Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Dat is een heel goed idee Bert, maar eerst wil ik even vaststellen dat dat inderdaad de oorzaak is.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door peterl »

Als je een huls over de fasedraaier plaatst zou dan die brom niet weg moeten zijn Bert?
Als het tenminste aan de netspanning ligt.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Aan de onderkant zit natuurlijk ook een en ander aan die buis vast Peter
En lichtnet kabel twisten denk ik opeens aan is misschien net zo goed als afscherming erom heen
Moet altijd lang denken voor je gelijk aan zo iets begint ik ben vaak te impulsief leer ik maar niet af
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

OpaBert schreef: di 18 jun 2024, 19:14
Die info Mean Well LRS-50-12 kun je bij Reichelt in die zoek machine niks mee Raar
Maar ik denk dat je deze bedoelt Willy ?
https://www.reichelt.de/schaltnetzteil- ... ol_2&nbc=1
Die is goedkoper geworden zeker Maak geen bezwaar , maar ik zal die kleine die ik heb eens uittesten belasten met een ohms belasting
Ik heb een grote regelbare Dummy voor 30 Amp max en was speciaal gemaakt door me vele jaren geleden om 12 voedingen te testen
Dat zou inderdaad ook kunnen Bert, maar de goedkopere en compactere LRS-50-12 is wel in voorraad.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op wo 19 jun 2024, 7:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Is het chassis wel aangesloten aan de aarde van de netstekker?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Willy_61 schreef: wo 19 jun 2024, 7:17
Is het chassis wel aangesloten aan de aarde van de netstekker?
Ja hoor, alles is goed aangesloten.
Ik heb nu de voeding rechtstreeks aangesloten op 230V (momenteel hier 234V), dus buiten de netschakelaar om.
Even dacht ik dat de brom helemaal weg was, maar ik had de luidsprekers ook omgedraaid. Het zit er nog evengoed in.
netaansluiting.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef: wo 19 jun 2024, 6:59
OpaBert schreef: di 18 jun 2024, 19:14
Die info Mean Well LRS-50-12 kun je bij Reichelt in die zoek machine niks mee Raar
Maar ik denk dat je deze bedoelt Willy ?
https://www.reichelt.de/schaltnetzteil- ... ol_2&nbc=1
Die is goedkoper geworden zeker Maak geen bezwaar , maar ik zal die kleine die ik heb eens uittesten belasten met een ohms belasting
Ik heb een grote regelbare Dummy voor 30 Amp max en was speciaal gemaakt door me vele jaren geleden om 12 voedingen te testen
Dat zou inderdaad ook kunnen Bert, maar de goedkopere en compactere LRS-50-12 is wel in voorraad.
Nou ik heb die niet kunnen vinden Maar in iedergeval nu wel Willy :proost:
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

OpaBert ↑di 18 jun 2024, 19:14 schreef:
Die info Mean Well LRS-50-12 kun je bij Reichelt in die zoek machine niks mee Raar
De zoekmachine van Reichelt is inderdaad dikwijls aan de domme kant, ik heb ondervind dat ook regelmatig.
Zoekopdracht: ...
- "MeanWell LRS-50-12" geeft een 20-tal MeanWell voedingen als resultaat, met daarin die LRS-50-12
- "LRS-20-12" geeft ook een lijst met daarin de gezochte voeding van 11,20€
- "mean well lrs-50-12" gaf geen treffer.

Als je het niet vind kan het helpen om te beginnen met te zoeken via de groene menubalk boven: kies onder "Stroomverzorging" voor "Voedingseenheden".
Daarin komt "Industriële netvoedingen" het beste overeen met wat we zoeken, vervolgens daarin "Schakelnetvoedingen, case gesloten".
Daarna "Schakelnetvoedingen, tot 150 W" en kies links voor Fabrikant MEANWELL en Vermogen 50W.
Resultaat = 6 voedingen, met daarin die LRS-50-12
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja ik denk dat Reichelt en Conrad dezelfde mankementen hebben , en dat is dat alles van uit de Duitse taal en Grundlichkeit is georganiseerd Wij zijn opgegroeid met Engels
Ik heb het idee dat daar de moeilijkheden ontstaan , ik snap ook niks van een Duits datenblatt of ik van rechts naar links moet lezen :lol:
Niks ten nadele verder van Duitsland en haar bewoners
ze hebben een veel lekkerder ontbijt dan de Britten een gebakken ei met spek is wel lekker
Maar die wittebonen in tomatensaus met die worstjes en Thee met melk :-&
Nee dan heb ik liever een hard broodje met echte boter erop en Roastbeef , Plakje kaas , gekookt eitje :bakkie:
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

douwebakker schreef: wo 19 jun 2024, 12:04
Willy_61 schreef: wo 19 jun 2024, 7:17
Is het chassis wel aangesloten aan de aarde van de netstekker?
Ja hoor, alles is goed aangesloten.
Ik heb nu de voeding rechtstreeks aangesloten op 230V (momenteel hier 234V), dus buiten de netschakelaar om.
Even dacht ik dat de brom helemaal weg was, maar ik had de luidsprekers ook omgedraaid. Het zit er nog evengoed in.
netaansluiting.jpg

Zelfde probleem als bij mij denk ik.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Douwe is het alleen rechts ? En is het ook met de Toon regel unit buiten gebruik?
En kun je zien dat het ook op stuurrooster eerste EC ? is en op de Fase draaier ? en stuurrooster EL84 ?
Ik heb nog een signaal tracer Die waren daar speciaal voor verzonnen :D
Bijlagen
IMG_0772.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Hoi Bert, ik was de hele middag en begin van de avond van huis.
In het café waar we zouden eten vanavond hadden ze een haringparty.
Stad Groningen. Stikgezellig.
Jij vroeg om het kanaal. In eerste instantie dacht ik dat het rechter kanaal bromde, maar het is links hoor.
Het is ook het meest linkse buisje (ECC83) waar het mis is. De signal tracer gaat me niet helpen.
De toonregeling staat uitgeschakeld.
Zoals ik al eerder aangaf verdenk ik de lange weg via de print vanaf de volumeregelaar tot het rooster van de fasedraaier.
Ik zou het spoor bij de potmeter en bij de ECC willen onderbreken in de verbinding met een afgeschermde kabel willen maken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ik heb er de print bij gepakt Douwe
Het is geen fijne oplossing om dit te moeten doen :(
ALS de versterker rechts helemaal niet bromt en Links wel Dan is dit de meest waarschijnlijke oorzaak.
Tjonge jonge is er nu echt geen andere minder radicale oplossing?
Probeer eens met een paar knijpers een geïsoleerde draad aan de onder en bovenkant tegen dat spoor te klemmen en die draden aan massa !
Dan weet je het zeker zonder de print te vernielen Douwe

Douwe is het geen rimpel op die DC uit de bias automaat ?
Kun je links en rechts uit de BiasAutomaat eerst eens omwisselen Even een kabeltje wat langer maken ?
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 19 jun 2024, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Ik begrijp echter niet waarom de brom weg is in testopstelling (zonder een geaarde plaat eronder) en aanwezig is wanneer ingebouwd in het chassis.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Goeie opgemerkt Willy
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Willy_61 schreef: do 20 jun 2024, 7:26
Ik begrijp echter niet waarom de brom weg is in testopstelling (zonder een geaarde plaat eronder) en aanwezig is wanneer ingebouwd in het chassis.
Dat is ook de vraag die mij al even bezig houdt.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Douwe zit de Nul ohm draad uit je UGT 0-4-8 ohm ook aan de onderkant vast ?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: do 20 jun 2024, 8:55
Douwe zit de Nul ohm draad uit je UGT 0-4-8 ohm ook aan de onderkant vast ?
Je bedoelt aan de massa Bert?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Aan die aluminium plaat Of zit die alleen aan de aarde van het lichtnet ?
Ik zelf twijfel of dat ook aan je 0-4-8 ohm ugt moet
Zit te denken aan de Bouwdoos HF10 van Philips
Als je deksel los nam onder begon hij ook te brommen !
En zover ik me herinner zat dat niet aan de 0-5-7 ohm of wat waren die waarden van Philips
Zal het boekje is opzoeken ervan Dat heb ik
Toch wel
Bijlagen
IMG_0779.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

OpaBert schreef: do 20 jun 2024, 11:00
Aan die aluminium plaat Of zit die alleen aan de aarde van het lichtnet ?
Die zit aan aan de behuizing.
Ik gebruik geen Randaarde wcd. Dat zal ook geen verschil maken.
Bij de HF10 zit ook de 0 ohm aansluiting aan massa.
Anders zou de tegenkoppeling ook niet werken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja ik twijfelde of de LS uitgang van de Fidelio aan Metalen kast zat
Maar dat staat op tekening en ik heb er meerdere gerepareerd En daar waren soms mensen creatief bezig in geweest zijn ook dingen van 50 jaar oud
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Ik ga nu eerst even wat anders doen Bert. Heb het gevoel dat ik aan een dood paard zit te trekken.
Voorlopig laat ik het dus even zo. Het geluid van mijn computer overstemt de brom royaal.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja Aan een dood paard of aan een koe die vind dat hij niet van zijn plek af hoeft is ook zoiets :lol: dat is onbegonnen werk
Maar komt wel goed denk ik
Ik zit eerst aan mijn antenne perikelen te denken en als ik daar weer genoeg van heb stop ik en verdiep ik me hier in O:)
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Wat ga je in de antennemast hangen Bert? Een rondstralen voor 70cm en 2m?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Hoi Douwe
Er komt een V2000 in Dat is deze antenne
IMG_0789.jpeg
Is voor 50 /145/430 MHz
Eronder een 4 elements beam voor de 10 meter band van Sirio
Die staat op een minimum hoogte van 6 meter Storm stand en max op 9.Meter , mooi weer stand.
Ik heb een systeem bedacht dat ik de rotor in hoogte kan variëren
Bovenin een Toplager waar de 50 mm 3 mm
Zeg maar 3 meter Helemaal boven in vind ik niet verstandig .
Er moet wel een meter tussen rotor en top lager zitten
Bijlagen
IMG_0784.jpeg
IMG_0785.jpeg
IMG_0788.jpeg
IMG_0787.jpeg
Plaats reactie