speakers 2weg

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: speakers 2weg

Bericht door bartsegers »

Heren ZBA, wat kost een set LBVS ?

budget zit rond de 80€ per speaker heb ik begrepen, lukt dat?

Als je alles wat je nu hebt verkoopt, heb je ook wat extra marge.
die tweeters ben je zo kwijt, en de woofers ook wellicht via marktplaats ofzo ?

vergeet de 3-weg, dat is duurder, en past niet binnen budget.

Wat vind je van dit setje bijvoorbeeld?

Afbeelding

leesvoer:
http://zelfbouwaudio.nl/wiki/index.php/LBVS
erik1950
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 12:36

Re: speakers 2weg

Bericht door erik1950 »

ik heb een paar boxen met ongeveer dezelfde maten misschien kan ik daar wat van maken , ik zal eens foto nemen en hier plaatsen
Bijlagen
dese bijlage vervangt<br /><br />[url=http://imageshack.us/photo/my-images/849/afbeelding479.jpg/]<br />[img]http://img849.imageshack.us/img849/7025/afbeelding479.jpg[/img]<br />[/url]<br /><br />Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
dese bijlage vervangt

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/849/afbeelding479.jpg/]
[img]http://img849.imageshack.us/img849/7025/afbeelding479.jpg[/img]
[/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: speakers 2weg

Bericht door CoenvanDongen »

Die kan je niet combineren met een LBVS
De box die je hebt is een bassreflex behuizing (BR) en de LBVS is een transmissielijn.

Als je nu het volume van die box die je hebt even berekent (LxBxH) = Inhoud.
En de gaten (diameters) even opmeet,
Dan is er misschien wel een Visaton of Vifa combinatie bij te zoeken :D

Zoiets misschien?
http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html
erik1950
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 12:36

Re: speakers 2weg

Bericht door erik1950 »

Daar dacht ik eigenlijk aan , en je hebt toch goeie visaton speakers, ik wil wel wat maken van die kasten maar kan wel beetje hulp gebruiken bij het kiezen van de speakers en het filter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: speakers 2weg

Bericht door wouter »

setje vifa filigran doet op MP 100,-
Kun je als je wilt los gaan op oude spaanplaat kasten maar voor dat geld heb je wel kwaliteitsluidsprekers en een goed afgestemd filter. Dat er al een goede kast omheen zit ga je waarschijnlijk nog als struikelblok zien ook :wink: hoef je helemaal niet meer te bouwen :rofl: Maar stop met die 'gare' units.
erik1950
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 12:36

Re: speakers 2weg

Bericht door erik1950 »

ik zit nog met een vraag , het berekenen van de inhoud aan de hand van de speakers dat laatste model box waar maar twee speakers in zitten daar is veel lege ruimte over is dat wel nodig als je dan kijkt naar andere drieweg boxen die zijn even groot
neem nu bv mijn infinity speakers hebben ook die afmetingen .maar wel een speaker meer
deze bijlage vervangt:<br /><br />[url=http://imageshack.us/photo/my-images/521/afbeelding482.jpg/]<br />[img]http://img521.imageshack.us/img521/9361/afbeelding482.jpg[/img]<br />[/url]<br /><br />Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
deze bijlage vervangt:

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/521/afbeelding482.jpg/]
[img]http://img521.imageshack.us/img521/9361/afbeelding482.jpg[/img]
[/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: speakers 2weg

Bericht door CoenvanDongen »

Er is geen regeltje dat je per speaker een x aantal liters lucht nodig hebt.
Aan de hand van de t/s parameters van een speaker-unit kan je wel berekenen bij hoeveel liters se speaker zich optimaal gedraagt.

De reden dat deze kast ongeveer even groot is, maar wel twee speakers-units heeft is dus omdat de speaker-units andere t/s parameters hebben dan degene die jij in je kast wilt gaan stoppen.

Nogmaals als jij even lxbxh hier neergooi dan zijn er vast wel speaker-units te vinden die zich goed gaan gedragen in jouw kast.
Wat wouter zegt is trouwens geen slecht plan! Ik heb ook een stel filigran's hier staan en ze klinken geweldig. Zo heb je voor weinig geld heel erg goede speakers.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: speakers 2weg

Bericht door bartsegers »

OFFTOPIC, je moet jouw fotos uploaden op de site, niet via imageshack oid.

Leuk setje wat je wellicht zelf kunt oppoetsen!

http://link.marktplaats.nl/593956730

http://link.marktplaats.nl/583381305

Misschien past dit wel??

http://link.marktplaats.nl/587064018
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: speakers 2weg

Bericht door ds23man »

Ik denk dat ook geen overbodige luxe is:

http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresu ... index.html
erik1950
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 12:36

Re: speakers 2weg

Bericht door erik1950 »

ja mannen je ziet dat ik niet de kennis heb van jullie, het moet toch mogelijk zijn simpele boxen te maken met wat hulp van jullie natuurlijk , maar ik heb nog wat beters gevonden voor de box die ik al gemaakt heb , niets gekocht hoor, maar ik had nog twee woofers liggen heb er één van geprobeerd in die boxen, zijn maar experimenteel hoor , en met die woofer speelt ie heel anders dat waren namelijk twee woofers die ik uit boxen van een ami jukebox gehaald heb het zijn pioneers, hier de gegevens en foto , speelt mooi samen met die tweeter , hij heeft dezelfde afmeetingen van die zwaardere woofers , , ik wil wel door gaan met nieuwe tweewegs hoor

(foto's oploden op de site weet niet hoe het moet )
deze bijlage vervangt:<br /><br />[url=http://imageshack.us/photo/my-images/254/afbeelding483.jpg/]<br />[img]http://img254.imageshack.us/img254/9383/afbeelding483.jpg[/img]<br />[/url]<br /><br />Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
deze bijlage vervangt:

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/254/afbeelding483.jpg/]
[img]http://img254.imageshack.us/img254/9383/afbeelding483.jpg[/img]
[/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
deze bijlage vervangt:<br /><br />[url=http://imageshack.us/photo/my-images/534/afbeelding485.jpg/]<br />[img]http://img534.imageshack.us/img534/6337/afbeelding485.jpg[/img]<br />[/url]<br /><br />Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
deze bijlage vervangt:

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/534/afbeelding485.jpg/]
[img]http://img534.imageshack.us/img534/6337/afbeelding485.jpg[/img]
[/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Laatst gewijzigd door erik1950 op do 13 sep 2012, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: speakers 2weg

Bericht door bartsegers »

Bijlagen
simpel.JPG
erik1950
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 12:36

Re: speakers 2weg

Bericht door erik1950 »

snap het bedankt, is veel werk gespaard, maar wat denk je van die woofer hij speelt wel mooi , ik ga nu niet zeggen dat het top is , is ook een oudje , maar ben ik ook , maar scheelt hemel en aarde bij die sphyrx , er staat ook dat ie maar 25watt is , mijn versterker strekt hem beter , met die tweeter heeft ie geen probleem en die komt er nog mooi uit ook , ik heb ze eigenlijk willen maken voor studiospeakers
Laatst gewijzigd door erik1950 op do 13 sep 2012, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: speakers 2weg

Bericht door bartsegers »

Als ze netjes spelen is het toch goed?

Wellicht dat je ooit een moderner 2-wegje kunt maken.

Velen hier hebben een LBVS gebouwd, en naar volle tevredenheid!
Misschien voor het geld wel een van de betere speakers. (en volwassen)
Gebruikersavatar
Boester
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 nov 2023, 20:31

Re: speakers 2weg

Bericht door Boester »

erik1950 schreef: wo 12 sep 2012, 13:56
ik zou helemaal opnieuw willen beginnen
en zag nu een nieuwe woofer
namelijk Visaton subwoofer W-serie W 170 S 8 Ωkan die met zelfde tweeter en filter of is die filter beter; ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Scheidingsfrequentie 1600 Hz
Flanksteilheid 12 dB/Okt
Sinus 200/300 W
Afm. (l x b x h) 120 x 105 x 50 mm
Impedantie 8 Ω

of deze
Scheidingsfrequentie 3000 Hz
Flanksteilheid 12 dB/Oct.
Sinus 100/200 W
Impedantie 8 Ω
Leuk dat je een 2 wegsysteem met de W 170 S 8Ohm van Visaton wilt bouwen. Zelf heb ik twee 2-weg gesloten boxen boxen gebouwd waar ik deze woofer ook heb gebruikt. Ik moet zeggen dat ze klinken als een trein!.
Als tweeters heb ik Monacor MHD-190 tweeters gebruikt. Het wisselfilter heb ik zelf ontworpen.
Dat kan mbv een online calculator (zelf mbv formules uitrekenen is ook leuk, want je hebt dan alles zelf in de hand. Later zul je praktisch verkrijgbare waarden van je componenten op de kop moeten weten te tikken ; is ook leuk puzzelwerk)
Waar je wel om moet denken is dat het midden van je woofer en je tweeter 1 hele golflengte van de scheidingsfrequentie uit elkaar liggen. Dat betekent dus dat je de scheidingsfrequentie in dit geval op 2500HZ moet houden. In de praktijk komt het er dan op neer dat je de middelpunten van de tweeter en de woofer op ongeveer 14 cm uit elkaar liggen. Zelf heb ik de tweeter boven de woofer gemonteerd.
Weet jij misschien ook of je de tweeter ook (schuin) naast de woofer mag monteren? Op deze manier zou je de verticale afstand tussen de middelpunten van de woofer en de tweeter kunnen verkleinen. Helaas weet ik niet of dit klank-technisch ook zo kan worden gedaan.
Succes alvast met de bouw van je 2 wegger
groet,
Alex
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: speakers 2weg

Bericht door Walt »

Online calculators werken niet, houden namelijk geen rekening met echte impedantie curve en bafflestep. Woofer en tweeter naast elkaar maakt de afstand tussen de middelpunten niet kleiner, bovendien krijg je dan meer last van kamfilter effecten. Misschien wat bot gesteld, maar je bovenstaande post hangt aan elkaar van onwaarheden, dus je hebt nog een hoop bij te lezen/leren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: speakers 2weg

Bericht door ds23man »

Goeiedag, even het stof wegblazen.... Laatste post was uit 2012.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: speakers 2weg

Bericht door wouter »

Boester schreef: ma 01 apr 2024, 16:24
Succes alvast met de bouw van je 2 wegger
groet,
Alex
Wellicht een bewuste 1 april grap :mrgreen:
Gebruikersavatar
Boester
Berichten: 6
Lid geworden op: za 18 nov 2023, 20:31

Re: speakers 2weg

Bericht door Boester »

Nee, geen 1 aprilgrap. Tsja had gekund natuurlijk. Ik ben nieuw op dit forum en heb sws weinig ervaring met forums. Dom...nooit goed op de datum gelet, zie het maar als een blunder. Ben natuurlijk toch wel benieuwd of de 2 weg geslaagd is, al is het een beetje laat.
Plaats reactie