Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Olaf Analogue »

Walt schreef: do 16 mei 2024, 21:06
Denk dat we in ieder geval nu bewijs hebben dat er verschil is in klank van kabels, de Ocos is echt heel anders dan de Mundorf, als je dat niet hoort, weet ik het ook niet meer.
Deze telt niet mee omdat dit een kabel is met verliezen vanwege de genoemde koolstof lek.
Dat is hetzelfde als de klank negatief te gaan beïnvloeden met een parallel geschakelde weerstand over je aansluit klemmen. Dat is echt niet wat je wilt.

Als je de klank van de Mundorf kabel negatief gaat beïnvloeden door een weerstand parallel te schakelen kom je tot hetzelfde resultaat.
richard

Bericht door richard »

Niet dat je het zou moeten willen, maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een parallel weerstand van 10 kOhm veel invloed op de klank heeft. De versterker zal iets harder moeten werken en de luidspreker ziet iets meer demping.
Laatst gewijzigd door richard op do 16 mei 2024, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De verschillen tussen goede kabels onderling is sowieso klein, dus in die marges ben je bezig. Dan zou een weerstand van 10K van invloed kunnen zijn, maar inderdaad zou het verschil ook in dit geval meer aan de fantasie overlaten dan dat het daadwerkelijk hoorbaar is. Maar dat is sowieso al het scenario met verschillende goede kabels onderling vergelijken.
richard

Bericht door richard »

De enige keer dat ik serieus verschil heb gemerkt was met het experimenteren met strengen uit UTP-kabel (twee TP - vier TP en verschillende UTP samengevlochten). Maar het kan zijn dat mijn oren hiervoor niet ontvankelijk zijn.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat heb ik ook nog altijd op mijn "experimenteer" lijstje staan.
Daar zie ik op zich wel wat in. Om op die manier meerdere losse individueel geïsoleerde getwiste anders te gebruiken in plaats van één enkele dikke ader.
richard

Bericht door richard »

Kan best leuk zijn en het hoeft niet te veel te kosten. Was toch in de jaren '90 populair om mee te experimenteren?
rikpost

Bericht door rikpost »

Voor die gigantische spoelen voor de laagsecties dan ook maar utp kabel gebruiken dan .
Ik weet het allemaal niet hoor een goede geleider is een goede geleider ik zet echt vraagtekens bij exclusieve kabels .
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

De utp kabels zouden dan meer bedoeld zijn voor het mid en hoog, niet zozeer voor de laag weergave.
En inderdaad is er zoals ik al aangaf er weinig tot geen verschil te horen tussen goede kabels onderling.
Het is aan te bevelen om de goedkope dropveterjes die een fabrikant gewoonlijk mee levert te vervangen voor knappe kabels, dat verschil hoor je wel degelijk en dat hoeft niet duur te zijn. Maar de verschillen tussen knappe kabels onderling zijn nagenoeg niet aanwezig en is vaak meer een placebo werking dan wat anders.
Walt

Bericht door Walt »

Nou ga eens Jeroen zijn Mundorf zilver/goud in airtube beluisteren, neem je eigen kabel mee als vergelijk, ik ben vrij zeker dat je verschil hoort. De Mundorf trekt de boel open, althans zo omschreef ik het eerst en kon ik dat ook erg waarderen. Het is als een vergroot glas alle details zijn goed hoorbaar. Siltech heeft dit ook, het geeft een high end klank, mogelijk de eigenschap van zuiver zilver met goud gemengd.

Nu ik zelf al weer tijden naar koperdraad luister, vond ik het juist weer even wennen de klank met de Mundorf, het gaf mij initieel een gevoel van onnatuurlijkheid, te upfront, te close mike. Niet analystisch maar gewoon soms ‘teveel’. Zoals altijd wen je wel weer snel en het is gewoon een zeer fraaie kabel van Daudio.

Ik ben wel benieuwd of er meettechnisch nu nog verschil zou zijn tussen de Mundorf en de Ocos, voor je gevoel moet dat haast wel zo zijn, immers met zo’n fors verschil in klank, maar ik steek mijn hand er niet voor in het vuur.

Groetjes Walter
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: vr 17 mei 2024, 7:36
de klank met de Mundorf, het gaf mij initieel een gevoel van onnatuurlijkheid, te upfront, te close mike.
Maar is dat wat je wilt met een peperdure kabel? uiteraard snap ik dat ook alles afhangt van de rest van je set, dus ik zou zo'n kabel juist thuis op mijn eigen set uit moeten proberen, maar als ik het goed begrijp heeft Jeroen deze zelf samengesteld uit Mundorf draad, ik zie online namelijk geen mundorf luidspreker kabel, klopt mijn veronderstelling hier, of kijk ik er overheen?
Walt

Bericht door Walt »

Klopt, Mundorf draad in airtube.
Walt

Bericht door Walt »

Gisteren de Ocos 3 uur verder laten inspelen, aansluitend nog een uurtje geluisterd, ik vind het een lastige, sommige tracks klinken zeer goed, andere tracks weer wat minder. De Ocos kabel heeft overeenkomsten qua klank met de blauwe Sonore luidsprekerkabel, maar ook verschillen. Ik kan die verschillen horen, maar nog niet goed in woorden vatten. Voorlopig mag de Ocos lekker blijven zitten en verder inspelen, we zien wel waar ik op uitkom. Het zelf gewend raken aan het nieuwe geluid is natuurlijk ook een belangrijke factor die meespeelt.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Geweldig hè? Dat aanpassingsvermogen van het menselijk brein.
Walt

Bericht door Walt »

De vraag is of je na de aanpassing, meer tevreden bent met de set dan daarvoor. Dus die aanpassing maakt op zich niet uit.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Dat dat wat uitmaakt wordt ook nergens in mijn post beweerd.
rikpost

Bericht door rikpost »

Walt schreef: vr 17 mei 2024, 15:39
De vraag is of je na de aanpassing, meer tevreden bent met de set dan daarvoor. Dus die aanpassing maakt op zich niet uit.
Een audiofiel is per definitie nooit tevreden .
Ja voor een tijdje :lol:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Wat ik vaak mis bij "high-end" kabels is dat de aderdikte niet wordt opgegeven (of effectieve aderdikte in het geval van een opbouw uit meerdere adertjes)
Terwijl dit toch de belangrijkste parameter is, je wilt je adres niet te dun hebben.
Gezien de prijskaartjes die er in het algemeen aan hangen moet dit in mijn ogen gewoon genoemd worden.
Walt

Bericht door Walt »

Voor mij maakt die parameter weinig uit, ik stuur alleen boven de 160Hz door de Ocos, immers ik werk met aktief gefilterd laag. Wel zijn er gebruikers die 3 strengen Ocos parallel zetten, voor beter laag.

Zowel de Ocos als Mundorf SG (enkel) zijn dunne geleiders, de meeste commerciele kabels zullen (dik) boven de 1.5mm2 zitten, met typische lengte 2,5-3m valt het dan wel mee met de kabelweerstand, meestal zitten er al seriespoelen in het filter die hogere Rdc waardes hebben.

De claim dat je bij Ocos makkelijk 10-15m lengte kan toepassen zonder nadelige gevolgen, daar kan ik me nog steeds weinig bij voorstellen, men begint dan over de karakteristieke impedantie van 10 ohm, maar zoals door Pjotr en Jeroen uitgelegd doet dat weinig in de audioband.

Groetjes Walter
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Walt schreef: za 18 mei 2024, 7:06
meestal zitten er al seriespoelen in het filter die hogere Rdc waardes hebben.

De rdc waardes van de spoelen maken deel uit van het ontwerp, de fabrikant heeft ze bewust gekozen om zo mede een gewenste Q-waarde van de driver in de behuizing te verkrijgen, juist daarom wil je niet dat je kabels ook nog eens een hoge weerstand meebrengen omdat je dan die afstemming weer negatief gaat beïnvloeden. De kabels zouden het liefste nul Ohm moeten zijn, dat gaat uiteraard niet, maar wel zo laag mogelijk.
Walt

Bericht door Walt »

Ik neem aan dat de fabrikant er rekening mee houdt dat de gebruiker er typische (high end) kabels op gaat aansluiten, dus dat argument ga ik niet in mee.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Daar houdt de fabrikant dus geen rekening mee. Dit omdat er geen "typische" high-end kabels bestaan.
Een fabrikant levert een product wat technisch in orde is en gaat er vanuit dat er kabels op aangesloten worden die technisch in orde zijn, dus niet te dun zijn.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Als we het hebben over een relatief dunne draad van 1,5 mm2 oppervlak dan is dat 1,5*10-6 m2. De soortelijke weerstand van koper is 0,0175*10-6.
Dat geeft voor 1m lengte een weerstand van 0,0117 ohm. Je deelt de soortelijke weerstand door het oppervlak. Omdat het beide getallen zijn met 10-6 kun je ook simpelweg 0,0175 delen door 1,5 wat de specificatie is van de kabel die vaak in mm2 wordt gedaan.
Dat geeft voor een kabel van 3m heen en terug een weerstand van 0,07ohm. Als een luidspreker daar beduidend anders van gaat klinken is er iets niet goed. En dan hebben we het dus over een relatief dunne kabel. Als de draad slechts 1mm doorsnede is, dan bereik je dit oppervlak door de draad te verdubbelen.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: za 18 mei 2024, 10:01
Ik neem aan dat de fabrikant er rekening mee houdt dat de gebruiker er typische (high end) kabels op gaat aansluiten, dus dat argument ga ik niet in mee.
Andersom: een high end kabelfabrikant moet er rekening mee houden dat de invloed op de crossover beperkt blijft en dat de kabel weerstand liefst beneden 0,1 ohm in totaal is (heen en terug). Maar goed, daar zit je al snel onder dus en zou geen issue moeten zijn.
Walt

Bericht door Walt »

Het technische verhaal van Ocos zelf:

https://usermanual.wiki/m/696bcc85cfd30 ... 3620c6.pdf

Het blijkt dat de kabel zelf werd gemaakt door Huber & Suhner, met zwitserse precisie.

Ze tonen de volledige formule voor de karateristieke impedantie, ipv de versimpelde vorm die alleen voor HF geldig is. Ik mis echter nog steeds waarom dit effect zou hebben in het hoorbare bereik 20-20.000Hz… zeggen ze nou dat er nog steeds reflecties optreden in deze band?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Pure technobabbel marketing prietpraat die de koper het gevoel moet geven dat zijn geld aan Ocos welbesteed is. Aan de andere kant laat het ook zien dat ze bij Ocos geen benul hebben waar ze het over hebben en graag voor veel geld drollen in een doosje aan je verkopen.
Plaats reactie