Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
@Henkjan: En weet je, ik had nog een potje met een kwastje aan de dop. Hartstikke handig op die manier. Krijgt een vast plekje bij de boormachine.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik twijfel nog een beetje over de opstelling van trafo's in de versterker.
Anderen die deze versterker bouwen of gebouwd hebben maken gebruik van ringerntrafo's.
Ik wil de TGL 20/002 van Indel gaan gebruiken want die heb ik toch liggen.
Om te voorkomen dat ze elkanders magneetveld gaan overnemen moeten ze 90 graden van elkaar gedraaid zijn.
Wat vinden jullie van deze opstelling?
Anderen die deze versterker bouwen of gebouwd hebben maken gebruik van ringerntrafo's.
Ik wil de TGL 20/002 van Indel gaan gebruiken want die heb ik toch liggen.
Om te voorkomen dat ze elkanders magneetveld gaan overnemen moeten ze 90 graden van elkaar gedraaid zijn.
Wat vinden jullie van deze opstelling?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik weet niet wat voor weerstanden je gebruikt maar ik kreeg het toen met koolweerstanden, metaalfilm erin en weg was de lichte brom.douwebakker schreef: ↑za 08 jun 2024, 22:58Ruis ontstaat meestal in de anode weerstanden. Je kan de pech hebben dat er eentje tussen zit die wat meer ruis produceert dan wenselijk is.
Normaal zou dat toch de beste opstelling zijn Douwe, maar kan je nog draaien met de transformatoren om te testen welke het minste invloed heeft? Als ik zo kijk heb je niet veel andere mogelijkheden om ze op een andere positie neer te zetten, alleen het draaien.
Laatst gewijzigd door peterl op di 11 jun 2024, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
@peterl: koolweerstanden produceren meer ruis dan metaalweerstanden. Brom heeft een andere oorzaak.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik had toen koolweerstanden aan de gloei maar die gaven echt brom Douwe, nadat ik ze vervangen had voor metaalfilm was het probleem opgelost.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Dat vond ik dus ook, maar dat was toen de oplossing, kan ook aan de kwaliteit van de koolweerstanden hebben gelegen, ik gebruik ze trouwens nooit meer.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Je bent al ver gevorderd Douwe.
Volgens mij is de opstelling van de UGT's goed zo.
Nu het inputprintje nog en je kunt het verder afwerken.
Volgens mij is de opstelling van de UGT's goed zo.
Nu het inputprintje nog en je kunt het verder afwerken.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Zet gewoon een 50 hz wissel spanning op de ene UGT en luister met een hoofdtelefoon hoeft niet versterkt te zijn op de ander afh imp op LS of de PP aansluiting en dan kan je de optimale positie bepalen Douwedouwebakker schreef: ↑di 11 jun 2024, 16:45opstelling.jpgIk twijfel nog een beetje over de opstelling van trafo's in de versterker.
Anderen die deze versterker bouwen of gebouwd hebben maken gebruik van ringerntrafo's.
Ik wil de TGL 20/002 van Indel gaan gebruiken want die heb ik toch liggen.
Om te voorkomen dat ze elkanders magneetveld gaan overnemen moeten ze 90 graden van elkaar gedraaid zijn.
Wat vinden jullie van deze opstelling?
Een paar mm opschuiven kan al hoorbaar verschil geven
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik ga de AE EI trafoo,s gebruikendouwebakker schreef: ↑di 11 jun 2024, 16:45opstelling.jpgIk twijfel nog een beetje over de opstelling van trafo's in de versterker.
Anderen die deze versterker bouwen of gebouwd hebben maken gebruik van ringerntrafo's.
Ik wil de TGL 20/002 van Indel gaan gebruiken want die heb ik toch liggen.
Om te voorkomen dat ze elkanders magneetveld gaan overnemen moeten ze 90 graden van elkaar gedraaid zijn.
Wat vinden jullie van deze opstelling?
Dus ik zit met hetzelfde straks Douwe ,
printen buizentester ook in goede staat ontvangen,
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Dat is spijtig Bert, ik had ze nog wel zorgvuldig in zo’n speciale brievenbus doos verpakt.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ligt niet aan jou hoor Als ze die doos met een klap die brievenbus in jassen dan komt er een hoop kracht op dat plastic
En dat gaat met elke Regio krant , Reclame pak folders , enz en de Doos van jou
En na zoveel keer is het gewoon moe Douwe en breekt het !
En dat gaat met elke Regio krant , Reclame pak folders , enz en de Doos van jou
En na zoveel keer is het gewoon moe Douwe en breekt het !
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Nu mijn brievenbus vervangen en m’n mast voet verder afgewerkt
Vanavond een opstelling gemaakt
Als er een fout in zit dan hoor ik het graag
De voeding trafo zit onder de print
Ook het printje met 2 relais op enige afstand
De Voeding 12 Volt is erg groot maar het past
Afmeting bodemplaat is zo 340x 300 mm
De voedingsprint staat tijdelijk zo op 4 boutjes
Dat blijft niet zo Ook het front voor en achter bungelt aan het geheel
Dat is tijdelijk
Vanavond een opstelling gemaakt
Als er een fout in zit dan hoor ik het graag
De voeding trafo zit onder de print
Ook het printje met 2 relais op enige afstand
De Voeding 12 Volt is erg groot maar het past
Afmeting bodemplaat is zo 340x 300 mm
De voedingsprint staat tijdelijk zo op 4 boutjes
Dat blijft niet zo Ook het front voor en achter bungelt aan het geheel
Dat is tijdelijk
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Goed bezig Bert. Kun je niet een kleinere 12,6 voeding gebruiken.
Voor de kosten hoef je het niet te laten en je hebt dan meer ruimte voor de RCA en poolklemmen.
Voor de kosten hoef je het niet te laten en je hebt dan meer ruimte voor de RCA en poolklemmen.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Och scheelt maar 5 mm in dikte Douwe ik heb ergeren bij Conrad kunnen vinden die dicht was ,
EDIT
Ergeren is er geen ! Kunnen vinden die dicht was .
en ik vind een blote ( niet afgeschermde ) SMPS maar niks , maar ik heb altijd problemen met die zoek machine van Conrad Je Vind er niks mee
Dus maar een zwaar over gedimensioneerde in China gekocht, ik had er al een maar , Ik vertrouw dat niet gloei is een constante belasting en daar moet je echt een goede SMPS nodig Voor hoogspanning zijn de pieken maar kort en niet in elk deel van de muziek
Behalve dan bij die Tractor Lanz Buldog muziek
Het is nu weer rustig Als een van de kinders een voldoende op school heeft is het heel het weekend feest
Ik hoor alleen maar boem boem boem heeeel de dag door
Ben maar wat oudijzer gaan blankslijpen met een haakse slijptol
Reichelt ben ik vergeten of ze die op voorraad hadden Denk dat de reden is dat ik het via Conrad geprobeerd heb
En uiteindelijk via Alie
EDIT
Ergeren is er geen ! Kunnen vinden die dicht was .
en ik vind een blote ( niet afgeschermde ) SMPS maar niks , maar ik heb altijd problemen met die zoek machine van Conrad Je Vind er niks mee
Dus maar een zwaar over gedimensioneerde in China gekocht, ik had er al een maar , Ik vertrouw dat niet gloei is een constante belasting en daar moet je echt een goede SMPS nodig Voor hoogspanning zijn de pieken maar kort en niet in elk deel van de muziek
Behalve dan bij die Tractor Lanz Buldog muziek
Het is nu weer rustig Als een van de kinders een voldoende op school heeft is het heel het weekend feest
Ik hoor alleen maar boem boem boem heeeel de dag door
Ben maar wat oudijzer gaan blankslijpen met een haakse slijptol
Reichelt ben ik vergeten of ze die op voorraad hadden Denk dat de reden is dat ik het via Conrad geprobeerd heb
En uiteindelijk via Alie
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik heb het chassis van de versterker grotendeels klaar. Alles is weer bedraad en aangesloten.
Tot mijn teleurstelling heb ik nu een lichte brom op het rechter kanaal.
Toen alles op het plankje stond was ie helemaal stil.
De trafo’s zitten nu natuurlijk wel veel dichter bij elkaar. Instraling?
Tot mijn teleurstelling heb ik nu een lichte brom op het rechter kanaal.
Toen alles op het plankje stond was ie helemaal stil.
De trafo’s zitten nu natuurlijk wel veel dichter bij elkaar. Instraling?
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Het ziet er allemaal erg netjes uit Douwe, het enige wat ik me zou kunnen bedenken is de bedrading die tegen de trafo's aanligt.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Het komt via de linker ugt. Dat is de trafo die het dichtst bij de voeding trafo zit.
Ook wel logisch eigenlijk.
Daar ga ik even mee experimenteren. Even rechtop zetten bijvoorbeeld.
Liever iets overspraak tussen links en rechts dan dat brommetje.
Ook wel logisch eigenlijk.
Daar ga ik even mee experimenteren. Even rechtop zetten bijvoorbeeld.
Liever iets overspraak tussen links en rechts dan dat brommetje.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik neem aan dat rechtop en een kwartslag draaien niet past?
Anders zou je dat kunnen proberen.
Anders zou je dat kunnen proberen.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Het is allemaal een beetje krap. Er is weinig ruimte.
Maar mocht het niet lukken dan bestel ik alsnog een paar ringkerntrafo’s.
Dan is het probleem ook opgelost. Denk ik.
Maar mocht het niet lukken dan bestel ik alsnog een paar ringkerntrafo’s.
Dan is het probleem ook opgelost. Denk ik.
