Kun je een supertweeter op zetten.
Bijvoorbeeld:
http://diyaudioprojects.com/Gallery/dis ... .php?pid=5
en
http://jelabsarch.blogspot.com/2012/06/open-baffle.html
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Zo breed kan ik niet kwijt, het maximale is circa 50cm.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Dan zal dat ten koste gaan van body in het laag. De kortste weg tussen voor- en achterkant is bepalend voor de onderste frequentie waar het laag begint af te vallen.

Kun je nog lange vleugels naar achteren maken. Of je zet de vleugels met pianoscharnieren aan de baffle. PHY-HP had zo iets voor zijn baffles.

Voordeel van de Altec baffles is dat ze mooi aansluiten bij de eigenschappen van de unit zonder al te veel ingrepen in het filter te hoeven doen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik heb nu een filter gemaakt voor een smalle baffle (zie de link van Olaf naar japanse website). Scharnierende vleugels vind ik wel een goed idee, dan kan ik de baffle compact opvouwen en uit de weg zettten, maar ik zou eens moeten nadenken hoe dit precies uit te voeren dan.
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Rien Kleinjan »

De optimale baffle is voor elke speaker zo smal mogelijk. Dat geeft meer ruimtelijkheid. De vleugels kun je het beste ongelijk maken. Mijn ervaring is dat 300 mm diep en 120 mm diep heel goed werkt. De 300 mm vleugel houd je dan tussen de twee luidsprekers en de korte vleugel aan de buitenkant. Verder zet je de vleugels op 100 graden open ten opzichte van de baffle, zodat de vleugels steeds verder uit elkaar gaan. Bekleden met bitumen en daarover vilt gaat trillingen tegen en dempt reflecties. Bij een dipool is dat zeer goed hoorbaar. Hoe hoger het geheel, hoe meer lage tonen de luidspreker geeft. 1200 mm is een aardige hoogte (meer kan geen kwaad) en dan de luidspreker op luisterhoogte en liefst iets uit het midden (breedte) monteren. Die vreemde dipool ontwerpen die je tegenwoordig ziet slaan nergens op. Smal is de boodschap!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Bedankt voor het advies Rien, dat klinkt allemaal zeer logisch.

Ik heb veel gedachten gehad inmiddels, maar ben nog niet eruit wat ik nu precies wil doen. Zoals ze nu in de kast zitten is wel erg praktisch, geen extra vloeroppervlak nodig. Dus ik zat nu te denken panelen op de kast schroeven en daar de units in. Qua laag zal dat niet veel beter zijn dan nu, maar ik kan nog wat schuiven met de spullen in de stelling last, om nabij de units meer dicht vlak te creëren.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door beijert »

Ik zou dan wel even een paneel van ikea regelen. Zo krijg je in ieder geval dezelfde uitstraling.

Tenminste, ik neem aan dat het ivar is. Dan kan ik je waarschijnlijk wel even twee van de smalle plankjes opsturen.
Laatst gewijzigd door beijert op zo 07 jul 2024, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Rien Kleinjan schreef: zo 07 jul 2024, 12:41
...Die vreemde dipool ontwerpen die je tegenwoordig ziet slaan nergens op.
Ehh, dat Altec ontwerp uit 1996 is weer gebaseerd op een Wharfdale OB uit 1957. Er is een reden waarom die zo laag en breed zijn. Het is ook een beetje het concept voor dergelijke antieke units.

Smal komt de afstraling misschien iets ten goede maar gaat ook ten koste van het laag dat toch al niet over houdt.
Het is bovendien de vraag of het wat afstraling betreft uitmaakt voor een grote breedbander, die bundelen toch al enorm; het midden en hoog zien de baffle niet eens.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Leuk hobby spul binnen gehad, die Alumen Z zijn echt groot voor slechts 3.3uF…

Condensators in 5.6 uF heb ik nauwelijks, dus die Mundorf Supreme gaan ook wel een keer van pas komen.
Bijlagen
DE30BF49-3F44-4622-B29D-EE324400FB79.jpeg
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door satefan »

Ben benieuwd naar je ervaring met de Alumen. Die heb ik ook op het oog voor het finale filter hier.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ja, ik weet niet of ik die op korte termijn erin ga zetten, zo te zien past dit totaal niet, hij is echt 2x groter/langer dan de Audyn Plus. Bovendien is deze Altec unit denk ik niet de beste driver om condensator verschillen mee te horen, het is een erg simpele konus tweeter namelijk.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Ik heb ze in de Scamo gebruikt die ik gebouwd heb, erg fijne speaker geworden. Voor de zware 3 weg van Jeroen_d liggen ze nog klaar op de werkbank...
Plaats reactie