Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik zou daar geen andere condensators voor kiezen. Zeker voor die in de voeding haalt het helemaal niets uit.
In de versterker zelf worden prima condensatoren van Wima gebruikt. Ik denk niet dat Audyn condensators mooi op de print passen. Het word dan alleen maar rommelig.
Je zou er nog wel voor kunnen kiezen om de toonregeling sectie te laten vallen.
Zelf luister ik altijd met de toonregeling uitgeschakeld.
In de versterker zelf worden prima condensatoren van Wima gebruikt. Ik denk niet dat Audyn condensators mooi op de print passen. Het word dan alleen maar rommelig.
Je zou er nog wel voor kunnen kiezen om de toonregeling sectie te laten vallen.
Zelf luister ik altijd met de toonregeling uitgeschakeld.
Dank voor je reactie, ik had eigenlijk al zo'n donkerbruin vermoeden, die van bijv. Audyn zijn vaak ook groter en/of hebben de pinnen horizontaal i.p.v. verticaal.
Bij mijn speaker scheidingsfilter was het advies vanuit Speakerland om die op de filter wel aan te passen door andere.
Op mijn Marantz kies ik ook altijd voor Source Direct dus eigenlijk een hetzelfde principe, welke componenten zou ik dan achterwegen moeten laten mocht ik dat dusdanig willen aanpassen?
Bij mijn speaker scheidingsfilter was het advies vanuit Speakerland om die op de filter wel aan te passen door andere.
Op mijn Marantz kies ik ook altijd voor Source Direct dus eigenlijk een hetzelfde principe, welke componenten zou ik dan achterwegen moeten laten mocht ik dat dusdanig willen aanpassen?
- douwebakker
- Contacteer:
Je kunt in elk geval een paar ECC83 ers weglaten. Ook vervallen dan de potmeters voor bass, treble en balans als ook de condensators en de weerstanden die er mee annex zijn. Wat er dan overblijft zijn de fasedraaier met de eindbuizen en natuurlijk da automatische bias regeling. De print voor de voeding blijft ongewijzigd. Eigenlijk alles vervalt wat tussen de tone relais in zit.
Douwe
Douwe
@douwebakker: Dank voor je toelichting én helder. Bij nader inzien wil ik niet van het ontwerp afwijken en heb besloten om het toch zo te laten.
Dan kan ik hem natuurlijk standaard uitgeschakeld laten, maar vind het toch wel prettig als het er gewoonweg op zit, je weet maar nooit én ik vind het altijd wel leuk om verschillen te kunnen waarnemen qua geluid
.
@Willy_61: Is er toevallig een Excel of Word bestand beschikbaar van de laatste bom, voor eigen gebruik?
En heb jij nog een print setje beschikbaar?
Mogelijk dat iemand een .CSV bestand heeft voor de bestelling bij Reichelt, indien dit nog niet het geval is kan ik deze wel exporten/maken, zodat deze eenvoudig in te laten is in de winkel wagen voor toekomstige bestellingen?
Zie ook: https://www.reichelt.nl/nl/nl/8-goede-r ... GE=nl&&r=1 voor meer details.
Is dit trouwens ook een goed EL34 buisje:
https://www.tonefactory.nl/jj-e34l-el34 ... MUEALw_wcB
Dan kan ik hem natuurlijk standaard uitgeschakeld laten, maar vind het toch wel prettig als het er gewoonweg op zit, je weet maar nooit én ik vind het altijd wel leuk om verschillen te kunnen waarnemen qua geluid
@Willy_61: Is er toevallig een Excel of Word bestand beschikbaar van de laatste bom, voor eigen gebruik?
En heb jij nog een print setje beschikbaar?
Mogelijk dat iemand een .CSV bestand heeft voor de bestelling bij Reichelt, indien dit nog niet het geval is kan ik deze wel exporten/maken, zodat deze eenvoudig in te laten is in de winkel wagen voor toekomstige bestellingen?
Zie ook: https://www.reichelt.nl/nl/nl/8-goede-r ... GE=nl&&r=1 voor meer details.
Is dit trouwens ook een goed EL34 buisje:
https://www.tonefactory.nl/jj-e34l-el34 ... MUEALw_wcB
Er zitten geen EL34 maar EL84-buizen in deze versterker. En wij hebben de voorkeur voor Electro-Harmonix (maar dat is subjectief ).
Kijk ook even naar deze aanpassing, daarvoor moeten 2 weerstanden (1 Meg) onder de print gesoldeerd worden. Lees daarom daar ook de uitleg waar deze weerstanden voor dienen.
Het recentste schema: 4/05/2024 kleine update schema: Labels K4,K5 en -Vg4, -Vg5 ...moesten zijn: K1,K2 en -Vg1, -Vg2
De (up-to-date) materiaallijst in bijlage.
Kijk ook even naar deze aanpassing, daarvoor moeten 2 weerstanden (1 Meg) onder de print gesoldeerd worden. Lees daarom daar ook de uitleg waar deze weerstanden voor dienen.
Het recentste schema: 4/05/2024 kleine update schema: Labels K4,K5 en -Vg4, -Vg5 ...moesten zijn: K1,K2 en -Vg1, -Vg2
De (up-to-date) materiaallijst in bijlage.
- Bijlagen
-
- EL84-V3.4-BOM.pdf
- (295.13 KiB) 84 keer gedownload
-
- EL84-V3.4-BOM.xlsx
- (241.19 KiB) 54 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Willy_61 op za 04 mei 2024, 9:31, 1 keer totaal gewijzigd.
@Willy_61: Dank voor je reactie én dan blijf ik ook gewoon bij die buizen én ik had gewoonweg te vroeg gereageerd, lag nog half te slapen
..
Had het buisje door de war gehaald.
én v.w.b. die 1 Meg Ohm weerstand, dat was ik inderdaad al tegengekomen en wou nog informeren of dat nog steeds nodig was
Ik zal straks even de uitleg van de weerstanden eens doornemen, zodat ik ook de achterliggende gedachte gang weet.
Had jij trouwens nog een PCB setje beschikbaar van deze versie print?
Is het wenselijk als ik een CSV maak zoals in mijn vorige post aangegeven, denk dat dat wel tijd scheelt v.w.b. de toekomstige bestellingen?
Had het buisje door de war gehaald.
én v.w.b. die 1 Meg Ohm weerstand, dat was ik inderdaad al tegengekomen en wou nog informeren of dat nog steeds nodig was
Ik zal straks even de uitleg van de weerstanden eens doornemen, zodat ik ook de achterliggende gedachte gang weet.
Had jij trouwens nog een PCB setje beschikbaar van deze versie print?
Is het wenselijk als ik een CSV maak zoals in mijn vorige post aangegeven, denk dat dat wel tijd scheelt v.w.b. de toekomstige bestellingen?
Ik heb geen setjes printen meer, Bert misschien wel.rvdh86 schreef:Had jij trouwens nog een PCB setje beschikbaar van deze versie print?
Een CSV aanmaken, moet je zelf beslissen. In kolom "E" v.d. BOM staat voor elk onderdeel de directe link, langswaar je dat onderdeel kan toevoegen aan de bestelling, zo ga ik steeds tewerk.
Willy
dank voor je antwoord én helder.
Bert had nog een setje liggen gaf hij aan bij mij, maar hij vroeg eerst bij jou te informeren
Setje van Bert mag ik overnemen, ik ga rond het eind van de maand beginnen met onderdelen te bestellen
.
Bert had nog een setje liggen gaf hij aan bij mij, maar hij vroeg eerst bij jou te informeren
Setje van Bert mag ik overnemen, ik ga rond het eind van de maand beginnen met onderdelen te bestellen
Zou het kunnen dat er in de BOM iets fout staat v.w.b. de bandkabel te bestellen via Conrad;
Bandkabel 3p : econ connect KL3X014RTSWGN50 draad 3 x 0.14 mm² Rd, Zw, Gr 50 m
Bandkabel 4p econ connect KL4X014FARB50 draad 4 x 0.14 mm² Bl, Gl, Rd, Gr 50 m
Zou dit geen 5 meter moeten zijn i.pv. 50 namelijk deze:
https://www.conrad.be/nl/p/econ-connect ... 61416.html a 11,99 en
https://www.conrad.be/nl/p/econ-connect ... 61415.html a 8,99
Dit klopt ook beter met de prijzen die er achter staan in de lijst..
Wat voor bekabeling word er trouwens gebruikt om de trafo's aan te sluiten, ik heb onderstaand nog liggen thuis:
Ohmeron AU17M 1.5mm² montagedraad assortiment soepel 5 kleuren
Ohmeron AU51M 0.5mm² montagedraad assortiment soepel 5 kleuren
Bandkabel 3p : econ connect KL3X014RTSWGN50 draad 3 x 0.14 mm² Rd, Zw, Gr 50 m
Bandkabel 4p econ connect KL4X014FARB50 draad 4 x 0.14 mm² Bl, Gl, Rd, Gr 50 m
Zou dit geen 5 meter moeten zijn i.pv. 50 namelijk deze:
https://www.conrad.be/nl/p/econ-connect ... 61416.html a 11,99 en
https://www.conrad.be/nl/p/econ-connect ... 61415.html a 8,99
Dit klopt ook beter met de prijzen die er achter staan in de lijst..
Wat voor bekabeling word er trouwens gebruikt om de trafo's aan te sluiten, ik heb onderstaand nog liggen thuis:
Ohmeron AU17M 1.5mm² montagedraad assortiment soepel 5 kleuren
Ohmeron AU51M 0.5mm² montagedraad assortiment soepel 5 kleuren
- douwebakker
- Contacteer:
Met rollen van 5 meter heb je inderdaad meer dan genoeg.
Zelf heb ik soepel montage draad gebruikt van 0,15 mm in plaats van bandkabel.
Douwe
Edit: voor de rest kun je die 0.5mm goed gebruiken. 1.5mm is te dik. Ik heb 0,75 gebruikt.
Maar gebruik voor de luidspreker aansluitingen dan 1,5mm
Zelf heb ik soepel montage draad gebruikt van 0,15 mm in plaats van bandkabel.
Douwe
Edit: voor de rest kun je die 0.5mm goed gebruiken. 1.5mm is te dik. Ik heb 0,75 gebruikt.
Maar gebruik voor de luidspreker aansluitingen dan 1,5mm
Dank voor je antwoord en helder.
Onderstaande is me niet helemaal duidelijk:
R36,R37,R46,R47 Metaalfilmweerstand 470 K-Ohm RM7,5
R1,R9,R12 Metaalfilmweerstand 470 K-Ohm RM10,5
Deze hebben beide de bestelcode METALL 470K en komen ook op hetzelfde onderdeel uit, ook met de URL in het bestand.
Wil dit zeggen dat ik daarvoor dezelfde weerstand kan bestellen en ze dan op maat kan buigen met de buig mal bijvoorbeeld?
Onderstaande is me niet helemaal duidelijk:
R36,R37,R46,R47 Metaalfilmweerstand 470 K-Ohm RM7,5
R1,R9,R12 Metaalfilmweerstand 470 K-Ohm RM10,5
Deze hebben beide de bestelcode METALL 470K en komen ook op hetzelfde onderdeel uit, ook met de URL in het bestand.
Wil dit zeggen dat ik daarvoor dezelfde weerstand kan bestellen en ze dan op maat kan buigen met de buig mal bijvoorbeeld?
- douwebakker
- Contacteer:
Ja het zijn idd dezelfde weerstanden die je anders moet buigen. Vergeet niet die extra 2 meg weerstanden er bij te bestellen.
Zelf bestel ik altijd 10 per waarde.
Zelf bestel ik altijd 10 per waarde.
Helder, die had ik er inderdaad al bij zitten.
V.w.b. die 10 stuks, dat ga ik ook doen, dankjewel!
V.w.b. die 10 stuks, dat ga ik ook doen, dankjewel!
Gisterenavond nog even h.e.a. aan mijn lijst toegevoegd echter de site van Reichelt was dus danig traag en instabiel waardoor ik uiteindelijk rond 23:15 er maar mee opgehouden was na de nodige irritatie.
Deze morgen werkte hij wel weer iets sneller en beter.
Vraagje; kan hij zijn dat component voor C4 van het PS PCB aangepast is van RAD KXJ 10/400 naar RAD KXJ 47/400 (en daarom ook in rode tekst staat)?
De prijs en de link verwijzen nog wel naar de RAD KXJ 10/400 namelijk.
Deze morgen werkte hij wel weer iets sneller en beter.
Vraagje; kan hij zijn dat component voor C4 van het PS PCB aangepast is van RAD KXJ 10/400 naar RAD KXJ 47/400 (en daarom ook in rode tekst staat)?
De prijs en de link verwijzen nog wel naar de RAD KXJ 10/400 namelijk.
Dat is correct. De link zal dan waarschijnlijk nog niet aangepast zijn.
Zo blijven er altijd wel wat onvolkomenheden over.
Ik pas het hier aan, maar ga het niet extra op het forum zetten.
Zo blijven er altijd wel wat onvolkomenheden over.
Ik pas het hier aan, maar ga het niet extra op het forum zetten.
- douwebakker
- Contacteer:
Ik heb ook nog even een aandachtspuntje voor je.
In het begin had ik ondanks de wijziging van die voeding elco van 10 naar 47uF nog steeds even een brom bij het aanzetten van de versterker.
Het ging zo: gelijk bij het aanzetten geen brom maar zodra de buizen stroom gingen trekken was die brom er even 2 a 4 seconden en dan was het weg.
Om dit op te lossen kwam Marcel met deze remedie:viewtopic.php?p=2087956#p2087956
Je hebt daarvoor 4 weerstanden van 18k nodig in de bias automaat i.p.v. 3k3
In het begin had ik ondanks de wijziging van die voeding elco van 10 naar 47uF nog steeds even een brom bij het aanzetten van de versterker.
Het ging zo: gelijk bij het aanzetten geen brom maar zodra de buizen stroom gingen trekken was die brom er even 2 a 4 seconden en dan was het weg.
Om dit op te lossen kwam Marcel met deze remedie:viewtopic.php?p=2087956#p2087956
@douwebakker:
dank voor je input, ik heb zojuist versie v3.4 van de lijst BOM doorgenomen en daar staat bij R40, R42, R50, R52 van de AMP print al Metaalfilmweerstand 18,0 K-Ohm RM7,5 vermeld, dus daar ook al in aangepast.
Enkel de aanpassing van de 2x 1 meg weerstand moet ik nog wel doorvoeren dus.
dank voor je input, ik heb zojuist versie v3.4 van de lijst BOM doorgenomen en daar staat bij R40, R42, R50, R52 van de AMP print al Metaalfilmweerstand 18,0 K-Ohm RM7,5 vermeld, dus daar ook al in aangepast.
Enkel de aanpassing van de 2x 1 meg weerstand moet ik nog wel doorvoeren dus.
De printjes heb ik in goede orde ontvangen van Bert, waarvoor nogmaals dank:
Zojuist m'n bestel lijst bij Reichelt in orde gemaakt zie onderstaande link:
https://www.reichelt.de/my/2152526
Ik zal hem bij gelegenheid nog eens dubbel controleren.
De krimptang is niet direct te bestellen pas leverbaar vanaf: 03-06-2024 én daarom ook niet in mijn wagen kan plaatsen.
Idem voor de 4 polige aansluitklem, deze is vanaf 21-05-2024 leverbaar.
Dus zal wachten met bij Reichelt te bestellen tot na 03-06-2024.
Opmerkingen:
De RAD LXZ 25/100 EKO is niet meer leverbaar daar heb ik de NHG-A 100U 25 voor gekozen
Onderstaande onderdelen waren niet meer leverbaar of hebben een enorm lange levertijd daarom ga ik deze bij een alternatieve leverancier bestellen:
METALL 2,20M Metaalfilmweerstand 2,20 M-Ohm : https://www.conrad.nl/nl/p/yageo-mf0207 ... fresh=true
METALL 12,0K Metal film resistor12,0 kOhm : https://www.conrad.nl/nl/p/yageo-mf0207 ... 17580.html
MS 500C Toggle switch, 1-pin, 6 A - 125 V AC, on-off-on : https://www.tme.eu/nl/details/ms-500c-b ... rs/miyama/
Zo dadelijk nog even met mijn dochter naar de speeltuin, zijn we er toch even nog tussen uit het is toch goed weer
Zojuist m'n bestel lijst bij Reichelt in orde gemaakt zie onderstaande link:
https://www.reichelt.de/my/2152526
Ik zal hem bij gelegenheid nog eens dubbel controleren.
De krimptang is niet direct te bestellen pas leverbaar vanaf: 03-06-2024 én daarom ook niet in mijn wagen kan plaatsen.
Idem voor de 4 polige aansluitklem, deze is vanaf 21-05-2024 leverbaar.
Dus zal wachten met bij Reichelt te bestellen tot na 03-06-2024.
Opmerkingen:
De RAD LXZ 25/100 EKO is niet meer leverbaar daar heb ik de NHG-A 100U 25 voor gekozen
Onderstaande onderdelen waren niet meer leverbaar of hebben een enorm lange levertijd daarom ga ik deze bij een alternatieve leverancier bestellen:
METALL 2,20M Metaalfilmweerstand 2,20 M-Ohm : https://www.conrad.nl/nl/p/yageo-mf0207 ... fresh=true
METALL 12,0K Metal film resistor12,0 kOhm : https://www.conrad.nl/nl/p/yageo-mf0207 ... 17580.html
MS 500C Toggle switch, 1-pin, 6 A - 125 V AC, on-off-on : https://www.tme.eu/nl/details/ms-500c-b ... rs/miyama/
Zo dadelijk nog even met mijn dochter naar de speeltuin, zijn we er toch even nog tussen uit het is toch goed weer
- douwebakker
- Contacteer:
Had je niet RTM 1-100 moeten bestellen i.p.v. RTM 1.3-100
Ik heb nog niks besteld, zoals al aangegeven ga ik alles nog dubbelchecken en wacht ik tot na 3-6 met bestellen omdat dan die tang en de 4polige aansluitingen ook op voorraad zijn of ik bestel deze elders.
V.w.b. het RTM 1.3-100 deze zijn ook zo vermeld in de laatste BOM file, maar mocht RTM1-100 beter/praktischer zijn dan kan ik dat natuurlijk nog aanpassen.
Voor het IC wil ik ook een voetje er bij bestellen: https://www.reichelt.nl/nl/nl/ic-socket ... rDEALw_wcB
Zodat mocht deze stuk gaan om wat voor reden dan ook ik hem eenvoudig kan vervangen.
V.w.b. het RTM 1.3-100 deze zijn ook zo vermeld in de laatste BOM file, maar mocht RTM1-100 beter/praktischer zijn dan kan ik dat natuurlijk nog aanpassen.
Voor het IC wil ik ook een voetje er bij bestellen: https://www.reichelt.nl/nl/nl/ic-socket ... rDEALw_wcB
Zodat mocht deze stuk gaan om wat voor reden dan ook ik hem eenvoudig kan vervangen.
Dank voor de tip, is dit het betreffende isolatie plaatje?Willy_61 schreef: ↑za 06 apr 2024, 7:55Een tip van Douwe: op de voedingsprint kan de IRF840 best geïsoleerd gemonteerd worden.
Anders komt de 300V op het koellichaam te staan, op zich geen probleem, maar het is gevaarlijker om een behoorlijke schok te krijgen bij aanraking en bovendien loopt het aardingspoor onder de koelvin door, gescheiden door een dunne laklaag.
Je zou ook, alvorens de koelvin vast te solderen op de print, er voor kunnen zorgen dat de koelvin de print niet raakt. Opletten voor een schok bij aanraking blijft dan wel.
De opbouw:
TO220 geïsoleerd monteren.jpg
https://www.tme.eu/nl/details/smica-to2 ... ica-to220/
Wij zijn mica plaatjes gewoon maar hetgeen jij voorstelt kan even goed.
Toch zou ik de 47µ aanraden, ik had na Bert z'n tip opgemerkt dat de spanning veel te snel de hoogte in ging (met 10µ).douwebakker schreef: ↑wo 08 mei 2024, 10:04Ik heb ook nog even een aandachtspuntje voor je.
Ik heb 2 simulaties naast mekaar gezet, de één met 10µ en de andere met 47µ, beide belast met ca. 160mA. Met 10µ is na 8 sec. al 200V bereikt, bij die met 47µ is dat pas na 39 sec. Te snel hoge spanning toevoeren aan koude buizen is niet goed.
Het was jaren terug net bedoeling om het opkomen van de HS ongeveer te laten oplopen zoals bij een gelijkrichterbuis, die deed er soms langer dan een minuut over...
Tijdelijk vingen we dat op door de volle 300V via een tijdschakeling met relais aan te schakelen.
Terug naar de situatie hier in onze versterker, we hadden een lichte 100Hz-brom die bij mij verdween (of ik hoor mss niet zo goed meer) na het plaatsen van een 47µ. Mijn bedoeling was alleen om het opkomen van de HS veel te vertragen, maar zuiver toevallig was de brom hier ook verdwenen.
Niet bij Douwe, daar verdween de brom pas na de hulp van Marcel.
Ik raad aan om de 47µ (of minstens 33µ) te plaatsen om de buizen te sparen, maar ook de 18k weerstanden in de biasautomaat toe te passen, hierdoor was bij Douwe ook de brom verdwenen, en de biasautomaat werkt nog even goed
De gaten voor de soldeernagels zijn 1,3mm op de print. De RTM 1,3 past (net) in die gaatjes en vallen er niet meteen uit bij het draaien van de print. Dat zou wel gebeuren met die van 1mm, tenzij je ze op de plaats houdt door ze aan componentzijde met de vinger tegen te houden en dan te solderen. Dat kan pijnlijk zijn, daarom gebruik ik de 1,3mm versie in een gat van 1,3mm.douwebakker schreef: ↑do 09 mei 2024, 16:03Had je niet RTM 1-100 moeten bestellen i.p.v. RTM 1.3-100