Gated metingen
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Gated metingen
Misschien even hier op grondvlakmeting zoeken, of met Google op luidspreker+grondvlakmeting. Ow, dan kom je ook hier uit. 
-
bert stoltenborg
- Ook commercieel actief
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52
Re: Gated metingen
Google mark gander ground plane acoustical measurements. Op bv diy audio kun je de pdf vinden.
Re: Gated metingen
Ik heb het gelezen maar op deze manier neem je niet de baffle step mee .
Overigens ben ik ook niet zo geïnteresseerd in die hele lage frequenties mijn kamer maakt daar toch gehakt van .
En dat gaat dan weer prima met REW .
Wat ik in beeld wilde brengen is de baffle loss van de bol gek genoeg meet ik die niet .
Overigens ben ik ook niet zo geïnteresseerd in die hele lage frequenties mijn kamer maakt daar toch gehakt van .
En dat gaat dan weer prima met REW .
Wat ik in beeld wilde brengen is de baffle loss van de bol gek genoeg meet ik die niet .
Laatst gewijzigd door rikpost op vr 15 mar 2024, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gated metingen
(Bij een grondvlakmeting vergroot je de baffle met het spiegelbeeld daarvan via de grond.)
Re: Gated metingen
Dat bedoel ik dus je meet dan geen baffle Loss
Daarbij zijn mijn luidsprekers nu niet echt makkelijk te verhaspelen
Daarbij zijn mijn luidsprekers nu niet echt makkelijk te verhaspelen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gated metingen
Hier zie ik iets wat bijna niet kan, je laag loopt door tot 20Hz. Lijkt er op dat het uitgangssignaal bijgemengd wordt naar de ingang.
Re: Gated metingen
Dan zou dat een fout in de geluidskaart zelf zijn ?
Er zit alleen een microfoon op geen referentie terugkoppeling op het andere kanaal .
Er zit alleen een microfoon op geen referentie terugkoppeling op het andere kanaal .
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gated metingen
Iets is er in ieder geval niet goed, je zou een afvallend laag moeten zien beneden de 40-50Hz. Dat zou ook de onregelmatigheden beneden de 80Hz kunnen verklaren. Wat voor geluidskaart gebruik je?
Re: Gated metingen
Ja die staat dan op computer .dacht ik
Het plaatje wat is stuurde heb ik van internet
Het plaatje wat is stuurde heb ik van internet
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gated metingen
Ik zou dat ding een hele grote rotschop geven. Zwaar verouderd en veel problemen met drivers. Heb hier nog ergens een US-122 liggen, ook een rampenbak. Gewoon een Behringertje aanschaffen en met een ASIO driver gebruiken.
https://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/Be ... 012133-000
Geen poespas wat de zaak kan verstieren.
https://www.musicstore.com/nl_NL/EUR/Be ... 012133-000
Geen poespas wat de zaak kan verstieren.
Re: Gated metingen
Voor de prijs hoef ik het niet te laten .
Het is wel vreemd dat ik de theoretische baffle löss niet meette .
Straks is mijn hele meetsessie waardeloos geweest .
Het is wel vreemd dat ik de theoretische baffle löss niet meette .
Straks is mijn hele meetsessie waardeloos geweest .
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gated metingen
Die meetsessie kan de prullenbak in. Als je dingen ziet in een meting die niet overeen komen met de theorie dan kan je er van uit gaan dat er iets mis is met je meetopstelling/set. Les 1 is je metingen valideren.
Re: Gated metingen
Toch kloppen die metingen van de Midwoofer die ik binnen heb gemaakt wel met de metingen die Jeroen toen bij mij heeft gedaan .
Die files heb ik nog .
Die files heb ik nog .
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Gated metingen
Neem aan dat je speakers normaal ook op de grond staan?
Dan neem je de baffle step ook gewoon mee.
Spelling controle maakt er grondplan van maar moet groundplane zijn.
Rob
Dan neem je de baffle step ook gewoon mee.
Spelling controle maakt er grondplan van maar moet groundplane zijn.
Rob
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Gated metingen
als je speakers normaal op de grond staan, meet je dan dus precies zoals je ze later ook gaat luisteren, lijkt me alleen maar de bedoeling.
en heb je ze later op een stand staan, dan zet je ze bij de meting ook op die stand, wel wat kantelen zodat de luisterhoek van de microfoon klopt met waar je oor zit t.o.v. de speaker.
zie ook:
Re: Gated metingen
Ah bedankt voor het plaatje ,ik snap hem nu !
echter zie ik het me met die dingen van mij niet doen .
echter zie ik het me met die dingen van mij niet doen .
Re: Gated metingen
Thuis reflecteert het geluid van de speaker behalve via de vloer via alle wanden, zoals je op de meting kunt terugzien. Elke reflectie lijkt op het geluid van een box gespiegeld aan de andere kant van de vloer, plafond of muur, alleen wat zachter in niveau, afnemend met de afstand tot het vlak en de demping van dat vlak. Bij een grondvlakmeting in een gymzaal zijn alle wanden behalve de vloer ver weg, zodat die laat en zacht in de opname zitten. De vloerreflectie is daarentegen zo sterk en direct dat de box met het spiegelbeeld onder de vloer op één box lijkt in de meting. Daarmee wijkt wel de meting af van een box zonder reflecties, zoals je die zou willen meten, namelijk van een box twee keer zo hoog. De baffle step verloopt daarom anders, te controleren en corrigeren met het programma Edge. Daarvoor kun je het beste de box op de grond zetten. Overigens gekanteld naar de microfoon opdat de afstand van tweeter en woofer tot de microfoon hetzelfde is.
Re: Gated metingen
Die reflectie is niet van je grasmat…
Je audio interface heeft waarschijnlijk direct monitoring standaard aan, om zonder latency mee te kunnen spelen. Ik heb mijn ouwe trouwe Yamaha ook moeten tweaken (draadbrugje doorknippen) om fatsoenlijk ermee te kunnen meten.
Re: Gated metingen
Let daar heel goed op dat direct monitoring UIT!!!!!!! staat. Direct monitoring kan zowel intern digitaal zijn als direct analoog. Dat wisselt per kaart. Staat het aan dan kan het gaan "rondzingen" op vol volume! Dat heeft mij al eens een setje tweeters gekost!
Re: Gated metingen
Dat is bij mij die mix knop waarschijnlijk wat Gerard ook al aangaf .
Maar die staat bij mij helemaal naar rechts dus computer .
Neem aan dat het goed is .
Ik heb overigens wel een andere besteld .
Soms ziet hij de kaart ineens niet meer en moet ik rebooten dat geeft ook geen vertrouwen
Maar die staat bij mij helemaal naar rechts dus computer .
Neem aan dat het goed is .
Ik heb overigens wel een andere besteld .
Soms ziet hij de kaart ineens niet meer en moet ik rebooten dat geeft ook geen vertrouwen
Re: Gated metingen
Geen idee wat helemaal naar rechts staat betekent, als direct monitoring maar UIT staat! RTFM
Re: Gated metingen
Tja dat kan ik nergens terugvinden maar met die mix knop kan ik het uigangssignaal aan de ingang koppelen en dat lijkt mij niet de bedoeling .
Dan zou je inderdaad rondzingen kunnen krijgen wat jij zegt
Dan zou je inderdaad rondzingen kunnen krijgen wat jij zegt
