Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door Shadow »

Zou je dan voor de mid hoog sectie het gebruik van Jantzen waxcoils overwegen, eventueel in combinatie met Audyn True Copper caps (of Jantzen Amber Z, wat dezelfde opbouw heeft) ?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Dat was aanvankelijk één van de overwegingen, ik had ook wax coils besteld tegelijkertijd met de gewone lucht spoelen.
De wax coils kwamen pas na 6 juni binnen, dus zijn het de gewone lucht spoelen geworden die geplaatst zijn.

Omdat ik de stap van gewoon lucht naar wax coils te klein vind, sterker nog, ik heb nog niet kunnen aantonen dat er een verschil hoorbaar is, blijven nu de gewone lucht spoelen zitten.
De luidsprekers zitten weer netjes dicht en je ziet nergens aan dat ik ze open heb gehad, ze spelen erg, erg mooi, dus die blijven nu gewoon netjes in elkaar zitten.

Wel heb ik op een bepaald moment ook een keer overwogen om externe filters te bouwen zodat je niet gebonden bent aan de beperkte ruimte die het originele filter biedt en aan de beperkte ruimte in de luidspreker kast.

In dat geval zou ik wel voor ultieme onderdelen kiezen en een optimale opstelling van de spoelen, niet omdat ik dan verwacht dat ik daar een mega sprong mee zal maken qua weergave, maar het zal altijd wel iets brengen, bovendien is het leuk om zo iets gewoon zo mooi mogelijk op te bouwen (Tony Gee niveau)

Dit zal nu niet zomaar meer gebeuren, omdat ik dan ook een extra set aansluiting in de luidsprekers aan zal moeten gaan brengen (voor de tweeters) en dat is dan ook wel weer erg ingrijpend terwijl ze nu gewoon netjes en origineel zijn en zeer mooi spelen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Olaf Analogue schreef: do 04 jul 2024, 12:21
Nu is het wel zo dat de parallel spoel met zijn 2,1 mh groter is dan de serie spoel van 0,6 mh, dus ik kan me voorstellen dat ook de zelfinductie van de parallel spoel groter is

De zelfinductie van de seriespoel is 0,6 mH, en die van de parallelspoel 2,1 mH, wat inderdaad 3,5 maal groter is. Toch? :)
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

In plaats van de term "zelfinductie" had ik de term "tegen-EMK" moeten gebruiken.
De zelfinductie is uiteraard gewoon de opgegeven waarde.

Dat is mijn verwachting ook, vandaar dat ik denk dat de parallel spoel een evengrote invloed heeft op de klank.
Vaak zie je dat mensen alleen voor de serie spoelen mooie exemplaren pakken omdat daarvan de invloed groter zou zijn, wat misschien met twee identieke waarden ook zo zou kunnen zijn, echter heeft een parallel spoel in het mid circuit in het algemeen een grotere waarde en zet deze daarom ook een grotere tegen-EMK op het circuit.

In het vorige stuk had ik de term "tegen-EMK" moeten gebruiken, ik heb dit dis alsnog wel aangepast, anders is mijn verhaal niet duidelijk.
Shadow

Bericht door Shadow »

Waarom maak je nu zo'n onderscheid in 'tegen-EMK' en 'zelfinductie', het zijn verschillende verschijnselen maar tegen-EMK is een gevolg van het doorsnijden van krachtlijnen door een stroomvoerende geleider, zelfinductie het gevolg van een verandering van stroomsterkte in een spoel en afhankelijk van de snelheid en grootte van die stroomverandering. Wat door de fabrikant wordt opgegeven is de 'coëfficiënt van zelfinductie' die voortvloeit uit het aantal windingen gedeeld door de magnetische weerstand of reluctantie.
Beide termen vloeien volgens mij voort uit de electromotoren hoek en hoewel die waardes ons misschien iets vertellen over de weerstand die een spoel bied tegen een veldverandering is het volgens mij geen wet dat minder beter is toch? :think:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Minder is beter. Een lucht spoel heeft vrijwel geen tegen-emk en heeft dus niet de vervorming die een kern spoel wel heeft.
Shadow

Bericht door Shadow »

Dus een lagere tegen-EMK in een spoel zorgt voor minder vervorming van de kring? Ik dacht dat vervorming vooral door verzadiging wordt veroorzaakt?

viewtopic.php?t=25103

Hier schreef HJ daar wat over, aangevuld door Jeroen_d
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Shadow schreef: do 04 jul 2024, 23:27
Dus een lagere tegen-EMK in een spoel zorgt voor minder vervorming van de kring? Ik dacht dat vervorming vooral door verzadiging wordt veroorzaakt?
Beide is waar.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ah duidelijk
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Dit is ook relevant leesvoer: https://purifi-audio.com/blog/tech-note ... stortion-3

Elk materiaal met een magnetische permeabiliteit boven die van lucht heeft last van hysterese en de daardoor veroorzaakte vervorming.
Shadow

Bericht door Shadow »

Tuurlijk en het gebied waarin een spoel gaat verzadigen blijven we ver vandaan dus wat bij normaal luister niveau overblijft is de vervorming veroorzaakt door andere factoren, maar ik vind het stoer dat Olaf niet blindelings folie wax spoelen monteert maar op z'n oren af gaat.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Ja eens. Dat iets een theoretisch/meetbaar voordeel heeft wil nog niet zeggen dat je dat ook hoort. Hangt ook erg af van het soort muziek waar je naar luistert is mijn ervaring.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

viewtopic.php?t=25103

Klopt, alhoewel het gevolg van een wisselende stroom in een spoel, heeft tegen EMK er niks mee van doen. Verzadiging is niks anders dan een hele sterke magnetische vervorming van het kernmateriaal. En wie het wel eens meegemaakt heeft bij PA, weet dat het in verzadiging raken van het kernmatriaal flinke knallen uit de speaker op kan leveren! Dat staat los van de gewone niet-lineariteit van kernmateriaal voordat het in verzadiging komt. Lucht heeft de eigenschap dat het niet in verzadiging kan komen en dat het heel lineair is. Nadeel is dat de waarde van de spoelen niet heel groot kan worden zonder dat de weerstand groot wordt. Kernspoelen bij LS zijn altijd een combinatie van een kern en lucht. De lucht zwakt de niet-lineariteit van het kernmateriaal af. Maar de onderlinge verhouding kan sterk wisselen en het kernmateriaal ook. Waarmee de ene kernspoel kwalitatief niet de ander hoeft te zijn. Maar als het niet nodig is vanwege formaat en koperweerstand hebben luchtspoelen natuurlijk altijd de voorkeur.
Walt

Bericht door Walt »

In dit geval zat Olaf met de beschikbare tijd, en de wax coils waren niet op tijd binnen, dus het zijn gewone lucht spoelen geworden. Maar meest logisch is toch de inzet van het technisch ‘beste’ dus de waxcoils, in kleinere waardes zijn deze goed betaalbaar en dan weet je gewoon dat je op 100% zit. Een extern filter helemaal uitgefreakt lijkt me wel een leuk project Olaf, een extra set aansluitingen moet wel te doen zijn toch? Als je met deze speakers nog 10 jaar verder wilt, is zo’n aanpassing m.i. wel te rechtvaardigen, gewoon om te zien wat er nog uit te porren is. Mooie houten kasten met plexiglas topplaat, zodat het filter in al zijn glorie te bewonderen is.
Shadow

Bericht door Shadow »

Waarom zijn die het beste Walter?
Shadow

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef: vr 05 jul 2024, 10:15

viewtopic.php?t=25103

Klopt, alhoewel het gevolg van een wisselende stroom in een spoel, heeft tegen EMK er niks mee van doen. Verzadiging is niks anders dan een hele sterke magnetische vervorming van het kernmateriaal. En wie het wel eens meegemaakt heeft bij PA, weet dat het in verzadiging raken van het kernmatriaal flinke knallen uit de speaker op kan leveren! Dat staat los van de gewone niet-lineariteit van kernmateriaal voordat het in verzadiging komt. Lucht heeft de eigenschap dat het niet in verzadiging kan komen en dat het heel lineair is. Nadeel is dat de waarde van de spoelen niet heel groot kan worden zonder dat de weerstand groot wordt. Kernspoelen bij LS zijn altijd een combinatie van een kern en lucht. De lucht zwakt de niet-lineariteit van het kernmateriaal af. Maar de onderlinge verhouding kan sterk wisselen en het kernmateriaal ook. Waarmee de ene kernspoel kwalitatief niet de ander hoeft te zijn. Maar als het niet nodig is vanwege formaat en koperweerstand hebben luchtspoelen natuurlijk altijd de voorkeur.
Dank voor de aanvulling, ik had het vermoeden al - dat hoewel natuurkundig de correcte term bij spoelen - tegen-emk niet zo veel met luidsprekers te maken heeft...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tegen EMK is juist wat een klosje koperdraad tot een spoel met zelfinductie maakt maar heeft niet met het materiaal op zich van doen. Dat zie je juist bij inschakelen van een trafo: Bij inschakelen is er nog geen tegen EMK opgebouwd en is de primaire een klos draad met enkel een DC weerstand. Dus is die klein genoeg bij een flinke trafo, dan klapt de groepsautomaat er uit op de kortsluitstroom. Na enige tijd bouwt het magnetische veld op in de kern en als gevolg van de tegen EMK neemt de nullaststroom af naar de nominale waarde.
Walt

Bericht door Walt »

Ha Joram,

Ik vind de waxcoils het beste klinken, in ieder geval voor het mid en hoog. Geeft mooi de klank weer van koper, het parelen van de piano etc, je hoort gewoon meer textuur en de echte klank.

Groetjes Walter
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Het is me inmiddels wel duidelijk dat ik kennelijk niet helemaal de juiste termen heb gebruikt, haha :rofl:

Maar goed, we weten denk ik allemaal wel dat als het even kan lucht spoelen de voorkeur genieten zoals Peter al aangeeft, het verschil is goed waar te nemen en zoals ik eerder al zei had wharfedale in mijn ogen zelf al lucht spoelen toe moeten passen om van toch al hele goede luidsprekers, top luidsprekers te maken.

Ik heb in het verleden veel vergelijken uitgevoerd met kern, lucht en wax coils, ikzelf en de andere luisteraars konden heel goed het verschil waarnemen tussen kern en lucht, dat was ook prima reproduceerbaar, echter om verschil te horen tussen lucht en wax was heel veel fantasie nodig en uiteindelijk hebben we geconcludeerd dat dit verschil er waarschijnlijk niet is, en anders zo klein is dat het de moeite en extra kosten niet waard is.

Daar wil ik in dezen dan wel de restrictie meegeven dat de audio set die ik toen had lang niet in staat was om de zelfde hoge resolutie weer te geven waartoe mijn huidige set in staat is, dus ik weet niet of een vergelijk tussen lucht en wax spoelen nu misschien meer op zou leveren, ik kan dat niet uitsluiten.

Maar omdat het hier toch om hele mooie fabrieks luidsprekers gaat qua uiterlijk wil ik ze nu gewoon dicht laten.
Ik heb overigens nog steeds als ik de muziek aan zet even dat "tjezus wat speelt dat toch mooi tegenwoordig" moment, op elke willekeurige muziek, gewoon op shuffle play, het klinkt allemaal net zo lekker, dit is wat we willen.

Dus ik heb stiekum ook wel de neiging om heel erg tevreden te zijn zo.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Moet je ook aan vasthouden, scheelt nachtrust e.d.
Een tevreden mens is?

Daar kun je wel jaloers op zijn. :lol: :lol: :kwijl:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

"Tjezus wat speelt dat toch mooi tegenwoordig"

Kortom, gewoon tevreden er mee! Tijd voor luisteren en genieten \:D/
Shadow

Bericht door Shadow »

Dat is het belangrijkste!
Shadow

Bericht door Shadow »

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik had de nieuwe Absolute line van ze gezien inderdaad, dan zou ik zelf eerder gaan voor de geïntegreerde stereo versterker daarvan, maar dan wel voor een sterk gereduceerde prijs.
Maar voorlopig heb ik geen upgrade behoefte, de Maestro voldoet in alle toonaarden, ook deze had ik voor een sterk gereduceerde prijs, het moet immers wel leuk blijven allemaal.
Maar dat het mooi spul is allemaal dat is een feit.
Walt

Bericht door Walt »

100w in klasse A dat is serieus…
Plaats reactie