SV572/3 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Dat is zeker niet verkeerd, kan je al wat zeggen over hoe het klinkt?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb de broodplank draaien op 1 buis maar dat klinkt zeker niet verkeerd, fijn warm geluid.
Ik verwacht eind deze week de kast te krijgen en alles dan in te kunnen bouwen.
Gisteren ook nog even geprobeerd de buizen te matchen (6BM8 en SV572) nu is het verschil van de beide uitgangen wat gelijker geworden.
Ik kan trouwens nergens vinden wat de verwachte levensduur van de SV572 is, iemand een idee?
Ook mijn soldeertin was vrijwel op dus wilde ik nieuwe kopen, zie ik dat er geen lood meer gebruikt wordt.
Ik heb nu 97%tin met 3% zilver, voelt wel wat harder aan en het soldeereffect ziet er anders uit, glimt niet is meer mat.
En volgens mij ligt het smeltpunt wat hoger dan bij lood.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

peterl schreef: ma 03 jun 2024, 12:57
verwachte levensduur
Ik heb me dat destijds ook afgevraagd. Het enige wat ik kon vinden is dat die thoriated tungsten kathodes veel langer meegaan dan een oxidekathode, maar dat ze vaak in- en uitschakelen niet zo fijn vinden als de inschakelstroom niet is beperkt tot een veilige waarde.
peterl schreef: ma 03 jun 2024, 12:57
geen lood meer
Je kan toch nog gewoon soldeer kopen met lood erin? RoHS verbiedt het gebruik van lood in nieuwe producten, maar voor reparaties en zelf knutselen is het gewoon nog toegestaan. Overigens heb ik gemerkt dat loodvrij soldeer (in mijn geval SAC305) al een stuk fijner werkt als je een heel klein beetje flux aan de verbinding toevoegt, zodat de flux vooruit kan vloeien op het soldeer. Je kan speciale fluxpasta voor elektronica kopen in een spuit. Een klein spuitje gaat heel lang mee. Loodvrij soldeer heeft inderdaad een iets hoger smeltpunt. Mocht je wat nodig hebben, ik ga morgenavond een bestelling plaatsen bij Digikey.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb een flux stift die ik voor lastige gevallen gebruik waar veel warmte voor nodig is(LS connectoren). ik heb nu van "Velder lottechniek" LZ F5 BF 1,0 250 Loodvrije soldeer met zilver- en kopergehalte, Ø 1,0 mm, 250 g Gekocht. temperatuur 217-219 gr. voor het buizenwerk.
Loodsoldeer is ook wel te koop, maar om daar veel met je neus boven te hangen lijkt me ook niet heel gezond, en ik gebruik geen afzuiging.
Wat betreft die buizen, de gloei is toch heel snel op temperatuur, en mijn voedingspanning komt door de mosfet langzaam op.
Maar dat in en uitschakelen zal ik zeker in mijn achterhoofd houden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

peterl schreef: di 04 jun 2024, 11:15
Loodsoldeer is ook wel te koop, maar om daar veel met je neus boven te hangen lijkt me ook niet heel gezond, en ik gebruik geen afzuiging.
Dat lijkt misschien zo maar is niet ongezonder dan loodvrij hoor. Tin en looddampen komen pas vrij boven de 600 gr.C. Dat is uitgebreid onderzocht in het verleden. Wat wel irriterend en schadelijk kan zijn, zijn de fluxdampen. En die zijn bij beide even schadelijk. Het hele RoHS gebeuren draait eigenlijk meer om de afvalstromen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik sta nog steeds te wachten op mijn behuizing dus kan nog niet verder :evil:
Maar ik ben met de ontbrompotmeter bezig geweest en er blijft een lichte brom als ik met mijn oor bij de luidspreker kom.
Nu kan ik daar tentlabs modules (5A) inzetten maar die zijn ook weer 200 euro.
Is er nog een andere mogelijkheid? Ik kwam deze schema's tegen van V4lover en gerrittube.
Zijn die beide bruikbaar en heeft er een voor of nadelen tov de andere?
Bij die van Gerrit zou die vervangen moeten worden door een MIC29500/29501/29502/29503: 5A of- MIC29751/29752: 7.5A
Kosten van die mic 29 zijn wel hoog(22euro/pst).
Bijlagen
MIC29303WT regelaar.png
Schematic.png
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door douwebakker »

Dit is altijd te proberen Peter. Ik vind het schema wel raar getekend. Zitten C1 en C2 niet verkeerd om qua polariteit?
En… er staat 6V aux, maar volgens mij moet het 12V staan. Zo zou er ook niet -6V moeten staan, maar gewoon 0V of gnd.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Die C1 en C2 schijnen bipolair te zijn, maar ik heb begrepen dat gewone ook kunnen en dan lijken ze idd verkeerd te staan.
Het probleem is dat deze unit maar voor 2,5A max is vanwege de schottkey diodes. 1N5407. en het koelblok wat ze er op hebben zal ook te klein zijn, dus tegen het chassis aan dan?
Maar daar moeten toch wel andere voor in kunnen, bijv. de SB560 die 5A mag hebben, of de MBR745 die 7,5A aankan.
Ik heb 4A nodig bij 6,3V per buis.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Met die 4A kan je beter bij AC blijven en het beetje brom voor lief nemen. Een DC stabilisator produceert ook weer de nodige warmte die je kwijt moet.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Dan laat ik het voor nu bij AC en kijk het eerst aan, mocht het alsnog niet bevallen, dan kan ik alsnog naar DC met extra verwarming.
De kast zou verstuurd worden met ali expres en nu hebben ze hem met CAINIAO_STANDARD_HEAVY die duurt een maand langer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: zo 16 jun 2024, 19:16
Met die 4A kan je beter bij AC blijven en het beetje brom voor lief nemen. Een DC stabilisator produceert ook weer de nodige warmte die je kwijt moet.
4A continue vraagt eigenlijk om een smoorspoel voor de afvlakking van de DC. Een CLC of nog beter een LC dus.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door douwebakker »

Dat kun je doen Peter, maar je kunt ook die maand besteden voor gloeispanning gelijkstroom voeding.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Dat is afvlakking na de gelijkrichter, dus gelijkstroom... Je hebt dan alleen de verliezen in de gelijkrichtdioden (Schottky's uiteraard) en de R_dc van de smoorspoel die warmte ontwikkelen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Maar wat voor grootte LC kring moet er dan tussen?
Ook qua afmeting(gewicht).
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: zo 16 jun 2024, 19:40
4A continue vraagt eigenlijk om een smoorspoel voor de afvlakking van de DC. Een CLC of nog beter een LC dus.
Een choke input filter is inderdaad een goede optie. Als spoel is bijvoorbeeld de 195P5 van Hammond geschikt. De AC spanning moet ca. 9 V zijn, en Schottky diodes gebruiken als gelijkrichter. Je krijgt met een choke input 0,9 keer de RMS spanning aan de uitgang van het filter, daar gaat nog de spanningsval over de gelijjrichtbrug af (1 V als je dikke Schottky diodes gebruikt) en dan natuurlijk de spanningsval over de DC weerstand van de spoel (0,92 V) dus dat maakt 9x0,9 - 1 - 0,92 = 6,18V. Als je de trafo iets overdimensioneert, bijvoorbeeld een 100 VA exemplaar met 2 secundaire wikkelingen van 9V, dan kom je waarschijnlijk precies uit op 6,3 V.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Tja, maar dan moet ik weer gaan klooien met de trafo(kan trouwens ook niet want is in een behuizing gegoten) met extra wikkelingen terwijl er nu 2x 6A 6,3V op ligt.
Met die tekening kan je er gewoon met 6,3Vac 6,3Vdc uitkrijgen heb ik begrepen(de vraag is of dat met grotere dioden ook kan).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Nee, grotere dioden gaat je niet helpen. Het is minder net maar met een CLC van 10000uF- 10mH - 10000uF kun je wel met 6,3V uit. Kom je wel al gauw op een Hammond E-kernspoel uit. Bv een 159ZJ. Is 10mH @ 5A Rdc 0,16 ohm. Zal eens zoeken moet ik nog wel ergens hebben.

Met die stabilisator ga je het niet redden trouwens met 6,3V trafospanning. Daarvoor heb te toch ook een hogere spanning nodig.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Je mag wel kijken wat je hebt.
Bedoelde je dit schema, en is 5A genoeg voor de diode?
Bijlagen
gelijkrichting.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Ja zoiets! Zal morgen het eens simuleren. Nee, die dioden zijn te klein. Voor die dioden kun je beter TO220 exemplaren van 20A a 30A nemen. De piekstromen zijn behoorlijk hoog en dan wil je niet alsnog hoge spanningsval over de dioden.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door douwebakker »

Is 10mH niet veel te weinig? Het is immers 100Hz.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

is deze diode wat, heeft een lage spanningsval.

DIOTEC
SBX2040-3G Schottky-gelijkrichterdiode, 40 V, 20 A, axiale Ø5,4 x 7,5 mm

Artikelnummer: SBX2040-3G
Schottky-gelijkrichterdiode, 40 V, 20 A, axiale Ø5,4 x 7,5 mm
Ontwerp:Axial5.4x7.5mm
URRM:40 V
UF:0.25 V
IF(AV):20 A
IFSM:290/330 A
IR:< 60 µA
Temperatuurbereik:-50..+150 °C
Type:Schottkydiode
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Zal eens kijken. Deze lijkt mij wel een goede kandidaat! In principe heb je aan 20V sperspanning genoeg. Schottky's met een lagere reverse hebben doorgaans ook een lagere spanningsval in doorlaat.

@Douwe: Spoel lijkt laag maar de stroom is wel groot. Denk dat je met 10mH op iets van 100 mV_pp rimpel op de uitgang uit komt. Dat is toch een flinke slok minder dan de 6,3V AC. Iets van 40dB lager!
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door Bas Horneman »

Ik kan trouwens nergens vinden wat de verwachte levensduur van de SV572 is, iemand een idee?
Op diyaudio zie ik diverse posts dat ze geen lange levensduur hebben. <1000 uur.
https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-2230487
Nu kan ik daar tentlabs modules (5A) inzetten maar die zijn ook weer 200 euro.
Volgens dezelfde auteur zijn de filaments fragiel en kan je beter iets met een ccs gebruiken. You can get 25W+ out of a single tube.. (125W pd) The filaments are very fragile! (CCS heating is probably a very good idea.. )

Hoeft uiteraard geen tentlabs te zijn.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door douwebakker »

Wat bedoelen ze eigenlijk met CCS ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Constant Current Source. Lijkt mij met een direct verhitte kathode niet zo handig en de geluidskwaliteit niet ten goede komen. De kathode heeft dan geen aardreferentie voor het audiosignaal. Wolfram gloeidraden bedoeld voor spanningsvoeding gedragen zich op zich als stroombronnen. Je kunt er geen twee van in serie zetten. Dan creëer je een groter probleem dan je op denkt te lossen. Ik vind dat geen logische conclusie.
Plaats reactie