Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Moderator: Beheerdersteam
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Welke tweeterplaatsing is optimaal? Misschien dat de plaatsing ook effect heeft op de nauwkeurigheid van het stereobeeld, omdat in een vergelijk het directe geluid van de tweeter met een ander treintje randreflecties het oor binnenkomt en dus anders wordt geïnterpreteerd. Proof of the pudding ...
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik heb op dit moment de PR's met minder massa uitgerust dan voorgeschreven, 35gram per PR), op ongeveer 7 liter. Van te weinig bas is zeker geen sprake. Ik ga dit idd met VituixCad bekijken.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik heb steeds meer ringen van 2,7 gram geplaatst op mijn twee PR's voor de Purifi PTT4.0X04 en met de microfoon in de box dit gemeten:
Dus 5 x 2,7 = 13,5 gram erbij was optimaal. Op een druilerige zondagmiddag wil ik nog wel eens finetunen met kleinere ringen. Purifi gaf iets van 30 gram extra aan, uit het hoofd want dat advies is nu van de site gehaald. Terecht zou ik zeggen. Dit 3,3 liter boxje heeft zo gemeten een F-3dB van 39 Hz en een f-10dB van 30 Hz. Het verschil is niet groot tussen 3, 4, 5 en 6 ringen. Met minder intern volume verwacht ik dat ik de weergave bij 50Hz nog wel 0,5 dB omhoog kan stuwen, ten koste van die van 30 Hz (hogere Q), maar dat kan ik niet zomaar proberen.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Inderdaad: ik zit nu uit te rekenen welke plastic beker ik aan de tweetermagneet moet vastplakken: een beker rond 7 cm, hoog 16 cm. Effe checken in de keuken ....
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Slim. Ik zou een cilinder kunnen printen en die op de woofer monteren en op die manier het volume verlagen. Op die manier kan ik met verschillende cilinders wat gaan experimenteren. Een van de PR's verwijderen is zo gebeurd, nieuwe kelk achterop en dan weer meten.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Via VitiuxCad effe checken hoe groot de cilinder moet zijn voor een significant verschil.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Mijn groepslooptijd is met 2 PR's is al vrij hoog, dus bij mij geen kleinere box om te lang natrillen van de woofer te voorkomen. De bas dreunt al genoeg .. . Misschien haal ik de gewichten er weer vanaf ..
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ik kom langzaam op het punt dat ik een aantal componenten in het filter ga vervangen met betere exemplaren. De serie-spoel voor de laagdoorlaat is nu nog een spoel met kernmateriaal, dus dat moet een aircoil/foliecoil worden. Vituixcad geeft voor de weerstandswaarde van de 1.5mh spoel een rdc aan van 0,02 ohm. Zo te zien bestaan die niet zomaar en kom je al snel in de buurt van 0,25 / 0,35 ohm etc.
Hoe hier best mee om te gaan? Kwestie van de laagste waarde kopen (die het budget toestaat) en dan het filter aanpassen hierop? In Vituixcad simuleren met de hogere rdc dus?
groet,
Satefan
Hoe hier best mee om te gaan? Kwestie van de laagste waarde kopen (die het budget toestaat) en dan het filter aanpassen hierop? In Vituixcad simuleren met de hogere rdc dus?
groet,
Satefan
Laatst gewijzigd door satefan op vr 21 jun 2024, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Bij 50Hz heeft de spoel al een waarde van een half Ohm zonder rdc.
Maak je niet druk daar over.
Rob
Maak je niet druk daar over.
Rob
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Bedankt voor de input weer. Vandaag komt er een aircoil luchtspoel binnen (2 natuurlijk) om de huidige te vervangen. Altijd leuk om weer even wat te pielen.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Hoe sta je er nu bij in het echt Stefan?
Zeer interessant project, doet me aan de Golden Ear BRX denken en volg dit met interesse!
Zeer interessant project, doet me aan de Golden Ear BRX denken en volg dit met interesse!
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Bedoel je dat ik ff een foto van de proto's deel?
Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar ik heb geen enkele behoefte om weer iets met DSP te doen nu. Ga nu langzamerhand het filter netjes opbouwen etc. Het ligt nu nog los op de grond, maar moet natuurlijk netjes op een bordje komen en dan in de kastjes. Ik moet ook nog definitieve kasten maken, maar ben nog aan t experimenteren met bafflevorm. De afstraling kan nog wel beter, maar ik wil ook een beetje een 'spannend' ontwerp. Het oog wil ook wat
Ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar ik heb geen enkele behoefte om weer iets met DSP te doen nu. Ga nu langzamerhand het filter netjes opbouwen etc. Het ligt nu nog los op de grond, maar moet natuurlijk netjes op een bordje komen en dan in de kastjes. Ik moet ook nog definitieve kasten maken, maar ben nog aan t experimenteren met bafflevorm. De afstraling kan nog wel beter, maar ik wil ook een beetje een 'spannend' ontwerp. Het oog wil ook wat
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ja als je dat wil delen natuurlijk, ben benieuwd hoe het klinkt en ik vind monitors altijd leuk, zeker als er op zulk niveau ontworpen wordt 
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
De weerstand van de spoel beïnvloedt de afstemming van de bas. Het effect kun je in WinISD bestuderen. Purifi, Risbo?, heeft ergens een testbox waar ze met een wat hogere waarde (0,5?) een betere afstemming kregen. Dit is vloeken in de kerk volgens sommige puristen, maar kan wel beter klinken.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Ja, met een hogere serie weerstand gaat de Q_e omhoog en het rendement omlaag. Maar bij een paar tienden van een Ohm is dat heel marginaal hoorbaar, als het dat het al is. En dan alleen in direct AB vergelijk.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Hangt af van de toevallige gevoeligheid voor verandering. Met een half ohmpje meer kun je misschien een karakteristiek rechttrekken. Ik was er in WinISD verrast over en tevreden met mijn spoel van 0,6 Ohm. Het lagere rendement corrigeer ik aan de volumeknop.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Loop je dan niet het risico dat je op laag volume geen bas hebt?
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Hier een foto van de status van het project. Zoals gezegd, het is nog allemaal zwaar in de prototype-fase.
Net de spoelen vervangen. Er zat een kleine kernspoel in de laagdoorlaat, vervangen door onderstaande exemplaren: De lagere stemmen lijken minder 'korrelig' (if that makes sense). Wat ook wel merkbaar was, was dat de fases van de drivers niet helemaal meer overeenkwamen. Door een parallelweerstand in de hoogsectie aan te passen is dat dan weer op elkaar af te stemmen. Dat is in Vituixcad ook goed te zien. Ik heb dit deel van het filter zo opgezet dat ik makkelijk deze weerstand kan vervangen.
Net de spoelen vervangen. Er zat een kleine kernspoel in de laagdoorlaat, vervangen door onderstaande exemplaren: De lagere stemmen lijken minder 'korrelig' (if that makes sense). Wat ook wel merkbaar was, was dat de fases van de drivers niet helemaal meer overeenkwamen. Door een parallelweerstand in de hoogsectie aan te passen is dat dan weer op elkaar af te stemmen. Dat is in Vituixcad ook goed te zien. Ik heb dit deel van het filter zo opgezet dat ik makkelijk deze weerstand kan vervangen.
Laatst gewijzigd door satefan op za 22 jun 2024, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Mooi! Interessant dat faseverschil. Hoe ziet dat er uit?
Ik vond het verschil tussen lucht- en gewone kernspoel opvallend, vooral bij pianomuziek, de multitonetest bij uitstek. Het midden klaart op, je kunt eindelijk genieten van het heldere midden van de Purifi's!
@shadow het relatieve niveau van de bas hangt in eerste instantie af van de karakteristiek en die kan in het laag met een hogere weerstand er op vooruit gaan, of niet, al naar gelang. Niet van het geluidsniveau, al speelt daar je oorgevoeligheidscurve weer een rol, en wordt het laag relatef sterker, de klank donkerder, bij laag niveau. Maar dat heeft niets met de box te maken.
Ik vond het verschil tussen lucht- en gewone kernspoel opvallend, vooral bij pianomuziek, de multitonetest bij uitstek. Het midden klaart op, je kunt eindelijk genieten van het heldere midden van de Purifi's!
@shadow het relatieve niveau van de bas hangt in eerste instantie af van de karakteristiek en die kan in het laag met een hogere weerstand er op vooruit gaan, of niet, al naar gelang. Niet van het geluidsniveau, al speelt daar je oorgevoeligheidscurve weer een rol, en wordt het laag relatef sterker, de klank donkerder, bij laag niveau. Maar dat heeft niets met de box te maken.
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Het verschil tov de kernspoel is goed hoorbaar, het mid knapt er inderdaad goed van op.
Vwb het faseverschil moet ik mezelf enigzins corrigeren. In Vituixcad stond de seriespoel met een lage weerstand (0,02 ohm). Ik heb daar nu de werkelijke waarde van de nieuwe spoel in gezet. 0.38 ohm. Je ziet dan direct de fase flink verspringen. Maar de spoel die er in zat had een iets hogere weerstand (0.45 ohm). Ik had in de beginsituatie ook nog niet de sweetspot dus.
Na het plaatsen van de nieuwe seriespoel heb ik verschillende weerstandwaardes in de hoogsectie aangepast en met 3.6 ohm (ipv 2.2) in de parallelsectie heb ik denk ik de sweetspot gevonden. En dat maakt toch een behoorlijk verschil in detail. Met de nieuwe spoel en het verder finetunen is toch een behoorlijke stap vooruit gedaan.
Ik zit nu al een uurtje of wat onafgebroken te luisteren. Ik merk dat als de boel begint te kloppen ik langer blijf luisteren, dus ik zit op het goede spoor vooralsnog.
Van de week heb ik de massa van de PR's wat verlaagt. Ik had sterk het gevoel dat de afstemming wat aan de lage kant was. Het klinkt nu wat wat strakker allemaal. De MiB methode kan ik nu niet zomaar uitvoeren, maar ga ik eens even over nadenken.
Satefan
Vwb het faseverschil moet ik mezelf enigzins corrigeren. In Vituixcad stond de seriespoel met een lage weerstand (0,02 ohm). Ik heb daar nu de werkelijke waarde van de nieuwe spoel in gezet. 0.38 ohm. Je ziet dan direct de fase flink verspringen. Maar de spoel die er in zat had een iets hogere weerstand (0.45 ohm). Ik had in de beginsituatie ook nog niet de sweetspot dus.
Na het plaatsen van de nieuwe seriespoel heb ik verschillende weerstandwaardes in de hoogsectie aangepast en met 3.6 ohm (ipv 2.2) in de parallelsectie heb ik denk ik de sweetspot gevonden. En dat maakt toch een behoorlijk verschil in detail. Met de nieuwe spoel en het verder finetunen is toch een behoorlijke stap vooruit gedaan.
Ik zit nu al een uurtje of wat onafgebroken te luisteren. Ik merk dat als de boel begint te kloppen ik langer blijf luisteren, dus ik zit op het goede spoor vooralsnog.
Van de week heb ik de massa van de PR's wat verlaagt. Ik had sterk het gevoel dat de afstemming wat aan de lage kant was. Het klinkt nu wat wat strakker allemaal. De MiB methode kan ik nu niet zomaar uitvoeren, maar ga ik eens even over nadenken.
Satefan
Re: Monitor met Purifi 5.25 en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Wat bedoel je met sweetspot? De plek van perfecte stereo?
De MiB kun je het beste met een dsp doen: hoogdoorlaat Q = 0,7 @200Hz. Het gaat je alleen om het geluid onder de 100 Hz. Eventueel met de tweeter omgedraaid te meten. Op laag niveau.
De MiB kun je het beste met een dsp doen: hoogdoorlaat Q = 0,7 @200Hz. Het gaat je alleen om het geluid onder de 100 Hz. Eventueel met de tweeter omgedraaid te meten. Op laag niveau.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op za 22 jun 2024, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
