Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Vraagje aan de heren techneuten, er staat een enkele kleine condensator voor de tweeter van de Altec coax, deze is vrij lastig te verwijderen om even op te weten. Werkt het om gewoon de meter direct over de C te zetten, of verstoor de weerstand van de luidsprekerspoel dan de meting?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Nee dat niet maar het v.d.Heide effect wordt dan ernstig verstoord.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 29 jun 2024, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Beetje een cryptisch antwoord, maar die C zo opmeten zonder los te halen kan dus?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Je moet even kijken hoe het zit. Het zit wel parallel aan woef. Wellicht dat je 1 kant van woef even los kunt maken?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: za 29 jun 2024, 17:11
Vraagje aan de heren techneuten, er staat een enkele kleine condensator voor de tweeter van de Altec coax, deze is vrij lastig te verwijderen om even op te weten. Werkt het om gewoon de meter direct over de C te zetten, of verstoor de weerstand van de luidsprekerspoel dan de meting?
Sterker nog, ik heb in dit topic, niet ver terug, de condensator behandeld en de waarde ervan genoemd. hoe makkelijk wil je het hebben?
altec.jpg
altec2.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Olaf, bedankt! Daar heb ik echt overheen gelezen! Ik heb ook die kleine grijze cap erin zitten, maar natuurlijk net zo gemonteerd dat de waarde niet te lezen is.

Ik begreep dat de tweeter eigenlijk te laag wordt ingezet, derhalve zou ik ook eens een 2.2 of iets dergelijks kunnen proberen.

Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op za 29 jun 2024, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Iemand met aanmerkelijk smallere ogen dan dat wij hebben heeft dit filter er voor ontworpen:

f2.jpg
f1.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: za 29 jun 2024, 18:11
Ha Olaf, bedankt! Daar heb ik echt overheen gelezen! Ik heb ook die kleine grijze caps,eron zitten, maar natuurlijk net zo gemonteerd dat de waarde niet te lezen is.

Ik begreep dat de tweeter eigenlijk te laag wordt ingezet, derhalve zou ik ook eens een 2.2 of iets dergelijks kunnen proberen.

Groetjes Walter
De verwarring van de te laag ingezette tweeter komt voort uit het vreemde feit dat er exemplaren met een 6,8 uf condensator in omloop zijn, deze zijn inderdaad te laag ingezet, de 3,3 uf is prima
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Intressant, heb je een linkje naar de website waar dat filter staat?

Ook bedankt voor die info 6.8 en 3.3, dan zal ik toch nog moeten kijken welke waarde ik heb, ik denk de 3.3uF het klinkt niet heel gek.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Deze meneer is in het bezit van dezelfde drivers die jij hebt, dus de 409-8E, deze noemt hij dus ook in zijn verhaal en deze heeft hij ook op zijn foto's staan. die van hem hebben overigens de 6,8 uf condensator, maar omdat hij zijn eigen filters er op ontwerpt komt deze uiteraard te vervallen.

In zijn meet grafieken noemt hij het rechtsboven de 409-8H, maar gezien zijn foto's en zijn verhaal ga ik hier uit van een type foutje

http://www.hifidiy.net/index.php?s=/hom ... /9680.html
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Dit is degene die exemplaren heeft zowel met de 3,3 uf condensator alsook met de 6,8 uf condensator en duidelijk aangeeft dat met laatst genoemde condensator de tweeter te laag wordt ingezet:

https://blog.goo.ne.jp/takayori-okino16 ... e9ce56f9f2
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Met google translate kom je een eind, hij zegt ook dat je 1.5uF kunt proberen, als je het midden hoog te luid vind spelen.
Bijlagen
E6A858BA-5AFF-49C4-837B-C41B9007E65C.jpeg
Laatst gewijzigd door Walt op wo 03 jul 2024, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Uiteraard kun je naar smaak dingen uitproberen, maar het grootste nadeel is dat de grote driver ongefilterd speelt en dat moet je eigenlijk niet willen met het opbreken en vervormen wat daardoor aanwezig is, daarom zijn die filters uit de eerste link juist interessant.
Daarmee zal het in ieder geval allemaal wat aangenamer klinken.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

In wat voor kast zitten die drivers origineel? Zo op de boekenplank bij Walter zonder kast gaat dat filter natuurlijk niet correct zijn.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Op zich is een wat groter soldeerprojectje wel weer een keer leuk, zal eerst nog wel een keer betere condensator proberen in iets kleinere waarde, 2.2uF ofzo.

De gelijkrichterbuis GZ37 die nu in de Chaos 3 zit is een hele fraaie van Philips, maar die wil de eigenaar wel terug voor zijn eigen versterker, ik krijg dan een vervangende buis van wel wat mindere kwaliteit, daarom ga ik op zoek naar een fraaie GZ37, maar deze zijn schaars en duur.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

jeroen_d schreef: za 29 jun 2024, 19:13
Zo op de boekenplank bij Walter zonder kast gaat dat filter natuurlijk niet correct zijn.
Dat klopt inderdaad, die meneer heeft ze uiteraard ontworpen op zijn TQWT behuizingen die hij ook voor dit doel ontworpen heeft.
Eerder in dit topic heb ik voor de snelheid en het gemak met toch een redelijk resultaat een lekke kast aangeraden, Walt zou dan de breedte van de TQWT uit de link aan kunnen houden.
Perfect wordt het dan misschien niet, maar het zal uiteraard dan allemaal wel veel serieuzer klinken dan hoe het nu is.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Een leuke feature op de Chaos 3 is een rode led aan de onderkant, na het aanzetten van de versterker is er niet gelijk geluid, pas als deze led aangaat zijn de buizen op temperatuur.
Bijlagen
B87C0CA2-467D-4AD4-86CB-68755DEBAA72.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Dus je ziet het als er geluid uit komt? Gaaf hoor.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De kids op bed, dus eens naar het zolderkamertje om de Chaos 3 te beluisteren. De Altec 20cm coax speakers hebben geen kast en ook geen baffle, dus er is maar beperkt laag aanwezig, maar mij stoort dat eigenlijk niet. Het geluid is erg fraai, stemmen zijn open en fijntjes, veel details en mooi uitsterven van klanken. Tonaal is het eigenlijk wel goed in balans, alleen weinig laag.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leeuwarden »

Dikke sub erbij!

viewtopic.php?t=32104
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Die moet dan wel tot 500Hz lopen of zo. Beneden 500Hz komt er niet veel uit die Altec's zonder kast.

Tenzij je voor de bose acoustimass sound wil gaan.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Pjotr schreef: za 29 jun 2024, 21:21
Dus je ziet het als er geluid uit komt? Gaaf hoor.
Vergelijkbaar met het lampje dat ging branden als de telefoon overging bij mijn dove tante.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: za 29 jun 2024, 22:17
Die moet dan wel tot 500Hz lopen of zo. Beneden 500Hz komt er niet veel uit die Altec's zonder kast.

Tenzij je voor de bose acoustimass sound wil gaan.
Zelfs dat niet. Wordt gewoon geen muziek: De centrale C is 261 Hz... Meer dan telefoongeluid wordt het niet. Een ouderwetse vintage telefoon dan :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De TvW 104 vervangen door de TvW 204, tevens de versterker en cd speler hun eigen plank en een mooie Sonore Tourmaline interlink ertussen.
Bijlagen
C596D7B4-F72F-41B9-8B2C-A4FC1D549E0C.jpeg
Laatst gewijzigd door Walt op zo 30 jun 2024, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik heb nog twee stuks Faital Pro 10RS350 liggen, wellicht die als OB laag erbij…
Plaats reactie