Corian platenspeler ontwerp

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Corian platenspeler ontwerp

Bericht door franks »

Tgv van een enkeloperatie heb ik noodgedwongen rust moeten nemen, deze periode heb ik gebruikt om mezelf wat verder te bekwamen in fusion 360, wat ik gebruik om ontwerpen te maken voor mijn cnc freesmachine. Ik wilde een compleet nieuwe platenspeler ontwerpen, met Corian als hoofdmateriaal, hiermee heb ik zeer goede ervaringen mee met de bouw van mijn luidsprekers en huidige draaitafel.

viewtopic.php?t=29037&hilit=Corian

Als aandrijving zal ik weer gebruik maken van een lencomotor icm een idlerwheel. In mijn eerdere bouwsels ging ik er van uit dat alles zo zwaar mogelijk diende te zijn, echter na het bekijken van wat filmpjes over de bekende Rega draaitafels kreeg ik het idee om ook eens met een lichtere constructie te gaan experimenteren.
Tussen de onderplaat en de bovenplaat van corian komt een laag foam van 30mm. Op de onderplaat komt een constructie waarin het lager komt te hangen en de tonearm op gemonteerd wordt, de bovenplaat zal het motorgedeelte gaan dragen met de idlerwheel arm. Door de tussenlaag van foam zullen onder en bovenplaat geen starre verbinding hebben en mijn idee is dat resonanties hierdoor zoveel mogelijk geëlimineerd zullen worden en het lager niet gaan bereiken via de plint.
De tekeningen moeten nog wat worden verfijnd en dan kan de bouw gaan beginnen.
E3D9DBB0-9E59-44D1-B3D3-BE381CD82335.jpeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door Henkjan »

gaaf project zeg
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door franks »

IMG_0761.jpeg
IMG_0762.jpeg
IMG_0763.jpeg
Mal voor het frezen gemaakt van hout, morgen een beetje plamuren zodat de overgangen mooi worden. Daarna kan de onder en bovenkant eerst worden uitgezaagd en daarna worden gefreesd
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door ds23man »

Je bericht gister wat te snel gelezen, maar weet je zeker dat je idler wheel wil gebruiken? Je hebt dan al snel een rumblebak.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door hannesie »

Een direct drive motor van een 2e hands draaitafel lijkt mij ook niet verkeerd.

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ler-pickup
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door franks »

IMG_0525.jpeg
Een goed afgesteld idler wheel kan prima, dat heb ik in mijn huidige draaitafel ook nu
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door Barry2001 »

Leuk project, heeft de potentie om wat moois te worden. Met een idler wheel hoeft niks mis te zijn inderdaad, het is het ontwerp met afstellen. Een direct drive of belt kan ook rumble geven als je dit niet goed doet.
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door franks »

Onder en bovenkant zijn gefreesd, ondanks goede afzuiging toch het effect van een sneeuwbui
IMG_0764.jpeg
IMG_0765.jpeg
Dit is het effect met 32mm foam ertussen
Dit is het effect met 32mm foam ertussen
IMG_0770.jpeg
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door franks »

Lagerdrager gefreesd met cnc frees, blijft toch altijd mooi om het geheel automatisch geboren te zien worden
IMG_0772.jpeg
IMG_0773.jpeg
IMG_0774.jpeg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door Marp »

Mooi Wark! Wat ik me afvraag: op een gegeven moment zit de frees door het materiaal heen, en hou je losse delen over. Hoe blijft de lagerdrager netjes op zijn plaats liggen? Heb je dat deel op de een of andere manier gefixeerd op de ondergrond? Met dubbelzijdig plakband ofzo?
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door franks »

Dubbelzijdige tape inderdaad, topspul!!
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door franks »

Om de armbasis en het lager goed te kunnen monteren heb ik 2 flenzen gefreesd met daarin messing draadbusjes. Deze worden aan de onderzijde van de lagerdrager gelijmd
C8842BA2-69C0-4DB7-8079-3CE3264CD530.jpeg
D2A76988-305C-46AB-ACA6-2A2EC57DBA47.jpeg
2343FF32-B3F2-4546-8253-7F30BE5DF957.jpeg
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door Forza »

Is het foam niet veel te stug? Ik denk dat het zo niet veel doet om de relatief lage frequentie resonanties (van het motortje) te onderdrukken. Daarvoor moet het heel soepel zijn gezien het geringe gewicht.
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door franks »

Misschien is het te stug, het is een experiment. Ik hebben wel een goed gevoel bij, zeker in combinatie met corian.
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door franks »

Update van afgelopen week
IMG_0786.jpeg
IMG_0787.jpeg
IMG_0788.jpeg
IMG_0790.jpeg
IMG_0791.jpeg
IMG_0792.jpeg
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door franks »

Weer wat weken en onderdelen verder!
IMG_0806.jpeg
IMG_0824.jpeg
IMG_0825.jpeg
IMG_0827.jpeg
IMG_0833.jpeg
IMG_0834.jpeg
IMG_0835.jpeg
IMG_0836.jpeg
IMG_0837.jpeg
IMG_0843.jpeg
IMG_0847.jpeg
IMG_0874.jpeg
Bijlagen
IMG_0849.jpeg
IMG_0873.jpeg
Laatst gewijzigd door franks op za 20 apr 2024, 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door satefan »

:goeie:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door Barry2001 »

Heel gaaf, mooi stukje werk!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door Wowly »

netjes zeg.......
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door franks »

Het einde begint voorzichtig in beeld te komen
IMG_0968.jpeg
IMG_0969.jpeg
IMG_0972.jpeg
IMG_0973.jpeg
Jos_br
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 17 okt 2022, 19:58

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door Jos_br »

Waanzinnig, wat mooi wordt dit!

Jos.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door rikpost »

Wat een vakmanschap :rock:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door Marp »

Wat zijn eigenlijk die twee putjes in de zijkant van het draaiplateau? Zijn die het gevolg van balanceren, is zijn het herkenningspunten?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door Shadow »

Mijn gok is balanceren idd
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Corian platenspeler ontwerp

Bericht door franks »

IMG_1100.jpeg
IMG_1098.jpeg
IMG_1097.jpeg
Het zijn putjes door het balanceren dacht ik. De draaitafel is overigens klaar en speelt nu!!
Plaats reactie