Nu nog gauw een mailtje van Spartacus beantwoorden...
Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Nu nog gauw een mailtje van Spartacus beantwoorden...
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Willy,
Bedankt voor de printen. Zal wel even duren voor ik alle onderdelen bij elkaar heb. Zal zo nu en dan wat aanschaffen. Ik heb helaas ook nog wat andere dure hobby's die wat geld opslokken.
Zoals in de pb genoemd zal ik nog genoeg vragen hebben tijdens de opbouw van deze versterker en voor in de toekomst als ik nog een andere wil gaan bouwen.
Er zullen gezien mijn electrische kennis ook genoeg domme vragen bij zijn.
Je kan me alles vragen over schroefas, motor en turbine uitlijningen op schepen, maar electrisch is toch iets minder tastbaar.
Maar we proberen gewoon.
Groet,
Govert
Bedankt voor de printen. Zal wel even duren voor ik alle onderdelen bij elkaar heb. Zal zo nu en dan wat aanschaffen. Ik heb helaas ook nog wat andere dure hobby's die wat geld opslokken.
Zoals in de pb genoemd zal ik nog genoeg vragen hebben tijdens de opbouw van deze versterker en voor in de toekomst als ik nog een andere wil gaan bouwen.
Er zullen gezien mijn electrische kennis ook genoeg domme vragen bij zijn.
Je kan me alles vragen over schroefas, motor en turbine uitlijningen op schepen, maar electrisch is toch iets minder tastbaar.
Maar we proberen gewoon.
Groet,
Govert
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Even ter info:
Wie met socketsavers wil werken, om de buizen boven de dekplaat zichtbaar te maken, kan deze socketsavers hier aankopen.
Dit item staat niet in de materiaallijst.
Buis montage met socketsaver:
Wie met socketsavers wil werken, om de buizen boven de dekplaat zichtbaar te maken, kan deze socketsavers hier aankopen.
Dit item staat niet in de materiaallijst.
Buis montage met socketsaver:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Bij Reichelt is deze: RAD LXZ 25/100 helaas niet meer leverbaar.
Waar kan ik hem door vervangen?
Waar kan ik hem door vervangen?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Deze kan ook. NHG-A 100U 25 Elco radiaal, 100 uF, 25 V, 105°C
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Bedankt, deze hebben we toegevoegd aan de bestelmand.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Deze is ook niet beschikbaar. Past hier iets anders?
AKL 101-04 Aansluitklem 4-polig, RM 5,08
AKL 101-04 Aansluitklem 4-polig, RM 5,08
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Je hebt zowel bij de versterkerprint als bij de voeding telkens 2 lange rijen aansluitklemmen.
Hoe je die samenstelt beslis je zelf, al naargelang wat voorradig is.
Ik neem expres lange rijen omdat op die manier de naast mekaar staande klemmen de "buurklemmen" mee ondersteunen als je krachtig een klem aandraait. Als je losstaande klemmen hebt, kunnen die vd print afbreken door veelvuldige draaibeweging op de schroef.
Het speelt dus geen rol als je voor een 10-voudige combinatie van klemmen volgende samenstelling neemt:
4+2+4 OF 6+4 OF 5+2+3 ....
Hoe je die samenstelt beslis je zelf, al naargelang wat voorradig is.
Ik neem expres lange rijen omdat op die manier de naast mekaar staande klemmen de "buurklemmen" mee ondersteunen als je krachtig een klem aandraait. Als je losstaande klemmen hebt, kunnen die vd print afbreken door veelvuldige draaibeweging op de schroef.
Het speelt dus geen rol als je voor een 10-voudige combinatie van klemmen volgende samenstelling neemt:
4+2+4 OF 6+4 OF 5+2+3 ....
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
hebt zowel bij de versterkerprint als bij de voeding telkens 2 lange rijen aansluitklemmen.
Hoe je die samenstelt beslis je zelf, al naargelang wat voorradig is.
Ik neem expres lange rijen omdat op die manier de naast mekaar staande klemmen de "buurklemmen" mee ondersteunen als je krachtig een klem aandraait. Als je losstaande klemmen hebt, kunnen die vd print afbreken door veelvuldige draaibeweging op de schroef.
Het speelt dus geen rol als je voor een 10-voudige combinatie van klemmen volgende samenstelling neemt:
4+2+4 OF 6+4 OF 5+2+3 ....
Goeie Willy

Hoe je die samenstelt beslis je zelf, al naargelang wat voorradig is.
Ik neem expres lange rijen omdat op die manier de naast mekaar staande klemmen de "buurklemmen" mee ondersteunen als je krachtig een klem aandraait. Als je losstaande klemmen hebt, kunnen die vd print afbreken door veelvuldige draaibeweging op de schroef.
Het speelt dus geen rol als je voor een 10-voudige combinatie van klemmen volgende samenstelling neemt:
4+2+4 OF 6+4 OF 5+2+3 ....
Goeie Willy
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Willy,
Heb je toevallig een bemaatvoerde pdf of Cad file beschikbaar van het voor en achter paneel?
Groet,
Govert
Heb je toevallig een bemaatvoerde pdf of Cad file beschikbaar van het voor en achter paneel?
Groet,
Govert
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Het front- en backpaneel zijn ontworpen in Coreldraw en daarna geëxporteerd naar PDF.
De PDF (EL84 V3.4-150x300-A.pdf) moet geupload worden naar TubeTown, bij de bestelling van Custom Shop Faceplate Standard - V2: 150 x 300 mm. Gedetailleerde uitleg vind je hier.
Hieronder de PDF en ook het ontwerpbestand in Coreldraw (EL84 V3.4.rar). Ik vermoed dat je dat ook in CAD kan openen.
De PDF (EL84 V3.4-150x300-A.pdf) moet geupload worden naar TubeTown, bij de bestelling van Custom Shop Faceplate Standard - V2: 150 x 300 mm. Gedetailleerde uitleg vind je hier.
Hieronder de PDF en ook het ontwerpbestand in Coreldraw (EL84 V3.4.rar). Ik vermoed dat je dat ook in CAD kan openen.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
@Spartacus: Als je nog moet bestellen bij Reichelt zou in deze zeker meebestellen.https://www.reichelt.nl/nl/nl/buiggeree ... =buig&&r=1
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Mijn bestelling is er al uit, maar ik heb een 3d printer……
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Vandaag weer wat vooruitgang geboekt met de versterker. Ik heb de juiste UGT"s nag niet binnen, maar wat let me om vast een paar TGL 20/002 aan te sluiten. Over de fase hoef ik me geen zorgen te maken want de tegenkoppeling loopt niet via de UGT's.Wel alvast even de fasedraaiers ingesteld. Nu eerst even mijn werktafel opruimen. Morgen verder.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Waar gebruiken jullie die bankabel 3 en 4 aderig uit de bom?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik gebruik geen bandkabel. Montage snoer van 0,12 mm gaat ook prima.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ok, ik heb de bandkabel besteld zoals genoemd in de bom.
Die kan dus tussen alle connecties?
Of moet er op plekken dikker als de 0,14mm2?
Sorry voor de vele vragen
Die kan dus tussen alle connecties?
Of moet er op plekken dikker als de 0,14mm2?
Sorry voor de vele vragen
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Er lopen geen hoge stromen. 0.15 is meer dan genoeg. De bandkabel kun je natuurlijk gebruiken.
Zorg wel even woor een goede krimptang. Ik gebruik deze:
Zorg wel even woor een goede krimptang. Ik gebruik deze:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik heb de tang uit de lijst meebesteld.
Nog een vraag:
De buizen vernoemd in de lijst zijn EH buizen.
Zit er veel verschil de JJ buizen?
Nog een vraag:
De buizen vernoemd in de lijst zijn EH buizen.
Zit er veel verschil de JJ buizen?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Ik heb voor EH buizen gekozen, maar het had voor mij ook JJ of Sovtek mogen zijn.
Vroeger gebruikte ik altijd Philips, Siemens of Telefunken maar dat is er niet meer hé. Toen kostte een EL84 nog zes gulden.
Vroeger gebruikte ik altijd Philips, Siemens of Telefunken maar dat is er niet meer hé. Toen kostte een EL84 nog zes gulden.
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Voor de verbindingen van de biasautomaat op de print en de aansluitingen van de input-chassisdelen naar de inputprint, gebruik ik bandkabel met 0,14mm² draden. Dit is bedrading die tijdens de testen vrijwel nooit wordt bewogen.
3-aderig voor de BiasAutomaat en 2-aderig (de 4/2) voor de inputs. Voor de elektronica hobby zou je deze bandkabels altijd in grijpvoorraad moeten hebben.
Voor al de overige bedrading gebruik ik 0.5 of 0.75mm². Dunnere bedrading, vertind aan het einde, breekt al eens af aan de aansluitklem, bij langdurig testen met veel manipulatie.
Misschien is dat ook omdat bij mijn testopstelling de diverse printen enz. niet vastgeschroefd zitten op een houten plaat. Ik vind trouwens de testopstelling van Douwe , een mooi en net voorbeeld, van hoe het zou moeten.
Wat de buizen betreft, het is moeilijk te horen of er klankverschil is tussen de verschillende merken.
Wat de prijs betreft, zijn ze tegenwoordig aan mekaar gewaagd.
De EH-buizen werden vroeger in Joegoslavië geproduceerd maar worden ondertussen elders gemaakt. Zeker als de prijzen zowat gelijk zijn heb ik toch meer een voorkeur voor EH dan een JJ.
3-aderig voor de BiasAutomaat en 2-aderig (de 4/2) voor de inputs. Voor de elektronica hobby zou je deze bandkabels altijd in grijpvoorraad moeten hebben.
Voor al de overige bedrading gebruik ik 0.5 of 0.75mm². Dunnere bedrading, vertind aan het einde, breekt al eens af aan de aansluitklem, bij langdurig testen met veel manipulatie.
Misschien is dat ook omdat bij mijn testopstelling de diverse printen enz. niet vastgeschroefd zitten op een houten plaat. Ik vind trouwens de testopstelling van Douwe , een mooi en net voorbeeld, van hoe het zou moeten.
Wat de buizen betreft, het is moeilijk te horen of er klankverschil is tussen de verschillende merken.
Wat de prijs betreft, zijn ze tegenwoordig aan mekaar gewaagd.
De EH-buizen werden vroeger in Joegoslavië geproduceerd maar worden ondertussen elders gemaakt. Zeker als de prijzen zowat gelijk zijn heb ik toch meer een voorkeur voor EH dan een JJ.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Nieuwe EL84-versterker met BiasAutomaat
Hij doet het. Vandaag de laatste dingetjes even aangesloten. De versterker speelt nu met twee Indel balans uitgangen van primair 10K en secondair 8 Ohm. Het was nog wel even een dingetje om het goed aan de praat te krijgen. Er was een kabeltje van de bias automaat niet in orde.
Duidelijk valt het kwaliteit verschil op als de toon regeling is uitgeschakeld. Ook goed hoorbaar is dan het verschil in geluid tussen een FM station en een DAB zender. FM heeft mijn duidelijke voorkeur.
Nu het zo goed klinkt twijfel ik of ik er nog wel andere UGT"s voor moet bestellen.
Duidelijk valt het kwaliteit verschil op als de toon regeling is uitgeschakeld. Ook goed hoorbaar is dan het verschil in geluid tussen een FM station en een DAB zender. FM heeft mijn duidelijke voorkeur.
Nu het zo goed klinkt twijfel ik of ik er nog wel andere UGT"s voor moet bestellen.
