SV572/3 SE
Moderator: Beheerdersteam
Re: SV572/3 SE
Oke, dan zet ik er 2 in serie voor de 900V, voor het geld hoef je het niet te laten 
Re: SV572/3 SE
Ok, begreep dat het niet meer dan 900V werd? Maar beter mee verlegen dan om verlegen
In de toekomst kun je er altijd nog een BY448 inzetten: https://www.reichelt.nl/nl/nl/snelle-ge ... 3.html?r=1 of https://www.electro-andijk.nl/results,1 ... egory_id=0
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: SV572/3 SE
OK, de wisselspanning over de brug is 760V. Dan is de piekspanning sowieso al 760x1.41= 1072V
Re: SV572/3 SE
Ja, en onbelast (koude buizen) nog enkele procenten hoger omdat die 760 V geldt bij nominale belasting en bij nominale netspanning, die ook nog +/- 10% mag variëren. Je moet er dus vanuit gaan dat in het uiterste geval de DC spanning kort na het inschakelen tot iets boven 1200 V kan oplopen, daar moet het boeltje tegen kunnen.
Re: SV572/3 SE
Ja daar had ik geen rekening mee gehouden vanwege de verliezen in de mosfet waar daarna(maar 920V) overblijft. Ik zie dat het buisje wel 50V in de positieve grid mag komen. Maar ik denk niet dat uit de driver veel meer dan die 180V te halen is, want bij 200V kan je al snel naar de 20Wrms.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: SV572/3 SE
Hoe ziet het scoopplaatje eruit wanneer je meet op het rooster van de penthode? Is daar die afvlakking ook al zichtbaar?peterl schreef: ↑za 18 mei 2024, 15:13Inmiddels alle onderdelen besteld, maar de buizen waren nog wel een probleempje, soep wordt erg dun op de markt.
Ik heb een aantal metingen gedaan en zou 180Vp moeten hebben voor de max. uitsturing van de buis, daarbij stuur ik 1,2V in en dan krijg ik afplatting op de onderste sinus. tot 1V gaat het goed dan krijg ik 164Vp en 336Vpp. ik zal de scoop uitdraai er bij doen en het schema met de spanningen. Weet iemand nog hoe ik de sinus mooier gelijk kan krijgen?
Re: SV572/3 SE
Dat had ik nog niet geprobeerd Robert, ga ik vandaag nog eens proberen, maar ik heb inmiddels wel gemerkt dat hoe hoger de anode spanning van de penthode hoe minder hij afvlakt en hoe hoger ik kan komen, maar op dit moment zat mijn beperking in de max 510Vdc.
Re: SV572/3 SE
Ik heb op het rooster van de penthode gemeten en daar vind de afvlakking ook plaats maar dan aan de bovenkant.
Nadat de voeding anders is aangesloten via 1 diode voor de 500V komt er onbelast nu 525V en 940V uit.
ik kan nu weer verder kijken naar de sinus, als de weerstand van de kathode verhoog naar 2k2 ipv 1K loopt de anodespanning van de triode op tot 250V maar dan is de sinus bij 1,2V ingang niet afgevlakt, wel als ik naar 1,3V ga. Dan heb ik 364Vpp.
Nadat de voeding anders is aangesloten via 1 diode voor de 500V komt er onbelast nu 525V en 940V uit.
ik kan nu weer verder kijken naar de sinus, als de weerstand van de kathode verhoog naar 2k2 ipv 1K loopt de anodespanning van de triode op tot 250V maar dan is de sinus bij 1,2V ingang niet afgevlakt, wel als ik naar 1,3V ga. Dan heb ik 364Vpp.
Re: SV572/3 SE
vandaag nieuwe meting gedaan, netspanning was 237V. De multimeter gaf alarm omdat deze boven de 1000V uit kwam onbelast. De voedingsspanning voor de 6BM8 kwam nu belast op 560V en de penthode krijgt dan 280V waarbij 380Vpp op het rooster komt van de 572. De kathode spanning van de penthode is 26V en die van de triode is 3,2V belast.
Ik denk dat ik hiermee wel aan de gang kan gaan om de 572 goed aan te sturen wat denken jullie? insturing boven de 1,2V geeft afplatting van de sinus aan 1 zijde.
Ik denk dat ik hiermee wel aan de gang kan gaan om de 572 goed aan te sturen wat denken jullie? insturing boven de 1,2V geeft afplatting van de sinus aan 1 zijde.
Re: SV572/3 SE
Ik heb de versterker op spanning gehad maar krijg nog een lichte brom, ik verwacht dat deze van de 572 afkomstig is maar wat kan ik met weerstanden doen om die te dempen. Gelijkrichten kan ook maar dat is flink meer werk.
Re: SV572/3 SE
Is het normaal dat wanneer je de versterker uitzet dat de anode rood kleurt in het donker?
Als de buis werkt zie je vrijwel geen kleur ontstaan op de anode.
De gloei geeft iig net zoveel licht als een 4W ledlamp.
Als de buis werkt zie je vrijwel geen kleur ontstaan op de anode.
De gloei geeft iig net zoveel licht als een 4W ledlamp.
- BamiKanarieSoep
- Berichten: 120
- Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23
Re: SV572/3 SE
Hoi Peter,
Ik zie dat je het programma SE Amp CAD gebruikt.
https://glass-ware.stores.turbify.net/seampcad1.html
Werkt dit programma ook op een Windows10 64 bit laptop ? Of gebruik je een oude laptop/emulator ?
Het lijkt mij een leuk/interessant programma !
Ik zie dat je het programma SE Amp CAD gebruikt.
https://glass-ware.stores.turbify.net/seampcad1.html
Werkt dit programma ook op een Windows10 64 bit laptop ? Of gebruik je een oude laptop/emulator ?
Het lijkt mij een leuk/interessant programma !
Re: SV572/3 SE
Ik gebruik windows 11 met oracle VM virtualbox(gratis) en daar draai ik Windows 7 32Bits(ook gratis) op. kan je gewoon constant laten draaien onder win11.
- BamiKanarieSoep
- Berichten: 120
- Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 21:23
Re: SV572/3 SE
Dank je voor de info, dat ga ik eens uitzoeken om op mijn laptop te zetten
( ik vind het wel een hele hoop installaties + gedoe voor dat ene programmaatje...... )
( ik vind het wel een hele hoop installaties + gedoe voor dat ene programmaatje...... )
Re: SV572/3 SE
Hier nog even een kleine video van de buis in werking en de rode anode gloed.
https://youtube.com/shorts/DAQgr1gcauo
https://youtube.com/shorts/DAQgr1gcauo
Laatst gewijzigd door peterl op zo 26 mei 2024, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: SV572/3 SE
Ik denk dat de negatieve roosterspanning veel sneller naar nul terugloopt dan je voedingsspanning en dat daardoor na het uitschakelen de stroom door de eindbuis even oploopt.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: SV572/3 SE
Dat de sinus aan de andere kant plat wordt klopt; de fase draait immers om in zo’n versterkertrapje.peterl schreef: ↑vr 24 mei 2024, 18:22Ik heb op het rooster van de penthode gemeten en daar vind de afvlakking ook plaats maar dan aan de bovenkant.
Nadat de voeding anders is aangesloten via 1 diode voor de 500V komt er onbelast nu 525V en 940V uit.
ik kan nu weer verder kijken naar de sinus, als de weerstand van de kathode verhoog naar 2k2 ipv 1K loopt de anodespanning van de triode op tot 250V maar dan is de sinus bij 1,2V ingang niet afgevlakt, wel als ik naar 1,3V ga. Dan heb ik 364Vpp.
Maar de afplatting komt dus uit de eerste trap. Ik denk dat daar de voedingsspanning ook wel wat omhoog kan.
Probeer te zorgen dat op de anode van die eerste triode ongeveer de halve voedingsspanning staat. Dat geeft de meeste ruimte voor de spanningszwaai
Re: SV572/3 SE
Daar is niks mis mee, de anode is ontworpen om zo heet te worden. Het is ook een tamelijk zware anode, dus een kortstondige overbelasting merk je beslist niet, dat zie je ook aan hoe lang de anode nagloeit. Zie ook deze voetnoot in de datasheet: De reden dat je de gloei van de anode pas goed ziet na uitschakelen is dat je camera de belichting aanpast aan de totale hoeveelheid licht. Wanneer het licht van de gloeidraad dooft, wordt de belichting door de auto exposure opgeschroefd en wordt de gloei van de anode ineens beter zichtbaar. Maar als je goed oplet zie je dat die er de hele tijd al was.
Dat denk ik niet, de eerste trap is een triode met een tamelijk hoge uitgangsimpedantie. De afplatting komt doordat die trap niet in staat is om het rooster van de tweede trap positief te krijgen. Als je de tweede trap loskoppelt zal je zien dat de eerste trap onbelast ineens een veel grotere amplitude kan leveren.
Re: SV572/3 SE
Ik heb net nog gewerkt aan de sinus van de triode en de penthode.
Het klopt dat wanneer ik de kathode weerstand van de penthode verhoog van 1 naar 1,1k al meteen een betere eindsinus krijg en hogere eindspanning
396Vpp.
Ik weet niet hoever ik met de penthode kan gaan met het verhogen van de weerstand van de kathode, ik zit nu op 290V en de triode op 210V
2,3V op de triode(kathode) en 28V op de penthode (kathode). Dus het rood worden is verder geen probleem, ik zag het al staan maar dacht ik wil het zeker weten, niet dat straks mijn buis oprookt.
Het klopt dat wanneer ik de kathode weerstand van de penthode verhoog van 1 naar 1,1k al meteen een betere eindsinus krijg en hogere eindspanning
396Vpp.
Ik weet niet hoever ik met de penthode kan gaan met het verhogen van de weerstand van de kathode, ik zit nu op 290V en de triode op 210V
2,3V op de triode(kathode) en 28V op de penthode (kathode). Dus het rood worden is verder geen probleem, ik zag het al staan maar dacht ik wil het zeker weten, niet dat straks mijn buis oprookt.
Re: SV572/3 SE
ik heb de penthode een hogere kathode weerstand gegeven 1,6k en dan krijg ik als kathode spanning 33V en anodespanning 311V.
ik kan dan 1,4v insturen en houd dan een goede sinus met 430Vpp. daarboven plat hij aan beide zijden. Is dit nog acceptabel voor de penthode?
Ik zag dat deze 50mA max mag maken.
ik kan dan 1,4v insturen en houd dan een goede sinus met 430Vpp. daarboven plat hij aan beide zijden. Is dit nog acceptabel voor de penthode?
Ik zag dat deze 50mA max mag maken.
Re: SV572/3 SE
Daar zou ik me niet druk over maken, 430 Vpp is een hele nette uitgangsspanning. Als je maar onder de 7W anodedissipatie blijft zit je goed.
Re: SV572/3 SE
Ik krijg nu met -180V (70mA) ongeveer 21W rms en dan werkt de buis op 60%. daarna begint de sinus ook aan beide zijden iets af platten.
Lijkt me een aardig resultaat zo. ik denk dat de basis zo wel staat. Zit dan wel zo'n 20V in het positief, maar dat zou moeten kunnen volgen de dat van de SV572. Tot bijna 17W zit hij in het negatief. (beetje afhankelijk van de netspanning) overdag draai ik 910V in de avond maar 850V.
Lijkt me een aardig resultaat zo. ik denk dat de basis zo wel staat. Zit dan wel zo'n 20V in het positief, maar dat zou moeten kunnen volgen de dat van de SV572. Tot bijna 17W zit hij in het negatief. (beetje afhankelijk van de netspanning) overdag draai ik 910V in de avond maar 850V.
