Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Ivo »

Sinds een tijdje ben ik heel tevreden met de betrouwbaarheid en gebruiksgemak wat ik in de studeerkamer heb staan.

- Raspberry Pi met Volumio
- via wifi toegang tot lokale muziekbestanden en Spotify
- DSP plugin voor Volumio op basis van Camilla DSP
- Hifiberry Amp2 HAT op de raspberry pi voor versterking (ong 2x30 watt)
- 2x Markaudio CHN50 in kleine TQWTs
- Zowel bediening van de mediaspeler als instellen van de DSP kan via de smartphone, of een groot scherm op de computer als dat handig is.

Ik zou bijna zeggen, was alles in het leven maar zo simpel, betrouwbaar en dienstvaardig. :lol: Maar ik wil in de studeerkamer klooien met tweeweg luidsprekers enzo, dus ik heb minimaal twee kanalen meer nodig.

Nu is er een vierkanaals HAT voor de raspberry pi, maar die is best prijzig. Er zijn natuurlijk die meerkanaals versterkerbordjes van Sure en die zijn denk ik qua kwaliteit vergelijkbaar, maar hebben of een analoge ingang zonder DSP, of DSP met alsnog alleen een analoge ingang. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en hoe zouden jullie die aan mijn raspberry pi aansluiten?

Ik kan natuurlijk een DAC HAT op de raspberry pi zetten, maar om dat dan twee centimeter verder weer een ADC in te leiden voelt een beetje dom. Een MiniDSP 2x4HD ertussen kan natuurlijk, vind ik nogal duur op dit moment, maar spaart dan wel weer DSP op het versterkerbordje uit.

Ben benieuwd. Ik heb veel gegoogled, het duizelt me een beetje.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Ivo »

90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door 90000006 »

Het probleem is inderdaad hoe je digitaal multichannel vanuit de pi naar je dacs komt. De I2S interface van de pi ondersteunt tot en met de 4 dacht ik alleen 2-kanaals. USB kan wel, mits je een 4 kanaals dac gebruikt, met 2 losse stereo dacs gaat het geheid mis in de timing. En dan heb je nog HDMI, dat werkt wel multichannel met de juiste kernel. Maar dan heb je weer een hdmi audio extractor nodig die het omzet naar multichannel spdif of i2s.

Dat Hifiberry bordje dat je linkt is zeker interessant, maar je hebt er dus wel een Pi 5 voor nodig . Waarschijnlijk vanwege die I2s beperking in de oudere versies.

De budget oplossing is nog altijd een oude 5.1 of 7.1 receiver op de kop tikken die multichannel audioextractie over HDMI ondersteunt. Dan heb je ook gelijk de versterkers erbij.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Pjotr »

Punt is dan wel dat de kwaliteit middelmaat is. Leuk voor het experiment maar wat schiet je uiteindelijk op met een op zich weer vrij complexe aaneenschakeling van spullen om een X=over te klussen? Dat Hifiberry bordje is helemaal zo gek nog niet. Zeker niet voor dat bedrag en houdt het ook qua software overzichtelijk. De DAC chips daarop zijn helemaal zo slecht nog niet.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Ivo »

90000006 schreef: vr 07 jun 2024, 10:19
Het probleem is inderdaad hoe je digitaal multichannel vanuit de pi naar je dacs komt.
Precies. Ik heb op een gegeven moment wel met een raspberry pi 3 acht kanalen PCM uit werkend gekregen en zo de receiver ingestuurd. Voor het experiment was het glorieus en het werkte ook erg goed. Voor in de studeerkamer had ik echter maar twee kanalen nodig en met een Hifiberry stereo amp was het geregeld.

Diverse software hackers verzekeren me dat je met Jack en/of pulseaudio verschillende apparaten op een netwerk aan elkaar kunt rijgen en ze qua timing strak gelinkt kan houden, waardoor ik me dan voorstellen dat je dan twee raspberry pi 's kunt gebruiken met elk een amp hat. Maar ik heb geen succes met externe apparaten vinden op het netwerk. En dat ligt denk ik aan mij, ik ben door omstandigheden cognitief in de lappenmand, maar dat betekent wel dat ik dat niet leuk vind om verder mee bezig te zijn.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Ivo »

Pjotr schreef: vr 07 jun 2024, 12:24
Punt is dan wel dat de kwaliteit middelmaat is. Leuk voor het experiment maar wat schiet je uiteindelijk op met een op zich weer vrij complexe aaneenschakeling van spullen om een X=over te klussen? Dat Hifiberry bordje is helemaal zo gek nog niet. Zeker niet voor dat bedrag en houdt het ook qua software overzichtelijk. De DAC chips daarop zijn helemaal zo slecht nog niet.
Hifiberry heeft zn drivers ook op orde, zitten gewoon in het officiële OS en alle derivaten ingebakken. Bij audiosciencereview vinden ze dat het geen slecht figuur slaat ten opzichte van die acht kanaals minidspdingen. Een pit heb ik al. Ik neem me voor hier uitgebreid over na te gaan denken en voel een impulsaankoop aankomen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Pjotr »

Je zit met dat Hifiberry bordje ook direct op de I2S van de Pi en omzeil zo de USB stap. Dat is alleen maar winst. Ok, je hebt wel een Pi5 nodig dan lijkt het. Denk dat je die sowieso wel kunt gebruiken voor een 2 kanalen 3-weg x-over. Wat ik wel een gemiste kans van Fi Berry vind is dat op dat bordje geen eigen net X-tal zit voor de I2S. Maar je kunt niet alles hebben voor dat geld :D Misschien kom die nog wel.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Henkjan »

en hoe ga de versterking dan doen? kan je die versterker hoedjes stacken?
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Ivo »

Nee, die kun je helaas niet stacken. Ik kijk naar zo'n Sure versterkerbordje en anders een tweedehands surround receiver ofzo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Pjotr »

Ja Sure kan. Hangt er vanaf wat je voor eisen je stelt kwalitatief. Zelf zou ik eerder voor LM3886 bordjes gaan.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Ivo »

Ik heb in de studeerkamer niet extreem hoge eisen. Het niveau van een Hifiberry HAT is daar ruim voldoende. Daarnaast heb ik al een voeding voor de Hifiberry Amp2 die ik vermoedelijk dan kan hergebruiken. Dat houdt de kosten van het project een beetje binnen de perken. Overigens heb ik zowel een Hifiberry Amp2 als een Hifiberry Miniamp wel eens in de woonkamer gebruikt met 15 inch breedbanders in back loaded hoorns met een rendement van 95+ dB en dat werkte prima. Wanneer DSP tot je beschikking staat, trek je de systeem response relatief makkelijk vlak en dat is al een hele grote stap richting goed geluid. Er was ook geen ruis.

Zoals ik al verwachtte, is er zo'n Hifiberry meerkanaals hat naar me onderweg. We gaan het zien...
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Ivo »

Poehee... Uit verzendmail van Hifiberry:
Usually it takes 1-2 weeks on international orders until the package arrives at the destination. However, some customers reported longer shipping times to some countries, due to delays in customs processing. Our packages include the necessary customs declarations, however sometimes there are still delays. If your order did not arrive after one month, please contact us!
Dit soort verzendtijden ben ik ontwend!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Pjotr »

Zie dat wederverkopers hem ook niet op voorraad hebben. Dat wordt geduld verzamelen... :(
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Ivo »

Hij kwam gisteren binnen. Een paar dagen eerder heb ik ongeveer 20 euro aan inklaring betaald. Het is een poepig klein bordje, is namelijk naast het standaard HAT-formaat ook nog heel plat. Hij past zonder meer boven op de Pi5 wanneer de koeling er op zit.de Pi5 wordt wel snel warm en hoogstwaarschijnlijk ga ik die Pi5 ook wel voor wat anders gebruiken dan Volumio, dus ik wil die er wel ophouden. Een ander geheugenkaartje en je draait een ander OS, dat is een deel van de charme, dus ik wil hem compleet met koeling in gebruik nemen. Qua bijvoorbeeld fotobewerking is de ervaring niet heel anders dan op een aardige laptop van een aantal jaar oud, dus wanneer mijn vrouw veel op stap is met haar snelle laptop ivm notuleren van vergaderingen, hang ik vaak een weekje de Pi5 aan de monitor.

Versterking ben ik nog niet helemaal uit. Het doel is om met de DSP te spelen in de studeer/hobbykamer, niet om een versterker in elkaar te zetten, dus die Sure bordjes zijn erg aantrekkelijk. Er zijn er echter té veel, met allemaal een iets andere business case en uiteindelijk komt er dan een bedrag uit waarvoor je op marktplaats ook een oude surround receiver koopt met een heleboel analoge ingangen. Alleen past dat filosofisch niet zo bij een kleine Raspberry Pi. Plus, op de plek van zo'n receiver zouden ook boeken kunnen staan.

Zoals iedere zelfbouwaudiohobbyist heb ik ook wat oude geïntegreerde versterkers in de kast, dus daar start ik waarschijnlijk mee. Gratis is niet duur en dat schuift de beslissing zonder negatieve consequenties vooruit. Waarschijnlijk klinkt dat ook beter. Het is ooit met zorg en liefde uitgekozen immers.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Pjotr »

Dat valt weer mee dus :rock: Denk wel dat de Pi5 zo'n beetje de overblijvende standaarduitvoering gaat worden en de rest obsolete. Wat ik gezien de overkill met bijbehorende powerhonger in veel gevallen zelf wel jammer vind eigenlijk. Als pCP cliënt is een 3A meer dan zat en heeft met enkele wattjes (2 a 3) geen koelvinnen nodig.

Leuk project! Blijf het volgen :sure:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Ivo »

Nou ja, de raspberry pi zero heeft nog dezelfde processor als de raspberry pi 1. De zero 2 heeft in essentie dezelfde processor als de raspberry pi 3. De pico heeft eigenlijk genoeg rekenkracht om het meeste te doen waarvoor een echte pi eigenlijk bedoeld is, je raspberry pi hello world laten zeggen. Dus het hele spectrum blijft vertegenwoordigd, denk ik. Daarnaast is het meerverbruik van een pi ongeveer evenredig met de hoeveelheid activiteit en hoeveel/hoe ingewikkelde andere componenten er op zitten. Als je ethernet, wifi en usb uitzet, dan trekt een Pi5 in idle niet zoveel meer dan een Pi2 met dezelfde ingrepen.

Er is al "ontdekt" dat een Pi een stuk koeler draait als je 'm op z'n kant zet. Dan stroomt er veel meer lucht langs dan wanneer je hem plat zet. Die standaard behuizingen zijn eigenlijk allemaal een beetje dom ontworpen, geen ruimte voor convectie. Ik vind LEDjes en kabeltjes eigenlijk wel leuk om te zien, en windlichten zijn gemaakt voor convectie.... dus ik heb hier een windlicht staan waar ruimschoots een Pi5 en de dac-HAT en hopelijk ook een of twee versterkerprintjes in passen. :wink:
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door bart Luyckx »

Op AliExpress zijn er TPA3116 bordjes te koop voor iets meer dan €3 stuk. Mono of stereo

De monobordjes werden getest op JohnAudioTech
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Ivo »

Oh, ik zie dat die chip ook mooie specs heeft. Dank.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door bart Luyckx »

Ik heb 2 stereo en 2 mono bordjes aangeschaft.
Komt altijd wel van pas voor wat testen of een klein projectje.

€13 in totaal. Normale prijs is rond de €10-€12 voor 1 bordje.
Speciale promotie die nu loopt tot 24/6 denk ik
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Henkjan »

bart Luyckx schreef: wo 19 jun 2024, 22:05
TPA3116
daar hoor ik veel goeds over idd
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Henkjan »

bart Luyckx schreef: wo 19 jun 2024, 22:05
AliExpress zijn er TPA3116 bordjes te koop voor iets meer dan €3 stuk. Mono of stereo
heb je een linkje naar die goed getestte bordjes?
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door bart Luyckx »

Ik zie niet direct waar ik de link kan kopiëren vanuit de AliExpress app

Winkel noemt GREATZT
Mono bordje werd in bovenvermelde video getest.
Het stereo bordje is niet zo verschillend qua opbouw. Ik verwacht dat het gelijkaardig presteert.
Wel zit er op het stereo bordje nog een pre-ampje.
Op een gelijkaardig bordje had bovenvermelde tester de voor versterking overbrugd ,door in en uit condensator te vervangen door ėėn condensator die de opamp overbrugd. Versterking was anders te groot.
Hij heeft er ook een video over.
Screenshot_2024-06-20-14-56-17-55_57e717c094f371a1dada6567a1123b99.jpg
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Ivo »

OK, de HAT zit op de Pi5. De eerste keer Volumio ging niet goed, omdat ik Volumio via de raspberry pi imager had binnen gehaald. Dat was ook zo. Met een download rechtstreeks van Volumio ging het wel in één keer goed. Helaas zit de driver nog niet in Volumio zelf ingebakken. Ik ga morgen eens kijken naar Hifiberry OS denk ik.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Raspberry Pi met volumio/DSP, hoe maak ik hier een 4-kanaals wonder van?

Bericht door Ivo »

Ik zie dat tinytronics van die tpa3116 bordjes in het assortiment heeft. Wel duurder dan via AliExpress, maar ook geen inklaringskosten en hopelijk ook voorselectie, een bordje dat goed werkt.

De voeding die ik voor de Hifiberry Amp2 gebruik is 12V en 10A, anders dan in onthouden had. Eens kijken wat ik aan versterkerbordjes kan vinden dat daarbij past.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”