Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Vroeger had ik direct op de boot gesprongen met de DSD dac, nu heb ik de aap uit de boom gekeken, niet gek denk ik, Jeroen en George hebben aardig wat zitten pielen ermee de laatste jaren, denk dat het inmiddels een volwassen oplossing is geworden.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4782
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De Merging Hapi is het studio broertje van de Merging Nadac, beide zijn zeer hoogwaardige 8 kanaals (DSD) DACs. De Grimm CC2 is een WORD clock, levert een extreem zuiver clock signaal belangrijk voor de timing.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Tevens de TvW Cd-104, de Aurexx en de Altec coax speakers permanent aangesloten in de stellingkast achter de luisterstoel, gewoon om mee te kunnen pielen. Netjes op een Supra stekkerblok, ik twijfelde nog om een Furutech TCS-31 netsnoer op de Aurexx te zetten… 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Even denken. Nee, kan me geen lompere mod aan een buizenversterker dan dit voor de geest halen
wat ben je toch aan het doen man.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Technisch gewoon prima, soldeer werk zit er netjes in. Denk dat het qua klank ook wel effect heeft. De AR SP6B was ik nog veel extremer gegaan, gigantische audyn plus caps erin gebatst.
Laatst gewijzigd door Walt op zo 23 jun 2024, 8:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als je het oude capje, een standaard Audyn 0.1uF en de Mundorf SG 0.1uF zo naast elkaar zag, weet je inderdaad al dat het beter gaat klinken!
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Wel leuk zo’n simpele buizenversterker, daardoor kun je er zelf lekker lomp aan tweaken, en dat sluit weer ideaal aan bij mijn hobby. Denk dat ik toch nog eens ga speuren voor een setje eindbuizen Telefunken ofzo.
De luidspreker klemmen die achterop zitten zijn bizar goed van kwaliteit trouwens, geen idee welk merk of type deze zijn maar dit een een mooie robuuste connector. De behuizing is verder ook prima. Op MP is er iemand die momenteel veel Aurexx versterkers te koop heeft, de complete versterkers m.i. wel duur maar ook de lege kasten.
Gr. Walter
De luidspreker klemmen die achterop zitten zijn bizar goed van kwaliteit trouwens, geen idee welk merk of type deze zijn maar dit een een mooie robuuste connector. De behuizing is verder ook prima. Op MP is er iemand die momenteel veel Aurexx versterkers te koop heeft, de complete versterkers m.i. wel duur maar ook de lege kasten.
Gr. Walter
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15175
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Soldeerwerk zit er netjes in? Technisch helemaal niet prima. Je hebt de oude cap er niet eens uitgesoldeerd maar gewoon afgeknipt. De nieuwe condensator heb je vervolgens met smeltlijm aan het chassis gelijmd. Aaaargh! Smeltlijm in een buizenversterker, ding wordt WARM! zowiezo lijmen in een versterker, zie je dat bij commerciele versterkers wel eens? En helemaal die smeltlijm, wanneer wordt die troep nou eens verbannen.
Als het je om de audiokwaliteiten te doen is zou ik de verbindingen kort willen hebben, maar dit zijn lange draden. Besef je wel dat de voedingsspanning van je versterker op deze ongeisoleerde draad staat die los in je versterker wappert? Condensator laat los (want dat doet 'ie, vraag is wanneer) sluiting in je versterker, boem. En de isolatiewaarde van de buitenkant van de condensator naar chassis of 350V (of hoeveel draait de Aurexx op) weet je die? Want die zit er direct op gepeurd.
Normaal gesproken reageer ik niet op je 'fratsen' zoals je het zelf noemt, maar dit is een openbaar forum en dit is geen voorbeeld voor iemand die ook wil tweaken met z'n buizen maar ronduit gevaarlijk. Ja een voorbeeld hoe het niet moet.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4782
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het stukje psycho-akoestiek wat het bij mij erg goed doet is dat alles er strak, netjes, overzichtelijk en opgeruimd uitziet.
Dat werkt in alles door, zowel de binnenkanten alsook de buitenkant.
Als ik ergens mee bezig ben geweest en er liggen in de eerste instantie nog een paar kleine doosjes of schroefjes en wat gereedschap dan luister ik niet fijn zolang als dat blijft liggen. Soms doe ik dat wel, maar na een paar nummers onderbreek ik het luisteren toch weer om eerst die paar prulletjes op te ruimen en dan ineens klinkt alles beter.
Puur een tik, puur psycho-akoestiek, dat ben ik mij volledig bewust, maar daardoor is het voor mij heel belangrijk dat mijn set er zowel van binnen, alsook van buiten strak en gelikt uitziet.
Een audiofiel plakt alles vol met kurkjes, legt overal schijfjes onder, zandzakjes en wonder-beeldjes overal boven op, vele pootjes onder alle kabels. Audio lampen en cockringen, noem het maar op.
Hierdoor klinkt het voor hun beter.
In mijn geval zal dat dan juist eerst allemaal weer weg gehaald moeten worden zodat alles weer strak en opgeruimd is voordat het voor mij weer goed klinkt.
Dat is wat psycho-akoestiek doet met de luisteraars. Het heeft geen enkele invloed op de daadwerkelijke weergave van de set, het zit puur tussen de oren.
Ik weet dit van mijzelf, het hoort bij mijn "order en schoonheid" tik. En ik moet zeggen, ik vind het niet erg dat ik zo ben, het scheelt een hoop rommel
Dat werkt in alles door, zowel de binnenkanten alsook de buitenkant.
Als ik ergens mee bezig ben geweest en er liggen in de eerste instantie nog een paar kleine doosjes of schroefjes en wat gereedschap dan luister ik niet fijn zolang als dat blijft liggen. Soms doe ik dat wel, maar na een paar nummers onderbreek ik het luisteren toch weer om eerst die paar prulletjes op te ruimen en dan ineens klinkt alles beter.
Puur een tik, puur psycho-akoestiek, dat ben ik mij volledig bewust, maar daardoor is het voor mij heel belangrijk dat mijn set er zowel van binnen, alsook van buiten strak en gelikt uitziet.
Een audiofiel plakt alles vol met kurkjes, legt overal schijfjes onder, zandzakjes en wonder-beeldjes overal boven op, vele pootjes onder alle kabels. Audio lampen en cockringen, noem het maar op.
Hierdoor klinkt het voor hun beter.
In mijn geval zal dat dan juist eerst allemaal weer weg gehaald moeten worden zodat alles weer strak en opgeruimd is voordat het voor mij weer goed klinkt.
Dat is wat psycho-akoestiek doet met de luisteraars. Het heeft geen enkele invloed op de daadwerkelijke weergave van de set, het zit puur tussen de oren.
Ik weet dit van mijzelf, het hoort bij mijn "order en schoonheid" tik. En ik moet zeggen, ik vind het niet erg dat ik zo ben, het scheelt een hoop rommel
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Als de lijm los zou laten, wat ik betwijfel, blijft de condensator gewoon zitten hoor via de soldeer verbindingen. Denk dat het qua hitte ook wel mee zal vallen, meeste hitte gaat omhoog, de voetjes op de onderplaat zien er ook niet gesmolten uit.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Olaf,
Juist een rommelige kamer klinkt beter, al die kleine prulletjes zijn gunstig voor de akoestiek.
Groetjes Walter
Juist een rommelige kamer klinkt beter, al die kleine prulletjes zijn gunstig voor de akoestiek.
Groetjes Walter
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4782
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Barry heeft uiteraard groot gelijk, het had een kleine moeite geweest om de bestaande condensatoren even netjes te desolderen en de nieuwe even netjes te plaatsen zoals het hoort.
Ik zie al dat ik al die NAD versterkers die ik door de jaren heen gereviseerd heb zo zou afleveren, daarmee zou ik mezelf niet trots maken.
Als ik in een versterker bezig geweest ben dan zie je dat daarna gewoon niet terug. Zo zou het moeten horen.
Ik zie al dat ik al die NAD versterkers die ik door de jaren heen gereviseerd heb zo zou afleveren, daarmee zou ik mezelf niet trots maken.
Als ik in een versterker bezig geweest ben dan zie je dat daarna gewoon niet terug. Zo zou het moeten horen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4782
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Deze link spreekt over insulation voltage 1000 Vdc, is dat de waarde die je bedoelt Barry?
https://en.toutlehautparleur.com/capaci ... x36mm.html
https://en.toutlehautparleur.com/capaci ... x36mm.html
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Nee dat is wat anders. Hier wordt de DC spanning bedoeld die tussen de aansluitingen mag staan. Een condensator is een isolator voor gelijkspanning.
Dit heeft niets te maken met isolatie tegen hoge spanningen vlakbij de buitenkant van de condensator. Die hoort netjes vrij te zijn en niet tegen een behuizing geplakt waar spanning op kan staan.
Ook de kritiek op lange aansluitdraden is terecht. Die draden pikken gemakkelijk wisselspanning op die invloed kan hebben op de werking. Hoogstwaarschijnlijk zou je direct verschil zien als je vervorming gaat meten.
Dit heeft niets te maken met isolatie tegen hoge spanningen vlakbij de buitenkant van de condensator. Die hoort netjes vrij te zijn en niet tegen een behuizing geplakt waar spanning op kan staan.
Ook de kritiek op lange aansluitdraden is terecht. Die draden pikken gemakkelijk wisselspanning op die invloed kan hebben op de werking. Hoogstwaarschijnlijk zou je direct verschil zien als je vervorming gaat meten.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dus minimale entropie? Hmm.... daar zijn wel wat meningen over. Ik heb voor mijn werk heel wat complexe elektronica proto's gebouwd. En wat blijkt? De meest chaotisch snel in elkaar gebatste houtje-touwtje proto's deden het na 25 jaar nog prima (en de meeste doen dat nog steeds). Hooguit heel af en toe een elco vervangen. Latere, voor het oog net opgebouwde productie versies, hebben over het algemeen veel eerder revisie nodig.Tussen strak en netjes er uit zien en doelmatig/duurzaam zit echt geen wetmatigheid. Dat is schone schijn.Olaf Analogue schreef: ↑zo 23 jun 2024, 8:47Het stukje psycho-akoestiek wat het bij mij erg goed doet is dat alles er strak, netjes, overzichtelijk en opgeruimd uitziet.
Dat werkt in alles door, zowel de binnenkanten alsook de buitenkant.
