Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ooit nog een keer bestellen, al werkt hij zo ook goed :D

Begint er al goed op te lijken.
Ik merk wel dat de spanning op v3 en v4 langzaam oploopt wanneer de boel warmer wordt.
Zeker onder de afdekplaat.
Na een paar uur spelen teruggeregeld naar rond de 172VDC.
Bijlagen
IMG_3606.jpeg
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Spartacus schreef: zo 02 jun 2024, 15:10
Ondersteuningen voor de topplaat gemaakt.
Prachtige afwerking, perfect. Je doet dat dagelijks zeker? :kwijl:
Een heel verschil met een geplooid chassis en profielen...

Vergeet niet die braam, links onder van de 2de foto, te verwijderen :wink: , ...kan vonken geven
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

@Willy_61:

De braam heb ik al weggehaald. Goed gezien!
Mijn dagelijkse wek is gelukkig niet meer met ijzer rommelen.
Jaren gedaan, maar tegenwoordig een mix van kantoor en werkplaats.
Afbouwcoordinatie voor machinebouw op een scheepswerf en voor Defensie, ook leuk om te doen.

Volgende uitdaging het beschermrooster.
Ben nu aan het testen met de 3d printer.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Heb je die ondersteuning voor de topplaat met je 3D printer gedaan ? Of uit een stuk kunststof gefreesd geboord en gezaagd want ik zie lijkt wel van een zaag de tanden lopen :D , maar misschien kun je dat ons vertellen
Het uit metaal zagen frezen boren is een behoorlijke klus voor zoiets
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door 211audio »

Een hydraulische pons: <klik>

of handmatig ponsen: <klik>

Ik heb een tijdje geleden zelf de hydraulische pons gekocht en ik zou willen dat ik die 20 jaar geleden al had. Het uit de koffer halen kost meer tijd dan het ponsen van een gat in 3 mm aluminium. 4 keer pompen en klaar..... al een mes door de boter. RVS gaat goed t/m 1,5mm
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

OpaBert schreef: zo 02 jun 2024, 23:04
Heb je die ondersteuning voor de topplaat met je 3D printer gedaan ? Of uit een stuk kunststof gefreesd geboord en gezaagd want ik zie lijkt wel van een zaag de tanden lopen :D , maar misschien kun je dat ons vertellen
Het uit metaal zagen frezen boren is een behoorlijke klus voor zoiets
Ik heb de ondersteuningen met de 3d printer gemaakt.
Gelijk pockets er in waar je de moer in kan duwen zodat die er niet uit vallen.
De zaagtand die je ziet is de printrichting.
Ik moet de 3d printer weer eens afstellen, hij begint minder netjes te printen.
Bijlagen
IMG_3607.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Aha dacht het al gezien te hebben dat het uit een 3D printer gekomen was, maar een handige oplossing die je bedacht hebt


211Audio gaf een manier om de gaten te maken , wat ik jammer vind dat je zo beperkt bent met de ponsen die er bij zitten
Een voet Noval 9 polig is 21 mm inbouw Waar koop je die pons ?
Verkopen ze die ook los bij Vevor ?
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Bij de betere (professionele) ijzerwaren zaak.
Ik heb zo ponsen tot 38mm, wel met bout en moer.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op di 04 jun 2024, 8:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Passen die ponsen denk je op die hydraulische pers van 211Audio ?
Ik weet overigens nog maar weinig goede winkels die die verkopen Misschien als je een adres weet ?
Het heeft geen zin om 1 matrijs pons combinatie van 60€ te kopen voor een komplete machine van 70€
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door 211audio »

OpaBert schreef: ma 03 jun 2024, 8:21
Aha dacht het al gezien te hebben dat het uit een 3D printer gekomen was, maar een handige oplossing die je bedacht hebt


211Audio gaf een manier om de gaten te maken , wat ik jammer vind dat je zo beperkt bent met de ponsen die er bij zitten
Een voet Noval 9 polig is 21 mm inbouw Waar koop je die pons ?
Verkopen ze die ook los bij Vevor ?
22 mm gaat prima. Dan heb je een halve mm rondom speling. Zoals je hieronder kunt zien is het voor noval en octal geen probleem.
TopStart.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja dat gaat netjes
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Ik kan het nog prima doen met mijn standaard ponsen. Zoveel chassis maak ik niet. Dus voor mij geen hydrolische.
Ben wel op zoek naar een nieuwe decoupeerzaag. De huidige AEG is al 50 jaar oud en gaat slingeren.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door 211audio »

OpaBert schreef: ma 03 jun 2024, 9:00
Ja dat gaat netjes
Wat ik er wel van geleerd heb, is dat ik het snijgedeelte aan de achterkant van de plaat moet gebruiken en de bus aan de mooie kant. Nu is zie je wat vervorming aan de bovenkant, terwijl de onderkant een mooi strak gat heeft. :(
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

211audio schreef: ma 03 jun 2024, 11:37
Wat ik er wel van geleerd heb, is dat ik het snijgedeelte aan de achterkant van de plaat moet gebruiken en de bus aan de mooie kant. Nu is zie je wat vervorming aan de bovenkant, terwijl de onderkant een mooi strak gat heeft. :(
Mijn ervaring is juist andersom. Ik krijg namelijk op de kant waar de bus zit een braam, en soms nog wat een afdruk van de bus.
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door 211audio »

Ja, dat is wel zo... de randen zijn scherp, maar daar kun je een zoetvijl langs halen. De plaat blijft in elk geval vlak.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Verhip ik heb op een of andere manier geen Documenten van de voedings print :think:
Ik maak alles kwijt alleen is dit heel vreemd Ik heb alles nog in de doos liggen want ik heb de BOM zelf uit geprint
Afijn geeft niet maar er staan minstens 2 x één powersupply in dit Topic , ik ben te lui om ze echt met elkaar 1-op 1 te vergelijken
Misschien zijn ze wel hetzelfde, maar welke moet ik gebruiken heren ?
Dan print ik die uit O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: ma 03 jun 2024, 12:40
211audio schreef: ma 03 jun 2024, 11:37
Wat ik er wel van geleerd heb, is dat ik het snijgedeelte aan de achterkant van de plaat moet gebruiken en de bus aan de mooie kant. Nu is zie je wat vervorming aan de bovenkant, terwijl de onderkant een mooi strak gat heeft. :(
Mijn ervaring is juist andersom. Ik krijg namelijk op de kant waar de bus zit een braam, en soms nog wat een afdruk van de bus.
Mijn ervaring met alle snij bewerkingen aan aluminium is lampolie of WD40 dus op het snijvlak of op je aluminium een paar druppeltjes lamp olie smeren Dan krijg je minder bramen.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Testprint van de kap. Ff paar uur laten spelen om te kijken of de boel niet smelt.
Mijn vrouw vind de gaten te groot en heeft liever rondjes.

Mocht dit goed werken nogmaals printen maar dan in het zwart.
Bijlagen
IMG_3608.jpeg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door peterl »

Wordt dat door de hitte straks niet een grote melt down?
Ik vind de gaatjes ook wat aan de grote kant, verder allemaal erg mooi gemaakt.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Voorlopig gaat het nog goed. Gaten zijn groot om wat minder printmateriaal te gebruiken als proef.
Boven het koelelement op de voeding wordt het het warmst, geen enkele vervorming tot nu toe. (versterker speelt nu een uurtje)
Volgende maar eens in 5x5 printen ipv 10x10.

Mocht dit smelten kan ik altijd nog PETG of ABS proberen. Vooral ABS kan wat hogere temperatuur hebben.
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Spartacus schreef: ma 03 jun 2024, 19:16
Testprint van de kap. Ff paar uur laten spelen om te kijken of de boel niet smelt.
Mijn vrouw vind de gaten te groot en heeft liever rondjes.

Mocht dit goed werken nogmaals printen maar dan in het zwart.
Netjes hoor!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Spartacus schreef: ma 03 jun 2024, 19:16
Testprint van de kap. Ff paar uur laten spelen om te kijken of de boel niet smelt.
Mijn vrouw vind de gaten te groot en heeft liever rondjes.

Mocht dit goed werken nogmaals printen maar dan in het zwart.
Ha kijk aan Gaatjes plaat Kun je een voor mij ook printen hoeft niet op maat 1 meter bij een 0.5 meter is goed :lol:
Nee leuk man ! Nooit aan gedacht om het daarvoor te gebruiken
Boven de voeding en trafoos geen enkel probleem, over buizen Dat zou ik niet durven of je moet wat ondersteuning maken bijvoorbeeld een staaldraad 3 mm welke je misschien door oogjes kan laten lopen
Conrad heeft speciale veren staal dat lijkt me stevig zat Het weegt niks die honing raat constructie en 1 zo’n draadje in het midden
:-k
Super out of the box :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Nou ik heb geen BY127 Mag de BY227 ook Willy ? O:)
Heb ze niet gesoldeerd het zijn NOS
Eigenlijk zonde dat ik ze omgebogen heb :D
Bijlagen
4XBY227
4XBY227
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

zoekresultaat = verschillende waardes
BY227 - Diode = 1000V - 1.5A // 800V - 1.33A // 1250V - 1.5A

Dus die diodes voldoen ruimschoots
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

OpaBert schreef: ma 03 jun 2024, 15:36
Verhip ik heb op een of andere manier geen Documenten van de voedings print :think:
Ik maak alles kwijt alleen is dit heel vreemd Ik heb alles nog in de doos liggen want ik heb de BOM zelf uit geprint
Afijn geeft niet maar er staan minstens 2 x één powersupply in dit Topic , ik ben te lui om ze echt met elkaar 1-op 1 te vergelijken
Misschien zijn ze wel hetzelfde, maar welke moet ik gebruiken heren ?
Dan print ik die uit O:)
Er zijn er 2: de eerste heeft als titel "EL84 V3.1 Power Supply" en de 2de "EL84 V3.4 Power Supply".
Het verschil zit in de gebruikte TR2 (SMPS) de laatste is LRS-50-12 = goedkoper, kleinere afmetingen en meer power. Deze staat ook in de BOM.
Plaats reactie