Corian platenspeler ontwerp
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Corian platenspeler ontwerp
Tgv van een enkeloperatie heb ik noodgedwongen rust moeten nemen, deze periode heb ik gebruikt om mezelf wat verder te bekwamen in fusion 360, wat ik gebruik om ontwerpen te maken voor mijn cnc freesmachine. Ik wilde een compleet nieuwe platenspeler ontwerpen, met Corian als hoofdmateriaal, hiermee heb ik zeer goede ervaringen mee met de bouw van mijn luidsprekers en huidige draaitafel.
viewtopic.php?t=29037&hilit=Corian
Als aandrijving zal ik weer gebruik maken van een lencomotor icm een idlerwheel. In mijn eerdere bouwsels ging ik er van uit dat alles zo zwaar mogelijk diende te zijn, echter na het bekijken van wat filmpjes over de bekende Rega draaitafels kreeg ik het idee om ook eens met een lichtere constructie te gaan experimenteren.
Tussen de onderplaat en de bovenplaat van corian komt een laag foam van 30mm. Op de onderplaat komt een constructie waarin het lager komt te hangen en de tonearm op gemonteerd wordt, de bovenplaat zal het motorgedeelte gaan dragen met de idlerwheel arm. Door de tussenlaag van foam zullen onder en bovenplaat geen starre verbinding hebben en mijn idee is dat resonanties hierdoor zoveel mogelijk geëlimineerd zullen worden en het lager niet gaan bereiken via de plint.
De tekeningen moeten nog wat worden verfijnd en dan kan de bouw gaan beginnen.
viewtopic.php?t=29037&hilit=Corian
Als aandrijving zal ik weer gebruik maken van een lencomotor icm een idlerwheel. In mijn eerdere bouwsels ging ik er van uit dat alles zo zwaar mogelijk diende te zijn, echter na het bekijken van wat filmpjes over de bekende Rega draaitafels kreeg ik het idee om ook eens met een lichtere constructie te gaan experimenteren.
Tussen de onderplaat en de bovenplaat van corian komt een laag foam van 30mm. Op de onderplaat komt een constructie waarin het lager komt te hangen en de tonearm op gemonteerd wordt, de bovenplaat zal het motorgedeelte gaan dragen met de idlerwheel arm. Door de tussenlaag van foam zullen onder en bovenplaat geen starre verbinding hebben en mijn idee is dat resonanties hierdoor zoveel mogelijk geëlimineerd zullen worden en het lager niet gaan bereiken via de plint.
De tekeningen moeten nog wat worden verfijnd en dan kan de bouw gaan beginnen.
Re: Corian platenspeler ontwerp
Mal voor het frezen gemaakt van hout, morgen een beetje plamuren zodat de overgangen mooi worden. Daarna kan de onder en bovenkant eerst worden uitgezaagd en daarna worden gefreesd
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Corian platenspeler ontwerp
Je bericht gister wat te snel gelezen, maar weet je zeker dat je idler wheel wil gebruiken? Je hebt dan al snel een rumblebak.
Re: Corian platenspeler ontwerp
Een direct drive motor van een 2e hands draaitafel lijkt mij ook niet verkeerd.
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ler-pickup
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-e ... ler-pickup
Re: Corian platenspeler ontwerp
Een goed afgesteld idler wheel kan prima, dat heb ik in mijn huidige draaitafel ook nu
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Corian platenspeler ontwerp
Leuk project, heeft de potentie om wat moois te worden. Met een idler wheel hoeft niks mis te zijn inderdaad, het is het ontwerp met afstellen. Een direct drive of belt kan ook rumble geven als je dit niet goed doet.
Re: Corian platenspeler ontwerp
Onder en bovenkant zijn gefreesd, ondanks goede afzuiging toch het effect van een sneeuwbui
Re: Corian platenspeler ontwerp
Lagerdrager gefreesd met cnc frees, blijft toch altijd mooi om het geheel automatisch geboren te zien worden
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Corian platenspeler ontwerp
Mooi Wark! Wat ik me afvraag: op een gegeven moment zit de frees door het materiaal heen, en hou je losse delen over. Hoe blijft de lagerdrager netjes op zijn plaats liggen? Heb je dat deel op de een of andere manier gefixeerd op de ondergrond? Met dubbelzijdig plakband ofzo?
Re: Corian platenspeler ontwerp
Om de armbasis en het lager goed te kunnen monteren heb ik 2 flenzen gefreesd met daarin messing draadbusjes. Deze worden aan de onderzijde van de lagerdrager gelijmd
Re: Corian platenspeler ontwerp
Is het foam niet veel te stug? Ik denk dat het zo niet veel doet om de relatief lage frequentie resonanties (van het motortje) te onderdrukken. Daarvoor moet het heel soepel zijn gezien het geringe gewicht.
Re: Corian platenspeler ontwerp
Misschien is het te stug, het is een experiment. Ik hebben wel een goed gevoel bij, zeker in combinatie met corian.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Corian platenspeler ontwerp
Wat zijn eigenlijk die twee putjes in de zijkant van het draaiplateau? Zijn die het gevolg van balanceren, is zijn het herkenningspunten?
Re: Corian platenspeler ontwerp
Het zijn putjes door het balanceren dacht ik. De draaitafel is overigens klaar en speelt nu!!
