Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Bedankt Douwe.

Ik ben nu de print aan het uitbouwen en zal de aarde aanpassen.
Gelijk nog wat andere dingetjes opknappen.
Als de weerstanden binnen zijn kan ik die ook gelijk er in solderen.

Deze week dan ook gelijk de houten zijpanelen schilderen, dan kan hij in 1x in elkaar en hopenlijk niet meer uit elkaar.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

OK, dan schiet je al lekker op. Ik moet nog een kap over de trafo's maken en een plaat met gaten voor de voorkant. Twijfel nog even over houten zijkanten of het chassis schilderen. Als alles klaar is ga ik nog wel wat foto's posten.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door peterl »

Gefeliciteerd Douwe, de rest kan nu volgen met deze aanpassing.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Zo dat is heel goed nieuws Douwe En dat klein beetje het er toe doet Super knap gevonden :goedzo:
Alleen Willy heeft waarschijnlijk door minder goed rendement speakers geen last van gehad
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

douwebakker schreef: za 22 jun 2024, 15:00
oplossing brom.pngNou mannen, ik heb de oplossing voor de brom.
Daarvoor heb ik het gnd spoor aan de rechterkant van de print onderbroken en aan de onderkant een verbinding gemaakt.(onder de tone control schakelaar) Er zat potentiaal verschil tussen de gnd van de potmeter en de gnd bij V2. Ik moet nu echt met mijn oor in de luidspreker om nog wat brom te ontdekken dus het is zo mooi genoeg.
Amai Douwe, dat heb je goed gevonden, respect!

Zelf heb ik zoals je hebt kunnen vaststellen, weinig kunnen helpen.
Ik heb te veel werk gehad buiten in de tuin (door dat rotweer) en nu gaan we een weekje naar zee, hoog tijd.. dat is langer dan een jaar geleden...
Ik volg daar ook nog wel. Ik maak me de bedenking dat jij nu de reddende engel bent waar Anne dat vroeger altijd was. Die verlegde mijn aardingen altijd wel 1 à 2 keer eer een ontwerp af was.

Goed team :goeie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja een A (aardings) Team :lol:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

@Willy, ik ben ook erg blij dat er een oplossing is. Van te voren heb ik de print ook gecontroleerd en was me niets opgevallen.
Achteraf is de brom natuurlijk gemakkelijk te verklaren. Het was jou ook niet eerder opgevallen natuurlijk. Ik beschouw het als een leer voor de volgende keer.
En jij gaat volgende week een weekje vakantie vieren. De weersverwachting is goed, en meestal is het aan de kust mooier weer dan in het binnenland. Ik wens je ( jullie) fijne dagen. Geniet er maar van.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

@Willy_61:
Fijne vakantie en geniet er van.
Ik kom net terug uit Zwitserland, als ik nu op het AD kijk heb ik geluk gehad geloof ik. Noodweer geweest daar.

Hier zijn de verwachtingen goed, dus lekker met de tenen in het zand :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Willy fijne vakantie tegewenst , ik kreeg vanavond een Whatsapp berichtje wat me helemaal ondersteboven heeft geslagen, had de berichtgeving over Joram gemist in het medisch ongemakken draadje, vandaar dat ik nu weer hier beneden zit.
Dat was overigens de tweede vandaag in mijn kennissenkring.
:(
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Vandaag heb ik de ugt's weer terug op het chassis geplaatst. Toch krijg ik dan weer een zachte brom op het linker kanaal. Niet de ratel brom die er voor heen was maar nu een nauwelijks hoorbare brom. Vele malen zachter.
Als ik dan J1 weghaal blijft de brom aanwezig. Daarmee komt vast te staan dat het niet meer uit de elektronica komt, maar door instraling vanuit de voeding. Het betreft immers de trafo die het dichts bij de voeding staat. Misschien moet ik toch ringkern trafo's gaan gebruiken. Deze hebben immers veel minder last van instraling.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Douwe kan je echt die trafo die je plat gelegd heb niet weer op zijn voetjes zetten en dan haaks op de ander De middellijn precies in elkaars verlengde
Al probeer je dat maar voor mijn gemoedsrust, ik denk dat dit beter werkt
Zie foto’s
Bijlagen
IMG_0814.jpeg
IMG_0813.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

IMG_0459.jpg
Daar veranderd het niet van Bert. Pas als ik de trafo boven op de andere plaats is het echt helemaal weg. Er is simpel genoeg niet genoeg ruimte op het chassis.
IMG_0460.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Dat is echt jammer ik weet wel dat een mm verschuiving al hoorbaar duidelijk verschil geeft
Maar als het niet werkt bij jou werkt het niet Jammer ! Misschien dat die koperen band dat verschil veroorzaakt, heb het niet met dat soort trafoo,s geprobeerd, ik had ze ook niet !
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Ik heb de overtuiging dat ie met ringkerntrafo’s helemaal muisstil is.
De vraag is: Is het me dat wel waard. Op een halve meter afstand van de luidspreker hoor ik niets meer.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

@douwebakker:

Weerstanden zijn aangekomen en gesoldeerd. Bedankt daarvoor.

Zijkanten zijn wit geschilderd.

Ik heb ook de aanpassing gedaan tegen de brom, hij is perfect stil nu.
Echt heel knap gevonden Douwe.
Bijlagen
IMG_3812.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Een mooie versterker geworden zo. Ik ben ook blij dat de brom bij jou helemaal is opgelost.
Veel plezier ermee.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Wat ga je zelf doen?
Ringkern of niet?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Ik denk dat ik het zo maar laat Govert. De brom bij mij is zo klein dat ik er echt met mijn oor voor moet zitten om het te kunnen horen.
Ik heb ‘m gemaakt voor mijn werkkamer en daar word de brom toch al vele malen overstemd door de ventilator van de PC.
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Spartacus schreef: di 25 jun 2024, 22:21
@douwebakker:

Weerstanden zijn aangekomen en gesoldeerd. Bedankt daarvoor.

Zijkanten zijn wit geschilderd.

Ik heb ook de aanpassing gedaan tegen de brom, hij is perfect stil nu.
Echt heel knap gevonden Douwe.
Hey Govert,

ziet er prima uit hoor, petje af v.w.b. de afwerking!
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

douwebakker schreef: za 22 jun 2024, 15:00
oplossing brom.pngNou mannen, ik heb de oplossing voor de brom.
Daarvoor heb ik het gnd spoor aan de rechterkant van de print onderbroken en aan de onderkant een verbinding gemaakt.(onder de tone control schakelaar) Er zat potentiaal verschil tussen de gnd van de potmeter en de gnd bij V2. Ik moet nu echt met mijn oor in de luidspreker om nog wat brom te ontdekken dus het is zo mooi genoeg.
Top klasse weer Douwe dat je de brom gevonden hebt.
Van het weekend ga ik eindelijk beginnen, drukte met bedrijf, kinderen etc, je kent het wel.
Het doel is om aan de voedingsprint te gaan beginnen vrijdagavond en/of zaterdagavond mits het niet te warm is.

Wat is wijsheid v.w.b. de brom aanpassing, de bestaande print t.z.t. ook aanpassen of is het beter/fraaier om toch een nieuwe print te laten maken met de aanpassing daarin?
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik zou de bestaande print aanpassen. Het is 5 min werk en niemand die het ziet.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

rvdh86 schreef: wo 26 jun 2024, 10:23
douwebakker schreef: za 22 jun 2024, 15:00
oplossing brom.pngNou mannen, ik heb de oplossing voor de brom.
Daarvoor heb ik het gnd spoor aan de rechterkant van de print onderbroken en aan de onderkant een verbinding gemaakt.(onder de tone control schakelaar) Er zat potentiaal verschil tussen de gnd van de potmeter en de gnd bij V2. Ik moet nu echt met mijn oor in de luidspreker om nog wat brom te ontdekken dus het is zo mooi genoeg.
Top klasse weer Douwe dat je de brom gevonden hebt.
Van het weekend ga ik eindelijk beginnen, drukte met bedrijf, kinderen etc, je kent het wel.
Het doel is om aan de voedingsprint te gaan beginnen vrijdagavond en/of zaterdagavond mits het niet te warm is.

Wat is wijsheid v.w.b. de brom aanpassing, de bestaande print t.z.t. ook aanpassen of is het beter/fraaier om toch een nieuwe print te laten maken met de aanpassing daarin?
Gewoon de modificatie doorvoeren. Je ziet er bijna niets van.
Douwe
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Heren dank en helder is inderdaad ook het gemakkelijkste :-)
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Het begin is gemaakt, later vandaag zal ik er mee verder gaan.
Douwe nogmaals bedankt voor het weerstandje.
Moest even zoeken maar toe dacht ik oh ja die kwam van Douwe!
Goed weekend allemaal, zo maar weer verder met opruimen enzo
Bijlagen
e50036f9-7356-49d6-a59d-f0ae3b3f1289.jpeg
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik denk dat mijn versterker binnenkort op MP komt.
Ik vond het geweldig om hem te bouwen, maar helaas past hij niet in mijn kast.

@Willy_61: Bedankt voor het ontwikkelen van de versterker en het beschikbaar stellen van de printen.
Het was een geweldig leuk project om te bouwen.
Plaats reactie