Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Olaf zijn audio set. (luidspreker kabels, Duur is automatisch mooi?...)
Goed verhaal Olaf!
Het belangrijkste bij kabels is gewoon de verwerkbaarheid en soepelheid. Bij interlinks ook nog eens de kwaliteit van de afscherming en de capaciteit. Overgangsweerstanden door connectoren is een probleem, daar kan Amir van ASR over meepraten. Die had behoorlijke meetverschillen tijdens een test van een Hypex of Purifi versterker t.o.v. de gepubliceerde gegevens. Bleek uiteindelijk een probleem in zijn dummy load te zijn door het loswerken van de banaan terminals intern.
Het belangrijkste bij kabels is gewoon de verwerkbaarheid en soepelheid. Bij interlinks ook nog eens de kwaliteit van de afscherming en de capaciteit. Overgangsweerstanden door connectoren is een probleem, daar kan Amir van ASR over meepraten. Die had behoorlijke meetverschillen tijdens een test van een Hypex of Purifi versterker t.o.v. de gepubliceerde gegevens. Bleek uiteindelijk een probleem in zijn dummy load te zijn door het loswerken van de banaan terminals intern.
Ha Leobus, Olaf,
Ik vind het knap dat jullie zo snel kunnen vergelijken. Weergave omvat zo ongelofelijk veel aspecten, als je kort luistert zul je met name op een paar aspecten letten, en hier ligt persoonlijke voorkeur gelijk op de loer, zoals de 'gloed' waar Leobus erg op let, maar Olaf mogelijk totaal niet, en die versmering, wellicht omgekeerd. Elke kabel zal sterke en zwakke punten hebben, denk dat je dat pas goed kan beoordelen na langer luisteren, dit geeft ook kabels die tijden stil hebben gelegen, de kans om weer in te spelen.
Het gaat niet om de afstand tussen de plus/min geleider, maar om de versmering tussen de verschillende koperdraadjes die tegen elkaar aan liggen. Daarom past Sonore bijvoorbeeld heel veel dunne draadjes toe, elk apart geisoleerd.
Groetjes Walter
Ik vind het knap dat jullie zo snel kunnen vergelijken. Weergave omvat zo ongelofelijk veel aspecten, als je kort luistert zul je met name op een paar aspecten letten, en hier ligt persoonlijke voorkeur gelijk op de loer, zoals de 'gloed' waar Leobus erg op let, maar Olaf mogelijk totaal niet, en die versmering, wellicht omgekeerd. Elke kabel zal sterke en zwakke punten hebben, denk dat je dat pas goed kan beoordelen na langer luisteren, dit geeft ook kabels die tijden stil hebben gelegen, de kans om weer in te spelen.
Het gaat niet om de afstand tussen de plus/min geleider, maar om de versmering tussen de verschillende koperdraadjes die tegen elkaar aan liggen. Daarom past Sonore bijvoorbeeld heel veel dunne draadjes toe, elk apart geisoleerd.
Groetjes Walter
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dat ken ik inderdaad van de oude Onkyo set waar ik het eerder over had. Die leek wel elke keer anders te klinken. Soms wat beter, dan weer een stuk slechter, en vaak ook ongelijkheid tussen de beide kanalen. Maar de rca aansluitingen waren gewoon zwart van oxidatie of vuiligheid , geen idee.ds23man schreef: ↑wo 29 mei 2024, 13:12Goed verhaal Olaf!
Die had ik netjes met een wattenstaafje en een zeempje en koperpoets weer helemaal glimmend gemaakt. Ook de bus waar de pluspool in schuift zeg maar. En ik wist niet wat ik hoorde. De weergave was ineens veel mooier en gewoon weer consistent.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik vrees dat "versmering" en "gloed" in dit geval twee verschillende termen zijn voor één en hetzelfde verschijnsel.Walt schreef: ↑wo 29 mei 2024, 13:13Ha Leobus, Olaf,
Groetjes Walter
Als je het toevallig mooi vind dan is het prima. Ikzelf (mijn smaak) wens geen gloed over mijn weergave. Ik wil zo puur mogelijk de texturen en micro details in de stemmen en instrumenten kunnen waarnemen zoals ik het ook zou horen als de artiesten in mijn huiskamer aanwezig zouden zijn.
(Overspraak is ongewenste signaal overdracht door het magneetveld wat om iedere ader zit. Liggen de aders wat verder uit elkaar en lopen ze gewoon recht over de gehele lengte dan zal dit effect veel kleiner zijn dan wanneer je het gaat vervelen over meerdere aders en deze ook nog eens gaat vlechten. Ondanks dat dit feitelijk een ongewenste signaal overdracht is betekent niet dat er geen liefhebbers van zijn, als we bijvoorbeeld kijken naar buizen versterkers, die hebben meer (feitelijk ongewenste) vervorming dan transistor versterkers, toch zijn daar vele liefhebbers voor. Ikzelf, zeker ook als technisch purist probeer zo nauwkeurig mogelijk de werkelijkheids weergave te benaderen, dan is elke vorm van gloed of overspraak, net elke term je er aan plakt, ongewenst. Om die werkelijkheids weergave steeds dichter te willen benaderen heb je soms juist wat meer simpelere oplossingen nodig in plaats van ongewenst complexe oplossingen met de daaraan klevende ongewenste effecten.
Let wel: werkelijkheids weergave en audiofiele weergave zijn twee verschillende dingen, dat is meteen de reden waarom ik wel vaker aangeef dat ik geen audiofiel ben)
Wat wordt er nou eigenlijk bedoeld met "versmering"? De vertraging van een wisselspanning door een willekeurige kabel is niet meer dan 5ns/m. Dat is ook nog eens ongeacht de frequentie. En of die kabel nu uit 1 massieve draad bestaat of uit een verzameling ongeïsoleerde dunne draadjes maak daarbij niets uit.
Als de aders (van heen en terug) wat verder uit elkaar liggen wordt alleen de zelfinductie van de kabel groter en de capaciteit wat kleiner. Meer niet!
Als de aders (van heen en terug) wat verder uit elkaar liggen wordt alleen de zelfinductie van de kabel groter en de capaciteit wat kleiner. Meer niet!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Het gaat hier om een gevlochten kabel van juist geïsoleerde geleiders. 24 stuks, 12 voor de plus en 12 voor de min.
Deze worden door elkaar gevlochten, dus de plussen en de minnen door elkaar. Ik kan me voorstellen dat je dan overspraak zou kunnen krijgen door de magneet veldjes die de adertjes bij zich dragen.
Als dat niet de oorzaak is. Want dat durf ik inderdaad zoals ik aangaf niet keihard te beweren, dan is er een andere oorzaak waarom vooral de Kimber kabels minder prettig klinken.
Stemgeluid bijvoorbeeld is niet glad, dat is heel piekerig. Als je dat op een oscilloscoop zou bekijken dan zie je een en al piekerigheid . Op een installatie die een zeer nauwkeurige weergave kent, en een zeer hoge resolutie weergeeft is de stem weergave zeer natuurlijk en komt heel echt over, alsof de persoon daadwerkelijk in de zelfde ruimte aanwezig is. Dit kan leiden tot kippenvel momenten.
Met de Kimber kabel, Let wel nogmaals dat de verschillen klein zijn. Worden de stemmen gewoon net even gladder en de instrumenten ook. Er gaat er stukje holografie verloren. Wat de oorzaak ook mag zijn.
Ik blijf het horen en ik vind het niet prettig, nogmaals, een ander zou er misschien de voorkeur aan geven.
Deze worden door elkaar gevlochten, dus de plussen en de minnen door elkaar. Ik kan me voorstellen dat je dan overspraak zou kunnen krijgen door de magneet veldjes die de adertjes bij zich dragen.
Als dat niet de oorzaak is. Want dat durf ik inderdaad zoals ik aangaf niet keihard te beweren, dan is er een andere oorzaak waarom vooral de Kimber kabels minder prettig klinken.
Stemgeluid bijvoorbeeld is niet glad, dat is heel piekerig. Als je dat op een oscilloscoop zou bekijken dan zie je een en al piekerigheid . Op een installatie die een zeer nauwkeurige weergave kent, en een zeer hoge resolutie weergeeft is de stem weergave zeer natuurlijk en komt heel echt over, alsof de persoon daadwerkelijk in de zelfde ruimte aanwezig is. Dit kan leiden tot kippenvel momenten.
Met de Kimber kabel, Let wel nogmaals dat de verschillen klein zijn. Worden de stemmen gewoon net even gladder en de instrumenten ook. Er gaat er stukje holografie verloren. Wat de oorzaak ook mag zijn.
Ik blijf het horen en ik vind het niet prettig, nogmaals, een ander zou er misschien de voorkeur aan geven.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 29 mei 2024, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Het is lastig om in tekst precies uit te leggen wat ik hoor. En uiteraard hebben we het over hele kleine marges.
Maar met het wisselen van de kabels kan ik het blijven herproduceren en ik heb een voorkeur voor de 2x4, dus dat is de kabel die het beste bij mij en mijn set aansluit, laat ik het dan zo uitdrukken.
De Kimber kabels zullen beslist goed zijn, mag ook wel voor het geld, en er zullen beslist mensen zijn die ze verkiezen boven mijn 2x4. En dat is ook prima. We hebben allemaal een eigen smaak en we zoeken allemaal naar een eigen geluid.
Ik had het prima gevonden als de Kimber kabels identiek hadden geklonken aan de 2x4, omdat ze er gewoon mooier uitzien had ik ze lekker laten zitten, maar iedere keer als ik ze aankoppel dan hoor ik het weer, dus dan liever mijn 2x4
Maar met het wisselen van de kabels kan ik het blijven herproduceren en ik heb een voorkeur voor de 2x4, dus dat is de kabel die het beste bij mij en mijn set aansluit, laat ik het dan zo uitdrukken.
De Kimber kabels zullen beslist goed zijn, mag ook wel voor het geld, en er zullen beslist mensen zijn die ze verkiezen boven mijn 2x4. En dat is ook prima. We hebben allemaal een eigen smaak en we zoeken allemaal naar een eigen geluid.
Ik had het prima gevonden als de Kimber kabels identiek hadden geklonken aan de 2x4, omdat ze er gewoon mooier uitzien had ik ze lekker laten zitten, maar iedere keer als ik ze aankoppel dan hoor ik het weer, dus dan liever mijn 2x4
Duidelijk verhaal.
Ik zal mijn Ali kimbers er weer eens tussenuit halen
Ik kan me herinneren dat ik wel een verschil waarnam maar goed om weer eens terug te gaan.
Ik zal mijn Ali kimbers er weer eens tussenuit halen
Ik kan me herinneren dat ik wel een verschil waarnam maar goed om weer eens terug te gaan.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen George.
Ook in het geval dat je een voorkeur zou houden voor de Kimber, ik vind het gewoon interessant om dit te ondervinden zo.
Ook in het geval dat je een voorkeur zou houden voor de Kimber, ik vind het gewoon interessant om dit te ondervinden zo.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Het vervelende met dit soort testen is dat de mogelijkheid bestaat dat je bij het wisselen steeds de contacten aan het poetsen bent. Het effect daarvan kan behoorlijk verschillen tussen merk en type connector en de combinatie onderling. Eigenlijk moet je gewoon alles solderen als je een keiharde vergelijking wil maken. Mijn ervaring is dat XLR of Speakon extreem zelfreinigend zijn. Een normale jack plug niet maar wel weer de Bantam Jack plug:
https://www.thomann.de/nl/neutrik_np3_c ... gKAyvD_BwE
De standaard voor patchbays in Pro audio en ooit ontworpen voor manuele telefooncentrales.
https://www.thomann.de/nl/neutrik_np3_c ... gKAyvD_BwE
De standaard voor patchbays in Pro audio en ooit ontworpen voor manuele telefooncentrales.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dat klopt inderdaad helemaal van die contacten poetsen. Maar omdat ik hier met nieuwe en glimmende materialen heb gewerkt en alles strak vast heb gezet ga ik er vanuit dat dat wel goed zit.
Inderdaad zijn dingen als oxidatie en zwarte aanslag van belangrijke invloed. De effecten hiervan zijn sowieso groter dan de verschillen in kabels onderling, dus hierdoor zou een vergelijkingstest inderdaad mank kunnen gaan.
Goed punt
Inderdaad zijn dingen als oxidatie en zwarte aanslag van belangrijke invloed. De effecten hiervan zijn sowieso groter dan de verschillen in kabels onderling, dus hierdoor zou een vergelijkingstest inderdaad mank kunnen gaan.
Goed punt
Het is ook moeilijk te duiden wat de vele fysische oorzaken zouden kunnen zijn. Het klopt dat de magneetvelden elkaar beïnvloeden, in die zin dat het uiteindelijk resultaat de optelsom van alle is. Die kun je uitdrukken in de zelfinductie. Het effect van het de vele dunne draadjes bij de Kimber is dat het skin effect buiten het weergave bereik blijft en je derhalve minder demping in het tophoog zou kunnen hebben. Ik zeg zou, want dat hoeft niet het geval te zijn. Wat wel venijnig is is is dat koperoxide een halfgeleider is die kleine dioden vormt. Dat kan vele hogere vervormingsproducten opleveren. Sommigen ervaren dat als meer detail en vinden het prachtig. Maar het is in feite artificieel. Echt iets om voor op je hoede te zijn en je daarom ook nooit het blanke koperdraad onder je speakerklemmen moet schroeven. Dus constateer je scherpte bij speakerkabels verdenk dan eerst de connectors en ook hoe de kabel in de connectors bevestigd is. I.d.d. zoals Gerhard al opmerkt, eigenlijk alles deugdelijk solderen en degelijk vergulde spades/bananen gebruiken. Het kan er misschien wel mooi glimmend uit zien maar zit de connector ook deugdelijk aan de kabel zelf gemonteerd?
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 29 mei 2024, 15:07, 2 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Zo. De boel is weer netjes terug gebouwd naar hoe het was.
Ik heb besloten om mijn bevindingen maar niet op het "High-end" forum te plaatsen want de mensen daar krijgen helemaal een rolling als ik een goedkope kabel verkies boven een dure kabel.
Ik heb besloten om mijn bevindingen maar niet op het "High-end" forum te plaatsen want de mensen daar krijgen helemaal een rolling als ik een goedkope kabel verkies boven een dure kabel.
Heb dat in het verleden daar vaak genoeg gedaan. Maakt helemaal niets uit, het is toch voor het merendeel tegen dovemansoren 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dat is een duidelijk verhaal Peter. Uiteindelijk zijn er, zoals ik in mijn eigen ervaringen zeker ook heb meegemaakt, meerdere factoren van toepassing.Pjotr schreef: ↑wo 29 mei 2024, 14:29Het is ook moeilijk te duiden wat de vele fysische oorzaken zouden kunnen zijn. Het klopt dat de magneetvelden elkaar beïnvloeden, in die zin dat het uiteindelijk resultaat de optelsom van alle is. Die kun je uitdrukken in de zelfinductie. Het effect van het de vele dunne draadjes bij de Kimber is dat het skin effect buiten het weergave bereik blijft en je derhalve minder demping in het tophoog zou kunnen hebben. Ik zeg zou, want dat hoeft niet het geval te zijn. Wat wel venijnig is is is dat koperoxide een halfgeleider is die kleine dioden vormt. Dat kan vele hogere vervormingsproducten opleveren. Sommigen ervaren dat als meer detail en vinden het prachtig. Maar het is in feite artificieel. Echt iets om voor op je hoede te zijn en je daarom ook nooit het blanke koperdraad onder je speakerklemmen moet schroeven. Dus constateer je scherpte bij speakerkabels verdenk dan eerst de connectors en ook hoe de kabel in de connectors bevestigd is. I.d.d. zoals Gerghard al opmerkt, eigenlijk alles deugdelijk solderen en degelijk vergulde spades/bananen gebruiken. Het kan er misschien wel mooi glimmend uit zien maar zit de kabel ook deugdelijk aan de kabel zelf gemonteerd?
Wat de oorzaak ook is in de geval. Ik ruim de Kimber voorlopig weer even op.
Ik ben wel heel benieuwd naar de bevindingen van George wie ik ook ken als een kundig techneut die met betrouwbare bevindingen zal komen.
Al met al is er uiteraard ook geen must dat persé de Kimber kabel moet blijven. Ik ben prima tevreden met de 2x4 en verder was het gewoon een leuk experiment.
De verschillen (daar gelaten dat die voor mij negatief zijn en voor een ander misschien positief) zijn sowieso heel klein.
De verschillen die ik hoorde met het aarden van de set en het in gebruik nemen van de Denafrips DDC waren belangrijk groter.
Gelukkig ben ik sterk genoeg om die rolling wel te verwerken.
Hopelijk geldt dit ook voor Walt.
Immers beide ook High end forum leden.
Groet,
Leobus
Groet,
Leobus
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Dat laatste ken ik inderdaad. Zolang ik het over netsnoeren en stekkerblokken van gigawatt, en over audiofiele zekeringen had bleven de reacties wel komen.
Toen ik het over de Denafrips DDC ging hebben, viel het ineens stil, er reageerde ineens niemand meer.
Dus ik realiseerde dat ik het ineens niet meer over voodoo had, maar gewoon over een stukje techniek, dus dan is de belangstelling ineens weg
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Jullie hebben beiden een hele dikke huid, en dat waardeer ik in jullie beiden.
Zo zou het ook moeten zijn. Leven en laten leven, zeg ik altijd.
Iedereen heeft zijn eigen route naar zijn persoonlijke audio walhalla, er is geen goed en fout.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Nou, kijk eens. Alsof het zo bedoeld is.
De Kimber kabels hebben hun plekje gevonden op zolder.
Een behoorlijk prijzige opvullinkje zo
De Kimber kabels hebben hun plekje gevonden op zolder.
Een behoorlijk prijzige opvullinkje zo
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
What the hell, wat is dit? ik zie het nu ineens, het zal toch niet ?!?! (paarse cirkels)
Ik zou die Kimbers snel op marktplaats zetten. Stel je voor dat muizen (of nog erger: Steenmarters) de isolatie van Kimber kabels lekker vinden.
Groet,
Leobus
Groet,
Leobus
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Het konijn van mijn zusje i.i.g. niet. Die nam genoegen met het snoer van de IKEA schemerlamp 
Ik blijf erbij, zo'n snel vergelijk dan let je op een paar zaken, en je eigen gesteldheid van dat moment speelt ook mee, en beinvloed wat je hoort. Zo ben ik er inmiddels wel achter, als ik zelf lichamelijk licht verkouden of iets dergelijks ben, dan NOOIT gaan tweaken aan de set, je tuned dan zeker de verkeerde kant op. Het klink dan vaak minder goed, wat de neiging tot tweaken aanzet, doe ik dus niet meer.
Of gloed hetzelfde is als versmering, ik denk het niet... Die gloed ervaar ik in het echt juist ook. Denk dat we dus iets anders bedoelen. Maar het is erg lastig te omschijven wat die gloed dan is en hoe dat 'klinkt'. Wellicht is het een effect van het langer horen nasterven van uitdovend geluid, en de ervaring dat het geluid meer naast je lijkt te komen ipv alleen voor je. Misschien kan Leobus het beter onder worden brengen...?
Groetjes Walter
Of gloed hetzelfde is als versmering, ik denk het niet... Die gloed ervaar ik in het echt juist ook. Denk dat we dus iets anders bedoelen. Maar het is erg lastig te omschijven wat die gloed dan is en hoe dat 'klinkt'. Wellicht is het een effect van het langer horen nasterven van uitdovend geluid, en de ervaring dat het geluid meer naast je lijkt te komen ipv alleen voor je. Misschien kan Leobus het beter onder worden brengen...?
Groetjes Walter
Wat Pjotr schijft over kleine diodes is een belangrijke opmerking, daardoor heb ik nu ook mijn twijfels bij de klank van zilver/goud kabels, een vergelijkbaar effect kan daar optreden, deze kabels klinken zeer helder en daardoor open, maar hoe realistisch is deze weergave nu echt? Siltech gebruikt dit effect al 30 jaar en het verkoopt, en ik kan er ook prima naar luisteren verder, het heeft wel wat, maar puur koper doet andere zaken weer beter lijkt het, maar klink bij omschakeling minder open.