Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je kent de uitdrukking toch wel: "Één litzedraadje maakt nog geen spreekwoordelijk gordijn"
Bij mij anders wel een "zwarte" achtergrond met een nieuwe/andere voorversterker.
Ik ben de "draad" kwijt, geloof ik.

Als wij overdag wat willen zien op de TV is een verduistering gordijn wel makkelijk.
Ik ben de "draad" kwijt, geloof ik.
Als wij overdag wat willen zien op de TV is een verduistering gordijn wel makkelijk.
De Sonore draad is niet zo makkelijk aan te komen want wordt niet meer geproduceerd, deze 40m kon ik gratis krijgen, vandaar de ‘aanschaf’. Interlinks heb ik al van Sonore, dus als tweeter aansluit draad is mogelijk een leuke toepassing.
Onzin:
https://www.spulen.com/drahte-und-hf-li ... nnung.html
https://www.google.nl/search?q=HF+Litze ... nt=gws-wiz
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 08 mar 2024, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Zal vast ongeveer hetzelfde zijn, maar niet het origineel, Hans heeft een rol van Cock gekregen toendertijd.
Vraag je toch aan Cock om een paar originele Sonore stickertjes... Denk je nou heus dat Cock ander spul gebruikt dan standaard HF Litze?
Geen idee, dat weet alleen hij en Arnold. Maar ik ken dus de herkomst van deze 40m dus dat ik zeker het correcte spul.
Standaard HF LItze heeft volgens mij geen glasisolatie om elke haardraad.
- Leeuwarden
Wat is dat eigenlijk “glasisolatie”. Ik ken dat niet als flexibel toepasbaar…
Ach, denk dat dat "glas" komt omdat het ook wel emailledraad genoemd wordt. Hier een tip uit de oude doos om het te vertinnen: Leg onder het te vertinnen uiteinde een aspirientje. Het salicylzuur helpt het emaille makkelijk op te lossen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
is dat dan van t zelfde isolatie wat er om draad van een spoel zit?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat is hittebestendige lak. Zou daar geen asperientje onderleggen tenzij je hoofdpijn wil hebben.
Meestal wel. Maar daarvan zijn diverse varianten met verschillende temperatuurklassen en toepassing. De Jantzen en Tritec luchtspoelen hebben een speciale isolatie die na het wikkelen "gebakken" wordt waardoor de wikkelingen aan elkaar vast smelten. Daardoor krijg je een mooi mechanisch stabiel geheel.
Dat bestaat wel degelijk:Leeuwarden schreef: ↑vr 08 mar 2024, 12:55Wat is dat eigenlijk “glasisolatie”. Ik ken dat niet als flexibel toepasbaar…
Zie:
https://www.ganpatiengineering.com/glas ... -wire.html
En dan met name het tweede deel van het verhaal.
Groet,
Leobus
Ja, glas en zijde en bakeliet zijn de isolatiematrematerialen van voor WW2. Er bestaan vele soorten speciaaldraad. Maar het nut voor audio ontgaat mij bij de meesten.
Het 2e deel:
"Glass Coated Copper Wire
These Glass coated copper wires have excellent resistance to high voltage and high temperatures. These wires can also resist corona, flames, cryogenic temperatures and severe thermal shock. Chemical attack, overload, moisture and nuclear radiation do not propose any threat to them. These wires also resist abrasion, fatigue, vibrations, fungus and aging.
The company has been successfully serving industries like instrumentation and semi-conductor industries. Power electronics and high temperature electronics are some of the industries which have been benefiting with our productions. Other industries like biomedical, chemical, geothermal and oceanographic industries are also one of the major clients. Most important clients are automotive, avionics, aerospace, military, nuclear and robotic industries."
Gelukkig zijn de luistercondities voor de meeste audioliefhebbers een stuk aangenamer en zijn dergelijke eigenschappen niet vereist voor een interlink.
Het 2e deel:
"Glass Coated Copper Wire
These Glass coated copper wires have excellent resistance to high voltage and high temperatures. These wires can also resist corona, flames, cryogenic temperatures and severe thermal shock. Chemical attack, overload, moisture and nuclear radiation do not propose any threat to them. These wires also resist abrasion, fatigue, vibrations, fungus and aging.
The company has been successfully serving industries like instrumentation and semi-conductor industries. Power electronics and high temperature electronics are some of the industries which have been benefiting with our productions. Other industries like biomedical, chemical, geothermal and oceanographic industries are also one of the major clients. Most important clients are automotive, avionics, aerospace, military, nuclear and robotic industries."
Gelukkig zijn de luistercondities voor de meeste audioliefhebbers een stuk aangenamer en zijn dergelijke eigenschappen niet vereist voor een interlink.
Dik verkouden en hoesten, normaal klinkt het totaal niet als ik dan ga luisteren, gisteren klonk het echter meer dan prima! Een goed teken mijn inziens.
Ik twijfel over het testen van de dunne Sonore draad op de tweeters, die hebben zo te zien een aangegoten zilver/goud draad, zou deze dan vlak onder de tweeter moeten doorknippen, en de Sonore draad eraan solderen, niet super fraai natuurlijk..
Ik twijfel over het testen van de dunne Sonore draad op de tweeters, die hebben zo te zien een aangegoten zilver/goud draad, zou deze dan vlak onder de tweeter moeten doorknippen, en de Sonore draad eraan solderen, niet super fraai natuurlijk..
Ik begreep trouwens van Cock, dat deze hele dunne draad voorzien is van Mylar isolatie, dus niet glas.
Das dan wel een heel groot verschil ,je zou bijna aan je eigen beoordelingsvermogen gaan twijfelenWalt schreef: ↑za 09 mar 2024, 8:11Dik verkouden en hoesten, normaal klinkt het totaal niet als ik dan ga luisteren, gisteren klonk het echter meer dan prima! Een goed teken mijn inziens.
Maar wanneer het echt zo is zou ik die draad gelijk aan de tweeter plakken
Mylar is een handelsnaam voor polyester. Maar er zijn diverse smaken: Meestal is het polyurethaan en voor hogere temperaturen polyimide (Kapton). Op de 75 jaar oude klos hier in de kast staat de illustere naam "Posijn"
B.t.w. Alles over Litzedraad: https://www.elektrisola.com/en/Litz-Wire/Info
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
bij mij wel, maar als iemand die scheikunde overgeslagen heeft jouw post leest dat leest dat als dat pu een soort pet is
Dat lees jij dan. Maar het onderwerp is isolatie (zie Walt zijn post), niet pet.
Waarschijnlijk zit er om de individuele draadjes polyurethaan en wordt het bundeltje bij elkaar gehouden met een Mylar omwikkeling.
In mijn kabels zit er of een Nylon 66 laagje omheen of is de bundel omwikkeld met zijde. Ik had van allebei wat.
Groet,
Leobus
In mijn kabels zit er of een Nylon 66 laagje omheen of is de bundel omwikkeld met zijde. Ik had van allebei wat.
Groet,
Leobus