Transformator advies t.b.v. zelfbouw kit
Moderator: Beheerdersteam
Transformator advies t.b.v. zelfbouw kit
Hi,
volgens mij had ik hier gelezen dat het mogelijk was om een oude trafo te gebruiken van een buizen radio van bijv. Marktplaats voor het maken van een buizenversterker om de kosten te beperken én dan voornamelijk voor de SE omdat PP meer vermogen nodig heeft.
Mijn doel is om een eenvoudige eerste amp tube te maken voor het aansturen van de scan speak events:
Frequentie: 32 - 30.000 Hz
Rendement: 87 dB/W/m
Impedantie: 8 Ohm
Vraag me wel af of deze versterkers krachtig genoeg zijn om deze aan te kunnen sturen,
Ik wil dan een eenvoudige PCB incl. EL34 tubes met mogelijk al componenten online aan schaffen.
Recentelijk heb ik de K4003 van Velleman gebouwd om wat ervaring weer op te doen met solderen.
volgens mij had ik hier gelezen dat het mogelijk was om een oude trafo te gebruiken van een buizen radio van bijv. Marktplaats voor het maken van een buizenversterker om de kosten te beperken én dan voornamelijk voor de SE omdat PP meer vermogen nodig heeft.
Mijn doel is om een eenvoudige eerste amp tube te maken voor het aansturen van de scan speak events:
Frequentie: 32 - 30.000 Hz
Rendement: 87 dB/W/m
Impedantie: 8 Ohm
Vraag me wel af of deze versterkers krachtig genoeg zijn om deze aan te kunnen sturen,
Ik wil dan een eenvoudige PCB incl. EL34 tubes met mogelijk al componenten online aan schaffen.
Recentelijk heb ik de K4003 van Velleman gebouwd om wat ervaring weer op te doen met solderen.
Laatst gewijzigd door rvdh86 op zo 28 apr 2024, 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Trafo gebruiken van oude buizenradio voor buizen versterker
0p zich is een SE versterker met een EL34 krachtig genoeg om zo'n luidspreker aan te sturen. Er zal uit mijn hoofd gezegd iets van 8W uit komen. Het punt is eigenlijk dat buizen van dit vermogen niet in oude radio's voorkomen. Ik ben dat in elk geval nog nooit tegengekomen
Re: Trafo gebruiken van oude buizenradio voor buizen versterker
Dank voor je bericht, helder, dan lijkt me dat ook niet realistisch om dat te gaan zoeken.
Op welke plek zou ik dan wel aan zo'n betreffende trafo's kunnen komen voor niet al te veel geld én zijn er ten alle tijden 2 trafo's nodig?
Kom al snel op zo'n 200 -300 euro aan trafo's uit.
Op welke plek zou ik dan wel aan zo'n betreffende trafo's kunnen komen voor niet al te veel geld én zijn er ten alle tijden 2 trafo's nodig?
Kom al snel op zo'n 200 -300 euro aan trafo's uit.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Trafo gebruiken van oude buizenradio voor buizen versterker
Dat is lastig. Zou je niet beter voor een pushpull versterker gaan met EL84. Daarvoor vind je veel eenvoudiger gebruikte trafo’s.
Re: Trafo gebruiken van oude buizenradio voor buizen versterker
Oké wat mij betreft ook prima.
Dan Kom bijv zoiets tegen op Ali: https://nl.aliexpress.com/item/1005006405243975.html
Welke volgens mij vrij eenvoudig te maken is, de condensatoren kan ik eventueel ook elders halen, mogelijk kan ik hier voor audyn cap ofzo voor pakken.
Maar waar kan ik dan t beste goedkoop de betreffende trafos halen, Ali levert zo ook maar dan komen er weer gigantisch veel verzendkosten bij..
Tevens twijfel ik ook de de kwaliteit ervan.
Dan Kom bijv zoiets tegen op Ali: https://nl.aliexpress.com/item/1005006405243975.html
Welke volgens mij vrij eenvoudig te maken is, de condensatoren kan ik eventueel ook elders halen, mogelijk kan ik hier voor audyn cap ofzo voor pakken.
Maar waar kan ik dan t beste goedkoop de betreffende trafos halen, Ali levert zo ook maar dan komen er weer gigantisch veel verzendkosten bij..
Tevens twijfel ik ook de de kwaliteit ervan.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Trafo gebruiken van oude buizenradio voor buizen versterker
Dank dat is inderdaad nog wel betaalbaar, die poolse shop ben ik ook al meerdere malen tegen gekomen.
Is er een manier om dit uit te rekenen of te zoeken welke voedingstrafo ik nodig heb, voor mij is dit alles nog allemaal vrij nieuw, maar wil er uiteraard wel vertrouwd mee raken.
Is er een manier om dit uit te rekenen of te zoeken welke voedingstrafo ik nodig heb, voor mij is dit alles nog allemaal vrij nieuw, maar wil er uiteraard wel vertrouwd mee raken.
Re: Trafo gebruiken van oude buizenradio voor buizen versterker
Dank, dus als ik het goed zie/lees volstaat de ATRA0427 en dan samen met de TRAZ02 erbij om hem te monteren.
Buizen zijn hier ook prima leverbaar zag ik.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Transformator advies t.b.v. zelfbouw kit
Ik vind t lastig om een passende voedingstrafo te vinden.
Op Ali express staan ze wel maar daar loop je ook weer leeg op verzendkosten ivm het gewicht.
Ik kom bijv deze tegen: https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... 101va.html maar deze geeft 100 mili ampere minder bij een spanning van 250volt dan wenselijk conform de specs van de betreffende pcb..
Ik weet niet in hoeverre dat bezwaarlijk is.
Op Ali express staan ze wel maar daar loop je ook weer leeg op verzendkosten ivm het gewicht.
Ik kom bijv deze tegen: https://www.ringkerntrafo.nl/shop/high- ... 101va.html maar deze geeft 100 mili ampere minder bij een spanning van 250volt dan wenselijk conform de specs van de betreffende pcb..
Ik weet niet in hoeverre dat bezwaarlijk is.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Transformator advies t.b.v. zelfbouw kit
Maar bij westerns zijn toch ook voedingen. Dat kan dan voor dezelfde verzendkosten. Doe maar ongeveer 350mA.
Re: Transformator advies t.b.v. zelfbouw kit
Kom betreffende trafo niet tegen bij Westerns.
Enkel wel via de Poolse shop, welke net iets hoger zit qua amperage's.
https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TSTA-0 ... -tubes/645
Enkel wel via de Poolse shop, welke net iets hoger zit qua amperage's.
https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TSTA-0 ... -tubes/645
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Transformator advies t.b.v. zelfbouw kit
Welke zelfbouw kit ben je eigenlijk van plan te maken?
Re: Transformator advies t.b.v. zelfbouw kit
https://nl.aliexpress.com/item/1005006405243975.html
Deze bijv maar mag ook een andere zijn.
Zag er ook een waar een trafo van 275v, 6,3v en 3,3v voor nodig is.
De voorkeur is om een pp amp te hebben met el34 buizen.
Deze bijv maar mag ook een andere zijn.
Zag er ook een waar een trafo van 275v, 6,3v en 3,3v voor nodig is.
De voorkeur is om een pp amp te hebben met el34 buizen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Transformator advies t.b.v. zelfbouw kit
Misschien een idee, ik zeg maar wat, om eerst een kit te zoeken en daarna de bijpassende trafo’s? of zelfs een complete kit…
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Transformator advies t.b.v. zelfbouw kit
Uit je berichten blijkt dat je nog niet helemaal weet wat je wilt. Eerst wilde je een SE versterker met EL34, toen een balansversterker met EL84 en nu een Balansversterker met EL34.rvdh86 schreef: ↑zo 28 apr 2024, 22:58https://nl.aliexpress.com/item/1005006405243975.html
Deze bijv maar mag ook een andere zijn.
Zag er ook een waar een trafo van 275v, 6,3v en 3,3v voor nodig is.
De voorkeur is om een pp amp te hebben met el34 buizen.
Dat alles op een PCB van Alie expres.
Heeft zo'n Alie kit wel voldoende kwaliteit? Maken de veercontacten van de buisvoeten na meerdere keren wisselen van de buizen nog wel goed contact en zijn de overige componenten wel van die kwaliteit die we wensen? Het leeuwendeel van de kosten maak je immers al aan de trafo's en de buizen.Ik ben er eerlijk gezegd wat huiverig van.
Ik heb de afgelopen winter samen met Willy_61 en OpaBert een balans versterker gebouwd met 2xEL84 en 2xECC83. Dit is een heel goed klinkende versterker geworden. Ik moet de behuizing er nog voor maken, maar deze versterker speelt nu al vele weken in mijn werkkamer op een stel Silver RX1 van MonitorAudio. Het is een genot om naar te luisteren.
Ik weet dat OpaBert nog een set printen beschikbaar heeft.
Mijn advies, overweeg toch eens deze kwaliteit en kijk eens op dit topic: viewtopic.php?t=31523
Re: Transformator advies t.b.v. zelfbouw kit
Dank voor je bericht, ik heb het inderdaad nog niet helemaal duidelijk wat ik nu precies wil.
Maar eerlijk is eerlijk mijn complimenten Douwe, deze hij er enorm fraai uit, sterk stukje vakwerk met z'n drieën én alles mooi uitgewerkt in het betreffende topic.
De kwaliteit is inderdaad toch fors beter dan de Ali printjes
Ik heb het even kort zitten doorspitten én het BOM Excel bestand bekeken maar moet er toch even over nadenken hoe en wat, hij zal qua kosten toch +/- 250€ euro boven het aanvankelijke budget komen.
Aangezien ik nog er een goede 10-15 jaar uitgelegen heb qua solderen en elektronica, ben ik toch wel wat huiverig om mogelijk componenten stuk te maken, zodoende dat ik de intentie had om een goedkoper setje te kopen.
Maar als deze vervolgens weer tegenvalt of na enige tijd stuk is, is dat natuurlijk ook weer zonde.
Van wat voor materiaal ga je voor de behuizing gebruiken?
Maar eerlijk is eerlijk mijn complimenten Douwe, deze hij er enorm fraai uit, sterk stukje vakwerk met z'n drieën én alles mooi uitgewerkt in het betreffende topic.
De kwaliteit is inderdaad toch fors beter dan de Ali printjes
Ik heb het even kort zitten doorspitten én het BOM Excel bestand bekeken maar moet er toch even over nadenken hoe en wat, hij zal qua kosten toch +/- 250€ euro boven het aanvankelijke budget komen.
Aangezien ik nog er een goede 10-15 jaar uitgelegen heb qua solderen en elektronica, ben ik toch wel wat huiverig om mogelijk componenten stuk te maken, zodoende dat ik de intentie had om een goedkoper setje te kopen.
Maar als deze vervolgens weer tegenvalt of na enige tijd stuk is, is dat natuurlijk ook weer zonde.
Van wat voor materiaal ga je voor de behuizing gebruiken?
Re: Transformator advies t.b.v. zelfbouw kit
Ik zou willen adviseren om te kijken naar een bewezen ontwerp dat (hier op het forum) al eerder gebouwd is. zoals bijvoorbeeld bovenstaand.
Buizen versterkers zijn nu eenmaal dure dingen. de prijzen van buizen buizen zijn de afgelopen jaren flink omhoog gegaan door de toestanden met Rusland. soms kan het zinvol zijn om te kijken naar minder bekende typen die vaak net zo goed presteren, maar aanmerkelijk goedkoper zijn.
Aangezien koper de afgelopen jaren ook duurder is geworden zijn transformatoren ook wat duurder geworden.
Op zich zijn buizen oerdegelijke dingen, ook zul je een goed gebouwde buisvoet niet zo snel slopen, zelfde geldt voor weerstanden en condensatoren. juist halfgeleiders als transistoren en IC's zijn vaak gevoelig voor statische elektriciteit en voor oververhitting tijdens het solderen.
Goedkope zooi zoals van Aliexpress gaat eerder juist stuk omdat er tijdens fabricage bezuinigd op alles is alles en nog wat.
Buizen versterkers zijn nu eenmaal dure dingen. de prijzen van buizen buizen zijn de afgelopen jaren flink omhoog gegaan door de toestanden met Rusland. soms kan het zinvol zijn om te kijken naar minder bekende typen die vaak net zo goed presteren, maar aanmerkelijk goedkoper zijn.
Aangezien koper de afgelopen jaren ook duurder is geworden zijn transformatoren ook wat duurder geworden.
Op zich zijn buizen oerdegelijke dingen, ook zul je een goed gebouwde buisvoet niet zo snel slopen, zelfde geldt voor weerstanden en condensatoren. juist halfgeleiders als transistoren en IC's zijn vaak gevoelig voor statische elektriciteit en voor oververhitting tijdens het solderen.
Goedkope zooi zoals van Aliexpress gaat eerder juist stuk omdat er tijdens fabricage bezuinigd op alles is alles en nog wat.
