Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

rikpost

Re: Olaf zijn audio set.

Bericht door rikpost »

Als we toch op de filosofische toer zijn .
Vandaag struinde ik nog even door een oude dienstwoning van een ex collega waterschapper .
Hij is inmiddels al 13 jaar met pensioen en woont na de dood van zijn vrouw in een bijgebouwtje op het terrein van zijn zoons bedrijfje
De woning gaat afgebroken worden .
Ik ben er in het verleden regelmatig op de koffie geweest .
Dat is dan toch wel een heel vreemd idee wanneer je door dat lege huisje loopt en je realiseert dat hij daar op jonge leeftijd is begonnen en een gezin heeft gesticht kinderen heeft grootgebracht en zijn vrouw inmiddels overleden is .
Dan zie je een leven in een notendop .
Toen ik bij het waterschap kwam werken waren zij jonger dan dat ik nu ben en dat is voor mijn gevoel de dag van gisteren
Anderzijds is het geweldig dat we in dit land over dit soort dingen kunnen meimeren in plaats van op overlevings modus te staan .
Het is dan ook maar net waar je wiegje gestaan heeft !
En daarbij moet je dan ook nog een beetje geluk hebben .
Uiteindelijk denk ik dat we allemaal vinden dat we tijd te kort hebben .
Dat zeggende , ik ga naar mijn nest !
Morgen weer vroeg uit de veren en voor wat het werk betreft .
Ik heb inmiddels geleerd dat ik mijn betrokkenheid niet groter moet laten zijn dan mijn invloed .
In een ambtelijke organisatie is dat van lijfsbelang :lol:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

AMEN.
rikpost

Bericht door rikpost »

Nachtbraker ! :hide:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

@richard:
@rikpost:
Richard en Rik, bedankt voor jullie bijdragen, en jullie hebben absoluut gelijk in jullie standpunten.
Zeker vanuit een terugkijkende positie.
Zou ik het anders gedaan hebben als ik het over zou kunnen doen? Absoluut, zeker met wat ik nu weet.
Ik ben vanaf een hele jonge leeftijd aan het werk gegaan en ik ben daar altijd flink voor gegaan, op jonge leeftijd dacht ik nog niet aan mijn vijftigste jaar en hoe ik er op dat moment al zorg voor zou kunnen dragen om ook op die leeftijd nog gezond te kunnen wezen.
Vijftig was een heel fictief getal in die tijd. Niet iets waar ik mee bezig was. Ik vond mijn werk leuk, was er goed in en ik werd er dik voor betaald, dus ik leefde waarschijnlijk altijd in het moment van de dag.
Dus ook al zou ik het nu een andere aanpak hebben gegeven er op terugkijkend, toentertijd waren dat gewoon geen overwegingen.
Maar zoals eerder gezegd, ik heb nergens spijt van, en ook hier zal ik nog redelijk uit gaan komen, daarmee mag ik mijn handjes wel dichtknijpen trouwens.
Wat nu uiteraard wel vast staat is dat ik hetgeen wat ik nog terug ga krijgen uiteraard wel zal gaan koesteren, het is in mijn ogen namenlijk wel de laatste escape die ik nog heb.

Dus laat ik niet al te veel terug kijken op de dingen die ik anders had kunnen doen maar nu niet meer kan veranderen, maar laat ik vooruit kijken naar hoe ik de aankomende jaren in de juiste vaatjes kan gieten en nog uit het leven kan gaan halen wat er in zit.

Nogmaals bedankt voor jullie bijdragen.
rikpost

Bericht door rikpost »

Je hebt je positiviteit in ieder geval mee Olaf ! :rock:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Olaf zijn audio set. (De stoute schoenen en het gladde ijs)

(helaas heb ik van onderstaand proces erg weinig foto's gemaakt merk ik nu, dus de verbeelding zal even een deel daarvan op moeten gaan vangen)

Hmmm, o ja, de luidsprekers, daar zouden we het nog over gaan hebben.
Een mega belangrijke schakel in de keten.
Fabrieks luidsprekers of zelf bouwen? Dat is een simpele, als je ze zelf kunt bouwen (eventueel met hulp), beslist doen, je krijgt sowieso veel meer product voor je geld.

Ik heb tot nu toe vrijwel altijd naar zelfbouw systemen geluisterd, in combinatie met vintage tweedehands apparatuur, en het was pas een jaar of vier geleden dat ik voor het eerst besloot om gewoon een keer alles nieuw aan te schaffen, dat leek toen nog een goed idee.
Daarmee kwamen de Wharfedale Elysian luidsprekers 4 in combinatie met de Hegel H390 in mijn bezit, waarvan laatst genoemde duidelijk geen succes was, niet aan beginnen zeg maar.

De luidsprekers waren wel een succes, ik vond ze mooi en naar mijn smaak klinken.
Op deze niveaus hebben we sowieso meer met smaakverschillen te maken dan met beter of slechter.
Als je met tien man naar een audio show gaat dan staan daar vele audio ketens te spelen en veelal zal een ieder zijn eigen winnaar uitroepen, er is zeker op luidspreker gebied niet een enkel systeem als enige goede oplossing uit te roepen, daarvoor lopen onze smaken gewoon te ver uiteen, hoe saai zou de audio wereld trouwens wel niet zijn als er maar één goed luidspreker systeem zou bestaan die we dus allemaal in huis moeten halen omdat de overige systemen geen goede weergave zouden hebben.
Smaak, akoestiek en formaat van de ruimte spelen allemaal een rol.

Wat is dan mijn smaak?
Ik ga daar in een ander stuk uitgebreider op in omdat ik dat een interessant onderwerp op zich vind, maar ik zoek een zo dicht mogelijk benadering van een volledig analoge weergave zoals we die horen met een platenspeler die via een buizenversterker twee breedband luidsprekers aanstuurt, maar dan zonder de nadelen en de beperkingen daarvan.
Nogmaals, ik ga dit onderwerp later uitgebreider oppakken zodat ik dat ook duidelijker kan gaan weergeven, en ik denk dat dat interessante gespreksstof kan wezen.

Ik weet van mezelf dat ik wat prettiger luister naar luidsprekers met een wat hoger rendement en lichte papieren conussen, op de een of andere manier spelen deze in mijn oren wat makkelijker en zelfsprekender dan laag rendement luidsprekers met zwaardere conussen (ongetwijfeld spelen nog meer factoren een rol)
O, en een AMT tweeter graag! Ik heb al mijn hele leven ruzie met de SSS en FFF klanken uit dome tweeters, de één doet dat uiteraard netter dan de ander, maar dan nog. AMT tweeters hebben mij van die levenslange plaag verlost, dus laat ik daar voorlopig maar even bij blijven hangen.

Op de één of andere manier, als een luidspreker systeem voor mij een beetje boven de rest uit sprong zaten daar veelal drivers uit de Scan-speak Discovery serie in, makkelijk te herkennen aan het uiterlijk.
Niet eens dure drivers, maar gewoon netjes en degelijk gebouwd en op de een of andere manier vind ik ze altijd makkelijk en natuurlijk klinken.
Ik hoorde ze trouwens voor het eerst in luidsprekers van Blumenhofer Acoustics, inmiddels al weer even geleden.
De Wharfedale Elysian 4 luidsprekers maken ook gebruik van de Scan-speak Discovery drivers in combinatie met een (OEM) AMT tweeter, dus dat zou dan haast een combinatie moeten zijn die mij zou moeten aanspreken.
Bovendien zijn de Wharfedale luidsprekers groot en zwaar wat voor een degelijk laag fundament zou moeten kunnen zorgen, ook iets wat ik prettig vind.
Wel is het zo dat ik alleen van een strak, schoon en detail rijk laag hou waarvan je ook kunt waarnemen welk instrument het produceert. Ik hou dus absoluut niet van een whooomp en oemp bas. Het moet gaan om muziek, niet om geluid.

Nou. Bestellen dus die hap, en na zes maanden wachten was ik in het bezit van een set van deze Wharfedale Elysian 4 luidsprekers.
En ze zijn inderdaad mooi, zowel qua uiterlijk alsook qua weergave. Wel is het zo dat het mid op nog veel hoger gepositioneerde luidsprekers nog wat beter ontrafeld wordt.
Begrijp me niet verkeerd hoor, de weergave was dik in orde. Maar als je de echt hoogstaande luidsprekers op audio shows beluisterde dan was daarbij het mid gewoon nog wat gedetailleerder en mooier ontrafeld.
Hetzelfde was ook te horen op de set kleine tweeweg luidsprekers met de accuton drivers die Dre op de luisterdag in Ermelo presenteerde.

Maar het was voor mij verder geen issue, ik was vanaf dag één tevreden met de prestaties van de Wharfedale luidsprekers, en al helemaal nadat de Hegel versterker plaats maakte voor de Audio Analogue apparatuur.

Op een dag in het begin van april van dit jaar bekroop mij de gedachten dat de woofers van de luidsprekers eigenlijk nooit ingespeeld zouden zijn geraakt omdat deze nooit in beweging komen vanwege de lage volumes waar ik altijd op speel.
En of dit dan daadwerkelijk een issue is en of woofers daadwerkelijk ingespeeld dienen te worden dat weet ik niet eens echt, daar zullen anderen misschien betere antwoorden op hebben, maar het zou in ieder geval geen kwaad kunnen.
Dus het idee was ontstaan om de luidsprekers aan te sturen met een onhoorbaar lage frequentie en vanaf nul het volume langzaam omhoog te draaien totdat de woofers een gewoon werkbare uitslag zouden maken zonder overbelasting.
Dus dat deed ik, en meteen constateerde ik dat bij één van de luidsprekers de mid-driver vrolijk mee stond te wapperen en bij de ander niet. Dat hoort niet!
Mijn eerste gedachte was uiteraard dat de mid-kamer van de luidspreker in kwestie niet luchtdicht was afgesloten, maar om daar achter te komen moesten ze dus open, anders had ik dat niet gedaan trouwens.
Gelukkig mankeer ik dan ook weer niets aan mijn handen en ik weet van mezelf dat ik dat op een nette manier kan doen.
Dus de drivers gedemonteerd en inderdaad, mijn vermoeden was juist.
Ik vind het jammer dat ik geen foto's heb gemaakt, maar de lage tonen kamer houdt meteen op boven de tweede woofer, daar bevind zich de scheidingswand van de erg grote mid-kamer. Daar zit gewoon een gat in van 20mm waar de bedrading voor de mid en tweeter doorheen lopen. Dit is dan gewoon afgedicht met een prop stopverf.
In dit geval hing de prop stopverf onder het gat, dus dan is het logisch dat de mid-driver mee wappert op de bas.

Daarmee besloot ik ook de andere luidspreker te openen, ondanks dat de klacht zich daar niet voor deed, maar ik wilde dat meteen in beide luidsprekers definitief oplossen.

Tja, dan ga je automatisch toch ook verder kijken als ze dan toch uit elkaar liggen.
Een enorme mid-kamer met opvallend weinig demping.
Alles aangesloten met flut fastonnetjes die je met je pink nagel over de aansluitingen heen en weer kunt bewegen.
Kernspoelen in het bandpass filet circuit.

Mmm, Tja, ga ik hier wel wat mee of niet wat mee .....
Doen.
Ik besloot de stoute schoenen aan te trekken.

Het was nog april, dus ik was van mening dat als ik er wat mee wilde doen voor mijn operatie van 6 juni dan zou ik nu meteen in actie moeten komen.

Ik heb in de eerste instantie de scheidingsfilters omgezet naar schema's zodat het inzichtelijk werd welk component waar in het circuit zat.
Vervolgens heb ik de kernspoelen nauwkeurig opgemeten, ook qua gelijkstroom weerstand, omdat de fabrikant dat zelf nou eenmaal ook meeneemt in het filter ontwerp.

Één kernspoel staat in serie met de driver, de andere staat parallel aan de driver. Ik besluit ze beiden te vervangen.

Ook in het lowpass circuit zit een kernspoel, ook deze besloot ik te vervangen. Uiteraard ook weer voor een exemplaar met dezelfde gelijkstroom weerstand omdat daar ook de Q afstemming van de gepoorte behuizing op berekend is.

De spullen kwamen slechts langzaam binnen. De parallel spoel werd zelfs naar achter geschoven naar 6 juni, dus ik baalde al want dat zou beteken dat ik mijn luidsprekers niet voor de operatie af zou kunnen maken, maar gelukkig kwamen ze in het laatste weekend voor de operatie alsnog binnen.

Ik heb de luidsprekers dus kunnen beluisteren na alleen het vervangen van de serie spoel en later dan ook na het vervangen van de parallel spoel. Hier kom ik later een keer op terug.

Concreet, want dit verhaal wordt veel te lang, de details zullen we later uitpluizen.

1.De rechte achterwand van de grote mid-kamer heb ik aangepakt door een struktuur met foam stroken aan te brengen.
2.ik heb de mid-kamer op het gehoor beter gedempt met mooiere materialen
3. Ik heb de gaten van de mid kamers degelijk afgedicht.
4. Ik heb alle faston verbindingen vervangen voor soldeer verbindingen
5. Alle kern spoelen (3 stuks) zijn vervangen door lucht spoelen (DCR op twee cijfers achter de komma nauwkeurig)
6. In het lowpass circuit was de parallel capaciteit opgebouwd uit een deel MKP en een deel elco, daardoor durfte ik het aan om daar volledig MKP van te maken.
7. Kernspoel in de lowpass is vervangen voor een luchtdpoel (derde spoel) er komt evengoed nog erg veel stem via de woofers, dus wilde ik ook daar een luchtspoel.
8. Op de kale plekken in de lage tonen kamer heb ik wat demping aangebracht, daar kun je niet te veel aan wijzigen omdat het een gepoorte kamer is en je wilt uiteraard dat de afstemming niet merkbaar verandert
9. Alle draad gewonden weerstanden vervangen voor MOX typen van hetzelfde wattage.

Alle verdere condensatoren waren reeds MKP

Het resultaat van dit alles?
Ja Wauw! Als Wharfedale dit zelf had gedaan en in plaats van ze voor € 6400,- ze gewoon op € 6900,- te verkopen dan had je meer waar gehad voor je geld.
Wat spelen deze dingen nu zeg! En helemaal op de Audio Analogue set!

Ik zal er later verder op in gaan maar een leuke constatering wil ik er nog even aan besteden.
Tot op een jaar geleden zat ik nog naar de Hegel te luisteren met de niet gemodificeerde Wharfedale luidsprekers, iedere keer als ik op een audio show kwam, of bij iemand thuis met extreem goede spullen dacht ik altijd "gvd, wat moet ik doen om dit thuis ook te gaan horen"
Nu een jaar later hoor ik dat hoge niveau thuis met gemak.
Dit speelt de sterren van de hemel!
En heel belangrijk: geen cherry picking, niet nodig! Gewoon de muziek op shuffle, alles klinkt goed!
Als iemand bij mij thuis komt luisteren geef ik tegenwoordig gewoon meteen de tablet en de afstandsbediening af, zet zelf maar op wat je leuk vind, daar hoef ik zelf niets meer aan te doen want alles klinkt echt als muziek in de oren!

De set is clean, pc, dac , versterker en twee luidsprekers, thats it! Geen (wazige) hulpmiddelen, geen gedoe, de set staat er bij zoals hij klinkt , schoon en puur!

Misschien was dit proces glad ijs, voordat je fabrieks luidsprekers gaat aanpassen moet je echt wel weten wat je doet. Met wat ik nu hoor twijfel ik er geen moment aan dat ik er heel goed aan heb gedaan, dit speelt op een heel hoog niveau met inderdaad die mooie vergaande ontrafeling van de mid-weergave.
Ik ben giga blij! :rock:
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 13 jun 2024, 8:58, 2 keer totaal gewijzigd.
VintageHarry

Bericht door VintageHarry »

Zeer interessant verhaal, Olaf! Met name de lekkage van de middentonerkamer is toch iets wat bij luidsprekers van dit prijsniveau niet voor zou moeten komen. Eigenlijk moet iedereen z’n fabrieksluidsprekers maar eens controleren? :-k
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Uiteindelijk blijven dit soort luidsprekers gewoon lopende band producten uit China. Dit staat ook op de dus trouwens "assembled in China", en de mensen die aan zo'n band staan maken zich er niet zo druk om of een propje stopverf goed zit.
Sowieso is stopverf geen charmante oplossing, ik denk trouwens dat dat hetgeen is wat je bedoelt, en daar heb je helemaal gelijk in.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Je had deze toch nieuw gekocht?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ja dat klopt. Ik heb ze direct via de Wharfedale importeur laten komen.
Maar ik geef er liever zelf garantie op dan dat er een minder handig type aan de deur komt en met zijn gereedschap in mijn spullen gaat komen.
En omruilen is waarschijnlijk ook weer een half jaar wachten om dan uiteindelijk nog steeds luidsprekers met proppen stopverf er in te hebben.
Het is goed zo. Ik ben nu nog gekker op die dingen geworden, het is nu een stukje van Wharfedale en een stukje van mezelf.

Ik heb ze omgedoopt naar:
Wharfedale Elysian 4 High Performance Edition.

:rock:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

:lol: :goedzo:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het is Brits spul en dan weet je het toch? Is het voor de thee klaar dan is het ok. Deze zijn duidelijk van na de thee: Gewoon zelf even de bouten aandraaien. :mrgreen:
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Olaf Analogue schreef: do 13 jun 2024, 10:24
Het is goed zo. Ik ben nu nog gekker op die dingen geworden, het is nu een stukje van Wharfedale en een stukje van mezelf.

Ik heb ze omgedoopt naar:
Wharfedale Elysian 4 High Performance Edition.

:rock:
Als je de kennis heb dan kan je dat doen :D , heb je het ook nog bij de importeur aangeslingerd?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Nee hoor. Ik denk dat het de importeur ook verder niet zal interesseren, dat zijn gewoon handelaars, en de fabrikant die weet het heus wel, maar die fabriceren luidsprekers binnen een bepaalde prijsklasse.
En begrijp me niet verkeerd, binnen die prijsklasse klonken ze al gewoon erg goed. Wat ik nu gedaan heb maakt het gewoon af en tot werkelijk high-end niveau wat zeker op de huidige hoge resolutie installatie goed tot uiting komt.

Dan is het ook nog zo dat lang niet iedereen dit niveau zoekt of er überhaupt bekend mee is. De meesten zullen allang (terecht) helemaal in hun nopjes zijn met de gewone weergave van de standaard Wharfedale's, wat ik zelf ook was.

Punt is alleen dat als je dan een keer echte high-end hebt gehoord en je bent er vatbaar voor, dan blijft het je bij. Die hele realistische weergave, dat oplossend vermogen, de diepe doortekening en de texturen in de stemmen, dat is wat voor mij audio weergave bijzonder maakt.
Maar dat is meteen wat ik al steeds hoor bij de echt hoogstaande sets op shows of andere liefhebbers thuis. En dat stukje extra bij mezelf thuis net altijd moest missen, dat vond ik altijd jammer omdat ik me nou eenmaal bewust was dat het bestond.

Nu heb ik dat eeeeiiindelijk thuis ook voor elkaar.

En het is een totaal verschil in hoe vaak ik in de Hegel tijd de boel na een aantal nummers al uit gooide uit verveling en soms wekenlang niet met luisterde, met nu dat ik me moet dwingen om de boel uit te gooien omdat ik weg moet of wat anders moet doen.
Dit is audio voor mij, ik wil in de muziek gezogen worden en het kippenvel een centimeter dik op mijn armen hebben staan, emotie, verbazing.
Niet alleen bij die enkele nummers die toevallig beter zijn opgenomen, Nee, gewoon met alle muziek welke me lief is.
dre

Bericht door dre »

Mooie omschrijving!
En laag zo strak en druk vol,dat de schroeven uit je prothese trillen! :lol:
Walt

Bericht door Walt »

Ik heb de Tannoy D500 gehad, de eigenaar kreeg het laag niet goed en wilde ervan af. Nou ding in huis gehaald en het laag klonk inderdaad niet zo best. Beetje gaan googlen, kom ik op een forum en lees ik dat een boze Tannoy medewerker, pluggen in de interne baspoorten heeft zitten stoppen, die daar niet horen.. het zal toch niet… kast open en inderdaad een plug, die eruit en BAM zeer goed laag! Daarna ook het hele filter aangepakt met betere componenten. Er kwam toen een keer een vent luisteren met dure Avalons, toen die weg ging, zei hij: die Tannoys klinken echt twee klasse beter dan je zou verwachten.

Zeer slim van Tannoy, de tweeter uit de D500 is hoog ohmig, dan heb je dus geen weerstand nodig, en extra voordeel, de serie cap kan klein zijn, hier was dat 2.2 uF, en een SGO in die waarde was toen nog prima betaalbaar en man wat maakte dat een verschil.

Hier klonk het laag trouwens echt beter met een traforkernspoel met zeer lage Rdc, misschien dat de balans met de mid hierdoor iets anders was, maar met het strakkere laag kun je gerust iets meer output toestaan, anders klinkt het snel te dun. Met mijn huidige set hetzelfde, is het laag strak en schoon heb je simpelweg meer output nodig anders heb je subjectief te weinig laag en midlaag, hangt wel van de plaatsing ook weer af. Komt omdat men afmixt op speakers die steevast een boost in het laag hebben.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Als je zomaar spoelen gaat pakken met een zeer lage rdc terwijl dat in het ontwerp niet zo was dan gaan luidsprekers inderdaad koeler klinken, dat heeft niets met het afmixen van muziek te maken.
Die beginnersfouten maakte ik vroeger ook. Ik kocht zo vaak luidsprekers op Marktplaats, kletste daar mega dikke spoelen in met een zeer lage rdc, en elke elco werd klakkeloos vervangen voor een MKP, resultaat was inderdaad heel veel detail maar mega, mega koel.

Later ging ik me daar meer in verdiepen, ik wilde weten hoe dat nou toch kon, en las hierbij ook topics door van mensen dit wel wisten wat ze deden en daar heb ik van geleerd.
(Nooit te oud om te leren en er zijn altijd mensen die verder zijn dan ik, handig dat internet)

Feitelijk is de rdc van een spoel ook gewoon een filter component, die hoort gewoon thuis in het ontwerp. Ga je die dus ineens vrijwel wegnemen dan klopt de filter afstemming gewoon niet meer.

Met wat ik toen geleerd heb heb ik voor het eerst in mijn replica Calimda luidsprekers de filters uit mooie componenten opgebouwd met dan ook de rdc van de spoelen zoals ze in die filters hoorden te zijn en dat gaf inderdaad meteen een mooie weergave met een kloppende klank balans, dus sinds dien hou ik me gewoon aan de regels.

Hierdoor is nu ook de klank balans van de Wharfedale luidsprekers netjes behouden gebleven maar het is allemaal belangrijk opener en transparanter met mooie texturen.

Wil je toch spoelen met een lage rdc gaan toepassen in bestaande luidsprekers dan ontkom je er niet aan dat je zult moeten gaan meten en de filters opnieuw te moeten ontwerpen, dus dan moet alles op de kop.

Overigens blijf je dan met je lowpass nog steeds aan een bestaande rdc vast zitten in het geval dat het om een gepoorte kast gaat, anders ga je alsnog de Q-factor verlagen wat ook dan weer een koelere bas weergave ten gevolge heeft.
(In een gesloten kast gebeurt dit ook maar daar zijn de hoorbare gevolgen wat minder erg)

Als je het volgens de regels doet en dus niet zomaar de werking van de filters gaat liggen veranderen dan kun je met luidsprekers als de Wharfedale's, maar ook van vele andere nette merken hele mooie resultaten behalen.

(Overigens kun je wanneer de spoelen in de lowpass een te lage rdc hebben voor het bestaande ontwerp dit weer deels compenseren met hele dunne luidspreker kabels, alleen waarom zou je dan zo'n dure spoel toepassen?)
Walt

Bericht door Walt »

Als we het hebben over een 3-weg met lage crossover dan heb je eigelijk een LCR parallel nodig aan de woofer, om de opslingering door de grote spoel tegen te gaan, zonder dit is eigenlijk altijd een compromis, ook al heeft een fabrikant het zo geleverd. Verder denk ik dat je de interactie mer de kamer onderschat, door te stellen dat een lagere Rdc per definitie niet goed uitpakt. Wel zou ik zelf nu altijd een Waxcoil kiezen, en die Rdc waardes zijn nooit mega laag.

Groetjes Waltee
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De kamer invloeden zijn van een latere zorg en dat is een ander onderwerp.

Het kan niet zo zijn dat ik eerst de werking van de filters ga aantasten door het ontwerp te wijzigen en dat dan daarna met kamer akoestiek goed ga proberen te maken, dat is een verkeerde volgorde.

De werking van het filter dient intact gehouden te worden zoals de ontwerper of fabrikant deze ontworpen heeft zodat je een neutraal klinkende luidspreker hebt.
Daarna kun je dan vervolgens met de kamer akoestiek aan de gang om ook de weergave op de luister plek te optimaliseren.

Anders kom je met twee dingen te zitten, luidsprekers die niet meer de weergave bezitten die de fabrikant ze ooit meegaf. En dat wil je dan gaan oplossen met aanpak van akoestiek

Dus kamer invloeden worden door mij niet onderschat, vandaar dat hier allerlei akoestische maatregelen zijn aangebracht, maar dat kan niet bedoeld zijn om te maskeren dat mijn luidsprekers niet meer neutraal klinken omdat ik er zomaar wat dikke spoelen in heb gegooid en mijn schouders heb opgehaald naar het filter ontwerp.
Walt

Bericht door Walt »

Ok, laat ik het anders stellen, hoeveel fabrieks luidsprekers zijn er eigenlijk correct afgesteld in het laag, kijk de meet curves maar eens na in de magazines, heel vaak is dit verre van neutraal, met andere woorden ze klooien ook maar wat aan, ook de dure merken.
richard

Bericht door richard »

Dat is geen aanklooien, maar gewoon afstemmen op de algemeen gewenste smaak. Lekker stevig en warm laag en helder hoog, de Duitse afstemming zouden ze vroeger zeggen. Hoef je de loudness niet eens in te schakelen.

Dunne spoelen zijn goedkoop en met de hogere weerstand krijg je ook een hogere Q met wat meer opslingering en warm laag. Wat wil je nog meer?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: do 13 jun 2024, 19:58
Ok, laat ik het anders stellen, hoeveel fabrieks luidsprekers zijn er eigenlijk correct afgesteld in het laag, kijk de meet curves maar eens na in de magazines, heel vaak is dit verre van neutraal, met andere woorden ze klooien ook maar wat aan, ook de dure merken.

Daar kan ik zelf zonder metingen niet vanuit gaan, ik ga niet op de gok de werking van mijn filters veranderen zonder de gevolgen via metingen in beeld te kunnen brengen.
De klank balans van de Wharfedale's is over het gehele spectrum zeer goed. Alles is in de juiste verhouding. Het zou dan uiterst onhandig en zeker niet slim zijn om dan zomaar ineens mega dikke spoelen met een lage rdc er in te zetten en vervolgens met koud klinkende luidsprekers te komen te zitten

Waarom zou je dat doen, dat is zonde.

Pak gewoon even je ohm-meter en meet die dingen even door. De nieuwe meet je ook even door, mocht je meter een afwijking hebben dan is het in ieder geval belangrijk om op zowel de oude alsook de nieuwe spoel dezelfde waarde te meten.

Waarom zou je het ingewikkelder willen maken dan dat? Onnodig dure spoelen kopen omdat je een zo laag mogelijke rdc wilt hebben en vervolgens met kil spelende luidsprekers te zitten omdat je de werking van de filters om zeep hebt geholpen.

Het klinkt mij allemaal erg onhandig in de oren, zonde van de luidsprekers en helemaal niet nodig.

Het zou me aan het hart gaan hoor als mijn wharfies nu ineens koud en kil zouden spelen omdat ik te beroerd was om even de spoelen door te meten, of omdat ik de mening zou hebben gehad dat ik het zelf wel beter zou weten dan de fabrikant, zonder metingen te verrichten.

Dan heb je het inmiddels ook over MyFi en niet langer over HiFi.

Zonde van de tijd, zonde van de kosten en vooral zonde van zulke mooie luidsprekers.

Korte versie van bovenstaand betoog:

Niet doen!
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 13 jun 2024, 20:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

richard schreef: do 13 jun 2024, 20:14
Dat is geen aanklooien, maar gewoon afstemmen op de algemeen gewenste smaak. Lekker stevig en warm laag en helder hoog, de Duitse afstemming zouden ze vroeger zeggen. Hoef je de loudness niet eens in te schakelen.

Dunne spoelen zijn goedkoop en met de hogere weerstand krijg je ook een hogere Q met wat meer opslingering en warm laag. Wat wil je nog meer?
Ik ben het met je eens dat dat in de meeste goedkope luidsprekers gewoon zo werkt, dat kijkt ook verder niet nauw bij degenen die ze kopen.

De Wharfedale luidsprekers die ik bezit bevinden zich in een prijsklasse waarin luidsprekers wel degelijk netjes neutraal klinkend worden ontworpen, de rdc van de spoelen worden in dat ontwerp proces meegenomen en daar is niets mis mee.
Walt

Bericht door Walt »

Ik weet niet wat voor woofer spoel je er nu hebt ingezet, hopelijk een dikke folie waxcoil, die klinken veruit het beste van alle spoelen… :rock:

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Walt schreef: do 13 jun 2024, 18:17
Ik heb de Tannoy D500 gehad, de eigenaar kreeg het laag niet goed en wilde ervan af. Nou ding in huis gehaald en het laag klonk inderdaad niet zo best. Beetje gaan googlen, kom ik op een forum en lees ik dat een boze Tannoy medewerker, pluggen in de interne baspoorten heeft zitten stoppen, die daar niet horen.. het zal toch niet… kast open en inderdaad een plug, die eruit en BAM zeer goed laag! Daarna ook het hele filter aangepakt met betere componenten. Er kwam toen een keer een vent luisteren met dure Avalons, toen die weg ging, zei hij: die Tannoys klinken echt twee klasse beter dan je zou verwachten.

Zeer slim van Tannoy, de tweeter uit de D500 is hoog ohmig, dan heb je dus geen weerstand nodig, en extra voordeel, de serie cap kan klein zijn, hier was dat 2.2 uF, en een SGO in die waarde was toen nog prima betaalbaar en man wat maakte dat een verschil.

Hier klonk het laag trouwens echt beter met een traforkernspoel met zeer lage Rdc, misschien dat de balans met de mid hierdoor iets anders was, maar met het strakkere laag kun je gerust iets meer output toestaan, anders klinkt het snel te dun. Met mijn huidige set hetzelfde, is het laag strak en schoon heb je simpelweg meer output nodig anders heb je subjectief te weinig laag en midlaag, hangt wel van de plaatsing ook weer af. Komt omdat men afmixt op speakers die steevast een boost in het laag hebben.
Merkwaardig verhaal. Ik heb de D500 ook gehad, d.w.z. even want ze waren na een maandje ook al weer vertrokken. Zelden speakers met zo'n muf midden gehad. Het midden had gewoon weinig detail. En het laag i.d.d. nogal ongedefinieerd. Dat lag echt niet aan het filter maar gewoon aan de gebruikte mid/laag units. Kon je m.i. aan modden tot je een ons woog. Vond trouwens de hele D serie van Tannoy nogal suffe speakers. Prima voor achtergrond geluid, maar niet als echte luisterspeakers. Moet je echt van houden.
Plaats reactie