Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Dan kan je D7/8 ook wel weglaten.
Tjerk
Tjerk
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Wellicht helpt dit. Een 741 tolereert grote verschillen tussen de beide inputs dus die diodes zijn niet nodig. Als je geen rare overspanningen verwacht op pin#3 hoeven die er dus niet in.
Tjerk
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Ik was nog even aan het stoeien met de voeding, Zat een beetje met die 24V voor het relais. Toen bedacht ik: Als ik nu de schakeling rond dit relais iets wijzig naar een relais van 12V en de uA741CP ook laat werken op + en - 12V dan scheelt het weer een stukje voeding.
Dus D6 was een ZD20 en is nu ZD10
@Regenpak: Ik ben er nog niet helemaal uit met de 1N4148 ers. In mijn proef opstelling wil ik jou idee eerst uitproberen.
Dus D6 was een ZD20 en is nu ZD10
@Regenpak: Ik ben er nog niet helemaal uit met de 1N4148 ers. In mijn proef opstelling wil ik jou idee eerst uitproberen.
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn. Overigens, als je toch aan het versimpelen slaat kan je de -12 V ook wel weglaten. De 741 moet je dan wellicht door een R2R opamp vervangen maar een halve LM358 is misschien ook al voldoende. Die opamp komt toch nooit onder nul. Hooguit moet je opletten dat T2 voldoende richting nul kan worden uitgestuurd.douwebakker schreef: ↑vr 10 mei 2024, 14:14@Regenpak: Ik ben er nog niet helemaal uit met de 1N4148 ers. In mijn proef opstelling wil ik jou idee eerst uitproberen.
Tjerk
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
@regenpak. Daar was ik ook al mee bezig. Als T2 onvoldoende richting nul gaat kan ik er altijd een extra 4148 tussen in plaatsen. Scheelt toch 0,6V
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Even een 741 op een testbordje gezet.
Plus 15V op pin 7.
0V op pin4.
Ook pin 3 op 0V. Maar het werkt toch niet goed.
Pas bij 2.5V op pin 3 gaat ie om.
De uitgang op pin 6 gaat dan van 14V naar 1.33V.
Naar mijn mening kunnen we de 741 beter met een positieve en een negatieve voeding laten werken.
Edit: Nog even wat verder aan mijn testbordje gewerkt.
De schakeling werkt wel goed als ik de referentie spanning op pin 2 op een spanning van 3 of 4V (in ieder geval meer dan 2.5V) zet. Misschien de trimpotmeter en de regelpotmeter verwisselen.
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
De 741 is natuurlijk wel heel erg bejaard en is zeker geen R2R opamp. LM358 zou dan een betere keuze zijn, die gaat in ieder geval aan de input naar nul. Paar tienden van volt eronder zelfs. Maar ook die is erg bejaard...douwebakker schreef: ↑ma 13 mei 2024, 13:52Naar mijn mening kunnen we de 741 beter met een positieve en een negatieve voeding laten werken.
Waar je ook voor moet oppassen is instabiliteit. Met een te snelle opamp (TL071) zou de boel weleens kunnen gaan oscilleren onder bepaalde omstandigheden. Misschien met een 741 ook al. Current limit is altijd berucht wat dat aangaat want die gaat buiten de regeling om. Bij Delta voedingen deden ze de current limit daarom met een aparte opamp en knoopten ze de outputs aan elkaar met twee diodes. Werke prima.
Tjerk
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Je schreef al eerder over een R2R opamp. Het is voor het eerst dat ik daarvan hoor.
Ik probeerde al via het www er achter te komen maar ben daar nog niet achter. Wat is er eigenlijk zo speciaal aan?
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Rail-to-rail. Die komen heel dicht bij de voedingsspanning met de output. Een 741 of TL071 zit er een volt of twee vanaf. De meeste zijn bedoeld voor 5 V (MCP602) maar er zijn er ook die +/-15 V aankunnen.
Raar dat de zoekvraag "r2r opamp" geen resultaat geeft. Oh wacht, R-2R DAC. De eerste rail-to-rail-opamp is pas ver naar beneden. En dan ook nogeens zonder R2R...
Tjerk
Raar dat de zoekvraag "r2r opamp" geen resultaat geeft. Oh wacht, R-2R DAC. De eerste rail-to-rail-opamp is pas ver naar beneden. En dan ook nogeens zonder R2R...
Tjerk
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Ah, OK Tsjerk het is me duidelijk. Neem me niet kwalijk dat ik zulke domme vragen stel. Bedankt.
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Het is geen domme vraag. Dit is geen erg gangbare term. Of in ieder geval minder gangbaar dan ik dacht...
Tjerk
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Ik zat nog even na te denken over de symmetrische voeding van de uA741.
Stel:
De uitgangsspanning moet regelbaar zijn tussen 60V en 400V.
Bij een asymmetrische voeding van 12V.
Van de uA741 is bekend dat deze gaat regelen vanaf 2,5V en de regelruimte zal ook wel 2,5V onder de voedingsspanning stoppen wat neerkomt op 10V.
Dit heeft een verhouding van 1op 4.
De laagst haalbare uitgangsspanning zou dan 400/4 = 100V zijn.
Alleen dat al maakt een asymmetrische voeding niet mogelijk.
Klopt mijn redenatie?
Zou het met een rail to rail opamp wel lukken of kan ik toch beter voor een symmetrische voeding kiezen van + en - 12V?
Stel:
De uitgangsspanning moet regelbaar zijn tussen 60V en 400V.
Bij een asymmetrische voeding van 12V.
Van de uA741 is bekend dat deze gaat regelen vanaf 2,5V en de regelruimte zal ook wel 2,5V onder de voedingsspanning stoppen wat neerkomt op 10V.
Dit heeft een verhouding van 1op 4.
De laagst haalbare uitgangsspanning zou dan 400/4 = 100V zijn.
Alleen dat al maakt een asymmetrische voeding niet mogelijk.
Klopt mijn redenatie?
Zou het met een rail to rail opamp wel lukken of kan ik toch beter voor een symmetrische voeding kiezen van + en - 12V?
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Nee. Een opamp boeit het totaal niet wat z'n voedingsspanning is. Het enige wat-ie doet is het verschil tussen z'n + en - input naar nul proberen te brengen. Als dat lukt heb je een versterker. Als dat niet lukt heb je een comparator. Jouw taak is de opamp binnen z'n werkingsgebied te brengen zodat-ie als versterker kan werken. Vandaar mijn opmerking dat de negatieve voedingsspanning niet nodig is want daar komt-ie nooit. Wel moet je rekening houden met de eigenschappen van de gebruikte opamp, en dan met name de uitgangsspanning. Als die niet in staat is om T2 correct aan te sturen komt-ie buiten z'n werkingsgebied en doet je voeding het niet goed.
Tjerk
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Ja natuurlijk Tjerk, als je het zo stelt is het ook logisch. Ik denk dat ik momenteel een beetje doordraai en daarom laat ik het project even rusten om er later weer op terug te komen.Regenpak schreef: ↑di 14 mei 2024, 7:39Nee. Een opamp boeit het totaal niet wat z'n voedingsspanning is. Het enige wat-ie doet is het verschil tussen z'n + en - input naar nul proberen te brengen. Als dat lukt heb je een versterker. Als dat niet lukt heb je een comparator. Jouw taak is de opamp binnen z'n werkingsgebied te brengen zodat-ie als versterker kan werken. Vandaar mijn opmerking dat de negatieve voedingsspanning niet nodig is want daar komt-ie nooit. Wel moet je rekening houden met de eigenschappen van de gebruikte opamp, en dan met name de uitgangsspanning. Als die niet in staat is om T2 correct aan te sturen komt-ie buiten z'n werkingsgebied en doet je voeding het niet goed.
Douwe
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Goedemorgen allen, alweer een weekje verder.
Inmiddels is het schema van de voeding aangepast en is er een print ontworpen voor dit gedeelte.
Omdat het belangrijk is om de power MOSFET goed te koelen is gekozen voor een Fischer koellichaam SK 92/100/SA. Deze is 100x100x40mm en heeft een warmte weerstand van 1.0 K/W
Om de warmte ze goed mogelijk via het koellichaam af te voeren moet de MOSFET in het midden worden gemonteerd. Misschien is het ook verstandig om de stopweerstand R5 kort op de MOSFET te monteren i.p.v. op de print.
De afmetingen van de print zijn ook 100x100mm zodat deze mooi gaat passen op het koellichaam. Bovendien levert JLCpcb ze bij deze afmetingen voor een lage prijs.
Inmiddels is het schema van de voeding aangepast en is er een print ontworpen voor dit gedeelte.
Omdat het belangrijk is om de power MOSFET goed te koelen is gekozen voor een Fischer koellichaam SK 92/100/SA. Deze is 100x100x40mm en heeft een warmte weerstand van 1.0 K/W
Om de warmte ze goed mogelijk via het koellichaam af te voeren moet de MOSFET in het midden worden gemonteerd. Misschien is het ook verstandig om de stopweerstand R5 kort op de MOSFET te monteren i.p.v. op de print.
De afmetingen van de print zijn ook 100x100mm zodat deze mooi gaat passen op het koellichaam. Bovendien levert JLCpcb ze bij deze afmetingen voor een lage prijs.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Goedenavond,
Vanavond ben ik weer even met de voeding bezig geweest.
In plaats van mijn van der Heem voeding is nu een trafo met een gelijkrichter en afvlakking gebruikt van 400V.
Dan even over de beveiliging.
De taak van T6 is om de stroom te begrenzen.
Om deze te testen heb ik de volgende opstelling gemaakt.
De ingangsspanning op 400V
De uitgangsspanning op 230V
Een gloeilamp van 25W aangesloten.
Deze brand normaal. Er loopt dan 110mA
Dan kortsluiting gemaakt met een meetsnoertje.
De lamp gaat uit (logisch)
De sluiting opheffen.
De lamp gaat weer branden.
Bovenstaande meerdere keren herhaald.
De test is wat mij betreft geslaagd.
Ik ben een gelukkig mens. Het gaat de goede kant op.
Douwe
Vanavond ben ik weer even met de voeding bezig geweest.
In plaats van mijn van der Heem voeding is nu een trafo met een gelijkrichter en afvlakking gebruikt van 400V.
Dan even over de beveiliging.
De taak van T6 is om de stroom te begrenzen.
Om deze te testen heb ik de volgende opstelling gemaakt.
De ingangsspanning op 400V
De uitgangsspanning op 230V
Een gloeilamp van 25W aangesloten.
Deze brand normaal. Er loopt dan 110mA
Dan kortsluiting gemaakt met een meetsnoertje.
De lamp gaat uit (logisch)
De sluiting opheffen.
De lamp gaat weer branden.
Bovenstaande meerdere keren herhaald.
De test is wat mij betreft geslaagd.
Ik ben een gelukkig mens. Het gaat de goede kant op.
Douwe
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Ik vinnut altijd een beetje eng om een stroombegrenzingstransistor (T6) zonder stroombegrenzing in de basis te gebruiken. Er zijn scenario’s te bedenken waarbij de basisstroom groot genoeg wordt om hem te beschadigen. Met name als C(gs) van T3 moet worden ontladen. Maar gelukkig lijkt het hier goed te gaan. T3 wordt lineair gebruikt en dus hoeft de ingangscapaciteit niet ver te worden ontladen om de stroom terug te schroeven. Bedenk wel dat-ie nu de volle mep moet dissiperen. Maar het koelblok is groot dus dat zal ook wel effe goed gaan.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Bedankt voor je bericht. Die stroombegrenzing in de basis hebben we inderdaad eerder besproken maar daar heb ik gisteren helemaal niet meer aan gedacht. Ik ga deze alsnog toevoegen. 1K moet voldoende zijn.
Douwe
Douwe
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Heb je ook een paar foto's van de hele opstelling van de hoogspannings voeding, Douwe ?
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Het staat allemaal nog op experimenteer print.Hierbij de foto"s
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Dank je.
Misschien dat ik in de toekomst een kopie bouw hiervan, als alles uitgekristalliseerd is.
Is wel handig om erbij te hebben met experimenteren.
Wat me wel opvalt is dat er in het schema (wat er overigens keurig uitziet) maar van 2 weerstanden het vermogen (in roze) staat aangegeven.
Terwijl er op de HS print er ongeveer 10 weerstanden zitten die ongeveer 2 Watt zijn.
Misschien dat ik in de toekomst een kopie bouw hiervan, als alles uitgekristalliseerd is.
Is wel handig om erbij te hebben met experimenteren.
Wat me wel opvalt is dat er in het schema (wat er overigens keurig uitziet) maar van 2 weerstanden het vermogen (in roze) staat aangegeven.
Terwijl er op de HS print er ongeveer 10 weerstanden zitten die ongeveer 2 Watt zijn.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Er zitten slechts twee 2watt weerstanden op. De rest is 1W of minder, maar die kunnen ook wel naar 0,6W.
Ik heb de print in 2022 gemaakt en er een paar jaar niet naar omgekeken. Pas de laatste maanden ben ik er weer mee aan de gang omdat we een paar solide voedingen nodig zijn voor de buizentester. De belangrijkste eis “Moet kortsluitvast zijn” is inmiddels aan voldaan.
Willy is momenteel bezig met de print waar het geheel opkomt.
Ik heb de print in 2022 gemaakt en er een paar jaar niet naar omgekeken. Pas de laatste maanden ben ik er weer mee aan de gang omdat we een paar solide voedingen nodig zijn voor de buizentester. De belangrijkste eis “Moet kortsluitvast zijn” is inmiddels aan voldaan.
Willy is momenteel bezig met de print waar het geheel opkomt.
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Ziet er goed uit! Ik wist helemaal niet dat er ook gaatjesboard is met 0.2" pitch. Weer wat geleerd!
Tjerk
Tjerk
Re: Zelfbouw buizentester Mede bouwers denkers gezocht
Is ook voor het eerst dat ik dat zie.
Is dat met of zonder koper op de onderkant ?
Is dat met of zonder koper op de onderkant ?
