Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Voorzichtig weer wat kunnen doen.
300 volt blijft iets achter, waar kan dit aan liggen?
300 volt blijft iets achter, waar kan dit aan liggen?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ja, dat is wel behoorlijk lager. Het gaat er wel om werken hoor. Maar zou het ook een afwijking ven je meter kunnen zijn?
Ik zou toch even een andere DVM proberen.
Ik zou toch even een andere DVM proberen.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik heb helaas geen andere meter waar ik 300 vdc mee kan meten. Mijn andere stopt bij 250vdc
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Maar als je de 24V even met beide meters meet dan heb je toch een indicatie.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
0,15 volt verschil op beide meters.
Bij de 5 volt geen verschil.
Bij de 5 volt geen verschil.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Nee aan de netspanning ligt het niet, maar ik twijfel toch aan de nauwkeurigheid van je meter. Op de -24V meet je -23,5 V. Een spanningregelaar wijkt eigenlijk nooit zoveel af.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Hmmmm, dan zal ik nog een nieuwe aan moeten schaffen. Deze is eigenlijk net nieuw meebesteld bij Reichelt met mijn laatste bestelling.
Heb je nog advies voor een betaalbare goede meter?
Heb je nog advies voor een betaalbare goede meter?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Zelf gebruik ik meters van Fluke. Die bevallen goed. Ze zijn dan wel niet geijkt, maar wel nauwkeuriger dan de jouwe.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Morgen leen ik ff de Fluke van de buurman. Ben benieuwd.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ja, dat is te laag. Kun je ook nog even meten over Z2 en Z3.
Daarover moet 2x150V staan. Op de source zal de spanning dan een paar volt lager zijn.
Daarover moet 2x150V staan. Op de source zal de spanning dan een paar volt lager zijn.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Nu zie je dat je zenerspanningen afwijken.
Op de mijne meet ik 152.1V op Z3 en 305.1V beide. De HS is dan 301.6V
Zoals je ziet valt er 3.5V over de FET.
Op de mijne meet ik 152.1V op Z3 en 305.1V beide. De HS is dan 301.6V
Zoals je ziet valt er 3.5V over de FET.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Waardoor kan dat komen?douwebakker schreef: ↑zo 12 mei 2024, 14:24Nu zie je dat je zenerspanningen afwijken.
Op de mijne meet ik 152.1V op Z3 en 305.1V beide. De HS is dan 301.6V
Zoals je ziet valt er 3.5V over de FET.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Het kan een afwijking in de zeners zijn. Ik neem aan dat de waarden R5 en R6 kloppen.
Op R3 meet je 315V? Misschien in de jouwe iets hoger want je hebt er nog geen belasting aan.
Op R3 meet je 315V? Misschien in de jouwe iets hoger want je hebt er nog geen belasting aan.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
R3 was 373volt.
Waarden van R5 en R6 kloppen.
Na de T1 naar de R6 zit een grote spanningsval. Klopt dat?
Tussen de ene kant van R5 en R6 dus ook.
Waarden van R5 en R6 kloppen.
Na de T1 naar de R6 zit een grote spanningsval. Klopt dat?
Tussen de ene kant van R5 en R6 dus ook.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Je hebt gewoon 'slechte' zeners getroffen: nog net binnen de tolerantie van -5%!
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik zal gewoon door bouwen en deze op termijn vervangen.
Zijn er nog punten die ik kan meten om andere foute componenten uit te sluiten?
Zijn er nog punten die ik kan meten om andere foute componenten uit te sluiten?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Je kan er altijd nog een zener van 15 of 20V mee in serie zetten om op de gewenste spanning te komen.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Als ik weer eens een bestelling heb zal ik nieuwe bestellen en gelijk wat 20V versies mee bestellen. Tot die tijd maar ff verder met de 283V.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Uitsolderen condensatoren om ze te vervangen voor de juiste waarde van 2,2uf.
Moeten dan ook de weerstanden nog vervangen worden voor 18k?
Moeten dan ook de weerstanden nog vervangen worden voor 18k?
