Functiegenerator met groot bereik.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Functiegenerator met groot bereik.
Om audio-apparatuur snel door te fluiten, is een XR2206-kit handig/goedkoop:
Ik heb 'm aangepast voor audio met twee bereiken van ruim 10Hz-1kHz en 1kHz-100kHz.
I.p.v. C4..8 gebruik ik voor hoog een vaste condensator van 10nF en voor laag een bijschakelbare 1μF.
R6 wordt 1kΩ voor een bereik van ruim 100x: Ik heb 7Hz6_1kHz en 913Hz_117kHz gemeten bij 12Vcc: Op de STO-uitgang staat 6Vdc (Vcc/2) maar als je de ST-plug aansluit op een halve 'aarde' ben je die kwijt.
Met instelpots kan de sinus wel beter (zie de bijlage) en de frequentie-instelling zou voor audio logaritmisch moeten zijn, verder draait de amp-pot (R2) verkeerd om en gaat veel te ver.
Het klinkt helemaal niet onaardig en trekt ca.15mA bij 9V en gaat door tot ca. 7V, dus geschikt voor een batterij.
I.p.v. C4..8 gebruik ik voor hoog een vaste condensator van 10nF en voor laag een bijschakelbare 1μF.
R6 wordt 1kΩ voor een bereik van ruim 100x: Ik heb 7Hz6_1kHz en 913Hz_117kHz gemeten bij 12Vcc: Op de STO-uitgang staat 6Vdc (Vcc/2) maar als je de ST-plug aansluit op een halve 'aarde' ben je die kwijt.
Met instelpots kan de sinus wel beter (zie de bijlage) en de frequentie-instelling zou voor audio logaritmisch moeten zijn, verder draait de amp-pot (R2) verkeerd om en gaat veel te ver.
Het klinkt helemaal niet onaardig en trekt ca.15mA bij 9V en gaat door tot ca. 7V, dus geschikt voor een batterij.
- Bijlagen
-
- XR2206.pdf
- (197.66 KiB) 138 keer gedownload
Re: Functiegenerator met groot bereik.
De XR2206 heeft een frequentiebereik van 2000x (3,3 decade), dus 15Hz_670Hz_30kHz moet kunnen:
Voor audio uiteraard logaritmisch, met een log-pot haal je net 2 decaden (100x), dus dat redt je niet met een draai.
Vandaar een lin-pot met logaritmische versterker: De frequentie wordt bepaald door I(Rt) aan pen 7 van de XR2206 en Ct tussen 5 en 6: f=I(Rt)/(3*Ct).
Bf berekent de logaritme van de frequentie V(f) en die is vrijwel lineair bij lineaire stappen van P1, dus de frequentie is ca. 3Hz_32Hz_1kHz_20kHz_130kHz.
Dat is aan de ruime kant en in de praktijk niet haalbaar, maar met instelpots aan te passen voor een realistisch bereik.
Vandaar een lin-pot met logaritmische versterker: De frequentie wordt bepaald door I(Rt) aan pen 7 van de XR2206 en Ct tussen 5 en 6: f=I(Rt)/(3*Ct).
Bf berekent de logaritme van de frequentie V(f) en die is vrijwel lineair bij lineaire stappen van P1, dus de frequentie is ca. 3Hz_32Hz_1kHz_20kHz_130kHz.
Dat is aan de ruime kant en in de praktijk niet haalbaar, maar met instelpots aan te passen voor een realistisch bereik.
Grappige toepassing! Maar ik moest hier wel effe op studeren. Punt {b} zit dus aan pin#7 van de XR2206? Ik heb nog een hele bak vol met van die dingen, zal er eens eentje opofferen. Denk dat een TL072 ook wel zal werken. Heb je een zipfile met de .asc van dit circuit? Scheelt ook weer een boel klikken en tikken...
Tjerk
Tjerk
Pen7 wordt intern aangestuurd door b en zit dus niet direct aan pen10(Bias).
De TL072 kan niet, de LM358 wel want die gaat tot Vgnd.
Het ontwerp is nog niet af, dus nog geen .asc/zip.
De TL072 kan niet, de LM358 wel want die gaat tot Vgnd.
Het ontwerp is nog niet af, dus nog geen .asc/zip.
Met een DC-sweep i.p.v. potmeter-stappen kan je de werking beter zien:
Het werkgebied van I(Rt) aan pen#7 van de XR2206 is 1μA tot ca. 4mA, dus geschikt voor een octaaf-schaal.
De frequentie=10^V(f) dus 10Hz_630Hz_40kHz, met R8/9 stel je het bereik in en met R1 het 'nulpunt'.
De frequentie=10^V(f) dus 10Hz_630Hz_40kHz, met R8/9 stel je het bereik in en met R1 het 'nulpunt'.
- Bijlagen
-
- WBLp.zip
- (1.67 KiB) 30 keer gedownload
Is dit al eens aangesloten op een 2206? Sim is geduldig, soldeerbout is iets anders...
Tjerk
Tjerk
Met twee standen haal je alles uit de XR2206:
Geplot is met 1nF voor Ct dus de schaal x1000, met 1μF x1.
De schaal is 3x de populaire E6-reeks.
De schaal is 3x de populaire E6-reeks.
Ook een handige modificatie met geïsoleerde voeding: https://www.elektormagazine.nl/labs/imp ... erator-kit