Makita invalzaag sp6000

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Makita invalzaag sp6000

Bericht door Thomox »

Voor wat hobby dingen ben ik op zoek naar een invalzaag, daarbij komt die van Makita vaak voorbij als goede en fijne zaag. Gaat om de Makita SP6000J1X2, twee geleiderails van 1500mm.

klikkerdeklik

Zijn er mensen met ervaring met die zaag? Ik houd niet van goedkoop gereedschap dat veel lawaai maakt, trilt, speling heeft, etc. Maar ik houd daarentegen ook niet van teveel betalen... Gaat deze zaag bij goed gebruik en onderhoud een leven mee? Zijn er wellicht echt goede alternatieven die goedkoper zijn?

Parkside lijkt me niets, net als Scheppach. Maar wellicht een ander alternatief?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door Pjotr »

Mijn ervaring met het zaaggebeuren van Makita (tafel cirkelzaag) zijn niet best. D.w.z. niet beter dan Lidl enz. in dit geval. En vraag Shadow maar eens naar zijn Makita afkortzaag... Wat je ook koopt: Een cirkelzaag is een cirkelzaag, invalzaag of niet: Dus herrie! Oordoppen noodzaak. En wat is (te) veel? Goed gereedschap wat lang mee gaat kost gewoon meer.
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door Bean »

Ja, ervaring mee:
Ik heb mijn sp6000 denk ik nu een jaar of 15 à 20. Nooit problemen mee, altijd nauwkeurig en naar mijn mening gewoon een heel prettige zaag.
Stofafzuiging is met een aangekoppelde stofzuiger behoorlijk goed, maar er ontsnapt altijd wel wat. De motor zelf is redelijk stil en heeft een rustige loop, maar het zagen zelf maakt natuurlijk altijd genoeg herrie om gehoorbescherming te moeten dragen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door Pjotr »

Tja, probleem is dat ervaring van 20 jaar terug weinig zegt over vandaag. Naar mijn idee is de kwaliteit/service bij lange niet meer die van 20 jaar geleden helaas. Hier ook een bandschuurmachine en hamerboor van Makita van wel 20-30 jaar geleden: Onverwoestbaar. Maar de tafelzaag 2 jaar geleden had veel speling en was veel te onnauwkeurig voor wat hij koste. Zie ook https://www.gereedschappro.nl/blog/De-g ... -van-Remco Is ook een filmpje van:

Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door Thomox »

Volgens meerdere YouTubers is de lidl niet slecht, maar komt het bij lange na niet in de buurt van de Makita. Maar daarom graag ook nog wat reacties van gebruikers van het forum. Wellicht een beetje dezelfde handelingen/producten.

@Pjotr: ik ben het met je eens dat de machines van jaren geleden niet dezelfde zijn als nu. Maar die YouTube video van gereedschap pro krijg ik heel erg het idee 'wij van WCeend vinden de mafell het beste, want die verkopen wij'

@Bean: dankjewel voor je reactie :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door ray5150 »

Ik zou ook eens naar een blauwe Bosch kijken. Denk dat je budget niet passend is voor een Festo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door Pjotr »

Alhoewel ik de geleide rails van Bosch ook wel veel speling vind hebben, die heb ik zelf. Machines zijn top. Ja klopt wel van die WC eend :mrgreen: moet je een beetje doorheen kijken. Ze maken ook nogal wat niet ter zake onderbuik opmerkingen. Mafell, Festool en Fein zijn eigenlijk de enige nog die geen concessies doen en daar betaal je ook voor. Dit zijn ook de topmachines en dan blijkt toch ook nog e.e.a. Qua nauwkeurigheid ben ik zelf over het algemeen wel fan van DeWalt. En in het betaalbaardere segment, kijk eens naar Ryobi.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door ds23man »

Heb hier de Bosch, prima ding en qua prijs kwaliteitsverhouding onverslaanbaar.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door pappaleo »

+1
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door ds23man »

En komt bij Mafell vandaan.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door Thomox »

Hmm, ik snap wel dat de bosch wellicht iets beter is, maar kost ook weer €250 extra (+50%). Ik zeg niet direct nee, maar goedkoper is fijner.

Ik wacht nog even op wat reacties voor de Makita:)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door ds23man »

Ik begrijp je standpunt maar dat extra geld is het meer dan waard.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door beijert »

En de accu varianten? Hoe ver zijn die?

Ik was een paar jaar geleden nog niet overtuigd, (behalve het lagere geluidsniveau) maar dat was ook een parkside
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door John P »

Als je toch een stofzuigerslang aansluit dan heeft een accu weinig extra voordeel. Tenzij je op een bouw staat waar de E installatie nog niet werkt natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door Pjotr »

Ja, accu's pas aan beginnen als je het echt nodig hebt voor dit soort vermogen slurpend gereedschap. Anders wegen de nadelen niet op tegen eventueel voordeel van "Geen Snoer Meer"
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door Thomox »

Nouja, ik maak toch gebruik van het geschakelde contact op de stofzuiger. Verder zijn accus altijd leeg op het moment suprême :mrgreen: dus ik zie nog niet echt de meerwaarde van een accuzaag
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door beijert »

Dat hangt dus van de test van je gereedschap af.

Ik zou het prima redden met een Milwaukee body omdat ik nog vier flinke accus heb. Als dat niet genoeg is kan ik het beter op maat bestellen.

Zonder snoer kan je overal zagen, en in de tuin gebruik ik geen stofzuiger.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door TTS »

Ik heb die parkside. Voor mij prima. Zoveel zaag ik nou ook weer niet.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door beijert »

Ik had toen meer aan een decoupeerzaag. Dus geruild en nog steeds blij mer
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door Thomox »

En zoiets dan? Iemand ervaring met tweedehands gereedschap?

Festool TS-REBQ-55 plus Invalzaag
€ 750,00
https://link.marktplaats.nl/m2111534900 ... ialbuttons
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door ds23man »

Ziet er netjes uit.

Wel even op zoek naar een goed zaagbokje:
knipsel.jpg
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door TTS »

Kan niks gebeuren, hij draagt een helm.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door beijert »

Wat is het voordeel van die tweedehands ten opzichte van een nieuwe?
Gebruikersavatar
Bean
Berichten: 299
Lid geworden op: di 17 mei 2005, 19:55
Locatie: Gelderland

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door Bean »

Pjotr schreef: ma 06 mei 2024, 7:28
Tja, probleem is dat ervaring van 20 jaar terug weinig zegt over vandaag. Naar mijn idee is de kwaliteit/service bij lange niet meer die van 20 jaar geleden helaas. Hier ook een bandschuurmachine en hamerboor van Makita van wel 20-30 jaar geleden: Onverwoestbaar. Maar de tafelzaag 2 jaar geleden had veel speling en was veel te onnauwkeurig voor wat hij koste.
Tja, er wordt gevraagd naar ervaringen, dus die zal altijd zijn van mensen die het apparaat al korter of langer in gebruik hebben. Dat zegt inderdaad niets over de kwaliteit van de apparaten die nu worden verkocht. Ik kan me echter ook niet voorstellen dat al die bouwbedrijven die nog steeds met Makita werken dat zouden doen als de ervaringen zo slecht zijn.

Dat gezegd hebbende: Ik zou vooral op eigen waarneming afgaan. Ga vooral naar verschillende modellen kijken bij een gereedschapswinkel. Een goede winkel kan je er meer over vertellen. En als dat niet in de buurt te vinden is: bij Hornbach is de Makita volgens mij op voorraad, dus kun je hem waarschijnlijk sowieso bekijken, misschien tref je het ook met een verkoper die er iets vanaf weet.
Ik ben benieuwd waar je keuze op gaat vallen.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Makita invalzaag sp6000

Bericht door Thomox »

@Bean:
@beijert:
@ds23man:

Danku voor de reacties.
Nou tweedehands is niet per ce beter, maar een Festool is gewoon een degelijk apparaat waar goed overna is gedacht.

Bosch blauw hoor je niet zoveel mensen over, t is meestal Makita, Milwaukee, Festool en Fein
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”