Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Inderdaad heel veel ruimte en detail, daar zal ik aan moeten wennen maar uiteindelijk is dat de betere weergave, de Nadac klinkt wat rustiger in verhouding, de DSD dac laat meer horen.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik had hier laatst trouwens nog bijna kortsluiting, tijdens het maken van de filters voor de Altecs. Toevallig zag ik het, het snoer van lijmpistool was ter plaatse van de aansluiting op het handvat, volledig doorgesleten, de buiten isolatie en beide binnen aders lagen bloot, er zat letterlijk 0.3mm lucht tussen de geleiders. Dit is nu opgelost met een kroonsteentje dus ik kon de filters afmaken, maar dit stuk trouw greedschap is heengegaan na al die jaren. Was een simpel ding van Bison, denk dat ik iets gelijks ga terugkopen, ding heeft het circa 15 jaar volgehouden, meer dan prima voor dat geld.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja die zijn geniaal, maar goed opletten met de snoeren en warmte, je bent er zo doorheen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik zat nu naar een Rapid GC270 te kijken, die kunnen 7 minuten zonder snoer, dat kan handig zijn, iemand ervaring met dit merk?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nee, ik ben vrij kritisch op accu machines, zeker als ik ze weinig gebruik en het risico dat als ik ze pak de accu leeg of stuk is, groot is...
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Vintage speakers lijm je met vintage smeltlijm: Beenderlijmkorrels! Kan snoerloos op een Campingaz pitje.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het is de Rapid GC270 geworden, het is geen accu machine, als de lijm warm is blijft deze circa 7 minuten te verwerken zonder dat het pistool op de 230V blijft aangesloten. Gelijk de voorraad lijm patronen weer aangevuld:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Net wat degelijker dan ik had en ook iets krachtiger, 25W vs 16W, voor 33 euro (ex patronen) hopelijk weer vele jaren lijm plezier.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Tevens in de Bauhaus wat inspiratie opgedaan qua houtkeuze voor een open baffle voor de altecs. Ze hebben Eiken 18mm panelen 20cm, 40cm, 60cm breed alle zijn 80cm hoog. Ik zat te denken aan een U-vorm, de 20cm als zijpanelen, die diagonaal doorhalen, zodat je een verlopende zijrib 5cm naar 15cm krijgt. Maar zou 80cm hoog genoeg zijn, de unit zit dan helemaal aan de bovenkant waar de zijrib smal is, niet ideaal? En welke breedte…? Misschien moet ik toch hoger gaan richting de 120cm..
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja lijkt mij ook, met zo’n kort snoertje ben je toch wat beperkt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Op MP heeft iemand een setje Jantzen Alumen Z 3.3uF, setje Duelund bypass 0.01uF en setje Mundorf Supreme 5.6uF te koop. De 3.3uF en 0.01uF kunnen mooi in het Altec filter, eens kijken hoe goedkoop ik dit kan krijgen. Gr. Walter
EDIT: was een koopje, dus gekocht.
EDIT: was een koopje, dus gekocht.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Daar is ook een klassiek OB ontwerp voor:
Met wat googlen kan je de afmetingen wel vinden, 80 cm hoog, 90 cm breed. Er zit ook een klein horizontaal plankje aan de achterkant boven de breedbander. Kun je een supertweeter op zetten.
Bijvoorbeeld:
http://diyaudioprojects.com/Gallery/dis ... .php?pid=5
en
http://jelabsarch.blogspot.com/2012/06/open-baffle.html
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zo breed kan ik niet kwijt, het maximale is circa 50cm.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dan zal dat ten koste gaan van body in het laag. De kortste weg tussen voor- en achterkant is bepalend voor de onderste frequentie waar het laag begint af te vallen.
Kun je nog lange vleugels naar achteren maken. Of je zet de vleugels met pianoscharnieren aan de baffle. PHY-HP had zo iets voor zijn baffles.
Voordeel van de Altec baffles is dat ze mooi aansluiten bij de eigenschappen van de unit zonder al te veel ingrepen in het filter te hoeven doen.
Kun je nog lange vleugels naar achteren maken. Of je zet de vleugels met pianoscharnieren aan de baffle. PHY-HP had zo iets voor zijn baffles.
Voordeel van de Altec baffles is dat ze mooi aansluiten bij de eigenschappen van de unit zonder al te veel ingrepen in het filter te hoeven doen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb nu een filter gemaakt voor een smalle baffle (zie de link van Olaf naar japanse website). Scharnierende vleugels vind ik wel een goed idee, dan kan ik de baffle compact opvouwen en uit de weg zettten, maar ik zou eens moeten nadenken hoe dit precies uit te voeren dan.
-
Rien Kleinjan
- Berichten: 124
- Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De optimale baffle is voor elke speaker zo smal mogelijk. Dat geeft meer ruimtelijkheid. De vleugels kun je het beste ongelijk maken. Mijn ervaring is dat 300 mm diep en 120 mm diep heel goed werkt. De 300 mm vleugel houd je dan tussen de twee luidsprekers en de korte vleugel aan de buitenkant. Verder zet je de vleugels op 100 graden open ten opzichte van de baffle, zodat de vleugels steeds verder uit elkaar gaan. Bekleden met bitumen en daarover vilt gaat trillingen tegen en dempt reflecties. Bij een dipool is dat zeer goed hoorbaar. Hoe hoger het geheel, hoe meer lage tonen de luidspreker geeft. 1200 mm is een aardige hoogte (meer kan geen kwaad) en dan de luidspreker op luisterhoogte en liefst iets uit het midden (breedte) monteren. Die vreemde dipool ontwerpen die je tegenwoordig ziet slaan nergens op. Smal is de boodschap!
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bedankt voor het advies Rien, dat klinkt allemaal zeer logisch.
Ik heb veel gedachten gehad inmiddels, maar ben nog niet eruit wat ik nu precies wil doen. Zoals ze nu in de kast zitten is wel erg praktisch, geen extra vloeroppervlak nodig. Dus ik zat nu te denken panelen op de kast schroeven en daar de units in. Qua laag zal dat niet veel beter zijn dan nu, maar ik kan nog wat schuiven met de spullen in de stelling last, om nabij de units meer dicht vlak te creëren.
Groetjes Walter
Ik heb veel gedachten gehad inmiddels, maar ben nog niet eruit wat ik nu precies wil doen. Zoals ze nu in de kast zitten is wel erg praktisch, geen extra vloeroppervlak nodig. Dus ik zat nu te denken panelen op de kast schroeven en daar de units in. Qua laag zal dat niet veel beter zijn dan nu, maar ik kan nog wat schuiven met de spullen in de stelling last, om nabij de units meer dicht vlak te creëren.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik zou dan wel even een paneel van ikea regelen. Zo krijg je in ieder geval dezelfde uitstraling.
Tenminste, ik neem aan dat het ivar is. Dan kan ik je waarschijnlijk wel even twee van de smalle plankjes opsturen.
Tenminste, ik neem aan dat het ivar is. Dan kan ik je waarschijnlijk wel even twee van de smalle plankjes opsturen.
Laatst gewijzigd door beijert op zo 07 jul 2024, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ehh, dat Altec ontwerp uit 1996 is weer gebaseerd op een Wharfdale OB uit 1957. Er is een reden waarom die zo laag en breed zijn. Het is ook een beetje het concept voor dergelijke antieke units.Rien Kleinjan schreef: ↑zo 07 jul 2024, 12:41...Die vreemde dipool ontwerpen die je tegenwoordig ziet slaan nergens op.
Smal komt de afstraling misschien iets ten goede maar gaat ook ten koste van het laag dat toch al niet over houdt.
Het is bovendien de vraag of het wat afstraling betreft uitmaakt voor een grote breedbander, die bundelen toch al enorm; het midden en hoog zien de baffle niet eens.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Leuk hobby spul binnen gehad, die Alumen Z zijn echt groot voor slechts 3.3uF…
Condensators in 5.6 uF heb ik nauwelijks, dus die Mundorf Supreme gaan ook wel een keer van pas komen.
Condensators in 5.6 uF heb ik nauwelijks, dus die Mundorf Supreme gaan ook wel een keer van pas komen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ben benieuwd naar je ervaring met de Alumen. Die heb ik ook op het oog voor het finale filter hier.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja, ik weet niet of ik die op korte termijn erin ga zetten, zo te zien past dit totaal niet, hij is echt 2x groter/langer dan de Audyn Plus. Bovendien is deze Altec unit denk ik niet de beste driver om condensator verschillen mee te horen, het is een erg simpele konus tweeter namelijk.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb ze in de Scamo gebruikt die ik gebouwd heb, erg fijne speaker geworden. Voor de zware 3 weg van Jeroen_d liggen ze nog klaar op de werkbank...
