Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door peterl »

Van de ecc had ik dat wel verwacht Douwe, maar neem aan dat hij de 2x el84 dan ook in serie zet, dat scheelt dan flink en dan kan het wel ja.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Vandaag de versterker eens op de woonkamer Monitor Audio speakers aangesloten.
Links een hele zachte brom, rechts stil. Brom niet hoorbaar op de luisterpositie. Ik zal de buizen eens wisselen naar het rechtse kanaal. Kijken of de brom mee gaat.

Bij het uitschakelen en afvallen relais en voeding ook een lichte plop.

In eerste instantie diepe teleurstelling over de geluidskwaliteit.
Had een cd aan staan op de blu-ray speler die via de tv box met een optische uit naar een da converter gaat.
Toch maar even de NAD 565BEE cd speler aangesloten, wat een verschil. Nu weet ik weer waarom ik ook nog een cd speler heb gekocht.

Geslaagde test, jammer van de brom.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Ja. Inderdaad jammer van de brom. Buizen wisselen heeft geen zin lijkt me.
De hoogspanningsvoeding en de gloeistroom voeding kunnen ook de oorzaak niet zijn.
Een aardlus misschien?
Begin in ieder geval maar even met het uitschakelen van de toonregeling, dan sluit je al een heel stuk uit.
Douwe
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Toonregeling staat uit.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Net alles weer los gehad, draden andere route gegeven etc.
Geen resultaat.
Op het linker kanaal staat in rust 0,011V wisselstroom.
Waar het vandaan komt? Geen idee. Rechter kanaal is 0.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Heb je ook even de kathode spanningen van de eindbuizen opgemeten? Het stekkertje van de ingang tussen de toonregelpotmeters losgehaald?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Zal hier ook wat meer tijd proberen door te brengen En misschien ook mijn intresse weer opwekken
Momenteel druk met allerlei dingen echt talloze knutsel dingen , vlieg echt van hot naar haar en doe eigenlijk niks
Eigenlijk wel Heb mijn antenne ( draad ) symetrisch antenne voor 80 m 40 m 20 m 15m en 10 m
Een antenne aanpasser gemaakt uit 2 rolspoelen met tandwiel een 450PF afstem condensator en met Balun
en Ook een Pep hold watt meter gemaakt en nu weer in mijn CB 23 ch AM Buizenbak aan het fout zoeken.
Dus Verveel me absoluut niet
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

douwebakker schreef: zo 26 mei 2024, 21:56
Heb je ook even de kathode spanningen van de eindbuizen opgemeten? Het stekkertje van de ingang tussen de toonregelpotmeters losgehaald?
Het stekkertje is idd los geweest, zal het nog eens proberen.
Kathode spanningen zal ik nog meten. Heb ze wel gemeten maar niet opgeschreven.

Het is niet echt een brom maar meer een ruis uit de linker tweeter.
1,5m bij de speaker vandaan hoor je het niet meer.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel goede oren heb, zelfs een horloge wat op het nachtkastje bij mijn vrouw ligt te tikken kan me irriteren :mrgreen:

Ik heb ook best wat moeite de voorbuizen onder de juiste spanning te houden.
Het verloop van de P5 potmeter is redelijk groot tijdens gebruik.
De juiste voorbuis op de juiste positie valt ook nog niet mee, grote verschillen tussen de meetpunten 3 en 4.

De versterker speelt wel gewoon goed, klink lekker al haalt hij het niet bij mijn Elekit KT88SE.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Spartacus kun je specifiek uit leggen wat het verschil is wat je hoort , klankkleur wordt in grote mate veroorzaakt door de uitgangs trafo , en ik heb hier 3 verschillende getest 1 ringkern Torroidy 1 trafo AE en 1 trafo Ogonowski
The Torroidy en ik neem echt aan dat de Amplimo net zo goed is maar mijn Test versterker is er een met kathode feedback en KT88-KT120 , kan ze gewoon omwisselen 10 Watt is niks voor die buizen
Maar de ringkern UGT is superior t.o.v. de AE en Ogonowski
bij de ringkern uitgangs trafo bij 56Khz nam mijn Amplitude wat af ! Bij de 2, EI trafoo,s al bij 15Khz en een vreemde distorsie welke optrad welke Menno van de Veen aan gaf als typerend voor EI trafo,s
AE Ogonowski zijn op 15 khz al minder goed dan de Torroidy ook nog met buizen gespeeld kt88 kt120
Verschil anders dan klank in het laag kon ik niet horen maar niet meten!
De Ringkern heeft een veel betere respons op de oscilloscope maar klinkt minder
M.a.w. Frequentie karakteristiek zegt niets over wat je goed vind klinken !
Ik ben voor mezelf tot voorzichtige conclusie gekomen
Als ik klank nastreef is beste trafo op de meet tafel niet de beste in klank
In Mijn! opstelling luidsprekers moet ik een enigszins vervormde sinus aanbieden voor de beste klank.
Verschillende luidsprekers boxen gaven het Zelfde resultaat . Zeer deprimerend.
Misschien dat intermodulatie vervormingen licht op deze materie geeft , maar dat heb ik niet gemeten , en als je dat doet kom je misschien tot ander uitkomst .
Dus Spartacus meten is weten Als je alleen oren gebruikt blijft het subjectief, ik vind het alleen niet meer zinvol om meer dan 2-3000 euro aan meetapparatuur te kopen voor 1 versterker bouw van 500-1000€
Waarbij een groot deel ook nog in een kastje zit en knoppen potmeters kastje verf e.d.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

@OpaBert:
Geluid is moeilijk te omschrijven. De combi met de speaker moet ook goed zijn.
Bij de EL-84 heb je een heel sterk midden en laag. Dat is bij mijn andere KT88 versterker wat minder sterk aanwezig.
De Kt88 klinkt gewoon wat helderder en het stereobeeld is groter. Moeilijk te omschrijven.

Meten doen we niet, kan ik ook niet.
Getallen zeggen mij minder als mijn oren.

De versterker klinkt echt fantastisch op elk volume. Mooiste nog steeds zonder toonregeling.
Op een setje oude sony speakers klink hij geweldig gebalanceerd, op mijn monitor audio komt er net wat teveel bas uit en raak je tijdens het luisteren sneller vermoeid. Dat heb ik met de KT88 versterker niet.

Ik denk dat ieder zijn eigen voorkeur heeft kwa klank.
Vooralsnog.......geweldige versterker.
Stiekum ben ik er wel een klein beetje trots op met wat ik nu gebouwd heb met jullie hulp. Ik ben een electro noob, kan een beetje solderen en spanning meten. Verder houd de kennis wel op.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Spartacus schreef: ma 27 mei 2024, 11:04
op mijn monitor audio komt er net wat teveel bas uit en raak je tijdens het luisteren sneller vermoeid. Dat heb ik met de KT88 versterker niet.
Je kunt de basreflex poorten afstoppen met de meegeleverde schuimrubber stoppen. Dat kan veel uitmaken. Ook kun je wat gaan experimenteren met de plaatsing van de boxen. Iets verder van de muur af bijvoorbeeld. Toch zal een SE versterker meestal schoner klinken dan een push-pull, omdat daar het magnetisch veld van de UGT niet om hoeft te draaien.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Dat is het woord wat ik zocht, het klinkt idd schoner.

Basreflex poorten heb ik idd van die schuimen stoppen voor.

Eerst de versterker maar eens verder af maken.
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Wat ik me afvraag, zou het nog uitmaken als ik de H serie gebruik qua uitgangstrafo i.p.v. huidige qua geluidsweergave?
De specs zijn ongeveer t zelfde zo te zien enkel t full power bandbreedte begint wat eerder zo te zien, de grafiek oogt zo goed als t zelfde..
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

rvdh86 schreef: ma 27 mei 2024, 12:35
Wat ik me afvraag, zou het nog uitmaken als ik de H serie gebruik qua uitgangstrafo i.p.v. huidige qua geluidsweergave?
Maakt voor het geluid niets uit. Alleen het uiterlijk verschilt. De trafo's uit de S-serie kun je stapelen.
Douwe
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ik kom een aantal componenten niets vinden bij reichelt en bij Conrad besteld.o.a. De 330 uDc
Ook is devises soms in eerste instantie niet op voorraad , echter dan begin je te filteren en soms pats hebbes alleen door een andere manier beginnen Raar het blijft een zoek machine o
Ik krijg slaap Welterusten
OpaBert
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Gisteravond zat ik ook nog even op hun site om mijn bestellijst bij te werken. Het ging erg traag.
Plotseling waren alle bestelgegevens (van ongeveer 3 weken) gewoon verdwenen. Heel vervelend.
Douwe
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Gisterenavond ook nog h.e.a. besteld daar vrijwel alles t.b.v. deze AMP.
Echter inderdaad niet voorruit te branden, met regelmaat de fout pagina van hun ofwel terug gaan en pagina verversen.
Dingen dubbel in mijn mandje etc. etc.
Uiteindelijk zo goed en kwaad vrijwel alles kunnen bestellen, bepaalde dingen waren op eens weer niet op voorruit met een onacceptabele levertijd naar mijn idee.
De rode RCA aansluiting ook op eens niet meer, maar die heb ik nog een handje vol thuis liggen.
Vanmorgen bedacht ik me dat ik mogelijk te weinig klemmen besteld had, deze waren niet meer leverbaar:
AKL 101-04
Na wat speurwerk op het forum ben ik er achter gekomen dat het beter is om te zorgen dat er een 10 voudige opstelling van te maken.
Meteen gebeld maar helaas omdat ik met Ideal betaald had kon het niet meer toegevoegd worden, ik zal deze dan later bestellen, mogelijk kan ik ze combineren met andere onderdelen.

Ook heb ik beide uitgangstrafo's besteld gisteren.

De HFD23-005-1ZS heb ik bij TME besteld.

Nu enkel de Tube town bestelling nog, echter ik weet nog niet precies wat te doen met de metale front en achterkant.
Een oude LTS klas genoot gaat me mogelijk assisteren met het bouwen van de behuizing dus even kijken hoe en wat, dan hoef ik die daar namelijk niet te bestellen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ja Dat bestellen is een hoop werk Ook heel de dag mee bezig geweest gister
En dan hebben ze inderdaad geen rode Tulp chassis deel
De potmeters van Alpha heb ik niet kunnen vinden Dus stofdichte gekocht welke er ook veel beter uitzien bij Conrad
Ik meen 7€ en nog wat voor 1 potmeter irritant dat als je 1 onderdeel nodig hebt Conrad je soms verplicht om meerdere te kopen
Nu doe ik dat met transistor altijd Als hier het raam open staat worden ze verkouden en gaan ze dood Rot dingen in een versterker!
Torren noemde ik ze altijd En als ik het kon voorkomen gebruikte ik ze niet
Zet er net zo lief een buis voor in
Maar m’n vakantie geld is dus verplaatst van mijn rekening naar die van Reichelt en Conrad
Nu wachten op de post Ondertussen me het apezuur lopen zoeken naar mijn 230 Volt trafo Gevonden
Maar hij is 200 VA 0.87A dat is wel erg zwaar
Scheidingstrafo
Scheidingstrafo
Ook is zijn mijn UGT wat groot en ook 10K
Oorspronkelijk zou ik eerst gegaan zijn voor een setje van ringkern trafoo,s van Amplimo en de resultaten van de KT120 Amp
Bracht me op andere gedachten
Maar in vergelijking met Die AE en Ogonowski Klinken die simpele EI en C kern beter als ze meten ,
Dat in vergelijking zijn die Ringkernen van Torroidy, ze niet met andere ringkernen kunnen vergelijken
Die ringkern trafoo,s van Torroidy zijn superieur van 10 Hz tot 56 khz De AE zakt al af bij ca 15Khz
Maar daar zit voor mij niks meer wat ik hoor Al zit ik met mijn oor tegen de speaker
Dat is misschien de reden , maar ik bouw voor mezelf .
AE UGT
AE UGT
misschien is het beter dat ik een 200 mA 250 Volt trafo gebruik in combinatie
Scheiding en 250 volt Trafo samen
Scheiding en 250 volt Trafo samen
Wel wat modificaties nodig een paar weerstanden misschien spanning elco,s te laag
250 geeft x 1,4 350 Volt DC de Zeners ook
Afijn overleg is nodig voor ik alles bestuk
Op de grote foto wordt alles omgedraaid Raar spul computer,s komt door transistors waarschijnlijk :lol:
Bijlagen
Print en trafoos
Print en trafoos
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Maar je had de potmeters toch al in huis Bert. Of heb je die aan iemand anders overgedaan.
Op je overzicht foto ontbreekt nog de 12,6V voeding voor de gloei.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Klopt die voeding heb ik besteld Douwe En die potmeters heb ik nu dus dubbel , helemaal niet meer aan gedacht, dat is al weer 3- 4 maanden geleden denk :oops:
misschien dat ik ze bij de EL34 Amp Van Willy heb gedaan
Weer boven water Douwe
Nog niet gesoldeerd hoor ! Zitten er los op
Komen pas op laatste aan de beurt
Bijlagen
IMG_0701.jpeg
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Nu krijg ik op eens de melding bij mijn bestelling van Reichelt dat deze weerstanden niet leverbaar zijn én pas in sept na gezonden worden:

https://www.reichelt.nl/nl/nl/metaaloxi ... 0.html?r=1

Is deze mogelijk elders te bestellen of is er een alternatief welke dezelfde grote heeft en in print past?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

rvdh86 schreef: do 30 mei 2024, 16:42
Is deze mogelijk elders te bestellen of is er een alternatief welke dezelfde grote heeft en in print past?
Die heb ik wel voor je. Geef je adres maar even door via privé berichten dan doe ik het op de post.
Douwe
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Dank Douwe doe ik!!
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Had gehoopt vandaag m'n bestelling bij Tubetown eruit te kunnen doen echter de

https://www.tubetown.net/ttstore/en/soc ... t-vt9.html

Is nog niet leverbaar, ik heb een notificatie ingesteld dat ik een mail krijg zodra binnen, kan hem ook niet aan mn wagen toevoegen om te bestellen..

Lees ik het goed dat Reichelt pas levert zodra ze alles hebben?

Als de mail goed vertaal lijkt t daar wel op,
tot 4-6-24 wachten vind ik niet zo erg maar tot 2-9-2024 wel dus, terwijl ze volgens de website bij bestelling gewoon uit voorraad leverbaar was zoals al aan gegeven.. :?
-------------------------------------------------------
Sehr geehrter Kunde,

aus o.a. Auftrag stehen noch folgende Positionen zur Lieferung aus:
InetNr.: 908553
Ihre Bestell-Nr.: EX-08277803816

Auftrag vom : 29.05.2024

Artikel Menge Offen vorausstl. Termin
-------------------------------------------------------------------
PSK 254/4W 4 4 ab Lager
PSS 254/4G 4 4 ab Lager
1N 4148 13 13 ab Lager
1W 1,0K 10 10 ab Lager
1W 15 10 10 ab Lager
1W 180K 10 10 ab Lager
1W 680K 10 10 02.09.2024
2N 5401 4 4 ab Lager
2W METALL 15 10 10 ab Lager
64W-2,0K 2 2 ab Lager
64W-500 2 2 ab Lager
B560C1000DIP 1 1 ab Lager
BIEGELEHRE 1 1 ab Lager
BY 254 4 4 ab Lager
CRIMPZANGE PSK 1 1 ab Lager
DA 30MM 4 4 ab Lager
DI 15MM 12 12 ab Lager
DI 20MM 6 6 ab Lager
GS 14 1 1 ab Lager
IB 6 8 8 ab Lager
IRF 840 1 1 ab Lager
KERKO 3,9N 2 2 ab Lager
KERKO 330P 2 2 ab Lager
KERKO-500 470P 4 4 ab Lager
KES 2SI 1 1 ab Lager
METALL 1,00K 10 10 ab Lager
METALL 1,00M 10 10 ab Lager
METALL 1,80K 10 10 ab Lager
METALL 10,0K 10 10 ab Lager
METALL 100K 10 10 ab Lager
METALL 120 10 10 ab Lager
METALL 22,0K 10 10 ab Lager
METALL 27,0K 10 10 ab Lager
METALL 3,30K 12 12 ab Lager
METALL 33,0K 10 10 ab Lager
METALL 330K 10 10 ab Lager
METALL 4,70 10 10 ab Lager
METALL 4,70K 10 10 ab Lager
METALL 47,0K 10 10 ab Lager
METALL 470K 10 10 ab Lager
METALL 56,0K 10 10 ab Lager
METALL 68,0K 10 10 ab Lager
METALL 680K 10 10 ab Lager
MKS2-63 100N 5 5 ab Lager
MKS4-400 470N 4 4 ab Lager
MS 500A 1 1 ab Lager
PSS 254/3G 4 4 ab Lager
PSK 254/3W 5 5 ab Lager
PSK-KONTAKTE 3 3 ab Lager
RAD 1/63 4 4 ab Lager
RAD 22/63 1 1 ab Lager
RTM 1,3-100 1 1 ab Lager
µA 7824 1 1 ab Lager
µA 78L05 1 1 ab Lager
EI 42/14,8 124 1 1 ab Lager
MKS2-50 4,7µ 4 4 ab Lager
AKL 101-02 1 1 ab Lager
AKL 101-05 3 3 ab Lager
AKL 101-06 2 2 ab Lager
MPSA 94 1 1 ab Lager
RAD 105 1.000/63 1 1 ab Lager
SKU-E 3,2-100 1 1 03.06.2024
SKS-E M3X16-100 1 1 ab Lager
RY 24W K 5 5 ab Lager
FTR F1CL024R 1 1 ab Lager
RAD FC 100/25 1 1 ab Lager
V SK 129-50 STS 1 1 ab Lager
MPE 087-1-002 4 4 ab Lager
MPE 087-1-003 4 4 ab Lager
MPE 149-2-002-F0 6 6 ab Lager
MPE 149-2-002-F1 2 2 ab Lager
BE LXS 330/400 1 1 04.06.2024
RAD KXJ 47/400 2 2 ab Lager
NEUTRIK NYS367-0 2 2 ab Lager
MKS4-400 470N2 8 8 ab Lager
MKS4-1000 10N2 3 3 ab Lager
MKP4-400 100N2 3 3 ab Lager
EE-A 10U 400 2 2 ab Lager
NHG-A 100U 25 2 2 ab Lager
BC 547B DIO 4 4 ab Lager
BZX 85C12 VIS 1 1 ab Lager
ZY 150 DIO 2 2 ab Lager
VT DKM 5MM 7 7 ab Lager
LITT 0218.315MXP 1 1 ab Lager
ESKA 522.017 2 2 ab Lager
MTA 506000 2 2 ab Lager

Die noch offenen Positionen werden unter vorbehaltlicher Selbstbelieferung
zum angegebenen Termin zum Versand gebracht.
Für eine eventuelle Ersatzlieferung bei nicht mehr lieferbaren Artikeln setzen
Sie sich bitte mit unserer Bestellhotline in Verbindung.

------------------------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door OpaBert »

Ik vind het zo hinderlijk dat als je contact hebt met Reichelt.nl Punt.NL !
Ik kreeg in het Engels een e-mail dat denk niet alles op voorraad was .
En dat ik een 049 nummer moest bellen ? Hm Nederland is 031 of 033 dan ben ik ff kwijt maar geen 049 Duitsland
Maar goed ik zag de bui al hangen , het is momenteel drukker dan normaal, misschien kun u later terug bellen de wacht tijd is 10 minuten enzo
En dan is er iemand die zijn koffie op heeft en de telefoon op neemt in het Duits ,
ik heb dan geen flauw benul waar hij het over heeft .
Die vaardigheden ben ik verloren, waarom en hoe geen idee
Dus per e-mail maar verder
Wat de denkt U ?
Ik krijg antwoord in het Duits !
Die e-mail beantwoord
En ik kreeg hem terug kon niet bezorgd worden :twisted:
Plaats reactie