SV572/3 SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

R21 en C1 verwijderd en de voedingsspanning op 450 gezet omdat dat waarschijnlijk de halve voedingspanning van de versterker wordt, en de weerstanden daar op aangepast en de wattages er bij geplaatst. Ik had graag willen zien wat er achter c5 overblijft aan RMS spanning. Maar weet zo niet hoe ik daar een berekening in spice voor kan maken.
Bijlagen
spice SV752-3.jpg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Welke UGT is nu het beste om te gebruiken qua waarde?
Ik zie ontwerpen met 5K met 7K en 11,5K natuurlijk moet het vermogen er ook door kunnen maar eerst de juiste waarde vinden.
En wat heeft het voor invloed als ik een lagere of hogere waarde gebruik?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door douwebakker »

Je kunt het eenvoudig bepalen door de grootte van de wisselspanning te delen door de grootte van de wisselstroom. De belasting lijn zeg maar. Even uittekenen in de grafiek.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Als je gaat voor een dempingsfactor van 4 moet je minimaal 8k UGT nemen.

Wat betreft de stuurspanning van de 572: even een transient analyse draaien, en kijken of de spanning groot genoeg is het stuurrooster van de 572 positief te krijgen. Instinkertje: niet alle Spice modellen van buizen modelleren de roosterstroom.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb deze software besteld, lijkt me wel leuk om mee te experimenteren.
Dus met de 7K van Teroidy kom ik niet goed weg?
Bijlagen
se-amp-cad-31.gif
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Dan heb je een demping van 3,5. Zou ik niet van wakker liggen. Even kijkend naar de eigenschappen van dat ding denk ik dat die trafo het prima zal doen. Volgens mij heeft je Countach een mooi mild impedantieverloop.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Dat zou TTG-GM70SE - Tube output transformer [7kOhm] voor de GM70 SE zijn, maar heb ze ook een mail gestuurd om te vragen of die voor de 572 geschikt is. Kan nog verder kijken wat er te koop is :wink:
Wat bedoelde je met Countach, Jurgen?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Ik bedoel je speakers!
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik bedoel je speakers!
:rofl:
En Ik maar denken wat ik ken als Countach, maar dat klopt.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

https://sklep.toroidy.pl/en_US/p/-TTG-G ... M70-SE/613
https://edcorusa.com/products/cxse25-10 ... 3156189371 maar zal duur worden door import denk ik.
https://www.tonefactory.nl/hammond-1638 ... fMh_eD2b38
Maar voor dat geld heb je ook de Lundahl.
Is 80 of 90 mA niet een beetje weinig, de rest is wel oke.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

En dan is er ook nog de Trafco VDVHQ5090SE die je zo kan aansluiten dat de primaire 10k is. Met 442 euro niet bepaald goedkoop te noemen, maar bruikbaar tot voorbij 150 mA ruststroom.

Die 80/90 mA is meestal de aanbevolen instelstroom, de trafokern verzadigt pas bij zo'n 1,5 tot 2x zo veel stroom. Hoe verder je bij verzadiging vandaan zit, hoe lager de vervorming in het laag.

En dan is er nog de Sowter SA11: https://www.sowter.co.uk/specs/sa11.htm. Met GBP331 ook in het dure hoekje.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Over de voedingstrafo's van Toroidy ben ik dik tevreden i.i.g. Ze hebben daar beslist kennis van zaken en hun communicatie is ook to the point. Kunnen ook prima enkel stuks op specificatie maken tegen een geringe meerprijs. Hun prijzen zijn alleszins redelijk. Dus als daar wat geschikts te vinden is voor een UGT kun je denk ik de gok wel wagen. Sowter is sowieso wel in orde maar wel aan de prijs. Destijds veel microfoon en lijntrafo's van ze gebruikt.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik ben met Toroidy in gesprek voor mogelijkheden. Heb ook Amplimo gevraagd en die had wel een 10K op de plank liggen die bruikbaar is maar is wat overkill(45W).
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: SV572/3 SE

Bericht door timpert »

Overkill kan meestal geen kwaad, wat is het type van die Amplimo?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

De prijs was het probleem, zelfs met veel korting :lol:
Deze staat niet op de website maar zal overeenkomen met die van van der veen. Het type nr ben ik vergeten maar was eigenlijk voor een VT buis(211). Ik wacht even op Teroidy en anders de lundahl 1620/80mA denk ik.
VDV-HQ-5090-SES zou hier op moeten lijken met wat minder vermogen.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: SV572/3 SE

Bericht door Piet1950 »

In plaats van de elko's, kijk eens, of je geen geschikte MKP condensatoren kunt toepassen. Die zijn er met behoorlijke capaciteiten en zeer hoge spanningen. En de prijzen zijn ook best redelijk. Kijk bijvoorbeeld eens bij Sinuss, en zoek op MKP1848.

Verder, in je voeding schema even de sluiting eruit halen.

Piet
voeding sv527.jpg
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Dank je voor de foutmelding Piet, ik dacht dat Kicad dit soort fouten wel zou herkennen :wink:
Maar goed dat iemand er nog een keer overheen keek.
Ik had alle voedingsonderdelen met elco's al besteld Piet.
Wat voor voordelen bieden gewone C's t.o.v. de elco's?
Gebruikersavatar
211audio
Berichten: 191
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 23:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door 211audio »

Ik zou de regelbare NRS anders maken dan nu getekend. Als de loper slecht contact maakt, ben je de eindbuis kwijt en misschien wel meer...

Beter zoiets maken:
NRS.jpg
NRS.jpg (6.94 KiB) 295 keer bekeken
Als de loper afvalt, wordt de NRS maximaal negatief i.p.v. 0V
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: SV572/3 SE

Bericht door Piet1950 »

Wat voor voordelen bieden gewone C's t.o.v. de elco's?
Film condensatoren hebben een langere levensduur dan elco's. En kunnen veel meer stroom verdragen. Verder, door de hogere toegestane spanning, behoef je er minder in serie te zetten. Dat zou de opbouw kunnen vereenvoudigen.

Piet
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Of die langere levensduur voor de gemiddelde buizenknutselaar relevant is :think: Ze zijn wel aan de prijs. Denk dat de hogere bedrijfsspanning in veel gevallen spannender is. Wil je ze eens opzoeken zoeken bij Mouser zoek dan op DC-Link capacitor.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb even gekeken maar die zijn echt duur. :?
Een ander ding de mosfet die ik in de voeding gebruik is een TO-247 behuizing, maar kan ik die wel aan het chassis leggen met een siliconen plaatje, staat wel 900v op lijkt me. of moet ik die een eigen koelplaat geven die geïsoleerd opgesteld is?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

900V op een koelplaat? Ze leren het ook nooit daar in Enschede! :D Neem die 2mm keramische AlO2 isolatie plaatjes. Volgens mij had Jurgen nog een zak. En een Nylon boutje. Al is Peek beter daarvoor, maar aan de prijs. Hou bij die hoge spanningen ook de kruipafstand goed in de gaten. Voor een TO247 zou ik eerder kiezen voor een TO-3P/TO-264 isolatieplaatje.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: SV572/3 SE

Bericht door peterl »

Ik heb de verdubbelaar er tussen uitgehaald, omdat ik straks toch 2x350V is serie ga gebruiken.
Maar ik krijg iets vreemds, boven C1 heb ik de volle spanning, maar na de mosfet is er maar 100V over.
Nu verdenk ik de 3 elco's onder de mosfet dat die met die bleeders het probleem geven kan dat?
En hoe kan ik dit oplossen?
Bijlagen
Naamloos.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SV572/3 SE

Bericht door Pjotr »

Klopt! Je hebt met R13 en de bleeders R7 - R9 een spanningsdeler gemaakt :sure:

Zou die bleeders 1M maken en R13 470K.
Plaats reactie