Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Een fatsoenlijke behuizing zal ook wel wat doen.
Gezien de Chaos zul je ook Jans Tannoy's hebben gehoord'. Die zitten ook in respectabele kasten.
Gezien de Chaos zul je ook Jans Tannoy's hebben gehoord'. Die zitten ook in respectabele kasten.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb zijn Tannoys gehoord inderdaad, indrukwekkend. Maar de Chaos 3 is van een andere Delftenaar, die ik via Audiofreaks heb leren kennen, hij heeft Tannoy 15 inch coax, en twee sets Tannoy 10 inch coax. Hij speelt zelf met de Chaos 5 versterker. Begreep vandaag dat TvW inmiddels bij de Chaos 9 is aangeland. De laatste uit de Chaos reeks.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Joram,
Momenteel weet ik nog bar weinig van de versterker, het zijn 4 kleine eindbuizen in triode, circa 2x 2.5 watt vermogen. Daarvoor zitten zo te zien 2 voorversterker buizen, met nog een derde afwijkend type misschien een fase draaier? Voor de voeding zit er een grote GZ37 gelijkrichter.
Groetjes Walter
Momenteel weet ik nog bar weinig van de versterker, het zijn 4 kleine eindbuizen in triode, circa 2x 2.5 watt vermogen. Daarvoor zitten zo te zien 2 voorversterker buizen, met nog een derde afwijkend type misschien een fase draaier? Voor de voeding zit er een grote GZ37 gelijkrichter.
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 30 jun 2024, 8:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Smaken verschillen dan toch echt, ik vind het meer een afstudeerproject van een Rietveld Academie Student 
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Mwah, vind het geen lelijk kunstje, meer een macramé-tje! Knopjes zelf gezaagd. Hoop voor Walt dat ie op zijn werk straks niet v.d.Heide achterna gaat.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik hou daar wel van zo’n uniek uiterlijk, en er is dus ook maar 1 van dit type versterker. Ik kan het erg waarderen dat een buizentechneut gewoon een jaar aan deze versterker heeft gewerkt. Dat de versterker dan ook nog volgens de Van der Heide filosofie is gebouwd, is een leuk pluspunt.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Daar doe je ze toch wel mee tekort. Ze zien er 'rustiek' uit en zijn dat ook, maar zijn erg fraai opgebouwd in de filosofie waar TvW een exponent van is. Dus geen epoxy printplaten.
Laatst gewijzigd door richard op zo 30 jun 2024, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Speciaal voor Pjotr, de bijbehorende voetjes met KURK zitten er nu ook onder:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Hoezo kurk? Das toch meer van Suzie Wrong? Moet toch koolstof onder van v.d.Heide? Zat er geen potje Norit bij?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Deze pootjes zijn handgemaakt door TvW, speciaal voor onder deze Chaos versterker. De Suzy Wong kurkjes zijn al tijden niet meer leverbaar, ook werken deze niet goed samen met de producten van TvW en Berret. Ik had best wat van die dingen, maar allemaal uitgekookt en in de kliko afgevoerd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zojuist een Audyn Plus 3.3uF parallel aan het bestaande grijze condensatortje gesoldeerd, als net niet bevalt kan deze er zo weer af om terug naar origineel te gaan. De condensator waarde is hiermee verkleind maar circa 1.7uF, dus de tweeter komt pas hoger in. Hopelijk haal ik hiermee wat van de schreeuwerigheid weg.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Bij parallel schakelen tel je de waardes juist op en wordt hij groter.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De schreeuwerigheid zit hem overigens in het probleem dat de grote driver ongefilterd speelt.
Deze moet nu frequenties weergeven waarin deze niet goed is. Bovendien is er nu ook veel overlap tussen de grote driver en de tweeter.
Die schreeuwerigheid gaat er pas vanaf met een knap filter.
Aangezien je wel van experimenten houdt zou je kunnen beginnen met gewoon een spoel in serie met de grote driver te zetten. Om te beginnen iets van 0,58 mh, en van daaruit in stapjes omhoog gaan tot dat het wat acceptabeler wordt.
Dan heb je in ieder geval een 6 db filter op beide drivers waardoor de klank misschien wat meer te pruimen wordt.
Maar als het de serieuze kant op moet gaan dan zouden er betere filters en behuizingen in beeld moeten gaan komen.
Deze moet nu frequenties weergeven waarin deze niet goed is. Bovendien is er nu ook veel overlap tussen de grote driver en de tweeter.
Die schreeuwerigheid gaat er pas vanaf met een knap filter.
Aangezien je wel van experimenten houdt zou je kunnen beginnen met gewoon een spoel in serie met de grote driver te zetten. Om te beginnen iets van 0,58 mh, en van daaruit in stapjes omhoog gaan tot dat het wat acceptabeler wordt.
Dan heb je in ieder geval een 6 db filter op beide drivers waardoor de klank misschien wat meer te pruimen wordt.
Maar als het de serieuze kant op moet gaan dan zouden er betere filters en behuizingen in beeld moeten gaan komen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Olaf, ik zou dat 2-weg filter die je eerder had gepost kunnen opbouwen/benaderen met wat ik nog heb liggen aan filter spul, misschien de LCR voor de woofer in eerste instantie weglaten.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat lijkt me een leuk experiment, ik ben wel benieuwd wat dat brengen gaat.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Spoelen 0.6mH zal wel een probleem zijn, ik zal kijken of ik 0.56 heb of 0.68, als ik de LCR weglaat is 0.68 misschien niet gek.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik kan wel even kijken wat ik nog heb liggen, dan kom ik daar nog even op terug.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Voor een experiment komt het niet zo nauw natuurlijk, ik zal vanavond eens in de bakken graven, de 3.3uF kan in ieder geval de nette Audyn plus zijn.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb spoelen van 0,6 en 0,24 mh. Maar dat zijn dikke wax-coils. Dat is wellicht een beetje te voor een experiment.
