Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Barry2001 »

Gaaf :rock: misschien wat verslag in het zendamateur draadje straks?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Toch vanmiddag nog even aan de versterker gewerkt. Daarvoor heb ik de volumeregelaar even van de print af gehaald en de verbinding naar de fasedraaier via een afgeschermde kabel laten lopen. Dit gaf geen verbetering. Een tegenvaller,want ik was er eigenlijk van overtuigt dat het daaraan zou liggen.
Normaal gesproken zou je verwachten dat de brom zou verdwijnen als je pin 2 van V2b, het rooster dus, met massa verbind, maar de brom word dan juist meer. Niet veel hoor, maar duidelijk waarneembaar. Het schiet dus niet op.
En als het niet via het rooster binnenkomt zou het nog via de kathode kunnen. Daarom zal ik de -24V loshalen en deze via een labvoeding voorzien.
En ik kan maar niet verklaren waarom nu die brom en eerder op de plank helemaal stil. Er moet toch een verklaring voor zijn?
Afijn ik hoef me dit weekend niet te vervelen. Als moet nog maar een keer terug op het plankje want daar had ik de brom niet.
@Spartacus: jij had het toch ook op het linker kanaal?
Douwe
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door peterl »

Vervelend probleem Douwe, ook al de buisjes er uitgetrokken om te zien waar het vandaan komt?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Je bedoelt de buisjes van de toonregeling toch Peter? Die heb ik er af gehad, maakt geen verschil.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

douwebakker schreef: vr 21 jun 2024, 19:36
Toch vanmiddag nog even aan de versterker gewerkt. Daarvoor heb ik de volumeregelaar even van de print af gehaald en de verbinding naar de fasedraaier via een afgeschermde kabel laten lopen. Dit gaf geen verbetering. Een tegenvaller,want ik was er eigenlijk van overtuigt dat het daaraan zou liggen.
Normaal gesproken zou je verwachten dat de brom zou verdwijnen als je pin 2 van V2b, het rooster dus, met massa verbind, maar de brom word dan juist meer. Niet veel hoor, maar duidelijk waarneembaar. Het schiet dus niet op.
En als het niet via het rooster binnenkomt zou het nog via de kathode kunnen. Daarom zal ik de -24V loshalen en deze via een labvoeding voorzien.
En ik kan maar niet verklaren waarom nu die brom en eerder op de plank helemaal stil. Er moet toch een verklaring voor zijn?
Afijn ik hoef me dit weekend niet te vervelen. Als moet nog maar een keer terug op het plankje want daar had ik de brom niet.
@Spartacus: jij had het toch ook op het linker kanaal?
Douwe
Klopt, bij mij ook het linker kanaal.
Ik speel momenteel weer op mijn Elekit TU8200. Daar kan ik toch beter naar luisteren.
Tzt moet ik bij mij de juiste weerstanden nog in de feedback zetten. Helaas heb ik nu geen bestelling bij Reichelt oid. De verzendkosten voor een paar weerstanden zijn mij te hoog.
Zonder de feedback wordt het geluid te rommelig met een lp van Queen.
Op de Elekit heerlijk strak nu.

Ik had idd op de plank ook geen probleem voor zover ik weet. Had er toen wel andere speakers aan hangen.
Alle buizen zijn al getrokken en gewisseld, toonregeling uit etc. Geen resultaat.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Dus bij jou hetzelfde als hier. Vervelend.
Ik heb wel een paar weerstandjes voor je hoor.
Kunnen zo in een envelop.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Het gaat om de 2,2M 4 stuks.

Als de muziek aan staat hoor je de ruis niet, maar ik kan slecht tegen het PP geluid. Geef mij maar een SE liefst in triode.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Stuur maar een PB met je adres dan doe ik ze op de post.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Gedaan. Bedankt Douwe.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Lig in bed Probeer te slapen lukt niet Te veel gekke dingen mee gemaakt , niks met audio maar Slechte SWR op antennen En op dummyload, Op 70 cm power weg in plaats van 40 nog maar 2 Watt met lijkt net zoveel reflectie ook op de Dummy IS NU OPEENS ALLES STUK ! Antenne is met de windvlagen vorige week 2 xbomgewaaid , maar Dummyload op Antenne aansluiting geeft ook een slechte SWR het licht ging uit hier
Kon het niet bevatten
Achteraf blijkt de zender stuk te zijn en Harmonische alleen uit de zender op 1,2 GHZ dat is wel erg hoog voor een eigenbouw ding Broodrooster voor 800 Watt
Dat op de antenne gaf nog slechter gedrag
Dit is allemaal achteraf nadat een 2 de transceiver erbij werd gehaald als referentie
Bleek dat de Dummy en Antenne kabel en Antenne goed waren
Mijn kop doet nog zeer
Het is opgelost De set wilt niemand repareren een Chinees ding Wouxun 920PL
Dus vanavond een set van een vriend gekocht welke ik zelf jaren heb gehad ICOM 706 MK2G
De V2000 is veel gelaag in afstemming 425 Mkhz in plaats van 435 MHz
Morgen kijken of ik iets kan inkorten dat weinig of geen effect heeft op 6 en 2 meter
Anders een antenne tuner voor 435 MHz maken LOL
Tonsler trimmertjes 15 pf en een stukje draad van 4 cm ongeveer Gekken werk
Dus ik voel vanuit deze ervaring waar Douwe mee worstelt
Spartacus ervaringen hebben NiETS te maken met PUSH PULL versterkers
Eerder een samen spel van andere fouten , mogelijk in ontwerp Willy61 heeft alles getest Maar was ook niet er 100% met zijn volle aandacht bij door gezondheidsproblemen ieder ander had het in een hoek gegooid en gezegd Bert Douwe zoeken jullie dit uit! Ik heb mijn volledige aandacht.nodig in mijn genezing
Desondanks heeft hij zijn tanden erin gezet Dus Chappou Willy en beterschap van de luiste amateur Audio ontwikkel ploeg
Kan uit de reactie van Douwe vast stellen dat er een aardlus ontstaat
Nu ik val om van de slaap Welterusten allen
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Wat jullie zeker ook eens moeten proberen, bij het brom-kanaal eens testen zonder de socketsavers tussen buis en socket.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

@OpaBert:

Douwe gaat me de juiste feedback weerstanden opsturen. Misschien dat de modderige sound dan verdwijnt.
Douwe had het eerder over het schonere geluid van een SE, mijn Elekit is een SE maar wel met een andere buis. Misschien zit daar het verschil in.

We gaan het zien met de juiste weerstanden er in.

Ik werk 30 jaar in de scheepsbouw, maar mijn gehoor is nog heel erg goed.
Ik wordt zelfs wakker van het horloge van mijn vrouw wat ze dan op haar nachtkastje heeft liggen :lol:
Kijken wat er gebeurd met de juiste feedback. Misschien verdwijnt het verschil met mijn Elekit. Behalve het verschil in buis natuurlijk.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Willy_61 schreef: za 22 jun 2024, 8:23
Wat jullie zeker ook eens moeten proberen, bij het brom-kanaal eens testen zonder de socketsavers tussen buis en socket.
Goed idee, ik zal vandaag de versterker weer aansluiten.
Of Douwe moet hem nog startklaar hebben staan om te testen…
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Wat misschien wel helpt als je om de ECC83 een metalen huls kan doen en die aarden
Afijn Douwe is mans genoeg om het te vinden alleen het is vreemd dat het op een plank wel goed werkte
En nu niet meer met een metalen plaat Dus vraag me af of dat geen ongewilde aardlus veroorzaakt
Mijnsin ziens moet je aarde je alleen bij de ingang zitten , maar ik zie zat ontwerpen waar het bij de LS aansluiting ook gebeurd .
Dus ik weet het niet meer
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Spartacus schreef: za 22 jun 2024, 9:51
Willy_61 schreef: za 22 jun 2024, 8:23
Wat jullie zeker ook eens moeten proberen, bij het brom-kanaal eens testen zonder de socketsavers tussen buis en socket.
Goed idee, ik zal vandaag de versterker weer aansluiten.
Of Douwe moet hem nog startklaar hebben staan om te testen…
Ik heb die socket savers helemaal nog niet gebruikt.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Dan ligt het daar in ieder geval niet aan.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: za 22 jun 2024, 10:13
Wat misschien wel helpt als je om de ECC83 een metalen huls kan doen en die aarden Dat heb ik ook geprobeerd Bert. Geen verbetering.
Afijn Douwe is mans genoeg om het te vinden alleen het is vreemd dat het op een plank wel goed werkte
En nu niet meer met een metalen plaat Dus vraag me af of dat geen ongewilde aardlus veroorzaakt
Mijnsin ziens moet je aarde je alleen bij de ingang zitten , maar ik zie zat ontwerpen waar het bij de LS aansluiting ook gebeurd .Het is nooit verstandig om de secondaire kant van de UGT te laten zweven en als je de secondaire spanning wil gebruiken voor een tegenkoppeling is het zelfs noodzakelijk. Het kan daar ook nooit een aadlus veroorzaken want de secondaire kant is immers galvanisch gescheiden.
Dus ik weet het niet meer Ja, het is een lastig foutje. Als het nu en conventionele voeding was met wisselspanning voor de gloei zou die brom acceptabel zijn maar met deze luxe gestabiliseerde voeding wil je dat eigenlijk niet.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

is nooit verstandig om de secondaire kant van de UGT te laten zweven en als je de secondaire spanning wil gebruiken voor een tegenkoppeling is het zelfs noodzakelijk. Het kan daar ook nooit een aadlus veroorzaken want de secondaire kant is immers galvanisch gescheiden.
Ik bedoelde niet dat je dat niet moet aarden
Maar ergens anders , niet bij je uitgang LS aansluiting een aardlip aan je chassis moet schroeven zoals op die tekening van de HF10
Maar bij de Ingang , dus een stukje draad van 10 -15 cm van je UGT 0 ohm LS naar je aardpunt bij de ingang Douwe
Dan heb je 1 aardpunt en niet 2
Edit Die Galvanische scheiding is alleen voor DC daar heb je nu toch niks mee van doen ?
Capacitief en inductief gaat 50 100 Hz gewoon door de trafo heen
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Daar heb je gelijk in Bert. Blijft raar dat het hier alleen het linker kanaal betreft.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja buitengewoon Douwe
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

oplossing brom.png
Nou mannen, ik heb de oplossing voor de brom.
Daarvoor heb ik het gnd spoor aan de rechterkant van de print onderbroken en aan de onderkant een verbinding gemaakt.(onder de tone control schakelaar) Er zat potentiaal verschil tussen de gnd van de potmeter en de gnd bij V2. Ik moet nu echt met mijn oor in de luidspreker om nog wat brom te ontdekken dus het is zo mooi genoeg.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Jeetje Douwe, je moet er maar op komen.
Ik ben even sprakeloos hoe je zoiets nu ooit kan vinden.

Hoe heb je die verbinding gemaakt onder de tone control schakelaar?
Aan de rechterzijde gewoon doorkrassen?
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door mtb »

Heb je de netstekker al eens omgedraaid (ook van de bronnen)?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Spartacus schreef: za 22 jun 2024, 15:13
Jeetje Douwe, je moet er maar op komen.
Ik ben even sprakeloos hoe je zoiets nu ooit kan vinden.

Hoe heb je die verbinding gemaakt onder de tone control schakelaar?
Aan de rechterzijde gewoon doorkrassen?
Omhoog
Het heeft me ook de nodige moeite gekost maar electronica is wel mijn vak hé.
Trouwens, de weerstanden zijn op de post hoor.
doorverbinding.jpg
onderbreken.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

mtb schreef: za 22 jun 2024, 15:20
Heb je de netstekker al eens omgedraaid (ook van de bronnen)?
Ja hoor, als eerste zeg maar.
Plaats reactie