Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Re: Olaf zijn audio set. (De stoute schoenen en het gladde ijs)

Bericht door Leeuwarden »

Walt schreef: do 13 jun 2024, 20:20
Ik weet niet wat voor woofer spoel je er nu hebt ingezet, hopelijk een dikke folie waxcoil, die klinken veruit het beste van alle spoelen… :rock:

Groetjes Walter
Echt?
Walt

Bericht door Walt »

Jazeker, de moeite waard om mee te testen in ieder geval, ze zijn te krijgen in verschillende draaddikte (AWG) dus verschillende Rdc voor gelijke mH mocht je, zoals Olaf, dit graag gelijk houden.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Tony G. Heeft mij ooit eens getipt over Jantzen litze spoelen. Deden het boven verwachting goed…
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: do 13 jun 2024, 20:20
Ik weet niet wat voor woofer spoel je er nu hebt ingezet, hopelijk een dikke folie waxcoil, die klinken veruit het beste van alle spoelen… :rock:

Groetjes Walter
Deze vraag even over het hoofd gezien, maar bij dezen alsnog het antwoord.

Mijn aanvankelijke intentie was om inderdaad folie spoelen te gaan gebruiken, niet omdat het voor mij bewezen is dat deze beter klinken dan gewone luchtspoelen, maar meer vanuit het oogpunt dat ik de luidsprekers maar één keer open maak als het aan mij ligt en dan kan het in ieder geval geen kwaad om spoelen te gebruiken die misschien nog wat beter zouden kunnen klinken, baat het niet, dan schaadt het niet.

Echter hadden de folie spoelen een nog langere levertijd dan de gewone luchtspoelen, dus zou ik de ombouw niet voor mijn operatie uit kunnen voeren en zou dit ook meteen minimaal een jaar naar achteren geschoven moeten worden. Dus alsnog voor de gewone luchtspoelen gegaan.

In het verleden heb ik wel de Wax folie spoelen vergeleken met gewone luchtspoelen maar niet direct verschillen kunnen constateren.
Wel had ik toen geen apparatuur welke op zo'n hoge resolutie speelt dan wat ik nu heb, dus eigenlijk zou ik zo'n vergelijk opnieuw moeten uitvoeren.

Al met al is het verschil tussen kernspoelen en gewone luchtspoelen sowieso vele malen duidelijker dan het verschil tussen gewone luchtspoelen en folie spoelen, dus ik heb er sowieso vrede mee.

Was het trouwens niet zo dat die wax spoelen die ik toen had van jou afkomstig waren, of juist naar jou toegegaan zijn?
Ik wordt echt oud, ik weet het niet helemaal meer.
Walt

Bericht door Walt »

Haha, jij had mijn hele voorraad wax spoelen in 1 keer overgenomen inderdaad. Dat was een eens keer een snelle verkoop. Dat moeten ook gouden jaren voor Tony Gee zijn geweest, elke week wel een bestelling van mij.. :D

Mundorf is trouwens ook waxcoils gaan leveren, de VLCU serie, denk dat ze qua concurrentie toch het onderspit moesten delven met hun normale foliespoelen versus Jantzen met hun Waxcoils. Die gewone Mundorf foliespoelen zijn overigens ook prima, net zoals de Intertechnik versie, maar een hype moet je volgen natuurlijk.

https://www.mundorf.com/audio/en/shop/C ... Coil_VLCU/

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Foliespoelen zijn gewoon meer op zijn plaats op hogere frequenties. Dus bij tweeters. Het grote verschil zit het hem i.d.d. in wel of geen magnetisch kernmateriaal anders dan lucht. Verder is een filter een constructie van samenwerkende componenten, de speakers incluis. Zomaar willekeurig gaan swappen voor "beter" zonder precies te weten wat je eigenlijk doet, kan die eerdere samenwerking nog wel eens aardig verstoren.
Shadow

Bericht door Shadow »

=D> =D> =D>
Ik heb gewisseld tussen draad, litze, wax in het laag en de grootste verandering vond ik van lucht naar kernspoel...maar da's ook niet gek ook :-k
Denk dat folie idd veel meer op z'n plek is in midhoog secties zoals Peter aangeeft en niet domweg voor alles 'beter' is.
Walt

Bericht door Walt »

Zal vast zo zijn, maar een woofer spoel die aanzienlijk groter is dan je mid, dat is toch gewoon vette sizzle?
Bijlagen
57EC1B96-FAD4-4D68-95E9-F42BDA69D05B.jpeg
rikpost

Bericht door rikpost »

En dan zijn er legio mensen die hele exotische kabels aan de buitenkant hangen terwijl er in de kast zo’n klomp koperdraad zit .
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Shadow schreef: zo 16 jun 2024, 12:28
de grootste verandering vond ik van lucht naar kernspoel...
Indien de gelijkstroom weerstand van beide spoelen identiek was dan heeft de luchtspoel je voorkeur gehad.
Had de kernspoel de voorkeur dan had deze de juiste gelijkstroomweerstand in de luidspreker in kwestie en week de gelijkstroomweerstand van de luchtspoel te veel af van het ontwerp.

Folie spoelen zijn inderdaad meer voor mid en hoog, dat brengt in het laag niets. overigens ook in het mid en hoog zijn de verschillen tussen regulier lucht en folie klein, als ze er al zijn.
Walt

Bericht door Walt »

Dit was een 6.8 mH 12 AWG dacht ik, volgens mij had Mario / Holco nog grotere 10 mH!
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

rikpost schreef: zo 16 jun 2024, 12:53
En dan zijn er legio mensen die hele exotische kabels aan de buitenkant hangen terwijl er in de kast zo’n klomp koperdraad zit .
En dan ook nog een spoel waarvoor een extreem bedrag wordt neergelegd voor een zo laag mogelijke gelijkstroomweerstand en dan worden er flinterdunne silverkabeltjes aan gehangen van 0,3 ohm zodat de lage gelijkstroomweerstand van de spoel weer de nek wordt omgedraaid,
Walt

Bericht door Walt »

Voordeel van zelfbouw, dat maakt allemaal niet uit, immers je tuned toch naar je eigen smaak. Moet zeggen die Eton 11-581 woofers in hun laag afgestemde reflex kasten gaf echt zeer fraai laag samen met deze Jantzen spoelen. Het is dat ik toen nog zat tijd en de middellen had om verder te hobbyen, maar dat 3-weg systeem was wel echt af qua klank, met dank aan Jeroen voor de meerdere meet sessies die daarvoor nodig waren.
Laatst gewijzigd door Walt op zo 16 jun 2024, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: zo 16 jun 2024, 13:02
immers je tuned toch naar je eigen smaak.
Dat is ook prima als je dat leuk vind en betere resultaten denkt te bereiken met gokken in plaats van meten en ontwerpen, maar dan ben je dus bewust bezig met MyFi en niet met HiFi, dus er wordt een hele eigen smaak van de weergave nagestreefd in plaats van een neutrale HiFi weergave
Walt

Bericht door Walt »

Deze spoel was een wel overwogen keuze op basis van metingen van Jeroen_d. Verder weet ik uit die tijd dat ik zelf een paar filters per week bouwde, dat het allemaal niet zo nauw komt als jij voorspiegelt. Bijv een 1.0mH of een 1.mH, een 10uF of een 15 uF parallel, het zijn allemaal geen enorme verschillen gelijk.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: zo 16 jun 2024, 13:07
Deze spoel was een wel overwogen keuze op basis van metingen van Jeroen_d. Verder weet ik uit die tijd dat ik zelf een paar filters per week bouwde, dat het allemaal niet zo nauw komt als jij voorspiegelt. Bijv een 1.0mH of een 1.mH, een 10uF of een 15 uF parallel, het zijn allemaal geen enorme verschillen gelijk.
Maar hierin noem je dus geen enkele keer de gelijkstroomweerstand (DCR) waar we het constant over hebben.
Overigens zegt het niets dat je een aantal filters per week bouwt als dat allemaal op dezelfde gok gebeurt, er niet gemeten wordt, en de rol die de DCR van spoelen spelen per definitie genegeerd worden.
Walt

Bericht door Walt »

Voor middentoon weergave lijkt me het hele dcr verhaal nog minder van belang eigenlijk.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: zo 16 jun 2024, 13:15
Voor middentoon weergave lijkt me het hele dcr verhaal nog minder van belang eigenlijk.
Dat is niet waar, ook daar is de DCR een filtercomponent welke meegenomen wordt in de berekening van een juist werkend filter.
Walt

Bericht door Walt »

Een verschil van een paar tienden ohm, zal nog minder verschil zijn dan 1 spoel waarde hoger of lager. Uit de praktijk kan ik concluderen dat dit allemaal geen grote verschillen zijn, en op gehoor moet worden bepaald, wat beter klinkt. En zelfs dat, is vaak lastig.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De verschillen zijn er in ieder geval, vele malen groter dan elk kabel verschil. En als je het verder niet belangrijk vind dat een luidspreker blijft werken zoals deze ontworpen is dan is dat prima

Hoeveel MyFi heb ik zelf wel niet gebouwd door de jaren heen? Die MYFi projecten staan nu nog op dit forum. Onder andere de lompe drieweg luidsprekers en de Mega Philips d'appolito luidsprekers. Allemaal MyFi en allemaal op het gehoor "getuned" zoals jij dat noemt.
Ik heb daar mega veel plezier in beleefd, daar is niets mis mee om dat leuk te vinden.
Als jij met MyFi bezig bent met smallere baffles dan het ontwerp (vertelde je ooit) een opgesloten mid-driver, plukjes twarron tussen de conussen, niet op de DCR van de spoelen let en ook nog eens een set extra hulp-tweeters en dat is wat je leuk vind? Prima, dat zal ik na al mijn eigen MyFi fratsen beslist niet veroordelen.

Maar accepteer dan andersom ook dat hier een set staat als een blok en ook dermate speelt, dat ik dan best een upgrade aandurft maar dan uiteraard wel met behoud van de technische werking van de filters van mijn toch niet hele goedkope luidsprekers.
Wat is het voor mij nou voor een moeite om even een metertje er bij te pakken en de spoelen gewoon even door te meten?
Bovendien kost een serie spoel voor het mid met extreem lage DCR € 240,- per stuk en de gene die ik nodig had waren € 40,- per stuk.

Dus niet weten wat ik aan het doen ben kost mij grote bedragen aan spoelen die vervolgens er voor zorgen dat mijn filters niet meer naar behoren werken. Of ik pak gewoon even mijn metertje en doe het gewoon goed.

Nogmaals, ik respecteer MyFi, jaren niet anders gedaan, nu staat er een mega knappe set en ik heb de technische kennis waar ik me aan wil houden.

Het kan niet zo zijn dat we tegen degenen die jaren bezig zijn geweest om de juiste kennis te vergaren om luidsprekers te ontwerpen gaan zeggen dat het allemaal voor niets was en het allemaal niet uitmaakt.

Met andere woorden, pak gewoon een standaard voorgebouwd filter bij Soundimports en pluk er een aantal drivers bij die je er leuk uit vind zien, of heel duur zijn, want duur=goed, en je bent klaar.

Iedereen heeft zijn eigen audio walhalla, bij de één gebaseerd op MyFi, bij de ander gebaseerd op techniek. Ik respecteer de eerste groep maar ik behoor tot de tweede groep, die ik dan vanzelf ook respecteer.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Olaf Analogue schreef: zo 16 jun 2024, 13:05
........dus er wordt een hele eigen smaak van de weergave nagestreefd in plaats van een neutrale HiFi weergave
Waarbij die smaak dan ook nog eens in het geheel niet gedefinieerd is en volkomen willekeurig is.

Het klopt wel dat band of goede draad-luchtspoel in het hoog eigenlijk weinig verschil maakt. In dat gebied wordt een spoel een hoge impedantie die steeds verder oploopt en dan doet die spoel eigenlijk weinig meer. Blijft wel van belang dat het een degelijk solide exemplaar is en geen vervormend kernmateriaal bevat. W.d.b. zijn de Backlacktdraht spoelen van b.v. Jantsen prima. Daarvan zitten de draden stevig aan elkaar vast gebakken en kunnen niet onderling bewegen t.g.v. de stroom er door.
richard

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door richard »

Pjotr schreef: zo 16 jun 2024, 14:05
en kunnen niet onderling bewegen t.g.v. de stroom er door.
Dat is een aandachtspunt. Geldt ook voor condensatoren. De muziek die uit het filter komt, komt niet uit de luidspreker.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Pjotr schreef: zo 16 jun 2024, 14:05
W.d.b. zijn de Backlacktdraht spoelen van b.v. Jantsen prima.
Dat is deze serie toch?
Die heb ik gebruikt

https://www.soundimports.eu/en/jantzen- ... -1967.html
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yep :goedzo:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Olaf Analogue schreef: do 13 jun 2024, 8:25
Ik heb de luidsprekers dus kunnen beluisteren na alleen het vervangen van de serie spoel en later dan ook na het vervangen van de parallel spoel. Hier kom ik later een keer op terug.
Wat maakte nou heet meeste verschil? heeft het überhaupt zin om de parallel spoel te vervangen? daar ben ik zelf ook lang nieuwsgierig naar geweest, en heb nu dus de kans gehad om dit te mogen ervaren.
Om eerlijk te zijn was de impact in beide gevallen wel van een gelijkwaardige grootte. een kernspoel wekt een tegen-EMK op waardoor deze moeizamer van polariteit wisselt, dat effect hoor je terug in een net wat meer gladgestreken weergave, in de negatieve zin, je mist net dat stukje texturen en microdetail wat voor een indrukwekkende werkelijkheidsweergave zo belangrijk is.
De mate van verbetering hierin vond ik bij zowel het vervangen van de serie- alsook de parallel spoel nagenoeg even groot.
Nu is het wel zo dat de parallel spoel met zijn 2,1 mh groter is dan de serie spoel van 0,6 mh, dus ik kan me voorstellen dat ook de tegen-EMK van de parallel spoel groter is, dat zou voor mij in ieder geval een plausibele verklaring kunnen zijn.

Al met al is het verschil tussen kern en lucht spoelen in het mid-circuit echt wel hoorbaar, de meeste lezers hier hebben mooie zelfbouw luidsprekers die sowieso met luchtspoelen zijn uitgevoerd, dus deze ervaring is eigenlijk alleen interessant voor degenen met fabrieks luidsprekers.
Het was voor mij in ieder geval de kosten en de moeite waard om ze uit te wisselen, de weergave in stemmen en instrumenten is er echt wel door verbeterd qua openheid, transparantie en detail, dus weer een stapje kunnen maken.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 04 jul 2024, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie