Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Yep, na wat zoeken bestaat Posijn uit polyurethaan en wordt voor hogere temperatuurklassen veelal polyesterimide gebruikt.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Dus voor een paar euro kun je dit spul zelf ook aanschaffen: https://nl.aliexpress.com/item/10050055 ... ry_from%3A
Dunste aangeboden is 60 micron en dan meteen 100m per rol. Je kunt voor € 22,25 1000m kopen inclusief verzenden. De isolatie is polyester imide.
Kun je zelf bepalen hoeveel aders je bij elkaar wilt nemen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Jep. En op grond van het skin effect zou je met 400 micron al probleemloos tot 100 kHz kunnen gaan. Mocht je 4 mm2 speakerkabel er mee willen maken.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

jeroen_d schreef: ma 11 mar 2024, 12:18
Dus voor een paar euro kun je dit spul zelf ook aanschaffen: https://nl.aliexpress.com/item/10050055 ... ry_from%3A
Dunste aangeboden is 60 micron en dan meteen 100m per rol. Je kunt voor € 22,25 1000m kopen inclusief verzenden. De isolatie is polyester imide.
Kun je zelf bepalen hoeveel aders je bij elkaar wilt nemen.
Van die 1000 meter kan je maar 1,5 meter 2 kwadraat samen stellen. Lekkere klus ook om ca 700 elementairdraadjes te tellen en samen te voegen. Gelukkig heb je voor een tweeter niet echt die 2 kwadraat nodig. Ikzelf gebruik op de tweeter 0,5 mm kwadraat. (Of was het nou 0,33 mm kwadraat. Het zit er al zo lang in dat ik het vergeten ben.) 3 of 2 bundeltjes van 128 x 0,04 mm doorsnee per ader. Elk bundeltje heeft een zijden ommanteling.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Maar je hebt ook niet dat hele dunne Litze nodig! Als je bij Ali wat meer rondneust dan het forum lang is kom heel wat tegen. B.v.: https://nl.aliexpress.com/item/10050020 ... ry_from%3A
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leeuwarden »

Waar komt toch al dat vertrouwen in Ali vandaan?
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

Tja, mijn technische “kennis” op dit gebied is niet leidend geweest bij de keuze voor de dunne litze. Ik heb de keuze gemaakt na demonstraties met dit soort kabels. En daar heb ik geen moment spijt van gehad. En ik ben niet de enige.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Kon je dan kiezen bij die demo met verschillende draaddiktes van dit speciale HF Litze?
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

Nou, nee, zo ver ging het niet. Gewone kabels (welke weet ik niet meer) met niet geïsoleerde aders versus de dunne litze met wel geïsoleerde aders. Dit ging over speakerkabels. Bij interlinks was er meer vergelijkingsmateriaal. Maar ook daar vond ik, en met mij een flink aantal anderen, de dunne litze toch het mooiste klinken.
En als ik dan toch iets aanschaf, ga ik niet weer de gok wagen dat het met dikkere geÏsoleerde aders ook wel zal werken.
Logisch toch?
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Nee, als je geen keuze hebt kun je geen gok wagen. Dat is zo. Maar als je ziet wat het kost kun je natuurlijk wel een gokje wagen. Dit soort draad is vrij standaard in allerlei power converters die op >=100lkHz werken. Bij een 2kW PV converter een must zelfs.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

Gokje wagen? Ga je gang. Als je dan 4,5 m speakerkabel maakt met aan het ene uiteinde WBT banaanstekkers en aan de andere kant Furutech banaanstekkers, kunnen we jouw kabel met die van mij vergelijken. Oh ja, de twee geleiders samen met een loze kabel vlechten hè.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ik zei het ook meer in zijn algemeenheid Leo. Ik ben al prima naar tevredenheid voorzien :sure:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Via een forumgenoot kan ik het volgende spul overnemen, we maken er een raadsel van: wat kun je hiermee maken? Het heeft met audio te maken uiteraard.
Bijlagen
E8430D3B-6A1E-4396-9711-99F0FF113D8D.jpeg
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

Ik weet het! Gebruik ze niet meer in hun oorspronkelijke opzet. Ze liggen bij mij nu in de tuin om bij sommige planten de slakken weg te houden. Werkt maar matig.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Leobus, ik wist niet dat jij ook ermee getest hebt, ik verwacht er ook niet direct veel van, lijkt me wel leuk om het gewoon te proberen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Je moet ze ook af en toe even oppoetsen Leo :sure:
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

Walt schreef: za 16 mar 2024, 20:36
Ha Leobus, ik wist niet dat jij ook ermee getest hebt, ik verwacht er ook niet direct veel van, lijkt me wel leuk om het gewoon te proberen!
Ja ik had er alleen geen korrels in, maar koolstof garens. En ze waren niet behandeld door Berret. Misschien had dat wel gemoeten.
Ik vond het er eerder slechter dan beter van worden.
Groet,
Leobus
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leobus »

@Pjotr. In de tuin bedoel je? Ze zien er inderdaad niet heel glimmend uit.
Groet,
Leobus
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ja, slakken kunnen niet tegen contact met blank koper. Maar geoxideerde en vervuild hebben ze er geen last mee. Zelfde verhaal met dat foliestrip
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Een oude post van Berret van audiofreaks forum over het ontstaan van de ‘ring van Koilon’:

OK, verhaaltje over het ontstaan en zo.
Toen ik de heer van der Heide leerde kennen was hij net met de ontdekkingsreis door dit onbekende aspect van het leven begonnen en ik heb hem daar heel lang in mogen volgen. Goed, ik zal niet in de details treden die gezorgd hebben voor onze ontmoeting, maar op een gegeven moment was Henry zover dat we ook in het opnamecircuit begonnen te experimenteren. Hij had net daarvoor een ontmoeting gehad met een oude Duitse monnik die al jaren onderzoek deed naar akoestiek in kerken. Die man had goede resultaten met het spannen van
dunne draden, ik meen van koper, diagonaal in de kerken die hij behandelde.De Duitse omroep had daar toendertijd veel interesse in, maar dat terzijde. Henry was toen al volop aan het experimenteren met kool en hoe te behandelen en toe te passen. Hij was, mede door die monnik, op het spoor gekomen van de oorzaak van sommige akoestische problemen in die betreffende oude katholieke kerken,waarvan in de loop van de tijd een behoorlijk aantal in protestantse handen waren overgegaan. Het bleek (en blijkt) dat er op bepaalde plekken in de kerk een soort drempel was(is) waar het geluid niet "overheen komt". Door draden te spannen,zoals de monnik deed, is dit euvel te verhelpen.Dat vond Henry geen goede oplossing en hij was vastbesloten het probleem bij de oorsprong aan te pakken. In eerste instantie deed hij proeven met behandelde koolweerstanden. Dat werkte al heel aardig. Door deze ervaringen te koppelen met allerlei manieren om bijvoorbeeld geopathisch belaste plekken aan te pakken heeft hij toen proeven gedaan met koperen buisjes, zo,n 30 cm lang, voorzien van behandelde koolweerstanden. Die werden dan op de aangewezen plekken in de kerk gesitueerd en de akoestiek knapte daar behoorlijk van op. Daarna heb ik in overleg met Henry een paar ringen gebogen uit 12 mm koperen waterleidingbuis.
Als je die op de aangegeven plekken in de kerk legde was de werking niet echt veel beter, maar de verandering kwam wel veel sneller tot stand.
We hebben in het begin ook wel proeven gedaan met een gewoon potlood. Mits zorgvuldig behandeld, ging dat ook heel goed. Maar ja, als er een potlood op de grond ligt,rapen mensen dat op. Een koperen ring al veel minder,dat ziet er veel abnormaler uit...
Het verschil met een ring voorzien van onbehandelde kool is dat die na een poosje zijn werking verliest. De ordening, aangebracht door de persoon die die ring maakt, blijft niet.En dat is maar goed ook. Ik zal dat nog een keer verklaren, het is elders ook wel terug te lezen.
Op het moment dat je op de manier van Henry,maar er zijn meer manieren, ordening in kool vastlegt, zal die kool in alle omstandigheden trachten die ordening te bewaren. Maar in de natuur kennen we het entropie-beginsel. Alles vervalt tot chaos. En waarom is dat zo? altijd en overal is energie aanwezig, in de vorm van warmte,elektromagnetische velden, noem maar op. Die energie zorgt er onder andere voor dat een ring met kool zonder behandeling op den duur niet meer werkt,maar ook dat de maker ervan er geen energie aan hoeft te leveren. Mooi principe! Een goede manier van de natuur om ons te beschermen. Maar als je op een of andere manier er in slaagt om de ordening in die kool dusdanig te maken dat die als het ware een deel van je persoon wordt,dan is die entropie een regelrechte bedreiging. Dat stukje kool zal alsmaar energie van je nodig hebben om de entropie de baas te blijven. Al die invloeden waaraan die kool blootstaat,worden direct met jou persoon verrekend. DAT IS HET GEVAAR! Die verrekening zuigt je leeg en dat merk je onmiddellijk en onvermijdelijk. Het is een zeer reëel gevaar, ikzelf, maar ook diverse andere personen hebben dat aan den lijve ervaren.
Dat is ook de reden dat ik een andere weg ben ingeslagen, geheel volgens de filosofie van Henry, maar niet met zijn methode.
Met nadruk wil ik zeggen dat Henry voor mij een lichtend voorbeeld is en dat ik ontzettend dankbaar ben voor het feit dat ik aan zijn hand mee mocht lopen.
Ik wil ook niemand ontmoedigen om met die ringen te experimenteren, ga vooral je gang, er is nog zo veel te ontdekken, maar let ook, ALSJEBLIEFT, op de gevaren die hier op de loer liggen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

:rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Zou je daar een korte samenvatting van kunnen geven Walt? Ik ben helaas niet zo metafysisch onderlegd dat ik van deze hoeveelheid letters kaas kan maken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Pjotr, op audiofreaks is er meer uitleg over te vinden, lees de topics over de audiotegels, lamp etc. er nog eens op na. Het begon allemaal met Henri vd Heide, luister de radio documantaire ‘geluid dat niet mag’ ook nog maar eens terug!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Van de Heide
van de Weide
Henk Van der Meijden daar heb je dan Privé die we dan nog missen, of ben jij de roddelkoning hier?

Misschien is dit wat voor jou.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

vdHeide doet ook bliksemafleiders, is dat familie?
Plaats reactie