Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Handig weer Bert.. ik deel je frustratie.

Via Google wel dit Nederlandse nummer gevonden; (085) 208 62 94 daar spreken ze ook Nederlands van half 8 tot half 12 bereikbaar op werkdagen.
Onlangs ook al eens contact meegehad, maar mijn bestelling kon niet aangepast worden toen omdat ik met iDeal had betaald konden er geen componeren toe gevonden worden..
Vreemde gang van zaken weer zal wel weer automatisch gaan etc etc
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Allemaal erg vervelend natuurlijk maar het is voor de meesten onder ons hobby en we hoeven er niet van te eten.
Wat me wel stoort is dat Reichelt pas de order verstuurd als alles in huis is. Soms moet je dan een paar weken wachten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

rvdh86 schreef: vr 31 mei 2024, 21:36
Handig weer Bert.. ik deel je frustratie.

Via Google wel dit Nederlandse nummer gevonden; (085) 208 62 94 daar spreken ze ook Nederlands van half 8 tot half 12 bereikbaar op werkdagen.
Onlangs ook al eens contact meegehad, maar mijn bestelling kon niet aangepast worden toen omdat ik met iDeal had betaald konden er geen componeren toe gevonden worden..
Vreemde gang van zaken weer zal wel weer automatisch gaan etc etc
Aha Ligt het daaraan ! Ik had ook met iDeal betaald
Conrad stuurt 5-6 de rest na
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: vr 31 mei 2024, 21:38
Allemaal erg vervelend natuurlijk maar het is voor de meesten onder ons hobby en we hoeven er niet van te eten.
Wat me wel stoort is dat Reichelt pas de order verstuurd als alles in huis is. Soms moet je dan een paar weken wachten.
Ja dat heb ik dus ook Niks alleen wat Conrad op voorraad had
De rest wordt na gestuurd
Maar ik hoef er ook niet van te eten maar bijna 300€ op de rekening van reichelt en ik heb niks !
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

douwebakker schreef: do 23 mei 2024, 15:44
Gelijk heb je. Het heeft ook geen enkel nut.
Sorry dat ik zo laat reageer, ik heb sinds 23 mei geen enkel bericht meer ontvangen betreffende dit topic, ook al heb ik er -uiteraard- een abonnement op. Dat is trouwens niet de eerste keer....

Douwe, die tube-protectors hebben wel degelijk nut, maar zijn niet noodzakelijk: ze beletten dat je ongewild tegen de voorste rij warme buizen aanstoot. Als je een kat in huis hebt, zou ik dat ook aanraden. Verder heeft het geen doel.
9.Front-Back.jpg
Op mijn tekening zet ik er enkel op de voorste rij buizen, vermits je al speciaal moeite moet doen om tegen de laatste rij aan te stoten.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

OpaBert schreef: wo 29 mei 2024, 12:39
Ja Dat bestellen is een hoop werk ....Ondertussen me het apezuur lopen zoeken naar mijn 230 Volt trafo Gevonden
Maar hij is 200 VA 0.87A dat is wel erg zwaar I....
Waarom een ringkern gebruiken die 2x zwaarder is dan nodig?
Bestel toch gauw 1 of 2x de TST100W (100VA) bij TME, het kan geen kwaad als je zo'n trafo op reserve liggen hebt.
...en het is beter voor je rug en volstaat voor het vermogen dat de EL84 kan leveren.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

@Willy_61, Sorry dat ik zo laat reageer, ik heb sinds 23 mei geen enkel bericht meer ontvangen betreffende dit topic, ook al heb ik er -uiteraard- een abonnement op. Dat is trouwens niet de eerste keer....
De berichten worden je niet toegestuurd Willy, ze maken voor jou geen uitzondering.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Marp »

Willy_61 schreef: za 01 jun 2024, 6:54
ik heb sinds 23 mei geen enkel bericht meer ontvangen betreffende dit topic, ook al heb ik er -uiteraard- een abonnement op. Dat is trouwens niet de eerste keer....
Dat komt omdat na je laatste bezoek aan een topic niet meer dan één melding wordt verstuurd. Anders had je tussentijds 40 e-mails ontvangen. :) Daarom was dit waarschijnlijk de laatste die je ontving:
zelfbouwaudio.be schreef:
do 23 mei 2024, 15:42

Je ontvangt dit bericht omdat je op een onderwerp bent geabonneerd, "Nieuwe
EL84-versterker met BiasAutomaat" op forum.zelfbouwaudio.nl. Dit onderwerp
heeft een nieuwe reactie van Spartacus sinds je laatste bezoek. Er worden
geen nieuwe meldingen verzonden totdat je het onderwerp weer hebt bezocht.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ach een beetje bling is wel leuk natuurlijk, maar worden die ECC83 zo heet dat de poes zijn pootje verbrand ?
Wel aan die EL84 maar die 12 volt 0.3Amp op zo,n ECC83 +1 watt anode dissipatie Wordt dat zo heet ?
Ik heb er maar zat onder spanning uit gehaald en vervangen eigenlijk als ik erover nadenk :think:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef: za 01 jun 2024, 7:31
OpaBert schreef: wo 29 mei 2024, 12:39
Ja Dat bestellen is een hoop werk ....Ondertussen me het apezuur lopen zoeken naar mijn 230 Volt trafo Gevonden
Maar hij is 200 VA 0.87A dat is wel erg zwaar I....
Waarom een ringkern gebruiken die 2x zwaarder is dan nodig?
Bestel toch gauw 1 of 2x de TST100W (100VA) bij TME, het kan geen kwaad als je zo'n trafo op reserve liggen hebt.
...en het is beter voor je rug en volstaat voor het vermogen dat de EL84 kan leveren.
Nou ik heb een 100 VA gevonden Willy met 250 Volt dus in DC 30 volt teveel , maar mijn UGT zijn 10K ! Inpaats van 8K dus dat mag wel
Moet wel die zener aanpassen en misschien ergens nog een paar weerstanden
Nu ik hoop dat je een berichtje krijgt van dit
Fijn weekend toegewenst iig ook de andere natuurlijk O:)
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Marp schreef: za 01 jun 2024, 9:06
....
zelfbouwaudio.be schreef:
do 23 mei 2024, 15:42]

Je ontvangt dit bericht omdat je op een onderwerp bent geabonneerd, "Nieuwe
EL84-versterker met BiasAutomaat" op forum.zelfbouwaudio.nl. Dit onderwerp
heeft een nieuwe reactie van Spartacus sinds je laatste bezoek. Er worden
geen nieuwe meldingen verzonden totdat je het onderwerp weer hebt bezocht.
Dan zal dat de reden wel geweest zijn.
Ik heb inderdaad in mijn "Prullenbak" die laatste mail van 23 mei 2024 15:42 terug gevonden, maar wellicht heb ik er niet op gereageerd.
Foutief verwijderd uit mijn inbox.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

OpaBert schreef: za 01 jun 2024, 9:12

Nou ik heb een 100 VA gevonden Willy met 250 Volt dus in DC 30 volt teveel , maar mijn UGT zijn 10K !

Is dat effectief 250V secundair?
... x1,4 is dat 350V piek, de zeners staan dan mooi op 300V en de uitgang op 296V bij 90mA.
De drain staat dan op 344V, er staat dus 48V over D-S van de IRF840. Bij 90mA belasting geeft dat dus 4,3W dat de FET moet dissiperen.
Alles hangt natuurlijk ook af van de inwendige weerstand van de secundaire. Hoe hoger die is, zoveel te lager wordt de uitgangsspanning bij meer belasting.


... In plaats van 8K dus dat mag wel
Ik weet niet welke gevolgen UGT's van 10k effectief hebben, maar probeer het in test-modus dan weet je direct welk effect dat heeft.

Moet wel die zener aanpassen en misschien ergens nog een paar weerstanden
Volgens mijn simulatie: geen zeners aanpassen (er loopt nauwelijks stroom door), weerstanden ook niet en C5 moet minimum 400V zijn.
...
Fijn weekend toegewenst iig ook de andere natuurlijk O:)
Voor jullie ook :D
Laatst gewijzigd door Willy_61 op za 01 jun 2024, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Ik zou de zeners in ieder geval wel aanpassen. Zoals Willy ook al aangeeft komt er over de Fet 48V te staan. Deze zou dan ongeveer 5W moeten dissiperen. Als je de gezamenlijke zenerspanning 24V verhoogt word de dissipatie in elk geval gehalveerd. Voor de versterker zelf kan een hogere spanning geen kwaad.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

De maximum spanning Va voor de EL84 is wel 300V.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Willy_61 schreef: za 01 jun 2024, 14:59
De maximum spanning Va voor de EL84 is wel 300V!
Omhoog
Oh, Sorry Willy, ik zat met 350V in mijn hoofd. Dus Bert, niet doen. Niet meer dan 300V.
Dan maar een groter koellichaam, of nog beter bestel je de juiste trafo.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Zoals ik daarstraks al zei, bestel bij MTE 2 stuks van 100VA, dan heb je ook een reserve.
Er zijn veel versterkerontwerpen met eindbuizen van max. VA =300V.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: za 01 jun 2024, 15:08
Willy_61 schreef: za 01 jun 2024, 14:59
De maximum spanning Va voor de EL84 is wel 300V!
Omhoog
Oh, Sorry Willy, ik zat met 350V in mijn hoofd. Dus Bert, niet doen. Niet meer dan 300V.
Dan maar een groter koellichaam, of nog beter bestel je de juiste trafo.
O:)

Ik heb er die Oekraïners De EV die mogen wel 350 volt hebben ,
Al die Japanse Dingen Bocama,s en Kopieën staan standaard op meer dan 300 volt Douwe en Willy !
Ze gebruiken wel een 5AR4 gelijkrichter, dat is wat minder hard dan een Diode gelijkrichter, ik ben van mening dat die 300 volt wat conservatief is.
Waar het eigenlijk om draait is dat die 12 Watt niet wordt overschreden gedurende lagere tijd in die pieken mag dat ook best!
Je moet er geen 400-500 volt opzetten en dan maar afwachten maar een 20 volt meer lig ik niet wakker van :D
Gebaseerd op vele jaren ervaring als prutser met buizen , ik heb een eindeloze reeks transistoren UJT BJT Mosfets vernield dikwijls zonder dat ik er erg in had Maar nog nooit 1 Buis !
Maar ik meet wel als ik de onderdelen van reichelt binnen krijg :( er is nog niks opgestuurd .
Dus wanneer ik mijn spullen krijg is mij een raadsel
Waarschijnlijk is er iets niet op voorraad en houden ze alles tegen tot dat de laatste weerstand binnen is
Ergerlijk ronduit
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Nog even over jouw buizen uit de Oekraïne Bert. Zijn dat eigenlijk wel EL84-ers? Heb je er ook gegevensbladen van? Ik zou denken dat ze dan ook andere. specificaties moeten hebben dan de reguliere types.
In ieder geval zou ik er niet voor kiezen meer van zo’n buis te vragen dan waarvoor hij gemaakt is. Het zal dan zeker de levensduur verkorten.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Hier Deze buizen gebruik ik De 6P14P-EV 5000H minimaal levensduur is meer die 7189 van RCA

Zal er nog maar info bij doen
Bijlagen
IMG_5524.png
IMG_0608.png
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Nu komt de aap uit de mouw. Dit zijn geen EL84-ers.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ondersteuningen voor de topplaat gemaakt.
Bijlagen
IMG_3605.jpeg
IMG_3604.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Netjes bedraad hoor !
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: zo 02 jun 2024, 13:10
Nu komt de aap uit de mouw. Dit zijn geen EL84-ers.
In die lijst worden ze als vervanger genoemd, en ik hoor geen enkel verschil verder meten ze ook het zelfde Douwe
Volgens die datasheet mag je ze ook zwaarder belasten En Reflector geeft zelfs 10.000 uur als minimale levensduur, maar dat zal wel verkoop technisch onderbouwd zijn :D
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

OpaBert schreef: zo 02 jun 2024, 15:55
Netjes bedraad hoor !
Bedrading kan een stuk netter.
Ik had 1mm2 draad, die gaat net niet lekker in de klemmen.
Tzt een keer 0,75 bestellen, dan gaat het wat beter en kan ik de bedrading fatsoenlijk leggen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

pope.jpg
Ik gebruik deze van Pope van 1994. Zal nu wel niet meer bestaan.
Plaats reactie