PHY-HP kast ontwerp?
Moderator: Beheerdersteam
PHY-HP kast ontwerp?
Hallo,
Ik ben de gelukkige eigenaar geworden van 2 nieuwe PHY-HP H21LB15. Ik heb ze voor 250 p stuk en voor die prijs kon ik ze niet laten liggen.
Voor het hoog ga ik gebruik maken van 2 Decca ribbon speaker DK30r. Deze heeft wel een veel lager rendement als de Phy. (Zal dit problemen opgeven?)
Over de kast ben ik het ook nog niet eens, ik kan de kast maken volgens het ontwerp van PHY in een TAWT systeem (zie tekening). Alleen moet ik deze kast niet extra verstevigen? En de hoeken afvlakken?
Als iemand een ander idee heeft voor deze luidsprekers dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt.
Arjen
Ik ben de gelukkige eigenaar geworden van 2 nieuwe PHY-HP H21LB15. Ik heb ze voor 250 p stuk en voor die prijs kon ik ze niet laten liggen.
Voor het hoog ga ik gebruik maken van 2 Decca ribbon speaker DK30r. Deze heeft wel een veel lager rendement als de Phy. (Zal dit problemen opgeven?)
Over de kast ben ik het ook nog niet eens, ik kan de kast maken volgens het ontwerp van PHY in een TAWT systeem (zie tekening). Alleen moet ik deze kast niet extra verstevigen? En de hoeken afvlakken?
Als iemand een ander idee heeft voor deze luidsprekers dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt.
Arjen
Tja, kijk, als ik die woofers toch al zou hebben en twijfels over de tweeters, dan zou ik, denk ik, wel de kasten bouwen maar nog even niet een opening voor de tweeters. Die kun je bij het uitproberen er wel even boven op zetten.
Valt het mee kun je ze altijd nog inbouwen en als het tegenvalt zoek je anderen en heb je geen probleem met de inbouw opening en bevestigings gaten van de "foute" tweeters.
Valt het mee kun je ze altijd nog inbouwen en als het tegenvalt zoek je anderen en heb je geen probleem met de inbouw opening en bevestigings gaten van de "foute" tweeters.
Het zijn breedbanders !!!
Hier de specs:
This is a high efficiency (98dB) 21 cm ( 8" ) wide range drive unit. It uses an Alnico magnet, lightweight paper cone and a bronze chassis.
Due to the construction of the magnet assembly there is no external magnetic field so it is safe to be positioned along side TV or recorded media.Each driver part is carefully controlled and measured throughout the manufacturing process and is put through stringent tests to ensure tight tolerances are adhered to. They are then pair matched to ensure absolute imaging precision. Two version are available, one with copper wound voice coils the other (H21 LB15 AG) with silk covered pure silver voice coils. The only specifcations that differ are covered in brackets below.
H21 LB15 copper voice coils cost £400 each
H21 LB15 AG silver wound voice coils cost £500 each.
Specifications
Voice coil diameter: 25 mm
M = 5,9 gr
dB = 98
G = 1.4T alnico Alcomax 3SC
Admissible power = 25 W rms (AG version = 15 W rms)
fs = 45 Hz (AG version = 40Hz)
re = 12.8 Ohm
Qes = 0.65
Qms = 6.10
Qts = 0,59
Vas = 97 litre
Z = 15 Ohm
Zmin = 14.4 Ohm
Zmax = 155 Ohm
D = 176 mm
Ms = 9,4 gr
Le = 1,1 mH
Weight = 4.2 kg (excluding packaging)
Zo te zien een koopje NIETOFWEL..
Bedoel je een TQWT
PHY levert ook hoog rendement tweeters 98 db !!!
klik op link http://www.musicalaffairs.com/index_nl.htm
Hier de specs:
This is a high efficiency (98dB) 21 cm ( 8" ) wide range drive unit. It uses an Alnico magnet, lightweight paper cone and a bronze chassis.
Due to the construction of the magnet assembly there is no external magnetic field so it is safe to be positioned along side TV or recorded media.Each driver part is carefully controlled and measured throughout the manufacturing process and is put through stringent tests to ensure tight tolerances are adhered to. They are then pair matched to ensure absolute imaging precision. Two version are available, one with copper wound voice coils the other (H21 LB15 AG) with silk covered pure silver voice coils. The only specifcations that differ are covered in brackets below.
H21 LB15 copper voice coils cost £400 each
H21 LB15 AG silver wound voice coils cost £500 each.
Specifications
Voice coil diameter: 25 mm
M = 5,9 gr
dB = 98
G = 1.4T alnico Alcomax 3SC
Admissible power = 25 W rms (AG version = 15 W rms)
fs = 45 Hz (AG version = 40Hz)
re = 12.8 Ohm
Qes = 0.65
Qms = 6.10
Qts = 0,59
Vas = 97 litre
Z = 15 Ohm
Zmin = 14.4 Ohm
Zmax = 155 Ohm
D = 176 mm
Ms = 9,4 gr
Le = 1,1 mH
Weight = 4.2 kg (excluding packaging)
Zo te zien een koopje NIETOFWEL..
Bedoel je een TQWT
PHY levert ook hoog rendement tweeters 98 db !!!
klik op link http://www.musicalaffairs.com/index_nl.htm
Laatst gewijzigd door weidok op ma 24 okt 2005, 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: PHY-HP kast ontwerp?
Welke tekening ??nietofwel schreef:Hallo,
Over de kast ben ik het ook nog niet eens, ik kan de kast maken volgens het ontwerp van PHY in een TAWT systeem (zie tekening). Alleen moet ik deze kast niet extra verstevigen? En de hoeken afvlakken?
Als iemand een ander idee heeft voor deze luidsprekers dan hoor ik het graag.
Alvast bedankt.
Arjen
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Een mooie luidspreker ook om te zien. Volgens mij iedeaal om in een open klankscherm te bouwen (kun je ook de fraaie achterzijde af en toe bewonderen). Je leest regelmatig dat dergelijke breedbanders ook met succes worden gecombineerd met piëzo tweeters (misschien vloeken in de kerk), mits je deze hoog genoeg filtert.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Leuk veel reacties,
Ik heb de speakers via een importeur/groothandel, hij verkocht van het merk niet elke week een speaker.
Het trouwens een goed idee om te wachten met het inbouwen van de tweeters. Heb ik eerst de tijd om te testen. Het actief aansturen van de woofers lijkt me geen optie, voor dat geld heb ik twee nieuwe tweeters.
Het zijn inderdaad breedbanders, maar ze gaan maar tot 10khz?? Muziek gaat toch echt een stuk verder. En dat gaat mijn gehoor ook!! Maar omdat het “breedbanders” zijn wil ik die dk30 inzetten voor het laatste deel van het spectrum.
Ik wil ze gaan inzetten bij 10khz, weet iemand welke condensator waarde ik hiervoor nodig heb?
Ik wil geen open klankscherm, want dan scherm ik gelijk de helft van m’n kamer weg. De kast van Music Affairs heeft volgens mij het probleem dat het zelf soms storend mee resoneert met de muziek (volgens een review van hifi.nl). Wat ik me wel kan voorstellen gezien de diktes van de kast.
Wat ik wil proberen is om een z’n open mogelijk ontwerp te maken. De reden hiervoor is dat dan de speaker zo vrij mogelijk kunnen bewegen. V.b. ik had eerst mijn middenspeaker in een zeer gesloten kast en vervolgens zonder kast geplaatst en dat laatste klonk een stuk beter. Ik snap dat dit bij lage frequenties niet opgaat, maar ik probeer een alternatief te vinden.
De tekening van de kast krijg ik niet online, maar het ontwerp is simpel en als volgt:
Afmeting: 30*40*115, aan de achterkant onderaan zit een opening van 15h bij 30 breed. In de kast zit een soort V model: 1 lijn daarvan is de achterkant, de andere loopt de box in, tot net aan de woofer. En dat was het, geen schuine hoeken, geen extra versteviging. Het houtsoort dat wordt geadviseerd is een soort “vuren” uit canada. Ik zelf zat te denken aan een soort “vuren” uit de gamma en daarachter mdf. (misschien daartussen ook zand opvulling, maar daar denk ik nog over na)
Het trouwens een goed idee om te wachten met het inbouwen van de tweeters. Heb ik eerst de tijd om te testen. Het actief aansturen van de woofers lijkt me geen optie, voor dat geld heb ik twee nieuwe tweeters.
Arjen.
Ik heb de speakers via een importeur/groothandel, hij verkocht van het merk niet elke week een speaker.
Het trouwens een goed idee om te wachten met het inbouwen van de tweeters. Heb ik eerst de tijd om te testen. Het actief aansturen van de woofers lijkt me geen optie, voor dat geld heb ik twee nieuwe tweeters.
Het zijn inderdaad breedbanders, maar ze gaan maar tot 10khz?? Muziek gaat toch echt een stuk verder. En dat gaat mijn gehoor ook!! Maar omdat het “breedbanders” zijn wil ik die dk30 inzetten voor het laatste deel van het spectrum.
Ik wil ze gaan inzetten bij 10khz, weet iemand welke condensator waarde ik hiervoor nodig heb?
Ik wil geen open klankscherm, want dan scherm ik gelijk de helft van m’n kamer weg. De kast van Music Affairs heeft volgens mij het probleem dat het zelf soms storend mee resoneert met de muziek (volgens een review van hifi.nl). Wat ik me wel kan voorstellen gezien de diktes van de kast.
Wat ik wil proberen is om een z’n open mogelijk ontwerp te maken. De reden hiervoor is dat dan de speaker zo vrij mogelijk kunnen bewegen. V.b. ik had eerst mijn middenspeaker in een zeer gesloten kast en vervolgens zonder kast geplaatst en dat laatste klonk een stuk beter. Ik snap dat dit bij lage frequenties niet opgaat, maar ik probeer een alternatief te vinden.
De tekening van de kast krijg ik niet online, maar het ontwerp is simpel en als volgt:
Afmeting: 30*40*115, aan de achterkant onderaan zit een opening van 15h bij 30 breed. In de kast zit een soort V model: 1 lijn daarvan is de achterkant, de andere loopt de box in, tot net aan de woofer. En dat was het, geen schuine hoeken, geen extra versteviging. Het houtsoort dat wordt geadviseerd is een soort “vuren” uit canada. Ik zelf zat te denken aan een soort “vuren” uit de gamma en daarachter mdf. (misschien daartussen ook zand opvulling, maar daar denk ik nog over na)
Het trouwens een goed idee om te wachten met het inbouwen van de tweeters. Heb ik eerst de tijd om te testen. Het actief aansturen van de woofers lijkt me geen optie, voor dat geld heb ik twee nieuwe tweeters.
Arjen.
Bouw de kast eerst van goedkoop spaanplaat, dan heb je al een indruk of de combinatie mogelijkheden heeft. Het is altijd jammer als je een hoop werk in het project hebt gestoken en het resultaat valt tegen. Is het wat kun je altijd nog wat mooiers en stevigers bouwen.
De verhouding Fs/Qts geven aan dat hij geschikt is voor een gesloten of basreflex kast. Deze wordt wel heel erg groot als je een fatsoenlijke Q voor het systeem wil handhaven, een 'lekke' kast is dan zo gek nog niet. Met dempingsmateriaal zou je de mate van 'lekheid' kunnen afstemmen tot hij in jouw kamer lekker klinkt.
De verhouding Fs/Qts geven aan dat hij geschikt is voor een gesloten of basreflex kast. Deze wordt wel heel erg groot als je een fatsoenlijke Q voor het systeem wil handhaven, een 'lekke' kast is dan zo gek nog niet. Met dempingsmateriaal zou je de mate van 'lekheid' kunnen afstemmen tot hij in jouw kamer lekker klinkt.
Deze units zijn toch vooral geschikt voor een open baffle opzet? Zie de site van PHY:
http://www.phy-hp.com/English/Communica ... _Plan.html
http://www.phy-hp.com/English/Communica ... _Plan.html
Hee Weidok,
Resoneert die kast niet irritant mee met de muziek? Maar toch ga ik het ook eens proberen, het zijn tenslotte goedkope materialen. Welke afmeting heb jij gebruikt? 37*50*110cm is namelijk te groot voor mijn woonkamer. Ikzelf zat te denken aan een afmeting van 30*40*100cm.
En ik ben van mening dat heel veel units geschikt zijn voor open baffle, alleen de omvang van de open baffle niet voor de woonkamer.
Arjen
Resoneert die kast niet irritant mee met de muziek? Maar toch ga ik het ook eens proberen, het zijn tenslotte goedkope materialen. Welke afmeting heb jij gebruikt? 37*50*110cm is namelijk te groot voor mijn woonkamer. Ikzelf zat te denken aan een afmeting van 30*40*100cm.
En ik ben van mening dat heel veel units geschikt zijn voor open baffle, alleen de omvang van de open baffle niet voor de woonkamer.
Arjen
Wat je kunt doen is kijken bij een kleinere baffle waar hij begint af te vallen en hem dan corrigeren.nietofwel schreef:Hee Weidok,
Resoneert die kast niet irritant mee met de muziek? Maar toch ga ik het ook eens proberen, het zijn tenslotte goedkope materialen. Welke afmeting heb jij gebruikt? 37*50*110cm is namelijk te groot voor mijn woonkamer. Ikzelf zat te denken aan een afmeting van 30*40*100cm.
En ik ben van mening dat heel veel units geschikt zijn voor open baffle, alleen de omvang van de open baffle niet voor de woonkamer.
Arjen
Open baffle vraagt om een hoge Qts en een lange slag bij woofers.
Heb zo'n kast nog nooit gebouwd.. maar met zulkenietofwel schreef:Hee Weidok,
Resoneert die kast niet irritant mee met de muziek? Maar toch ga ik het ook eens proberen, het zijn tenslotte goedkope materialen. Welke afmeting heb jij gebruikt? 37*50*110cm is namelijk te groot voor mijn woonkamer. Ikzelf zat te denken aan een afmeting van 30*40*100cm.
En ik ben van mening dat heel veel units geschikt zijn voor open baffle, alleen de omvang van de open baffle niet voor de woonkamer.
Arjen
mooie units zou ik het zeker doen...
Denk wellicht een topper onder de "breedbander"
het zijn inderdaad een soort klankkasten ..
de achterkant is gedeeltelijk open
maar dat is een kwestie van afstemmen ..
Zulke mooie units moet je met goede supertweeters combineren..
probleem is wel het hoge rendemant van de PHY's
Ben reuze nieuwsgierig wat je gaat kiezen...
De PHY tweeter?weidok schreef:Heb zo'n kast nog nooit gebouwd.. maar met zulkenietofwel schreef:Hee Weidok,
Resoneert die kast niet irritant mee met de muziek? Maar toch ga ik het ook eens proberen, het zijn tenslotte goedkope materialen. Welke afmeting heb jij gebruikt? 37*50*110cm is namelijk te groot voor mijn woonkamer. Ikzelf zat te denken aan een afmeting van 30*40*100cm.
En ik ben van mening dat heel veel units geschikt zijn voor open baffle, alleen de omvang van de open baffle niet voor de woonkamer.
Arjen
mooie units zou ik het zeker doen...
Denk wellicht een topper onder de "breedbander"
het zijn inderdaad een soort klankkasten ..
de achterkant is gedeeltelijk open
maar dat is een kwestie van afstemmen ..
Zulke mooie units moet je met goede supertweeters combineren..
probleem is wel het hoge rendemant van de PHY's
Ben reuze nieuwsgierig wat je gaat kiezen...![]()
Aurum Cantus G2Si ? misschien geschikt ??Aurum Cantus is a trusted name when it comes to ribbon tweeters, and leads the industry with its neodymium-driven ribbon technology. Each tweeter utilizes a lightweight, pure aluminum diaphragm to provide great high-end extension, exceptional detail, and quick transient response. The G2Si offers the benefits of ribbon technology at the entry-level price point.
Specifications: *Power handling: 30 watts RMS/45 watts max *Impedance: 6 ohms *Frequency range: 1,700-40,000 Hz *SPL: 96.0 dB 2.83V/1m *Recommended minimum crossover frequency: 2,500 Hz *Dimensions: A: 4-5/16", B: 3-1/4" x 2-3/16", C: 3-1/4".
Lower-cost version of G2 tweeter
High sensitivity is great for efficient designs
Excellent high-frequency extension, can be used as a supertweeter
De tweeter komt als laatst, ben nu eerst over de kast aan het nadenken. Ik heb besloten om het te maken zoals Musical Affairs. Bij dit ontwerp kunnen de units geheel vrij bewegen, en dat is toch iets wat ik wil.
Ben nu informatie aan het inwinnen en wat ik gevonden heb is dit:
ik weet dat hij aan de onderkant open is, dat de gebruikte diktes 4 en 6 mm zijn, er lopen verticale latten langs de zijkant en bij de unit zitten 2 extra balken. bovenin aan de achterkant zitten wat houtuitsteeksels. en het houtsoort is Spruce en Sitca Spruce. De gaten aan de achterkant variëren ook nog in diameter (als ik het goed kon zien)
Iemand nog aanvullingen...
Mocht ik trouwens een tweeter kopen, dan wordt dat PHY W37 omdat die het beste aansluit. Er zullen vast veel betere zijn, maar ik wil gewoon een goeie aansluiting. Mijn DK30's zijn namelijk ook erg goed, maar ik ben benieuwd of ik ze straks nog zal horen....
Arjen .
Ben nu informatie aan het inwinnen en wat ik gevonden heb is dit:
ik weet dat hij aan de onderkant open is, dat de gebruikte diktes 4 en 6 mm zijn, er lopen verticale latten langs de zijkant en bij de unit zitten 2 extra balken. bovenin aan de achterkant zitten wat houtuitsteeksels. en het houtsoort is Spruce en Sitca Spruce. De gaten aan de achterkant variëren ook nog in diameter (als ik het goed kon zien)
Iemand nog aanvullingen...
Mocht ik trouwens een tweeter kopen, dan wordt dat PHY W37 omdat die het beste aansluit. Er zullen vast veel betere zijn, maar ik wil gewoon een goeie aansluiting. Mijn DK30's zijn namelijk ook erg goed, maar ik ben benieuwd of ik ze straks nog zal horen....
Arjen .
Ik ben erg benieuwd naar de resultaten!!nietofwel schreef:De tweeter komt als laatst, ben nu eerst over de kast aan het nadenken. Ik heb besloten om het te maken zoals Musical Affairs. Bij dit ontwerp kunnen de units geheel vrij bewegen, en dat is toch iets wat ik wil.
Ben nu informatie aan het inwinnen en wat ik gevonden heb is dit:
ik weet dat hij aan de onderkant open is, dat de gebruikte diktes 4 en 6 mm zijn, er lopen verticale latten langs de zijkant en bij de unit zitten 2 extra balken. bovenin aan de achterkant zitten wat houtuitsteeksels. en het houtsoort is Spruce en Sitca Spruce. De gaten aan de achterkant variëren ook nog in diameter (als ik het goed kon zien)
Iemand nog aanvullingen...
Mocht ik trouwens een tweeter kopen, dan wordt dat PHY W37 omdat die het beste aansluit. Er zullen vast veel betere zijn, maar ik wil gewoon een goeie aansluiting. Mijn DK30's zijn namelijk ook erg goed, maar ik ben benieuwd of ik ze straks nog zal horen....
Arjen .
Ik ook wel. een dergelijke behuizing is niet opgezet als luidsprekerkast maar eerder vergelijkbaar met een klankkast van een viool of cello.JeroenKV schreef:Ik ben erg benieuwd naar de resultaten!!
Houdt rekening met veel kleuring van het geluid door de vorm van de behuizing en het gebruikte materiaal, maar als het geheel goed is samengesteld kan het toch veel luisterplezier geven.
De luidsprekers van Musical Affairs heb ik nog nooit beluisterd, wel eens een luidsprekersetje van Audio Note, die volgens een vergelijkbare filosofie zijn opgezet. Dat was een van de betere ervaringen op luistergebied die ik heb meegemaakt.

