Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Oeps, harten van de potmeters komen niet uit.

Hart potmeter zit op 28,5mm van de bodem.
Op het voorfront zitten de gaten op 33,5 - 2= 31,5mm vanaf de binnenkant bodem.
3mm hoogteverschil :think: .
Bijlagen
IMG_3592.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

rvdh86 schreef: za 18 mei 2024, 10:48


De E84 schijnt beter in het midden te zijn ten opzichten van de KT88 volgens bronnen :)
Dat geloof je toch zelf niet. Ik vind dat onzin.
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Ze hebben beide hun eigen dynamiek in het geluid, maar inderdaad onzin dat de andere dan minder goed zal klinken.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Onderdelen monteren voor de eerste fit-up.
Bijlagen
IMG_3594.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Dat schiet al lekker op hoor. Ik ga de komende week ook met de behuizing beginnen.
Daarvoor ligt er al een tijd lang een plaat aluminium van 1.5mm dik te wachten.
Even op maat knippen en zetten. Ik zoek nog wel een geschikt stuk geperforeerde plaat.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ik moet eerst de zijkanten maken, schilderen en monteren voor de PS er opgaat. Ff puzzelen welke volgorde overal handig is ivm bereikbaarheid.

Moet ook nog een lange bout halen voor de uitgangstrafo’s.
Genoeg te doen nog, dat duurt nog wel een paar weken voordat we rond zijn.

Geperforeerde plaat moet ik ook nog hebben, perforaties moeten wel mooi symmetrisch uitkomen, ander blijf ik me er aan ergeren.
Daar zal ook wel oets voor gesneden moeten worden denk ik. In wat dunner rvs.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Spartacus schreef: zo 19 mei 2024, 10:57
Onderdelen monteren voor de eerste fit-up.
Dat ziet er prachtig uit!
Dat is nog eens een ander kleurtje dan dat brons.

Je hebt het hoogte-probleem opgelost?
Ik heb het hier nagekeken en ik meet dezelfde afmetingen als jij. Ik begrijp niet goed waarvan die afwijking komt.
Ik werk echter met een volledige aluminium plaat inclusief front en back.
Vermits voor- en achterkant nog moeten geplooid worden heb ik meer mogelijkheden om dat verschil op te vangen.

Ik was ook al aan 't nadenken over een mogelijke oplossing, behalve rondellen.
- of op de bodem een extra alu-plaat ter dikte van 2,5 à 3mm, met de afmetingen van de print
- of moeren 4M onder de printsteunen, die hebben meestal een dikte van 3mm
- ...
Maar het blijft voor mij alsnog een raadsel vanwaar die 3mm afwijking komt.

Ik gebruik altijd geperforeerde plaat van Brico (50 x 100cm)
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Hoogteprobleem is nog niet helemaal opgelost.
Ik heb onder de printsteunen een extra moertje liggen. Ik moet nog even verder uitrichten met een ringetje meer of minder. Werkt goed.

We zitten nu te brainstormen over de zijpanelen. Ik denk dat ik MDF pak, ze moeten toch wit worden. Zonde om dan een dure eiken plank oid te gebruiken.

Ik twijfel ook nog of ik de zijkanten over de volle diepte op dezelfde hoogte hou.
De versterker bouw ik met buizen zichtbaar. Ik kan dus ook de zijpanelen aan de voorkant lager maken.
Als ik de zijpanelen recht hou kan er altijd nog een geperforeerde plaat overheen. Altijd handig met 2 katten.‍ :mrgreen:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Willy_61 schreef: zo 19 mei 2024, 13:52
Ik heb het hier nagekeken en ik meet dezelfde afmetingen als jij. Ik begrijp niet goed waarvan die afwijking komt.
Zou het ook met de dikte van de bodem plaat te maken kunnen hebben? Het lijkt op de foto behoorlijk dik materiaal.
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

douwebakker schreef: zo 19 mei 2024, 11:18
Dat schiet al lekker op hoor. Ik ga de komende week ook met de behuizing beginnen.
Daarvoor ligt er al een tijd lang een plaat aluminium van 1.5mm dik te wachten.
Even op maat knippen en zetten. Ik zoek nog wel een geschikt stuk geperforeerde plaat.
Voor mijn beeldvorming waar wil je die geperforeerde plaat voor gebruiken?
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

douwebakker schreef: zo 19 mei 2024, 14:51
Willy_61 schreef: zo 19 mei 2024, 13:52
Ik heb het hier nagekeken en ik meet dezelfde afmetingen als jij. Ik begrijp niet goed waarvan die afwijking komt.
Zou het ook met de dikte van de bodem plaat te maken kunnen hebben? Het lijkt op de foto behoorlijk dik materiaal.
Bodem is 2mm net als op de tekeningen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

rvdh86 schreef: zo 19 mei 2024, 15:11
Voor mijn beeldvorming waar wil je die geperforeerde plaat voor gebruiken?
De onderkant van de versterker word 6cm hoog. Dat is precies de hoogte van de front- en de achterplaat. Zie het als een sokkel. De houten zijpanelen zullen 12.2cm hoog worden, en de kap zal iets van 6 cm worden. Deze kap zal van geperforeerde plaat worden gemaakt. De versterker moet wel goed de warmte kwijt kunnen.
Ik begin met de onderplaat van 300x330mm aluminium van 2mm
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door peterl »

Ik begin met de onderplaat van 300x330mm aluminium van 2mm
Is dat niet wat weinig Douwe. ik weet niet hoeveel gewicht er op komt maar ik werk zelf met de chassis van 3 mm en heb dan ook geen last van torsie in het chassis. Zie dat je zelf ook weer met een el84 aan de gang gaat?
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Spartacus schreef: zo 19 mei 2024, 14:44
Hoogteprobleem is nog niet helemaal opgelost.
Ik heb onder de printsteunen een extra moertje liggen. Ik moet nog even verder uitrichten met een ringetje meer of minder. Werkt goed.

We zitten nu te brainstormen over de zijpanelen. Ik denk dat ik MDF pak, ze moeten toch wit worden. Zonde om dan een dure eiken plank oid te gebruiken.
Je kan ook kiezen voor beuken timmerpaneel (samengesteld door verlijmde beuken plankjes), mooi glad, hard, sterk en toch niet te duur.

Ik twijfel ook nog of ik de zijkanten over de volle diepte op dezelfde hoogte hou.
Een voorbeeld van mijn eerste buizenversterker, de CTA2.1. de zijpanelen zijn hier ook speciaal over de volle diepte even hoog. Geen gevaar voor verbranden voor de 2 katten die daar rond liepen.
DSC_5278.jpg
De versterker bouw ik met buizen zichtbaar. Ik kan dus ook de zijpanelen aan de voorkant lager maken.
Als ik de zijpanelen recht hou kan er altijd nog een geperforeerde plaat overheen. Altijd handig met 2 katten.‍ :mrgreen: :goedzo:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door peterl »

Dat ziet er heel erg strak uit Willy. :goeie:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

peterl schreef: zo 19 mei 2024, 18:42
Is dat niet wat weinig Douwe. ik weet niet hoeveel gewicht er op komt maar ik werk zelf met de chassis van 3 mm en heb dan ook geen last van torsie in het chassis. Zie dat je zelf ook weer met een el84 aan de gang gaat?
Nee hoor, het is stevig genoeg, Ik kan trouwens ook niet dikker verwerken. Mij plaatschaar kan dat niet aan.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Willy_61 schreef: zo 19 mei 2024, 18:53
Spartacus schreef: zo 19 mei 2024, 14:44
Hoogteprobleem is nog niet helemaal opgelost.
Ik heb onder de printsteunen een extra moertje liggen. Ik moet nog even verder uitrichten met een ringetje meer of minder. Werkt goed.

We zitten nu te brainstormen over de zijpanelen. Ik denk dat ik MDF pak, ze moeten toch wit worden. Zonde om dan een dure eiken plank oid te gebruiken.
Je kan ook kiezen voor beuken timmerpaneel (samengesteld door verlijmde beuken plankjes), mooi glad, hard, sterk en toch niet te duur.

Ik twijfel ook nog of ik de zijkanten over de volle diepte op dezelfde hoogte hou.
Een voorbeeld van mijn eerste buizenversterker, de CTA2.1. de zijpanelen zijn hier ook speciaal over de volle diepte even hoog. Geen gevaar voor verbranden voor de 2 katten die daar rond liepen.
DSC_5278.jpg

De versterker bouw ik met buizen zichtbaar. Ik kan dus ook de zijpanelen aan de voorkant lager maken.
Als ik de zijpanelen recht hou kan er altijd nog een geperforeerde plaat overheen. Altijd handig met 2 katten.‍ :mrgreen: :goedzo:

Zo gaat hij worden.
Ik heb een vuren timmerpaneel, morgen op maat zagen en schilderen. Zijpanelen moeten wit worden, net als de meubels.

Vandaag nog voorzichtig een begin gemaakt met bedraden.
Daar ben ik niet zo’n held in, maar we doen ons best.
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Ruzie met de schakelaar voorop.
Die blijft licht geven, zowel aan als uit.
Als je aan de aansluitingen rommelt gaat hij wel uit :think:
Bijlagen
IMG_3597.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Als het lampje blijft branden heb je de ingang en de uitgang verwisseld..Als hij blijft plakken dan is dat niet goed. Kan het ook zo zijn dat je de draden een de contacten hebt gesoldeerd en dat het te warm is geweest?
Spartacus
Berichten: 157
Lid geworden op: ma 28 mei 2018, 18:41
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Spartacus »

Dan zal hij wel te warm zijn geweest verwacht ik.
Waar zie ik wat de in en uitgang is?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

De ingang op 1 en 4
De uitgang op 3 en 5
rvdh86
Berichten: 56
Lid geworden op: za 27 apr 2024, 20:14

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door rvdh86 »

Spullen heb ik zojuist ook bij TME besteld .

Wil graag mijn spullen online op maat laten knippen/buigen etc, bijv. https://ijzershop.nl/ denk ik wel dat ze daarmee kunnen assisteren, zelf heb ik daar geen ervaring mee, maar webshop ziet dr voor de rest gewoon prima uit.

V.w.b. de buizen in het welke in het zicht zitten in het top paneel, moeten daarvoor gaten gemaakt worden in het paneel én volstaat daar bij ook 2 mm aluminium plaat materiaal voor?
Heb nog nooit zelf een behuizing gemaakt, maar wil het allemaal graag proberen en leren, op dit moment nog wel erg onzeker erin.

Zoiets kan wellicht ook:

https://www.tubetown.net/ttstore/en/tt- ... ndard.html of een andere behuizing welke zo te bestellen is, van bijv Hammond: https://www.tubetown.net/ttstore/en/cha ... black.html
Laatst gewijzigd door rvdh86 op ma 20 mei 2024, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willy_61
Berichten: 1883
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 12:51
Locatie: Mol, België

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door Willy_61 »

Spartacus schreef: ma 20 mei 2024, 17:39
Ruzie met de schakelaar voorop.
Die blijft licht geven, zowel aan als uit.
Als je aan de aansluitingen rommelt gaat hij wel uit :think:
De schakelaar eens nagemeten:
Switch aansluiting.jpg
Switch aansluiting.jpg (13.45 KiB) 93 keer bekeken
FOUT !
Dus de netspanning komt op 2-5 en gaat via 1-4 naar de voedingsprint.

Ik zie net dat Douwe een andere aansluiting voorstelt, valt dus nog te bekijken, niet meer vandaag.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op di 21 mei 2024, 7:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

IMG_0434.jpeg
Ik ben ook met de behuizing begonnen. De bodemplaat is 300x330mm. Op de foto zie je het voorpaneel en het achter paneel. 60mm hoog. De zijpanelen worden ook 60mm hoog.
Ik ben van plan om alle chassis delen te verven. Moet alleen nog even uitzoeken welke verf geschikt is.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat

Bericht door douwebakker »

Willy_61 schreef: ma 20 mei 2024, 20:10
Spartacus schreef: ma 20 mei 2024, 17:39
Ruzie met de schakelaar voorop.
Die blijft licht geven, zowel aan als uit.
Als je aan de aansluitingen rommelt gaat hij wel uit :think:
De schakelaar eens nagemeten:
Switch aansluiting.jpg

Dus de netspanning komt op 2-5 en gaat via 1-4 naar de voedingsprint.

Ik zie net dat Douwe een andere aansluiting voorstelt, valt dus nog te bekijken, niet meer vandaag.
Het is toch raar dat Willy tot een andere aansluiting komt dan ik. Temeer omdat de schakelaar die ik hier heb van Willy heb gekregen. Afijn Willy gaat er nog wel op terugkomen neem ik aan.
Plaats reactie