Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Re: Olaf zijn audio set. (Magie!!! …..of toch niet?)
Morgen weer nieuwe kansen voor de Kimber kabel.
Een Fluke o.i.d. heb je ook helemaal niet nodig. Bij veel apparaten zonder randaarde voel je aan de kast een lichte 50Hz tinteling van de lekstroom. Al naar gelang van de positie van de netstekker is die tinteling sterker of minder sterk. Je mag zelf kiezen wat je het lekkerst vindt 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Haha, klopt wat je zegt inderdaad, ik vindt dat een onprettig gevoel als je dat zo voelt tintelen.Pjotr schreef: ↑ma 27 mei 2024, 22:06Een Fluke o.i.d. heb je ook helemaal niet nodig. Bij veel apparaten zonder randaarde voel je aan de kast een lichte 50Hz tinteling van de lekstroom. Al naar gelang van de positie van de netstekker is die tinteling sterker of minder sterk. Je mag zelf kiezen wat je het lekkerst vindt
Bij de Audio Analogue apparatuur heb ik het niet kunnen constateren gelukkig, maar één van de dacs die het afgelopen jaar langs zijn gekomen had het heel sterk, ik weet niet meer welke dat was, (de Metrum of de Pontus) maar ik vond het onprettig om aan te raken.
Mijn vader voelde ook met zijn vingers of er nog spanning op de huisinstallatie stond: "Wel met de achterkant van de vingers voelen!".Pjotr schreef: ↑ma 27 mei 2024, 22:06Een Fluke o.i.d. heb je ook helemaal niet nodig. Bij veel apparaten zonder randaarde voel je aan de kast een lichte 50Hz tinteling van de lekstroom. Al naar gelang van de positie van de netstekker is die tinteling sterker of minder sterk. Je mag zelf kiezen wat je het lekkerst vindt![]()
Hangt het verschil in tinteling ook af van de schoenen die je aan hebt (of niet).
Bij sommige apparatuur krijg je gewoon in het display te zien of het goed is of niet.
Groet,
Leobus
Groet,
Leobus
Laatst gewijzigd door Leobus op ma 27 mei 2024, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn versterker heeft geen display, wel een ground lift
Re: Olaf zijn audio set.
Met je vingers voelen of er spanning op de huisinstalatie staat
230 is echt dodelijk hoor
Slecht voorbeeld van je ouwe heer !
230 is echt dodelijk hoor
Slecht voorbeeld van je ouwe heer !
- Leeuwarden
Nee hoor, ik heb ook met verbazing staan kijken toen een elektricien voor mijn ogen even aan twee draadjes voelde … interessant gesprek daarna…
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Wat is dit nou weer voor een kut opmerking, heb helaas meerdere mensen real life afgevoerd zien worden met de ambu vanwege wel of niet aarden inclusief een gitarist van Herman Brood in de jaren tachtig.Olaf Analogue schreef: ↑ma 27 mei 2024, 21:31Toch heb ik je vandaag voor het eerst in 20 jaar een zinvolle bijdrage zien geven, daar is een compliment van mijn kant dus op zijn plaats. Dat je het niet vast ging kunnen houden wist ik, en de rest van de mensen hier uiteraard ook wel.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
ds23man schreef: ↑di 28 mei 2024, 0:00Wat is dit nou weer voor een kut opmerking, heb helaas meerdere mensen real life afgevoerd zien worden met de ambu vanwege wel of niet aarden inclusief een gitarist van Herman Brood in de jaren tachtig.Olaf Analogue schreef: ↑ma 27 mei 2024, 21:31Toch heb ik je vandaag voor het eerst in 20 jaar een zinvolle bijdrage zien geven, daar is een compliment van mijn kant dus op zijn plaats. Dat je het niet vast ging kunnen houden wist ik, en de rest van de mensen hier uiteraard ook wel.
Mijn kut opmerking was een reactie op jouw kut opmerking.
Netspanning is hoe dan ook levensgevaarlijk.
Niet aan beginnen als je niet weet wat je doet.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Vandaag weer een nieuwe dag met nieuwe probeersels.
Als het een beetje meezit dan komen vandaag dan toch eindelijk de Kimber kabels binnen. En ook bananen stekers voor de gevlochten kabels van Leobus. Dat maakt het omsteken van de kabels wat makkelijker.
Op de foto staat één gevlochten Leobus kabel.
Als het een beetje meezit dan komen vandaag dan toch eindelijk de Kimber kabels binnen. En ook bananen stekers voor de gevlochten kabels van Leobus. Dat maakt het omsteken van de kabels wat makkelijker.
Op de foto staat één gevlochten Leobus kabel.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Re: Olaf zijn audio set. (luidspreker kabels)
Dat is het zeker Walt.
Zo koop je ze in de winkel niet zeg maar........
Zo koop je ze in de winkel niet zeg maar........
Echt huisvlijt was dit niet Walt.
Om zoiets te maken heb je een vlechtmachine nodig. En iemand die weet hoe je die bedient.
Toen ik nog werkte had ik allebei tot mijn beschikking. Inmiddels meer dan 11 jaar geleden.
Het is een beetje een imitatie van de Kimber monocle. Maar dan met mijn ideeën en mogelijkheden.
De Monocle gebruikt een rubberen kern waar omheen de geleiders gevlochten worden. Die geleiders zijn geïsoleerd met Teflon of PE.
Ik heb de kern vervangen door een dikke Twaron kabel die omvlochten is met katoen. (Als mechanische demping wat doet, is het met die Twaron kern voldoende aanwezig) Ook de geleiders zijn eerst omvlochten met katoen.
Daarna de geleiders om de kern heen gevlochten. En wel zodanig dat de plussen en de minnen elkaar twee aan twee om en om telkens even optillen. Twee aan twee moest omdat we geen vlechtmachine hadden die ze enkelvoudig kon vlechten. Zo lopen plussen en minnen nooit evenwijdig. De geleiders zijn gewoon koper dat ook in trafos zit. Dikte 0,5 mm. Hoeveel het er zijn ben ik ff vergeten.
Overigens was het omvlechten met katoen was overigens een probleem omdat het dunne katoen steeds brak in de machine.
Daarom dat katoen eerst samen getwijnd met een heel dun Twaron draadje. En dat Twaron draadje heb ik dan ook weer zelf moeten maken omdat ze zo dun niet in productie zijn.
Dus HUISvlijt? Niet echt!
Overigens lag deze kabel bij de voorraad “wordt niet meer gebruikt”.
Ik speel met Sonore Tourmaline.
Groet,
Leobus
Om zoiets te maken heb je een vlechtmachine nodig. En iemand die weet hoe je die bedient.
Toen ik nog werkte had ik allebei tot mijn beschikking. Inmiddels meer dan 11 jaar geleden.
Het is een beetje een imitatie van de Kimber monocle. Maar dan met mijn ideeën en mogelijkheden.
De Monocle gebruikt een rubberen kern waar omheen de geleiders gevlochten worden. Die geleiders zijn geïsoleerd met Teflon of PE.
Ik heb de kern vervangen door een dikke Twaron kabel die omvlochten is met katoen. (Als mechanische demping wat doet, is het met die Twaron kern voldoende aanwezig) Ook de geleiders zijn eerst omvlochten met katoen.
Daarna de geleiders om de kern heen gevlochten. En wel zodanig dat de plussen en de minnen elkaar twee aan twee om en om telkens even optillen. Twee aan twee moest omdat we geen vlechtmachine hadden die ze enkelvoudig kon vlechten. Zo lopen plussen en minnen nooit evenwijdig. De geleiders zijn gewoon koper dat ook in trafos zit. Dikte 0,5 mm. Hoeveel het er zijn ben ik ff vergeten.
Overigens was het omvlechten met katoen was overigens een probleem omdat het dunne katoen steeds brak in de machine.
Daarom dat katoen eerst samen getwijnd met een heel dun Twaron draadje. En dat Twaron draadje heb ik dan ook weer zelf moeten maken omdat ze zo dun niet in productie zijn.
Dus HUISvlijt? Niet echt!
Overigens lag deze kabel bij de voorraad “wordt niet meer gebruikt”.
Ik speel met Sonore Tourmaline.
Groet,
Leobus
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Pfff. Gister de koelkast uit het stopcontact getrokken zodat ik tijdens de luister sessie met Leobus geen achtergrond geluiden had (dat kan prima voor een paar losse uurtjes)
Nooit meer aan gedacht.
Dus ik kom er net achter dat alles ontdooit is.
Het leven van een audio liefhebber gaat niet altijd over rozen.
Gelukkig lag er niet zo veel meer in.
Nooit meer aan gedacht.
Dus ik kom er net achter dat alles ontdooit is.
Het leven van een audio liefhebber gaat niet altijd over rozen.
Gelukkig lag er niet zo veel meer in.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op wo 29 mei 2024, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Haha, dit zijn de echte puristen! Je brengt met op ideeen!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Haha. Dit was toen de stilste die ik kon krijgen, maar misschien dat er vandaag de dag wel stillere zijn inderdaad. Deze is nu 7 jaar
De ene keer hoor je ze ook meer dan de andere keer gek genoeg
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
En ondanks de dikte opmerkelijk soepel , dat was namelijk een angstpuntje van mezelf. Ik heb het niet op van die mega stugge kabels die bijna onhandelbaar zijn .
Daar is bij deze dingen dus geen sprake van, het zijn hele soepele kabels die zich makkelijk laten weg leggen en aansluiten.
Ik heb ze in ieder geval in gebruik genomen. Dus de aankomende dagen maar weer even luisteren en op een gegeven moment kabels wisselen.
Daar is bij deze dingen dus geen sprake van, het zijn hele soepele kabels die zich makkelijk laten weg leggen en aansluiten.
Ik heb ze in ieder geval in gebruik genomen. Dus de aankomende dagen maar weer even luisteren en op een gegeven moment kabels wisselen.
wat is de buiten diameter? Lijken toch een stel wurgslangen bijna!