Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
raymondvanmil
Berichten: 18
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 19:54
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door raymondvanmil »

Ik heb een paar Martin Logan Aerius speakers gekocht en ze zijn geweldig. Alleen was ik al een 4 kanaals Hypes systeem aan het bouwen en wilde ik actieve crossovers gebruiken. Dus leek me een goed idee de crossover uit de speakers te halen. Alleen ziet het er niet 100% logisch uit.

Het paneel maakt alleen een gek pad. Er lopen twee grijze draadjes van de input naar het board, maar naar wat eruit ziet als de crossover. Het zit er alleen niet tussen, vanaf de crossover gaat het wel ook naar de travo, Dus dat board gooit er alleen voltage bij? Maar wat doen die grijze draadjes naar de input, ook alvast wat extra volt?

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/kLrKpsx.jpg[/graag-bijvoegen]

[graag-bijvoegen]https://i.imgur.com/83zh180.jpg[/graag-bijvoegen]

En ja ik weet dat als ik de crossover eruit haal ik hem niet zonder actieve crossover kan gebruiken omdat ik ze anders sloop. En als jullie ehct denken dat het niks toevoegt mag je het ook laten weten!

Dit is de crossover die ik wilde gaan gebruiken.
Rien Kleinjan
Berichten: 124
Lid geworden op: do 11 sep 2008, 20:14

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Rien Kleinjan »

Ik zou het maar gewoon laten zoals het is. Wat een ongelooflijke rommel en wirwar van draadjes, condensatoren en spoelen. Alleen als je echt verstand hebt van elektrostaten zou ik er aan sleutelen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Leeuwarden »

Nou dat valt best mee. Vraag is eerder of je erop vooruitgaat als je een en ander actief gaat aansturen en alles moet meten, instellen, corrigeren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Pjotr »

Rien Kleinjan schreef: do 20 jun 2024, 21:37
Ik zou het maar gewoon laten zoals het is. Wat een ongelooflijke rommel en wirwar van draadjes, condensatoren en spoelen. Alleen als je echt verstand hebt van elektrostaten zou ik er aan sleutelen.
+1 Ik denk ook niet dat het een realistisch plan is. Als je dit tot een goed einde zou weten te brengen heb je zelf kennis genoeg in huis en stel je hier de vraag niet. Dit is niet iets wat je zo even kunt doen en grondige kennis van zaken vereist.
Gebruikersavatar
raymondvanmil
Berichten: 18
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 19:54
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door raymondvanmil »

"Als je dit tot een goed einde zou weten te brengen heb je zelf kennis genoeg in huis en stel je hier de vraag niet." dat is wel echt het idee van het hele forum onderuithalen, maar goed.. en ja ik wil het toch graag proberen. ik hoef dit niet perse zelf te doen, als iemand in de buurt van Rotterdam mij (betaald) wil helpen zou super zijn
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Pjotr »

Nee, dit is niet dit forum onderuit halen. Dit is i.i.g. je laten weten waar je aan begint. Nog afgezien of je er wat mee opschiet. Succes er mee dan maar...
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door beijert »

Het ene deel is enkel voor de spanning van het paneel lijkt mij.

Ik neem aan dat het crossover ook wat doet met de frequentiekarakteristiek. Dat zul je na moeten bootsen. En vind de versterker het wel leuk om een elektrostaat aan te drijven? Anders komen er alsnog passieve componenten tussen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door ray5150 »

Een schema is natuurlijk wel handig, dan weet je waar je over praat...
hfe_martin_logan_aerius_i_schematic.pdf
(9.82 KiB) 56 keer gedownload
Crossover schema.png
Gebruikersavatar
raymondvanmil
Berichten: 18
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 19:54
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door raymondvanmil »

ray5150 schreef: do 20 jun 2024, 23:51
Een schema is natuurlijk wel handig, dan weet je waar je over praat...
wauw dank je! dat had ik nog niet kunnen vinden
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Leeuwarden »

Leeuwarden schreef: do 20 jun 2024, 21:50
Nou dat valt best mee. Vraag is eerder of je erop vooruitgaat als je een en ander actief gaat aansturen en alles moet meten, instellen, corrigeren.
Oh wacht even, cross over die je linkt heeft geen dsp. Oftewel, de cross over frequentie is wat het is en niet meer dan dat. Eventuele correcties moeten nog steeds in het analoge domein plaatsvinden. Onze Pjotr brengt het wat zwart/wit maar hij weet wel waar hij het over heeft… nou ja, meestal dan… :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Leeuwarden »

Als ik naar het schema van Ray kijk kan je eventueel het laag loshalen van de terminals, setje terminals erbij en je kan bi-ampen. Maar het is de vraag of het qua weergave wat brengt.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Olaf Analogue »

Met hypex modules ga je een stuk resolutie en karakter van deze luidsprekers inleveren, ze zullen hun fraaie vloeiende karakter verliezen.
Ik zou er voor kiezen om de huidige filter indien nodig van onderhoud te voorzien en ze mooi origineel houden.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door markbakk »

My 2 ct. Al zou de fysieke opbouw wel wat fraaier kunnen. Maar als je DSP zou willen, moet je ofwel de overdrachtsfunctie van het passieve filter, inclusief alle randelektronica én de stepup trafo moeten weten (=meten), ofwel de boel met een microfoon opmeten, dat vergelijken met de weergave zonder passief crossover en vervolgens de DSP instellen. Daarvoor draaien enkelen hier hun hand niet voor om, maar het kost wel even tijd.

Owja, die grijze draadjes zijn 99% zeker de music sense aansluiting van de hoogspanningsunit. :sure:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door ray5150 »

raymondvanmil schreef: vr 21 jun 2024, 3:56
ray5150 schreef: do 20 jun 2024, 23:51
Een schema is natuurlijk wel handig, dan weet je waar je over praat...
wauw dank je! dat had ik nog niet kunnen vinden
Altijd eerst op hifiengine.com kijken...
(alhoewel je daar niet veel aan zou hebben als je geen lid bent, er is een ledenstop.)
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door 90000006 »

Wil je echt alles bypassen dan signaal van de twee versterkers direct op resp. de primaire van de audio trafo en de woofer zetten en dan de dsp configureren om dezelfde curves als het analoge filter te maken. Hou er dan wel rekening mee dat het ML paneel elektrisch ongesegmenteerd is. Dat maakt het esl paneel zonder passief filter ervoor een tamelijk onaangename belasting waar niet veel versterkers goed mee overweg zullen kunnen zonder stabiliteitsproblemen.

In mijn ogen is het echte zwakke punt van ML de woofer, die is absoluut niet van voldoende niveau om goed te integreren met het esl paneel en die haalt het hele systeem enorm omlaag. Daarbij gebruikt ML ook nog eens een vrij hoge overname frequentie, wat het er bepaald niet beter op maakt. Je kunt daarom denk ik veel meer winnen door de woofer aan te pakken, bijvoorbeeld de kast verstevigen en/of alleen de woofer via de dsp te gaan sturen. Nog beter is die hele lousy woofer afkoppelen en er een goede dipoolwoofer naast zetten. En kijken hoever je de overname frequentie dan kan verlagen zonder teveel in te leveren op output (trafo verzadiging en max slag van het paneel gaan dan de beperkende factoren worden). Mijn ervaring is dat je een hybride van esl en dynamische woofer eigenlijk niet hoger dan 150Hz moet gaan overnemen voor een naadloze integratie. En dat het met een woofer in een gesloten of BR kastje sowieso nooit wat gaat worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Pjotr »

Dat is precies de makke van van die speakers: De woofers, niet het cross-over. En al helemaal niet de elektrostaat. Als je het ding dan wilt verbeteren zou het met een andere laagsectie kunnen zijn. Maar of je dan lager dan de huidige 250Hz zou kunnen crossen is de vraag. Dus een dipool woofer of losse sub zal ook niet zo makkelijk gaan.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Walt »

Kast versterken, audiotechnology sandwich cone erin?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Pjotr »

Kweenie, OB mid i.c.m. kastlaag blijft een moeizaam huwelijk. Zou ik eerder denken aan een OB laag tot ca 70 - 80 Hz er onder en een losse sub voor het onderste octaaf.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door 90000006 »

Helemaal mee eens. Elektrostaat combineren met een woofer in een kassie gaat nooit goedkomen in mijn ervaring, ongeacht wat voor exotische peperdure haaiend driver je erin stopt. De kast zal altijd kleuren omdat je in het laag niet alle energie die de kast in gaat weg kan dempen. Dus die komt er vroeg of laat toch weer uit via de conus of de wanden, en dat levert een puist kleuring en vervorming die in dit geval extra gaat opvallen doordat het esl paneel juist zo vervormingsvrij en ongekleurd weergeeft. Komt nog bij het verschil in afstraal gedrag wat het heel lastig maakt de balans goed te krijgen.

Wat Pjotr voorstelt kan wel werken, kleine ob driver van pakweg 50-70Hz tot de overname naar het paneel en daaronder een gesloten sub. Is een mooie oplossing voor mensen die de drukopbouw van een gesloten sub niet kunnen missen.

Of je pakt gewoon een Audiostatic ES200 paneeltje, dat speelt wel moeiteloos tot onder de 100Hz. Minimaal 3e orde filteren naar de dipoolwoofer en een notch op de fundamentele resonantie van het paneel zetten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Leeuwarden »

Of je pakt gewoon een Audiostatic ES200 paneeltje, dat speelt wel moeiteloos tot onder de 100Hz. Minimaal 3e orde filteren naar de dipoolwoofer en een notch op de fundamentele resonantie van het paneel zetten.
Da’s bijna een natte droom! :rock:
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door 90000006 »

Niet zo onbereikbaar hoor. Een setje ES200 wat cosmetisch nog heel netjes is naar wel toe is aan nieuwe folies kan je vaak rond de 100-150 euro oppikken. Kwestie van marktplaats in de gaten houden. Euro of 150 aan materiaal er tegenaan en de nodige uurtjes erin stoppen en je hebt een paartje in perfecte staat voor een honderd of drie. Dipoolwoofer hoeft ook de kop niet te kosten, eigenlijk is de enige eis aan de drivers dat die genoeg sd en xmax hebben, omdat die maar tot 100Hz mee doen is de sq niet heel kritisch. Ik speel met één 12 inch per kanaal en dat gaat echt hard zat. Dsp-tje erbij, 4 kanaals versterker en klaar.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Leeuwarden »

Het gaat niet om het geld van de aanschaf, ik heb al teveel speakers… maar een ES200RS is wél heel mooi.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door 90000006 »

Als je die dan gewoon aanschaft, kan al het andere spul de deur uit. Daar doe je dan toch niks meer mee 8)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Leeuwarden »

Dat is dan ook weer waar…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Crossover uit Martin Logan Aerius halen zodat ik actieve crossover kan gebruiken

Bericht door Pjotr »

Wel iets voor dit draadje dan: viewtopic.php?t=29346
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”