Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pappaleo »

Wat hij nodig heeft is een instelbare shelf. Een knopje om de kantelfrequentie te bepalen en een knopje om te regelen tussen + en - 1 dB.
Heeft ie geen andere kabels nodig en kan hij telkens weer inspelen (wennen aan de gewijzigde klankkleur)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Actief gaan met presets is een oplossing ;-)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

pappaleo schreef: di 18 jun 2024, 17:02
Wat hij nodig heeft is een instelbare shelf. Een knopje om de kantelfrequentie te bepalen en een knopje om te regelen tussen + en - 1 dB.
Heeft ie geen andere kabels nodig en kan hij telkens weer inspelen (wennen aan de gewijzigde klankkleur)
Een Quad33 dus. Maar dat was eigenlijk bedoeld om de plaatruis wat te temmen. Ik gebruikte het wel eens 's-avonds laat. Dan is een wat tammer tophoog ook relaxter soms.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Inmiddels op normaal volume kunnen luisteren, operatie geslaagd, het geluid is nu erg realistisch zonder enige scherpte! Ik wil niet voor mijn beurt spreken, dus ik zal meer gaan luisteren, maar dit lijkt het beste (naar mijn smaak) geluid wat ik hier thuis tot nu toe gehad heb.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: wo 19 jun 2024, 12:35
het geluid is nu erg realistisch zonder enige scherpte!
Wow, dat is wel een mijlpaal Walt :rock:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Yep, ik vind het zelf (dat is subjectief natuurlijk) beter dan ik eerder had met de zilver/goud kabel. Ik heb toch wel wat geleerd hiervan.

Met name dus iets meer of minder hoog kan heel veel verschil maken, de balans tussen laag, midden en hoog is meer van belang dan ik dacht. Niet dat het anders niet goed klinkt, maar het klinkt minder realistisch.

Maar dus ook dat mijn gevoel ‘het klopt nog niet’ juist was, dus echt op je eigen oren af durven te gaan.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Belangrijke ontwikkeling, ik denk erover de passieve filters opnieuw te gaan opbouwen, op aparte planken los van de speakers. Technisch is wat ik nu heb ook wel prima maar het filter is slecht bereikbaar als je eens wat wilt tweaken.

Dit zal een hele operatie worden, daarom denk ik erover alles opnieuw aan te schaffen, zodat ik alles zover mogelijk kan voorbereiden, en dan hopelijk in 1 dag alles uit elkaar en opnieuw aansluiten.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Wordt het nieuwe filter dan ook afgestemd op de huidige baffle breedte ? Ik meen dat ik een aantal maanden geleden van je begrepen heb dat deze smaller zijn geworden zonder het filter daar op aan te passen. Dus dit lijkt me dan wel de gelegenheid dit alsnog te doen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Walt schreef: do 20 jun 2024, 19:43
Dit zal een hele operatie worden, daarom denk ik erover alles opnieuw aan te schaffen, zodat ik alles zover mogelijk kan voorbereiden, en dan hopelijk in 1 dag alles uit elkaar en opnieuw aansluiten.
Ben je een verslaafde dan, dat je niet een paar dagen zonder muziek kan?

Een paar boxjes bij de kringloop kan cold turkey voorkomen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Olaf,

Nee de baffles zijn ongeveer wel op de goede maat, zodat Jeroen zijn passieve filter precies inzetbaar is. Dus geen noodzaak om component waarden aan te passen, behalve dan wellicht de serie weerstand voor de tweeter die een haartje kleiner mag, als ik met de Ocos blijf spelen. Nadeel alles nieuw is wel weer maanden inspeeltijd…

Groetjes Walter
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

Walt schreef: do 20 jun 2024, 19:43
Belangrijke ontwikkeling, ik denk erover de passieve filters opnieuw te gaan opbouwen, op aparte planken los van de speakers. Technisch is wat ik nu heb ook wel prima maar het filter is slecht bereikbaar als je eens wat wilt tweaken.

Dit zal een hele operatie worden, daarom denk ik erover alles opnieuw aan te schaffen, zodat ik alles zover mogelijk kan voorbereiden, en dan hopelijk in 1 dag alles uit elkaar en opnieuw aansluiten.
Dan ga ik de tweede hands site in de gaten houden.
Speciaal 6,8 mH spoelen met lage weerstand (<0,35 Ohm) en mooie condensatoren van 5,6 mu F hebben mijn belangstelling.
De eerste voor in serie met het laag en de tweede in serie met het hoog. Nieuw gaat dat voor mij wat teveel in de papieren lopen. Daar zitten nu een I core spoel (laag) en 2 mundorf supreme caps parallel (hoog).
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Helaas voor jou die waardes zitten niet in mijn filters, maar ik ga me nog eens bezinnen, rond de 2000 euro uitgeven om met hetzelfde te eindigen is ook niet heel logisch…
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De nieuwe Duelund serie komt op 60 euro voor een 5.6 uF:

http://www.tg-acoustics.com/tg-acoustic ... gemeen.pdf

http://www.tg-acoustics.com/Duelund_NL.html

Zelf alleen geen ervaring met deze types.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

Interessante prijs. Maar hoe klinken ze? Ik zie ze niet in de Tony Gee test staan.
Qua prijs ongeveer hetzelfde als wat ik nu heb. Maar ja, prijs zegt niet alles.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik weet het niet, voor Duelund begrippen zijn ze erg goedkoop, wellicht kun je online wat ervaringen vinden. Of Tony Gee even mailen, hij heeft er vast al ruime ervaring mee.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: do 20 jun 2024, 21:27
Helaas voor jou die waardes zitten niet in mijn filters, maar ik ga me nog eens bezinnen, rond de 2000 euro uitgeven om met hetzelfde te eindigen is ook niet heel logisch…
Komt bij dat de filtercomponenten veel duurder zijn geworden dan toen je ze hebt aangeschaft. Echt zonde van het geld.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door beijert »

Is volledig nieuwbouw dan ook geen optie? Zodat je ook daar rekening kan houden met upgrades?

Aangezien je de baffle ook aan het stabiliseren bent.

Hoef je nadien enkel de drivers over te zetten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Ik wil m'n iban wel doorgeven als je toch geld gaat verbranden ](*,)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

OK, dat plan gaat niet door dan. Misschien toch eens gaan nadenken voor een zuivere DSD dac…
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

In principe zou je plan gewoon door kunnen gaan als je het juiste moment kiest dat je gewoon even de tijd hebt voor een filter ombouw en kunt accepteren dat je dan even een paar dagen geen muziek hebt.

Ik heb hier tijdens de modificatie van mijn luidsprekers ook periodes gehad van een aantal muziek loze dagen, gezien het resultaat was me dat het beslist waard.

Als je eerst de nieuwe filter planken bouwt in de vorm die je wilt, dat kan gewoon gebeuren met muziek, en dan een moment inplant waarin je even een dag, of wat tijdvakken verspreid over een aantal dagen, de huidige filter onderdelen overbouwt dan ben je er ook voor heel weinig kosten

Als een paar dagen zonder muziek de prijs moet zijn voor een stukje vooruitgang en verfraaiing dan wist ik het wel. Ik heb het er zelf ook voor over gehad en ik ben er heel blij mee.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Ik vind het tweaken van speakers die er nog steeds uit zien als een r&d project hardstikke leuk, maar je luistert toch niet altijd met je ogen dicht Walter?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Omdat het geluid compleet loskomt van de speakers, en deze ver naar voren en opzij staan, heb je totaal niet de neiging om naar de speakers te kijken tijdens het luisteren.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Inmiddels contact gehad met Jeroen over een zuivere DSD dac, we gaan eens bekijken wat mogelijk is.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Ik snap het verband tussen compleet passief filteren en de overstap naar een zuivere dsd dac niet zo goed?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Blijkbaar had ik bedacht dat ik weer een wat forsere audio uitgaf mocht doen…

Maar op zich is zo’n DSD dac een logische verbeter stap, hoewel ik niet verwacht dat de Hapi/grimm combinatie echt zal worden weggespeeld. Maar de eenvoud en het principe van de DSD dac spreek me wel aan.

Compleet passief filteren is overigens nooit aan de orde geweest, alleen tussen mid en tweeter is passief, tussen woofers en midhoog is aktief met de ASP met daarin ook de dipool correctie voor woofers en mid.
Plaats reactie