SV572/3 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door Bas Horneman »

Van Tentlabs.
ccs.PNG


Rod Coleman gebruikt ook ccs in zijn modules.

Beide zijn elektronica-ingenieurs. Dus helemaal flauwekul zal het wel niet zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar wel van een myfi niche kaliber en een handeltje in dat spul. Het is beter om zelf te begrijpen in een concrete situatie wat er gebeurt dan op andermans algemeenheden af te gaan... Pak maar eens een ECC83 of zo en varieer de gloeispanning eens plus en minus 1V. Zul je zien dat de stroom vrijwel op 300mA constant blijft. Alleen buizen speciaal ontworpen voor stroomgloei zoals P en U buizen kun je betrouwbaar met stroom sturen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door douwebakker »

Pjotr schreef: ma 17 jun 2024, 10:47
Constant Current Source.
Dank je Peter.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Peter, ik heb het printje met de elco's en dioden in elkaar gezet en getest met de smoorspoel.
Bij 225V krijg ik 6,2V en bij 235V 6,5V.
De dioden worden best wel warm(50-60gr) en de eerste elco lauw.
De brom is nog niet volledig weg maar wel veel minder. Kan ik nog een zwaardere eind elco plaatsen(bijv 10000uf of raad je dat niet aan. Ik heb getest met een enkele buis, dus de gloei spanning kan nog iets lager worden met de 2e buis.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

=D> Dat is heel netjes Peter! Die eindelco mag je zo groot maken als je wilt, 20.000uF mag ook. Als het past. De eerste elco niet! Hoe groot is die nu? 3x 4700uF? Ja, dat warm worden van de dioden had ik wel verwacht, ze verstoken ong 1W per stuk. Daarom mijn suggestie om er 2 parallel te zetten. Maar al met al is dit wel een succesje met je huidige trafo! Wil je echt een gestabiliseerde voeding maken dan moet je echt naar een hogere trafospanning voor de gloei. Misschien dat je de restbrom nu verder weg kunt trimmen met een ontbrompotmeter?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Klopt, Ik heb 3x 4700uf gebruikt. Maar gaat die eind elco als ik die veel groter maak nog wat wegwerken?
Kan dat dan nog?
Ik heb de - van de 6,3V aan de massa gelegd, maar kan ik dan nog de potmeter er over zetten, want die ligt toch ook met de loper aan massa?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Die 3x 4700uF zo laten! Anders verandert je gloeispanning en die is goed zo! De elco na de choke mag je zo groot maken als je wilt. Bij iedere verdubbeling ervan halveert de rimpelspanning op de gloei. Je gloei is hier ook je kathode bedenk ik nu en dan is een ontbrompotmeter wat lastiger. Je kunt dan niet zomaar die potmeter over de gloei zetten. Dat gaat niet werken. Je gloei moet aan 1 kant aan massa voor de kathodestroom. Moet ik even over denken. Wellicht weet Jurgen wat?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Dan ga ik het eerst nog met 10mf proberen achter de spoel.
Met 10mf moet ik mijn oor bij de speaker houden om een lichte brom te horen.
Zet jij het schema er nog op?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Choke gloei.GIF
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Maakt die 10000uf nog wat uit of het een low esr is?
Omdat je al aangaf dat er weinig stroom loopt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Nee, dat maakt niet zo uit. Dat is voor de 4700uF voor de choke veel belangrijker i.v.b. met de levensduur.

Suggestie voor een ontbrompot:
Choke gloei brompot.GIF
Je krijgt zo wel een kathodeweerstand van ca 12ohm maar ik denk dat die bij een bias van 100mA verwaarloosbaar is.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Prima oplossing toch? De spanningen die andere Peter hier noemt vallen onder de noemer "puntlanding". Niks meer aan doen!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Prima oplossing toch? De spanningen die andere Peter hier noemt vallen onder de noemer "puntlanding". Niks meer aan doen!
Bedoel je de ontbrompotmeter er niet meer bij tussen plaatsen Jurgen, ik werk nu trouwens met 80mA bij -180V.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Jawel, ontbrom er in zoals geschetst in Pjotr's laatste post. Met je gloeispanning zit je precies goed.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Komt de min zijde van de elco’s dan te zweven?
En alleen de loper aan min?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Yep, precies zo als in het schema staat aangegeven! Min en plus van de elco zijn voor de rimpelspanning in tegenfase. Met de potmeter balanceer je tussen beide tot op het punt waar die rimpel precies nul is. De loper van de pot zit aan de gnd dan. De twee 47 ohm weerstanden dienen ook ter beveiliging als de loper slecht contact zou maken. Dan kunnen er geen ongelukken gebeuren t.g.v. een zwevende kathode :mrgreen:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Top, vanavond moet ik weg, morgen ga ik testen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Probeer maar. Kan zijn dat het nog weinig doet t.o.v. wat je al hebt bereikt. Ben wel benieuwd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb de potmeter er tussen geplaatst maar dat had geen enkele verandering welke kant ik ook opdraaide.
Wat ik wel heb moeten doen is de diodes verdubbelen, deze werden rond de 80gr en nu nog 50 gr met dubbele, nadeel is dat de gelijkspanning wel iets oploopt en boven de 240Vac boven de 6,6V uitkomt. onderspanning blijft boven de 6,1V bij 225Vac. De afvlak elco heb ik vervangen voor een 15000uf versie. Ik moet toch wel tot zo'n 10 a 20cm bij de luidspreker komen om wat brom te horen. Is aanvaardbaar maar kan misschien ook nog uit de 6BM8 komen. Ik maak me nog wel iets zorgen over de spanningen van de 6BM8, zitten die nog wel binnen de marge? Zie schema.
Bijlagen
meting 25 juni.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Ok, had al wel zo'n idee, dan is de brom op dat punt wel getackled en is daar niet meer te winnen. De 6,6V bij 240V is de +5% van wat de buis mag hebben. Doorgaans is dat wel 10%. Wellicht dat het iets lager uitkomt als beide kanalen spelen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Is die spanning van de 6bm8 nog een beetje binnen de grenzen Peter?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Daar zou ik me op dit moment geen zorgen over maken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Mooi Jurgen, dan is het nu weer wachten tot die verrekte kast binnenkomt, volgens mij hebben ze hem gewoon op de boot gezet vanuit China. Zal wel begin juli worden.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2441
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Wachten op de pakjesboot...
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Dan is die hopelijk wel vroeg dit jaar :lol: :lol:
Plaats reactie