Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door markbakk »

Wat je denk ik nodig hebt, is Project 93 van ESP. Moet je wel die site kunnen bereiken.
De print en de beschrijving, even scrollen. Hij levert de printen nog, zo te zien.

Soms kun je met een VPN op plekken komen die normaal gesloten zijn. Dat heb ik met Zaphaudio.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: vr 29 mar 2024, 12:41
Nope. Die heeft wel een ingewikkelde DC instelling maar geen overall AC feedback. Is qua vervorming niet beter dan die simpele met 1 transistor. Eerder deze klassieker: https://sound-au.com/project13.htm en verder hier: https://www.google.nl/search?q=transist ... sid=mosaic
Ik had het laatste schema dat ik had gepost nog teruggevonden op een andere website.
Die had ook metingen en leken me wel ok (met mijn beperkte kennis)
https://www.fmuser.org/news/Audio/ECM-M ... serts.html

Het schema dat ik terugvond met jouw link heeft wel een dynamische microfoon.
Ik vermoed dat het linker gedeelte dan herwerkte moet worden.
Screenshot_2024-03-29-14-08-58-45_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg
De EM258 mic kan 550uA hebben
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

markbakk schreef: vr 29 mar 2024, 13:18
Wat je denk ik nodig hebt, is Project 93 van ESP. Moet je wel die site kunnen bereiken.
De print en de beschrijving, even scrollen. Hij levert de printen nog, zo te zien.

Soms kun je met een VPN op plekken komen die normaal gesloten zijn. Dat heb ik met Zaphaudio.
Het lukt me niet. Kan het ip adres van de website pingen maar geraak er niet op.
Dit zowel op mijn android telefoon als Windows laptop.

Heel vervelend. Lukte voordien wel en niets gewijzigd op de toestellen
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door 90000006 »

Probeer eens via de 4G ipv via de wifi. Misschien staat je eigen ip op één of andere blocklist.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door cool »

In het bovenstaande schema een weerstand van ca. 10k van de plus naar bovenkant electret mic. moet werken volgens mij...
Gebruikersavatar
Regenpak
Berichten: 142
Lid geworden op: di 08 aug 2023, 17:31
Locatie: Amsterdam West
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Regenpak »

cool schreef: vr 29 mar 2024, 15:22
In het bovenstaande schema een weerstand van ca. 10k van de plus naar bovenkant electret mic. moet werken volgens mij...
En dat deed het ook. Nu niet meer want het ding is intussen alweer gesloopt. Kijk, dit is een QnD (Quick 'n' Dirty) oplossing om snel een elektretkapsel aan het spelen te krijgen. Optimaal qua inspanning maar niet qua prestaties. Ik weet niet waar TS dit voor wil gebruiken maar als de eisen niet al te hoog zijn is het een prima beun.

Tjerk
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

Dat is een prima schema. Maar qua ruis kun je de mic beter op een spanningsdeler van 2x 10K aansluiten. Op 6V dus en niet vergeten de ingangselco om te draaien met de +kant naar het micje toe.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door 90000006 »

En een ontkoppel C-tje naar massa vanaf het knooppunt van die 2x10k scheelt nog meer ruis.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

En plots kan ik op de website. Contact genomen met de provider. Geraakte ook op de site. Toen ik vroeg of op de DNS server een nsloopup hadden uitgevoerd was het antwoord neen. Ik melde dat ik daar geen response van terug kreeg. Na lange stille van hun zijde werkt het plots weer maar zij hebben niets gedaan :think: Ik alleszins ook niet

Nu ik kan voor een van de 2 opties kiezen. ESP project13 of de link die pjotr had doorgestuurd.

Ga ik voor de versie van ESP kan moet ik wel licht andere weerstandswaarden gebruiken, want de waarden die opgenomen zijn heb ik niet voorhande.

Zou dit zo lukken?
ESP dual BC549 pre-amp.png
Qua spanning kan ik wel tussen 9v en 15v komen.
de max stroom voor de EM258 zou 550uA zijn. Misschien met de serie weerstand groter? (20k?)

Beide Transistoren hebben een hfe van 550 een Ie van 2,8mA en Vbe = 660mV
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

90000006 schreef: vr 29 mar 2024, 15:56
En een ontkoppel C-tje naar massa vanaf het knooppunt van die 2x10k scheelt nog meer ruis.
Ja, dan sluit je het micje kort :shock: Waar het om gaat is dat de DG lek van de fet in het micje boven de 6V behoorlijk gaat oplopen met navenante extra ruis. Dus dan nog een extra 4K7 in serie met dat elco'tje.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door 90000006 »

Met 4k7 in serie met de C filtert die niet veel meer lijkt me. Ik bedoel eigenlijk: spanningsdeler maken met 2 weerstandjes zodat je op 3V uitkomt en die spanning goed ontkoppelen met een C-tje. Vanaf dat 3V knooppunt dan met een derde weerstandje van 10k naar de mic.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Ik ben effe niet meer mee....

Ik had volgend gemaakt van beide schema's.
Zijn de aangepaste waarden aanvaardbare wijzigingen?
Wat is de functie eigenlijk van C2?
Alt version BC549 pre-amp.png

ESP dual BC549 pre-amp.png
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door cool »

C2 is een z.g. bootstrap schakeling.
Oftewel, je trapt op je veter en dan ...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

Nee Loek. Je moet aan je veters trekken! Niet op gaan staan. Dan ga je vanzelf vliegen. Omhoog dus :mrgreen:

Het is een heel elegant schakelingetje. Die bootsstrap zorgt voor een hoge dynamische collector impedantie en daarmee voor een hoge open loop versterking. Zal hem vanavond eens even simuleren en dimensioneren voor een elektret kapseltje
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

Hier dan het uitgewerkte schema. uitgaande van het schemaatje van Cool. Kan op een 9V batterijtje. Standaard electret kapseltes doen het meestal het beste tussen de 2,5V en 5V met een voedingsweerstand van ca 2K2. De versterking kun je wat variëren met R6 tussen de 22K en 100K. Neem daar geen potmeter voor maar vaste weerstandjes als je geen luidruchtig gekraak wil. Versterking is ongeveer 1 a 2 volt uit bij een SPL van 94dB (1 Pa) voor een gemiddeld kapseltje.
Simpelmic.JPG
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Marp »

bart Luyckx schreef: vr 29 mar 2024, 11:09
Ik kan nog steeds niet op de site van sound-au.com. bij nslookup krijg ik geen antwoord.
Het ip adres zou 163.47.74.1 zijn, maar ook daar lukt het niet.
Probeer eens na toevoeging van onderstaand regeltje aan je hosts-bestand:

CODE: Selecteer alles

163.47.74.1	sound-au.com
Of anders via https://web.archive.org/web/20240308035 ... nd-au.com/
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

Hij post/quote anders wel schema's van die site Marp :think:

[Edit]

Overigens als ik dit schema nog eens bekijk zitten C2 en C4 verkeerd om. Die willen wel gaan lekken dan en is het niet zo raar dat het bouwsel raar doet...
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 30 mar 2024, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: vr 29 mar 2024, 21:05
Hier dan het uitgewerkte schema. uitgaande van het schemaatje van Cool. Kan op een 9V batterijtje. Standaard electret kapseltes doen het meestal het beste tussen de 2,5V en 5V met een voedingsweerstand van ca 2K2. De versterking kun je wat variëren met R6 tussen de 22K en 100K. Neem daar geen potmeter voor maar vaste weerstandjes als je geen luidruchtig gekraak wil. Versterking is ongeveer 1 a 2 volt uit bij een SPL van 94dB (1 Pa) voor een gemiddeld kapseltje.

Simpelmic.JPG
Deze ga ik proberen te bouwen.
Nu heb ik alle weerstanden wel niet voorhande. Ik heb het schema aangepast met weerstanden die ik beschikbaar heb.
Is dit OK?
Hoe zit het met de condensatoren?
Ik heb kleinere waarden van 10u, 4,7u , 2,2u en 1u. Voor de voeding kan ik 47u of hoger nemen.
pjotr BC549C pre-amp.png
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Marp schreef: za 30 mar 2024, 8:24

Probeer eens na toevoeging van onderstaand regeltje aan je hosts-bestand:

CODE: Selecteer alles

163.47.74.1	sound-au.com
Of anders via https://web.archive.org/web/20240308035 ... nd-au.com/
Werkt ondertussen terug. Bedankt voor voorstel
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

Ik stop er verder mee Bart. Zo blijven we aan de gang. Suc6 verder!
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

Sorry dat ik je verveel. Ik probeer voor mezelf een oplossing te zoeken met de mogelijkheden die ik nu voorhanden heb.
Je hulp wordt zeer gewardeerd
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door ray5150 »

bart Luyckx schreef: za 30 mar 2024, 9:58

Deze ga ik proberen te bouwen.
Nu heb ik alle weerstanden wel niet voorhanden. Ik heb het schema aangepast met weerstanden die ik beschikbaar heb.
Alles wat je nodig hebt kun je bestellen bij EOO : https://www.eoo-bv.nl/
Ik gok zo dat je nog geen 5 euro kwijt bent voor alle benodigde componentjes om het schema van Pjotr te kunnen bouwen.
Tel daar 5 euro portokosten bij, en je bent voor een tientje klaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

bart Luyckx schreef: za 30 mar 2024, 10:44
Sorry dat ik je verveel. Ik probeer voor mezelf een oplossing te zoeken met de mogelijkheden die ik nu voorhanden heb.
Je hulp wordt zeer gewardeerd
Dat is juist het punt. Ik verveel mij allerminst :lol: Die BC549 kan ook prima, de rest laten zoals aangegeven.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door bart Luyckx »

ray5150 schreef: za 30 mar 2024, 10:51
bart Luyckx schreef: za 30 mar 2024, 9:58

Deze ga ik proberen te bouwen.
Nu heb ik alle weerstanden wel niet voorhanden. Ik heb het schema aangepast met weerstanden die ik beschikbaar heb.
Alles wat je nodig hebt kun je bestellen bij EOO : https://www.eoo-bv.nl/
Ik gok zo dat je nog geen 5 euro kwijt bent voor alle benodigde componentjes om het schema van Pjotr te kunnen bouwen.
Tel daar 5 euro portokosten bij, en je bent voor een tientje klaar.
Weet ik wel, maar zou nu in't weekend willen bouwen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hulp gevraagd voor kleine microfoon voorversterker

Bericht door Pjotr »

Dat kun je wel doen, brand zal er niet uitbreken. Zal heus wel een beetje gaan werken. Maar op eigen risico hè, het geoptimaliseerd voor de aangegeven waarden.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 30 mar 2024, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie