Weerstand en diode buigmal 3d printen
Moderator: Beheerdersteam
Weerstand en diode buigmal 3d printen
Handige tool zelf 3d printen voor het buigen van weerstanden en dioden.
Als bijlage de stl file.
Als bijlage de stl file.
- Bijlagen
-
- Buigmal STL.zip
- (58.09 KiB) 88 keer gedownload
Re: Weerstand en diode buigmal 3d printen
En voor wie niet over een 3D-printer beschikt, is er dit alternatief :
https://www.eoo-bv.nl/gereedschap/2181- ... igmal.html
https://www.eoo-bv.nl/gereedschap/2181- ... igmal.html
- douwebakker
- Contacteer:
Ach wat, die dingen zijn al 100 jaar oud en voor een paar kwartjes overal te koop bij elektronicaonderdelenboeren. Aanbevolen zijn ze niet want je belast de weerstand mechanisch nogal met ombuigen van de draden.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 26 mei 2024, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Als zellufs €1.50 nog te duur is kan je er een zelluf maken. Ik heb eigenlijk maar een korte tool nodig: voor mijn SFR25 weerstandjes vijf gaatjes en voor 1N4148 diodes vier. Alle andere boeien me niet... Maar misschien moet ik gewoon eens aan de bak en anderhalve pleuro over de balk smijten om mijn jarenlange gehannis met het ombuigen van aansluitdraadjes te beëindigen. Of een figuurzaag op een stukje experimenteerprint loslaten
Overigens zou 3D printen nog weleens duurder kunnen zijn dan zo'n tooltje bij EOO BV halen...
Tjerk
Overigens zou 3D printen nog weleens duurder kunnen zijn dan zo'n tooltje bij EOO BV halen...
Tjerk
Dat overal valt wel mee, er zijn onderhand meer elektronica zaken verdwenen dan dat er nog over zijn. en bij de Blokker zijn ze echt niet te vinden.
Ook ben ik best wel wel benieuwd waar je dan zo'n ding voor twee kwartjes aanschaft.
Een rondje googlelen langs NL webshops leert dat de prijzen van zo'n dingetje tussen de 2 en 5 euro liggen...
EOO is dan nog aan de goedkope kant. maar het staat jullie natuurlijk geheel vrij om daar meer aan uit te geven.
Ook ben ik best wel wel benieuwd waar je dan zo'n ding voor twee kwartjes aanschaft.
Een rondje googlelen langs NL webshops leert dat de prijzen van zo'n dingetje tussen de 2 en 5 euro liggen...
EOO is dan nog aan de goedkope kant. maar het staat jullie natuurlijk geheel vrij om daar meer aan uit te geven.
2.43 euro incl. Verzending
Voorals je zelf niet kan 3d printen.
Voor PLA ben je 40 cent en 18 cent aan stroom kwijt. Totaal 58 cent.
Voor resin ben je 50 cent en 3 cent aan stroom kwijt. Totaal 53 cent.
Voorals je zelf niet kan 3d printen.
Voor PLA ben je 40 cent en 18 cent aan stroom kwijt. Totaal 58 cent.
Voor resin ben je 50 cent en 3 cent aan stroom kwijt. Totaal 53 cent.
Ja, en als je dat goed doet pak je hem bij het draadje met een punttang vlak bij de body en buig je de draad achter het tangetje. Weerstanden gaat nog wel maar glasdioden vinden dat gemartel doorgaans wat minder.
Moet je de verbogen draadjes ook nog ontlaten om het door het buigen verstoorde kristalrooster te herstellen.
Is er dan geen bovendeel te verkrijgen/maken voor het zelfde effect?
Zou een goede optie zijn. Moet je het wel van metaal maken. Dat zachte printplastic doet weinig om het component te ontlasten.
En deze moet in 3 delen zijn.
Een klem op de bovenzijde en dan 2 flappen die gebruikt worden om de einden om te zetten.
Wel even een radius in de hoeken maken zo dat je een net gezet pootje krijgt aan je component.
Een klem op de bovenzijde en dan 2 flappen die gebruikt worden om de einden om te zetten.
Wel even een radius in de hoeken maken zo dat je een net gezet pootje krijgt aan je component.
Ik ben benieuwd of je het verschil kan horen. 
Of dan maar SMD.
Of dan maar SMD.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Als je zo dicht bij de behuizing moet buigen is het printontwerp al helemaal fout.