Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Hallo allen.
Ik ben Herman en heb een vraag over de Bose Acoustimass 6, 5.1 set (denk ik dat het heet, het is in iedergeval met die kleine cubessen). Mijn ouders hebben dit en willen dit blijven gebruiken (omdat het aan de muur is bevestigd en het nog steeds prima werkt).
Nu willen ze graag radio luisteren en aangezien Ziggo dit alleen maar via de TV mogelijk maakt had ik bedacht om een internet radio aan te schaften.
Helaas kan ik er geen één vinden waar je 5.1 speakerset op aan kunt sluiten zonder daar mega veel geld voor uit te moeten geven (budget is €300).
Mijn ouders hadden ook als wens een cd-speler en nu ben ik deze internet radio tegen gekomen:
https://www.maxiaxi.com/audizio-brescia ... ker-zwart/
Nu zoek ik dus nog een oplossing om de 5.1 speakerset hier op aan te sluiten. Zelf ben ik gaan zoeken hierna en kwam met deze oplossing https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... f19cqfWV9q, maar ik begin hier een beetje aan te twijfelen of dit wel de juiste oplossing is
Mijn vraag is nu: Kunnen jullie me hier verder mee helpen?
Ik ben Herman en heb een vraag over de Bose Acoustimass 6, 5.1 set (denk ik dat het heet, het is in iedergeval met die kleine cubessen). Mijn ouders hebben dit en willen dit blijven gebruiken (omdat het aan de muur is bevestigd en het nog steeds prima werkt).
Nu willen ze graag radio luisteren en aangezien Ziggo dit alleen maar via de TV mogelijk maakt had ik bedacht om een internet radio aan te schaften.
Helaas kan ik er geen één vinden waar je 5.1 speakerset op aan kunt sluiten zonder daar mega veel geld voor uit te moeten geven (budget is €300).
Mijn ouders hadden ook als wens een cd-speler en nu ben ik deze internet radio tegen gekomen:
https://www.maxiaxi.com/audizio-brescia ... ker-zwart/
Nu zoek ik dus nog een oplossing om de 5.1 speakerset hier op aan te sluiten. Zelf ben ik gaan zoeken hierna en kwam met deze oplossing https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... f19cqfWV9q, maar ik begin hier een beetje aan te twijfelen of dit wel de juiste oplossing is
Mijn vraag is nu: Kunnen jullie me hier verder mee helpen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Hallo Herman, welkom hier
als ik de handleiding op de Bose site goed begrijp, is het de bedoeling om deze set aan te sluiten op de luidspreker uitgang van een versterker
hoe zit het nu aangesloten dan?
als ik de handleiding op de Bose site goed begrijp, is het de bedoeling om deze set aan te sluiten op de luidspreker uitgang van een versterker
hoe zit het nu aangesloten dan?
- Bijlagen
-
- am6_seriesV_PDF_ownersguide_MULTI.pdf
- (1.57 MiB) 534 keer gedownload
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Hallo Henkjan,
Dank je wel voor de welkom. Ze hebben nu een panasonic reciever (oudje) waar de bose is aangesloten zoals op page 9 [graag-bijvoegen]https://ibb.co/b1SjrCh[/graag-bijvoegen].
Mijn bedoeling is om ze aan te sluiten op de convertor [graag-bijvoegen]https://ibb.co/ZcF3qHz[/graag-bijvoegen] (moet alleen nog "even" uitzoeken hoe ivm RCA stekkers). Dan de coax te gebruiker naar de internet radio... Maar nu begin ik te twijfelen of dat wel op die manier kan....
Graag ideeën en/ of input om deze twijfels weg te nemen
Dank je wel voor de welkom. Ze hebben nu een panasonic reciever (oudje) waar de bose is aangesloten zoals op page 9 [graag-bijvoegen]https://ibb.co/b1SjrCh[/graag-bijvoegen].
Mijn bedoeling is om ze aan te sluiten op de convertor [graag-bijvoegen]https://ibb.co/ZcF3qHz[/graag-bijvoegen] (moet alleen nog "even" uitzoeken hoe ivm RCA stekkers). Dan de coax te gebruiker naar de internet radio... Maar nu begin ik te twijfelen of dat wel op die manier kan....
Graag ideeën en/ of input om deze twijfels weg te nemen
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Ziggo heeft voor weinig internet radio’s die je op je receiver aansluit. Zo luisteren wij ook.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/app ... ntis-qe317
https://www.ziggo.nl/klantenservice/app ... ntis-qe317
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
En die staan vaak op Marktplaats voor een tientje of 3 a 4.
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Dank je wel voor je bijdrage MichaelB en ray5150. Maar de vraag is of dit mogelijk is met de set die ik heb gekocht/ besteld. Kan ik de bose 5.1 op deze manier aansluiten op een internet radio met 2.0 luidspreker aansluiting

Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Gewoon aansluiten op de genoemde Panasonic receiver.
Je hebt geen typenummer genoemd, maar ik neem aan dat deze toch wel lijningangen heeft ?
Je hebt geen typenummer genoemd, maar ik neem aan dat deze toch wel lijningangen heeft ?
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Het panasonic reciever SA-XR30 is juist de bedoeling om die weg te doen! Ik wil het systeem zo simpel mogelijk houden voor mijn ouders (al over de 80). Dus de Audizio Brescia aanzetten en radio luisteren via de bose 5.1 sound system...
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Je hebt een versterker nodig voor de 5 Bose speakertjes. Dat is wat de Panasonic momenteel heeft. Dan kan je het doosje dat MichealB linkt op de Panasonic aansluiten en dan heb je radio via Ziggo.
Als je de Panasonic weg wil doen kan je kiezen voor een 2 kanaals versterker, maar dat zullen maar 2 van de 5 Bose speakers geluid geven. Of een 5+ kanaals versterker om geluid van alle 5 de speakers te krijgen. Maar die staat er al... de Panasonic.
De converter die je zelf linkt kan een 2 kanaals omzetten naar 5 kanaals, maar die moeten dan nog versterkt worden en dus heb je alsnog een 5+ kanaals versterker nodig.
Wat ik zou doen is bijvoorbeeld deze: Internet/DAB radio + cd-speler aansluiten op de huidige Panasonic voor geluid over alle speakers. Binnen budget en omdat je ouders deze nu gewend zijn, ze hoeven dan alleen de Panasonic aan te zetten.
Als je de Panasonic weg wil doen kan je kiezen voor een 2 kanaals versterker, maar dat zullen maar 2 van de 5 Bose speakers geluid geven. Of een 5+ kanaals versterker om geluid van alle 5 de speakers te krijgen. Maar die staat er al... de Panasonic.
De converter die je zelf linkt kan een 2 kanaals omzetten naar 5 kanaals, maar die moeten dan nog versterkt worden en dus heb je alsnog een 5+ kanaals versterker nodig.
Wat ik zou doen is bijvoorbeeld deze: Internet/DAB radio + cd-speler aansluiten op de huidige Panasonic voor geluid over alle speakers. Binnen budget en omdat je ouders deze nu gewend zijn, ze hoeven dan alleen de Panasonic aan te zetten.
Laatst gewijzigd door Forza op di 30 apr 2024, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Wil je het eenvoudig houden met een apparaat dan kan je natuurlijk ook een AVR neer zetten.
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_s ... 58909.html
Daar zit een DAB+ tuner in die je gewoon op de kabel aansluit.
De 5.1 speakers kan je hier allemaal op aansluiten.
Wel even opletten dat je bij de instellingen op de receiver aangeeft dat je full range speakers hebt aangesloten.
De Sub van de Bose Acoustimass 6 heeft geen aparte SUB ingang.
https://assets.bose.com/content/dam/Bos ... eries1.pdf
Op de bovenstaande manier kan je ook de TV er bij aansluiten.
De CD speler zal er los bij moeten.
Andere optie is terug gaan naar stereo en dat zou je met deze kunnen doen.
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_y ... 44371.html
Aangezien de sub uit het signaal naar de voor speakers wordt gehaald kan je ook gewoon alleen de L en R speaker aansluiten en de rest niet.
Dan heb je dus gewoon ook laag.
Ook deze receiver heeft een DAB+ radio aanboort dus dat kan je direct op de kabel aansluiten.
Deze heeft dan geen TV aansluiting maar er kan wel een CD speler op aangesloten worden.
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_s ... 58909.html
Daar zit een DAB+ tuner in die je gewoon op de kabel aansluit.
De 5.1 speakers kan je hier allemaal op aansluiten.
Wel even opletten dat je bij de instellingen op de receiver aangeeft dat je full range speakers hebt aangesloten.
De Sub van de Bose Acoustimass 6 heeft geen aparte SUB ingang.
https://assets.bose.com/content/dam/Bos ... eries1.pdf
Op de bovenstaande manier kan je ook de TV er bij aansluiten.
De CD speler zal er los bij moeten.
Andere optie is terug gaan naar stereo en dat zou je met deze kunnen doen.
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_y ... 44371.html
Aangezien de sub uit het signaal naar de voor speakers wordt gehaald kan je ook gewoon alleen de L en R speaker aansluiten en de rest niet.
Dan heb je dus gewoon ook laag.
Ook deze receiver heeft een DAB+ radio aanboort dus dat kan je direct op de kabel aansluiten.
Deze heeft dan geen TV aansluiting maar er kan wel een CD speler op aangesloten worden.
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Dank jullie allen voor de mooie uitleg. Vandaag komt dat kastje binnen om 5.1 om te zetten naar 2.0. Ik hou jullie op de hoogte wat het uiteindelijk is geworden
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Sorry als ik ietwat bot overkom, maar ik ben van mening dat ouderen over het algemeen gebaat zijn met spullen die zo simpel mogelijk werken.
Denk dat je er beter aan zou doen gewoon een minisetje aan te schaffen met 2 luidsprekers, een (digitale)tuner en CD speler.
Ik lees verder niks over het afspelen van DVD's of Bluray's dus het nut van een 5.1 luidspreker set ontgaat mij nogal.
en (standaard) CD en radio zijn gewoon stereo, dus 2.0. ook hier is een 5.1 set nutteloos.
Denk dat je er beter aan zou doen gewoon een minisetje aan te schaffen met 2 luidsprekers, een (digitale)tuner en CD speler.
Ik lees verder niks over het afspelen van DVD's of Bluray's dus het nut van een 5.1 luidspreker set ontgaat mij nogal.
en (standaard) CD en radio zijn gewoon stereo, dus 2.0. ook hier is een 5.1 set nutteloos.
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
geen probleem allemaal, maar ik geef gewoon aan wat de wensen van mijn ouders zijn.
Ze HEBBEN: Panasonic reciever en bose 5.1. Waarmee ze vroeger DVD/ TV konden kijken en luisteren. Waarom ze 5.1 van bose hebben is een ander verhaal, niet zo zeer geschikt voor dit forum, maar dit alles is te ingewikkeld voor hun nu EN ze kunnen geen radio meer luisteren (ziggo).
Ze WILLEN: Radio kunnen luisteren op een makkelijke manier...
Het plan wat we gaan doen is de Audizio Brescia en stereo boxen (klein maar fijn). Deze gaan de bose 5.1 vervangen. simpelweg omdat er geen plek is voor een versterker EN een (internet) radio.
Bedankt allen voor het meedenken
Ze HEBBEN: Panasonic reciever en bose 5.1. Waarmee ze vroeger DVD/ TV konden kijken en luisteren. Waarom ze 5.1 van bose hebben is een ander verhaal, niet zo zeer geschikt voor dit forum, maar dit alles is te ingewikkeld voor hun nu EN ze kunnen geen radio meer luisteren (ziggo).
Ze WILLEN: Radio kunnen luisteren op een makkelijke manier...
Het plan wat we gaan doen is de Audizio Brescia en stereo boxen (klein maar fijn). Deze gaan de bose 5.1 vervangen. simpelweg omdat er geen plek is voor een versterker EN een (internet) radio.
Bedankt allen voor het meedenken
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Je kunt de Bose speakers wel kunnen blijven gebruiken maar dan met maar 2 speakers en de bas unit als je dat wil.
Dat gaat ook gewoon met de Audizio Brescia.
Dat gaat ook gewoon met de Audizio Brescia.
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Dat moet je me dan even uitleggen... Brescia heeft een Speaker output van 4 rca connectors, 2 wit, 2 rood... links en rechts. Waar sluit ik dan de subwoofer aan?
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Rood en zwart voor links en rechts sluit je aan op de met blauw aangegeven kabels (die zitten nu in de Panasonic). De rode kunnen verwijderd worden en kunnen niet meer gebruikt worden (en zijn niet meer nodig).
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Ik ga het uit proberen, maar dan heb je dus niet dat blikkerige geluid waar iedereen het over heeft?
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Nee, zo zou het moeten gaan klinken zoals het al deed.
Edit: je zou het kunnen testen door de met rood aangegeven kabels nu al los te gooien van de Panasonic en wat muziek te draaien.
Edit: je zou het kunnen testen door de met rood aangegeven kabels nu al los te gooien van de Panasonic en wat muziek te draaien.
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Als jullie een award hebben voor beste bijdrage van het jaar dan heb jij die gewonnen Forza!! Simpel en zeer doeltreffend zoals dit werkt...
Waarom heb ik hier zelf niet aan gedacht? Het werkt gewoon perfect.
Alleen DAB+ kunnen ze niet luisteren, omdat het meubel het niet toe laat om de antenne recht omhoog uit te laten steken, maar internet radio is ook hiervoor weer de totale oplossing....
Audizio Brecia aangesloten met links en rechts (voor) op de Bose Acoustic 5.1 zoals schema van Forza.
Top helemaal goed en super bedankt allen voor het mee denken.
Waarom heb ik hier zelf niet aan gedacht? Het werkt gewoon perfect.
Alleen DAB+ kunnen ze niet luisteren, omdat het meubel het niet toe laat om de antenne recht omhoog uit te laten steken, maar internet radio is ook hiervoor weer de totale oplossing....
Audizio Brecia aangesloten met links en rechts (voor) op de Bose Acoustic 5.1 zoals schema van Forza.
Top helemaal goed en super bedankt allen voor het mee denken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
misschien kan die antenne wel los, en dan een verlengkabel er tussen?
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
DAB+ blijft binnenshuis sowieso meestal tobben zonder goede DAB+ buitenantenne: Of een extra Ziggo digitale radio tuner met Toslink aansluiten, of via internet met een Frambozenpietje met Toslink hoedje.
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Ja dat kan die wel, maar ach... internet radio heeft ze ook allemaalHenkjan schreef: ↑di 30 apr 2024, 14:52misschien kan die antenne wel los, en dan een verlengkabel er tussen?
Ja DAB+ is en blijft een dingetje. Hoor je wel vaker dat het niet werkt zonder verschillende aanpassingen. Gelukkig is er internet radio
Re: Bose 5.1 converteren naar 2.0 aansluiting
Yep, zowel Ziggo als internetradio zijn kwalitatief ook beter dan DAB+. Al blijft het met internetradio wel oppassen dat je de juiste streams te pakken hebt. Dat wil ook nog wel eens goed mis gaan: De radio pakt een 64k stream terwijl er ook een veel betere 192k of 256k beschikbaar is van hetzelfde station. Anyway, de meest gebruiksvriendelijke oplossing zal wel de doorslag geven 
