SV572/3 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Die waarde van R13 was vroeger 1M maar, die heb ik toen verhoogd omdat het schakelmoment als de spanning in huis een paar volt veranderde ieder keer de elco opnieuw liet opladen. Met 2M werd het spannings verschil verdubbeld en had ik nooit meer problemen.
Maar ik ga deze aanpassing eerst proberen. De UGT's zijn ook binnen. Moeten die 1M bleeders ook een paar wat zijn, of redt ik dat met 1W?
Bijlagen
OPT's.jpg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door douwebakker »

Hoi Peter, je kunt het vermogen van die weerstanden eenvoudig uitrekenen. P= u^2/r. Doe dat 2 of 3 keer en je zit goed.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

peterl schreef: di 23 apr 2024, 18:47
Die waarde van R13 was vroeger 1M maar, die heb ik toen verhoogd omdat het schakelmoment als de spanning in huis een paar volt veranderde ieder keer de elco opnieuw liet opladen. Met 2M werd het spannings verschil verdubbeld en had ik nooit meer problemen.
Dat kan kloppen. R15 moet iets van 0,2 X R13 zijn om het al choke goed te laten werken. Maar omdat je nu de bleeders als spanningsdeler hebt gaan die min of meer de uitgangsspanning bepalen. Je kunt eventueel R15 verkleinen naar 100K - 150K. Kan gewoon 1/4 watt zijn.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

peterl schreef: ma 22 apr 2024, 23:32
Ik heb even gekeken maar die zijn echt duur. :?
Een ander ding de mosfet die ik in de voeding gebruik is een TO-247 behuizing, maar kan ik die wel aan het chassis leggen met een siliconen plaatje, staat wel 900v op lijkt me. of moet ik die een eigen koelplaat geven die geïsoleerd opgesteld is?
Ook bij 900 V kan je gewoon een metalen M3-tje gebruiken en een sil-pad bij een TO247. Kijk je naar de tekening van de TO247 zoals Rohm die gebruikt, dan zie je de schroef omringd door een kunststof bus met een wanddikte van 1,5 mm:
Screenshot 2024-04-23 201530.png
Een sil-pad sluit strak aan, dus een luchtweg heb je niet. er is geen gevaar voor overslag. Het grootste gevaar voor overslag heb je bij de pootjes, de gebruikelijke remedie daartegen is een lange sil-pad gebruiken en die als een "slabbetje" onder de transistor uit te laten komen, zodat er tussen pootjes/print en koellichaam nog een extra laag isolatie is en niet alleen maar een dunne luchtlaag. De hele koelplaat op 900 V zetten is geen goed idee.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Daar kom ik nog op terug Jurgen, gelukkig zitten de pootjes vergeleken met een to220 behuizing wel verder uit elkaar. kan ik voor de zekerheid geen kunststof schroefje gebruiken of smelt die weg op den duur?
Ik ben nu eerst de voeding met 350Vac aan het testen en daar komt nu maar 397Vdc uit, veel te weinig dus, ik heb voor de mosfet nog 470Vdc onbelast.
Ik heb de bleeders door 1M vervangen en R13 470K en R15 150K nu dus 397Vdc ipv 450Vdc
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Ik doelde op overslag naar de koelplaat toe, omdat daar normaal gesproken bij netgevoed spul (waar het gros van deze MOSFETs wordt toegepast) een veiligheidsisolatie barrière zit. Een kunststof schroefje kan natuurlijk altijd, maar nodig is het zeker niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Ik zou met die kruipweg daar toch maar niet op vertrouwen met een silpad. Er hoeft maar een microscopische luchtweg te zijn en je hebt kans op overslag. 1,5mm is wel erg krap bij 900V. Silpads kunnen op zich wel een paar kV hebben qua doorslag. Dan zou ik ze eerder ruim uitknippen uit een stukje sheet zonder gat en dan met een veertje monteren: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Aav ... Ietg%3D%3D Ik heb dat zo gedaan bij een 1500V HV gelijkrichter voor een UV flitser. Veertje toen ook nog extra geïsoleerd met krimpkous.
peterl schreef: di 23 apr 2024, 20:33
Ik heb de bleeders door 1M vervangen en R13 470K en R15 150K nu dus 397Vdc ipv 450Vd
Dat is toch op zich niet verkeerd? Je moet ook rekening houden dat je niet onder de ingangsrimpel duikt bij volle belasting. Je kunt eventueel R13 nog wat verkleinen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb R13 nog naar 330K verkleint en kom daarmee op 415Vdc met 350Vac dat zou betekenen dat ik zo niet richting 900V ga komen met 2x 350V.
Dit is ook nog onbelast.
En dan is het te hopen dat de ontlaatdrempel niet te klein wordt. wil daar toch graag 5V ruimte in houden.
Ik denk dat ik beter een dichte sil-pad kan gebruiken met een klem. Ik heb nog 2 klemmen van de composiet versterker, moet even kijken of die passen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Denk ook dat dat wat te optimistisch was als je ook nog een E-Choke wilt toepassen. Zelfs met een gewone choke zal het nog op het randje zijn denk ik. Daarmee kom je op gemiddeld halverwege de rimpel uit.

Overigens is die 900V tussen drain en koelprofiel van de bovenste fet. Tussen de pootjes onderling van de fet heb je maximaal maar de helft daarvan. Dus met een benodigde functionele kruipafstand van 0,5mm/100V zit dat wel goed.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Mooi, als ik het dan goed uitreken heb ik 2x 370 of 2x 380V trafo nodig om tegen de 900V te komen.
Dat is het nadeel van al die bleeders natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Of dan maar een paar wattjes minder met wat je nu hebt? Je wint er niet heel veel mee gehoormatig denk ik. Kun je later altijd nog zien.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb even het trapje met de 6BM8 opgebouwd en daarachter de scoop gezet met 100mV/1Khz ingang, maar krijg tussen de 130 en 170VPP afhankelijk hoe dicht ik bij de buis kom, is deze zo gevoelig dan?
De andere spanningen lijken wel redelijk te kloppen, maar de sinus is niet mooi vloeiend.
Zet de gemeten spanningen er bij.
Bijlagen
572_26april.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Dat zou niet zo gevoelig moeten zijn, is de massa wellicht ergens onderbroken?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Als ik dit weekend terug ben ga ik er naar kijken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

doordat ik de buis vanaf de bovenkant bekeken had, had ik de elco aan pootje 2 en 8 omgewisseld :oops:
Maar nadat ik ze omgewisseld had kreeg ik wel een mooie sinus,
bij 500mV 150Vpp
bij 1000mV 258Vpp
vanaf 1100mV begint de sinus aan de onderzijde wat af te platten. Overgevoeligheid bij het in de buurt komen van de buis is ook weg.
Klopt dit wel, want ik kan wel veel meer insturen maar de sinus wordt alleen veel platter aan de onderzijde.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Inmiddels alle onderdelen besteld, maar de buizen waren nog wel een probleempje, soep wordt erg dun op de markt.
Ik heb een aantal metingen gedaan en zou 180Vp moeten hebben voor de max. uitsturing van de buis, daarbij stuur ik 1,2V in en dan krijg ik afplatting op de onderste sinus. tot 1V gaat het goed dan krijg ik 164Vp en 336Vpp. ik zal de scoop uitdraai er bij doen en het schema met de spanningen. Weet iemand nog hoe ik de sinus mooier gelijk kan krijgen?
Bijlagen
Naamloos.jpg
uitdraai.jpg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Voedingstrafo doet gelukkig wat ik had gehoopt en zelfs iets meer, ik heb er wel 2 NTC thermistoren voor geplaatst voor de inschakelpiek. Trafo
is 330Va. type 8N1498S voeding levert afgevlakt 910 Vdc
380V-0-380V 300mA
0-5V-6.3V 6A
0-5V-6.3V 3A
0-5V-6.3V 3A
6.3V 2A
6.3V 2A
Is een gridstopper van 1K nog noodzakelijk voor de 572?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Dit lijkt me een prima trafo om een kanaal mee te voeden. Jammer dat er geen bias wikkeling op zit, deze trafo is duidelijk bedoeld om een stereo 300B versterker te voeden. Kan je een schema geven van de voeding die je nu hebt gemaakt?

Wat betreft de driver: 360 Vpp is uitdagend met een voeding van 500 V, en al helemaal met 450 V. Ook loop je snel tegen de maximale spanning aan van een noval buisje. Ik denk dat je echt tegen het maximum moet gaan zitten van 550V Va(0), dus de voedingsspanning van de driver omhoog zien te krijgen naar die waarde, en zorgen dat de anodespanning in rust tussen 250 en 275 V ligt.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb een klein scheidings ringkerntrafootje van 230V er bij gekocht voor de bias spanning deze is 150mA. Ik kon niet alle gloeispanningen tekenen. Maar heb de tekening van Amplimo met de aansluitingen er bij gedaan. Wat betreft de 500V, die kan ik nog iets omhoog krijgen door die 2M bij de mosfet te verlagen. Ik heb de en anode spanning verhoogt naar 280V onder 1.1V ingang en daar werd de sinus een stuk mooier van, krijg dan 365Vpp weerstand van 10K nar 8k2 verlaagd, voeding is dan rond de 511Vdc. Buizen zijn ook binnen.
Bijlagen
voeding met trafo.jpg
8n1498.pdf
(49.78 KiB) 26 keer gedownload
buizen.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Ik moest even kijken hoe de trafo's zijn aangesloten, maar volgens mij gaat er op deze manier uit beide delen van de HV voeding 900+ volt komen. Als ik jou was zou ik de 900 V maken door de uiteinden van de HV wikkeling (dus 760 V) met een brug gelijk te richten, en de halve voedingsspanning door een enkele diode met de anode op de middenaftakking aan te sluiten en met de kathode op de buffercondensatoren .

Mooie lampjes hoor! Ze worden nog mooier als ze licht geven :D
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Volgens Hans(Amplimo) bestaat het gevaar dat als er niet van beide voedingsdelen een volledige gelijkrichting gemaakt is, scheefttrekken van de voeding.
Als je het daar niet mee eens bent zou ik het op jouw manier kunnen doen waardoor ik meer overhoud van die gelijkgerichte 380V.
het klopt wat je verder aangeeft over de 900V. Die 900V komt ook van de 2x380V op buitenste einden en de helft(380V ) gebruik ik voor de 500V. Zoals ik zei heb ik in eerste instantie voor de -180V een heel klein scheidingstrafootje genomen.
en de halve voedingsspanning door een enkele diode met de anode op de middenaftakking aan te sluiten en met de kathode op de buffercondensatoren .
Bedoelde je wat ik in het onderstaande schema heb geplaatst, het schema wat ik eerder had geplaatst bovenin was een copie van de 900V voeding.
Deze had ik gemaakt voor de 500V voeding.
Bijlagen
kleine voeding.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Even vlug een schetsje in Kicad, zo bedoelde ik het:
Screenshot 2024-05-23 200333.png
Op deze manier is de trafo netjes dubbelzijdig gelijkgericht, voor zowel de 500 V als de 1000 V gelijkspanning. Het klopt wel dat enkelzijdig gelijkrichten niet aan te bevelen is, want dan krijg je een DC magnetisatie van de kern en dat kan tot knorrend protest leiden, zeker met een ringkern.

Voor de diodes van de 1000 V poot zou ik wel twee stuks UF4007 in serie zetten, want met een maximale sperspanning van 1 kV kom je eigenlijk al te kort. Voor de diode in de 500 V poot kan je volstaan met 1 diode, want die ziet nooit meer dan 500 V in sper.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

timpert schreef: do 23 mei 2024, 20:10
Voor de diodes van de 1000 V poot zou ik wel twee stuks UF4007 in serie zetten, want met een maximale sperspanning van 1 kV kom je eigenlijk al te kort.
Die snap ik niet. Die zien toch ook niet meer dan de gelijkgerichte DC in sper?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Duidelijk, maar ik zie al wat mijn fout was, met het grote voedingsschema, ik had natuurlijk de de hoogspanning van de buitenste draden af moeten halen op de tekening.
De -180V voeding werkt nu goed en kan ik mooi regelen, moest wel de 2x 2W weerstanden van 47K verlagen naar 33K om de trimmers in te kunnen regelen op de juiste spanning.
Ik ook niet, want volgens de gegevens van die uf4007 moet die toch makkelijk die spanning aan kunnen, ik stuur maar 760Vac in.
Ik pas nog even het oude voedingsschema aan, neem aan dat dit de bedoeling is?
Moet er nog een 1K gridstopper tussen komen?
Bijlagen
voeding SV572.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: do 23 mei 2024, 20:29
Die snap ik niet. Die zien toch ook niet meer dan de gelijkgerichte DC in sper?
Precies, en die gaat onbelast al over de 1 kV heen, dus een keer een ietwat hoge netspanning en ze zijn kaduuk.

Het voedingsschema lijkt zo in orde. Het kan geen kwaad om een 1k stopper te monteren, ik weet niet of de 572 'm nodig heeft, maar better safe than sorry, zeker bij zo'n hoge spanning.
Laatst gewijzigd door timpert op do 23 mei 2024, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie