Olaf's audio hoekje.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

rikpost

Re: De audioset van Olaf. (Kabels komen eindelijk aan de beurt)

Bericht door rikpost »

als het goed is staan dat soort verbruikers al op een aparte groep , tenminste alles boven de twee KW zou dat moeten zijn .
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Huidige regelgeving wil niet zeggen dat het automatisch op bestaande installaties slaat.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Koelkasten en vriezers zitten sowieso meestal niet op een eigen groep. En dat kunnen notoire stoorpiek generators zijn met (relais)contact gestuurde inductiemotoren.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: wo 22 mei 2024, 12:43
Maakt toch wel uit hoor of je de audiospullen op dezelfde groep hebt staan als de wasmachine, koelkast, vriezer, e.d. Die laatsten kunnen toch wel behoorlijke pieken op het net genereren die hinderlijk hoorbaar kunnen zijn via de audioset. De lijnimpedantie via de groepenkast is dan meestal wel toereikend om die pieken te dempen en bij je audiospullen te elimineren. Dus je audiospullen op een "stille" groep zetten kan ook. Daarvoor hoef je niet altijd een aparte aan te leggen. Heb ik hier ook niet. I.d.d. als je toch een aarde aan gaat leggen waarom niet gelijk een hele groep. Al is 4mm2 blanke aardedraad langs de plint spijkeren wel een stuk minder werk :mrgreen:
dit wist ik niet, dus dan ben ik nu toch extra blij met de komst van een aparte audio groep. En er komen sowieso geen gespijkerde draden langs mijn plinten :mrgreen: , ik vlieg hier zo met een kabel door de kruipruimte heen, dat is zo gepiept. De kruipruimte hier is trouwens altijd kurkdroog, dat helpt ook, in ieder geval weer wat belangrijks geleerd vandaag
Pjotr schreef: wo 22 mei 2024, 12:43
het elimineert sowieso de lekstromen van al dan niet dubbel geïsoleerde SMPS tussen apparaten onderling.
dit wist ik dan weer wel en daar kwam mijn behoefte voor een aarde vandaan
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Volgens mij is The Hulk uit zijn graf opgestaan... LOL
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yep, overal wratten aan de muur tegenwoordig :lol:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: De audioset van Olaf. (Dedicated stroomgroep voor de audio set)

Mooi. Ik hoor net dat Sinterklaas mogen langs komt om heel veel moois af te leveren, dus dan kan het echte werk beginnen. Vandaag alles voorbereid dus ik kan morgen mooi doorpakken, dus dan ook wat meer foto's
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb 3 draden getrokken door de leiding van de CAI, dat ging dan op een aparte groep.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik ga met een kabel door de kruipruimte. Van de groepenkast rechtstreeks naar de audio set.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Olaf zijn audio set. (Dedicated stroomgroep)

Ik kan weer verder :lol:
Bijlagen
P_20240523_120705.jpg
P_20240523_120701.jpg
P_20240523_120654.jpg
P_20240523_120433.jpg
P_20240523_120426.jpg
P_20240523_120422.jpg
P_20240523_120208.jpg
P_20240523_120205.jpg
P_20240523_120200.jpg
P_20240523_120156.jpg
P_20240523_120148.jpg
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Afbeelding

Duh, wat is de bedoeling? Dat lijkt mij geen VMVK maar verlengsnoer! Dat mag je i.i.g. niet voor vaste aanleg van een groep gebruiken.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De intentie was om deze zwevend op de hangen in de kruipruimte. Ook zou ik hem weer weg halen in het geval van verhuizen. Maar als dit echt niet kan naar jouw oordeel dan ga ik het anders doen.

Het is deze kabel:
DB1135752EN.pdf
(170.89 KiB) 34 keer gedownload
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Van mij mag het het hoor, het mag niet volgens de regels! Bij evt. brand e.d. kan dat problemen met de verzekering opleveren. Je mag het wel doen als je de kabel gewoon als los verlengsnoer gaat gebruiken: Dus een contactdoos in de meterkast er bij plaatsen (volgens de regels :mrgreen: ) en daarop met een stekker je kabel aansluiten. Die mag je dan verder officieel niet vast spijkeren. Ik zou vanwege de inschakelpiek van veel versterkers wel minimaal een B-automaat nemen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Is de automaat die ik hier heb niet goed?
Kun je me er eentje aanbevelen, dan kan ik deze vandaag nog bestellen

Deze zou dan een betere keuze moeten zijn deze is een c-karakteristiek, is dit een goede keuze?
https://www.elektramat.nl/abb-sc201-c16 ... p-n-c-16a/
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dis is een K-type gezien de type aanduiding. Die is bedoeld voor zware industriële toepassingen met hoge aanloopstroom zoals zware motoren. Weet het niet zeker maar dacht dat die niet eens mocht in een huisinstallatie. Daar is type C het hoogste dacht ik. Zou hiervoor gewoon een gebruikelijk B-16A automaat nemen. Hoe dik is die kabel? 2,5mm2? Dan zou een C-type ook kunnen. Maar dat doe je alleen met zware belastingen als slijptollen ed. Of als een normale B-automaat tript bij inschakelen van je versterker. Maar dan is een inschakelbegrenzer daarvoor slimmer.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik heb in dit geval de C-type besteld. Dus deze komt morgen binnen. De kabel is inderdaad 2,5 mm
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Als je een C nodig hebt voor je audio dan is er toch wel wat mis met het ontwerp van deze spullen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Als je mee gelezen had dan was het duidelijk geweest dat ik geen C-type nodig heb voor mijn audio.
Je bijdragen aan dit topic zijn tot nu toe geen toevoeging.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat netfilter moet je trouwens wel echt op de randaarde aansluiten. De 33nF Y-condensatoren genereren anders een lekstroom die ver boven de veilige waarde komen. Ding lijkt mij meer ellende veroorzaken dan dat het tegenhoudt.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Olaf Analogue schreef: do 23 mei 2024, 14:14
Als je mee gelezen had dan was het duidelijk geweest dat ik geen C-type nodig heb voor mijn audio.
Je bijdragen aan dit topic zijn tot nu toe geen toevoeging.
Waarom bestel je dan een C??
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Pjotr schreef: do 23 mei 2024, 14:51
Dat netfilter moet je trouwens wel echt op de randaarde aansluiten. De 33nF Y-condensatoren genereren anders een lekstroom die ver boven de veilige waarde komen. Ding lijkt mij meer ellende veroorzaken dan dat het tegenhoudt.
Deze komt meteen naast de groepenkast en wordt inderdaad ook gewoon op de aarde aangesloten. Ik zal wel even foto's maken als ik zover ben.
Bedankt voor het meedenken, daar heb ik wat aan.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zo. Morgen weer een dag. Voor vandaag vind ik het wel weer even mooi geweest zo. De kabel ligt nu zowel in de meter kast alsook bij de audio set. Dus morgen de boel monteren, het netfilter plaatsen en als de automaat binnen is deze ook plaatsen.
Ik heb inmiddels de bevestiging dat zaterdag de Kimber kabels binnen komt. Deze was uiteraard niet uit het beeld verdwenen, dus als het een beetje meezit dan kan ik aankomend weekend met de nieuwe stroomgroep en dus ook met de Kimber kabels spelen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik wil mijn idee achter deze aanpassingen weergeven, als behalve dat ik een aarde gewoon nuttig vind om de bekende reden, wil ik ook door middel van het netfilter aan de stroomkant en met de Denefrips Hermes DDC aan de datakant een schone audiobubble creëren waarin zich dan de dac en de versterker zich bevinden.

Iedereen is wel bekend met netfilters en de werking er van, waar veel minder bekendheid mee gepaard gaat zijn de diverse DDC's, en wat een boer niet kent dat eet hij niet.
Toch heb ik zelf heel erg veel plezier van mijn DDC en hoor wel degelijk verschillen met en zonder de DCC.

De Denafrips Hermes brengt, naast een aantal andere eigenschappen, een Galvanische scheiding van het data signaal met zich mee, dus er is dan geen elektrische verbinding meer tussen pc en dac, in mijn beleving hoor je dit echt terug
Door mijn pc dus op een andere groep aan te sluiten en alleen de DDC, DAC en Versterker op de audio groep aan te sluiten, zijn de pc en de audioset uiteindelijk Galvanisch van elkaar gescheiden, in combinatie met de dedicated stroomgroep met het netfilter voor de DDC, DAC en versterker bevinden deze toestellen zich in een "schone bubble" met schone stroom en schone data.

Ik weet uiteraard dat dit soort zaken allemaal heel discutabel zijn en zelf ben ik ook behoorlijk sceptisch aangelegd, maar héé, van proberen wordt het echt niet minder, en als ik dit wil doen dan moet dat nog voor mijn operatie, want na die tijd kan ik dit soort acties voorlopig wel schudden.

Wat het daadwerkelijk gaat brengen qua weergave? geen idee, we gaan het zien, ik verwacht hier in ieder geval wel net iets meer van dan van audiofiele zekeringen van 600 euro.

Uiteraard zal ik weer verslag doen als het allemaal draait.

De schone audio bubble:
groep.png
De werking van de Denafrips Hermes DDC:
dcc.png
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 23 mei 2024, 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
rikpost

Bericht door rikpost »

Wat is de DCC in dit geval Olaf .
Digitaal compact cassette ?
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

rikpost schreef: do 23 mei 2024, 17:07
Wat is de DCC in dit geval Olaf .
Digitaal compact cassette ?
Dat is een Digitaal naar Digitaal coverter.
Deze reclockt het signaal en het toestel is tevens een galvanische scheiding
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op do 23 mei 2024, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie